Blommen skrev:
Jeg har i den sidste tid kunnet mærke at min korttidshukommelse svigter lidt. Ikke at det er et større problem, men det irriterer mig dog lidt.
Og spørgsmålet er så, om det pludselig (efter et helt år) er et cannabis-forårsaget fænomen eller fordi du - ligesom alle andre levende mennesker - sommetider har "bonghjerne" uanset om du ryger eller ej?
Rigtig mange bliver ekstra opmærksomme på deres naturlige hukommelsessvigt, når de ryger hash. Tit er det fordi, at de har hørt, at hash "ødelægger hukommelsen". Så ved mindste svigt begynder selvransagelsen. Det er en afart af "availability bias": man springer til konklusioner på det, der er fremmest i sine tanker. Tjek for eksempel den her for at se, hvordan du får en naturlig bonghjerne:
http://www.kommunikationsforum.dk/artik ... -end-tjaldZimmer & Morgans udmærkede bog "Marijuana Myths, Marijuana Facts" nævner en del studier, og de er langt fra så faste som folk går og tror. De fleste tests er sære, kliniske tests, hvor man skal huske 12-15 ord, og cannabisrygerne var meget lidt ramt - og som de siger er det uklart, hvordan sådanne tests kan overføres på dagligdagen?
Jeg ryger stort set hver aften, men når jeg får bonghjerne ude på arbejdet eller i andre sammenhænge, hvor jeg skal yde, så er det udslagsgivende i langt højere grad stress eller fordi jeg kom alt, alt for sent i seng. Når man har ligget vandret hele dagen, og var lodret det meste af natten

, så holder hjernen op med at fungere.
Mange af de hårdeste påstande om at hash ødelægger hukommelsen hænger i øvrigt sammen med, at man snakker om folk, der lige har røget. Det har man behændigt, især fra meningsdannere og journalistisk side, set stort på.
Det er dog klart at en 24/7-ryger får sine problemer. Han er jo skæv hele tiden. Der er sikkert en grænse/mængde, hvor hukommelse begynder at blive påvirket (om ikke andet af "bagskævhed", hvis der blev indtaget nok hash dagen før).
Siger bare at der næppe er den store grund til bekymring, og ja ... selv om du med garanti kunne begynde at tage amfetamin og ekstra meget kaffe for at peppe dig op, så er det nok heller ikke vejen.