Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 12:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vitaminer?
Junior medlem

Hej,
Jeg har det sidste års tid haft daglig brug af cannabis. Jeg har altid sørget for at ryge når det bliver aften, og dagen gerninger er lavet.
På den måde har jeg aldrig skjult problemer med det, eller brugt det som en måde at gemme mig på.
Og derfor har jeg aldrig haft nogen problemer med mit forbrug.
Det skal nok siges at jeg holder det til mellem 1/2 til en hel joint om dagen, og i weekenderne kan det godt blive til lidt flere;)
Jeg passer min skole og bor sammen med min kæreste og hund.

Jeg har i den sidste tid kunnet mærke at min korttidshukommelse svigter lidt. Ikke at det er et større problem, men det irriterer mig dog lidt.

Er der nogen vitaminer man kunne supplere sit forbrug med, så man såvidt muligt kunne mindske bivirkningerne, ved et forbrug som mit?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
vitaminer tror jeg ikke lige du skal regne med. du kunne prøve piracetam. det er en meget sikker CNS stimulans som forbedrer både indlæring og hukommelse. men virkningen trækker jo lidt modsat af cannabis. du har ikke overvejet at droppe hverdagsrygningen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Giver Halugenlampe ret. Et dagligt forbrug er ikke sundt, uanset om du klarer skolen godt eller ej.

Anyways, on topic: Cannabis kan nemt give lidt problemer med hukommelsen, specielt hvis du har et dagligt forbrug. Umiddelbart vil jeg sige at du skal huske at indtage nok vitamin E... Jeg mener at det er den som holder hukommelsen i gang. :)

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Medlem

Jeg er selv netop udtrappet af et halvanden års næsten dagligt forbrug. Det er nu 15 dage siden at jeg sidst røg cannabis, og jeg må sige at jeg er imponeret over hvor klarhovedet jeg pludselig blev efter ca.10 dages tid. Jeg kan kun anbefale dig at prøve det samme. Og hold kæft hvor bliver jeg dog smadder dejligt blæst næste gang jeg ryger :D det er næsten det bedste ved det. Peace!

Junior medlem

b6 vitaminer mod hukommelsen, b12 vitaminer bidrager til at fjerne de giftige stoffer fra tobakken... rygere har ekstra brug for tilskud af b12 vitamin...

Junior medlem

Nu er dette jo ved at være en gammel tråd, men jeg har alligevel lige lyst til at give en lille opdatering.

Jeg endte med at købe sådan en fætter:
Billede

Og sådan en her:
Billede

Og så tog jeg jeres svar til efterretning, og har fået skåret forbruget ned til et par gange om ugen.
Rent psykisk mærker jeg ikke den store forskel, måske en smule i hukommelsen, men det er nok bare placebo effekt.
Dog har fiskeolien virkelig gjordt forskel. Hvor jeg før ofte var træt i hele kroppen har jo nu fået meget mere energi.
Og hvor jeg før næsten var nødt til at stoppe med at skate, efter 10 år, pga. mit knæ, kan jeg sagtens skate igen og det er næsten uden at jeg mærker noget som helst i knæet.

Så det med at tage vitaminer og mineraler for at mindske bivirkningerne ved cannabis, det kan man ikke. Ihvertifald ikke ved almindelige matas piller. Men hvis der er nogen af jer der har nogle ledesmerter eller ligende, så kan jeg virkelig anbefale fiskeolie!

Kh

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
fiskeolie er godt, men de tabletter indeholder ikke ret meget af det.
en dåse makrel indeholder 10x så meget!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I'm a highway child
cloud9
er det virkelig rigtigt?

lidt sjovt, tænkte på at begynde på fiskeolie da jeg læste blommens post. - sidder og spiser en mad med makrel i tomat. : )

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Blommen skrev:
Jeg har i den sidste tid kunnet mærke at min korttidshukommelse svigter lidt. Ikke at det er et større problem, men det irriterer mig dog lidt.

Og spørgsmålet er så, om det pludselig (efter et helt år) er et cannabis-forårsaget fænomen eller fordi du - ligesom alle andre levende mennesker - sommetider har "bonghjerne" uanset om du ryger eller ej?

Rigtig mange bliver ekstra opmærksomme på deres naturlige hukommelsessvigt, når de ryger hash. Tit er det fordi, at de har hørt, at hash "ødelægger hukommelsen". Så ved mindste svigt begynder selvransagelsen. Det er en afart af "availability bias": man springer til konklusioner på det, der er fremmest i sine tanker. Tjek for eksempel den her for at se, hvordan du får en naturlig bonghjerne: http://www.kommunikationsforum.dk/artik ... -end-tjald

Zimmer & Morgans udmærkede bog "Marijuana Myths, Marijuana Facts" nævner en del studier, og de er langt fra så faste som folk går og tror. De fleste tests er sære, kliniske tests, hvor man skal huske 12-15 ord, og cannabisrygerne var meget lidt ramt - og som de siger er det uklart, hvordan sådanne tests kan overføres på dagligdagen?

Jeg ryger stort set hver aften, men når jeg får bonghjerne ude på arbejdet eller i andre sammenhænge, hvor jeg skal yde, så er det udslagsgivende i langt højere grad stress eller fordi jeg kom alt, alt for sent i seng. Når man har ligget vandret hele dagen, og var lodret det meste af natten ;) , så holder hjernen op med at fungere.

Mange af de hårdeste påstande om at hash ødelægger hukommelsen hænger i øvrigt sammen med, at man snakker om folk, der lige har røget. Det har man behændigt, især fra meningsdannere og journalistisk side, set stort på.

Det er dog klart at en 24/7-ryger får sine problemer. Han er jo skæv hele tiden. Der er sikkert en grænse/mængde, hvor hukommelse begynder at blive påvirket (om ikke andet af "bagskævhed", hvis der blev indtaget nok hash dagen før).

Siger bare at der næppe er den store grund til bekymring, og ja ... selv om du med garanti kunne begynde at tage amfetamin og ekstra meget kaffe for at peppe dig op, så er det nok heller ikke vejen.

Junior medlem

Tak for feedback!

Jeg ved faktisk godt at der er mere fiskeolie i makrel, men jeg kan ikke døje fisk, og spiser det næsten aldrig. Så derfor er fiskeolie i tabbeletform nok ret godt for mig!

Jeg kan sagtens følge tankegangen med den naturlige hukommelsessvigt, men jeg har flere gange oplevet at glemme venner's navne, eller have rigtig svært ved at huske dem. Og småting, så som indkøb og sådan, der bliver jeg nødt til at have en seddel med, selvom jeg måske kun skal købe et par hverdags ting.

Jeg er begyndt at tror det måske kan komme af en slags nervøsitet jeg har udviklet gennem forbruget. For selvom jeg er ganske åben og så videre, så er der stadig folk jeg ikke vil have skal vide at jeg ryger. Og jeg tror den byrde på nakken, er det der måske gør mig lidt dum.

Er jeg helt forkert på den der?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]