Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa med jer :rocking:
Jeg havde besøg af min distriktssygeplejerske idag, hun måtte bide i det sure æble og vise mig en rapport som hun nok ikke ønskede at vise mig, men jeg >skulle< godkende den.. Der stod at jeg har følgende diagnoser:
DF845 Aspergers syndrom (H).. DF90 Hyperkinetiske forstyrrelser (B).. OG NU TIL!? DF1926 Afhængighedssyndrom flere/andre stoffer, epiodisk brug (B)
Dem fra psyk havde aldrig fortalt mig at jeg havde den sidste diagnose, og jeg kender intet til den.
Har kun hørt om den en gang før, en tidligere ven der lod sig indlægge og løj ekstremt meget for at få førtidspension..

Men hvad betyder diagnosen for mig - Vil jeg altid være afhængig af at være påvirket, eller kan jeg blive 'clean' engang?
Jeg får ondt i hele kroppen og føler mig fanget i et sort hul hvis jeg ikke er påvirket i bare en halv dag, hvilket har resulteret i at jeg har været påvirket af det ene og det andet, hver dag i cirka 11 år - er altså kun 22 år :|

Og hvorfor har psyk valgt ikke at fortælle mig om at jeg har diagnosen afhængighedssyndrom?
De har været meget overbærende med mine misbrug, har været ambulant indlagt siden november 2009, og i den tid har jeg været afhængig af valium, alprazolam, lorazepam, nitrazepam. Og så får jeg udskrevet 6mg Rivotril dagligt igennem et år.
Da jeg kom ned på kun at tage 40-50 valium om dagen, valgte jeg at fortælle om mit misbrug, dem på psyk blev meget overrasket for de havde aldrig oplevet mig virke påvirket(selvom jeg tog 20 valler inden jeg tog derover). De tilbød så at jeg kunne blive akut indlagt og få Fenemal til udtrapning, men jeg valgte at trappe ud derhjemme, vil ikke indlægges!
Jeg kom så ud af misbruget i løbet af 3 uger. Men jeg havde det rædselsfuldt. Så jeg begyndte at drikke 9 til 14 genstande hver eneste dag - et problem løst, et nyt opstået. Øv.. Men efter at have drukket hver dag i 2-3 måneder trappede jeg ud. Og igen fik jeg det rædselsfuldt. Valler, speed og kokain(kun kola engang imellem) blev min redning i en lang periode..
Psyk gav mig så valget imellem at droppe valium, ellers måtte de ikke give mig max-dosis Rivotril(krydser) længere.
Derudover valgte de utroligt nok at sætte mig fra 80mg Ritalin Uno op til 140mg Ritalin Uno, da de mente at speed havde haft en meget positiv effekt på mig, jeg havde haft det godt og været mere åben i samtalerne med dem fra psyk..

Det er som om jeg får meget længere snor end venner og bekendte der har misbrugsproblemer. Kan psyk have accepteret at jeg er misbruger og udskrevet medicin derefter. Hvis det havde været min ven, feks, havde de uden tvivl taget Rivotrilen og Ritalinen fra ham. Men istedet holder de mig på max-dosis Rivotril og skruer op for Ritalin Uno'en!? :shock:
Nu tager jeg så ikke stoffer fra gadeplan. Men jeg sniffer min Ritalin Uno og Nimadorm hver eneste dag. Og jeg er ikke stolt af at skrive det, men når jeg har det rigtigt slemt, skyder jeg en blanding af 40mg Ritalin, 4mg Rivotril og 10mg Nimadorm.
Er det farligt at sprøjte den blanding direkte ind i blodet? Bliver voldsomt stenet og euforisk, lidt ligesom hvis jeg tager 8 ketoganer, drikker 10 genstande og ryger et par skunkjoints (KAN IKKE ANBEFALES; FRARÅDES KRAFTIGT!!)
Jeg har dog 'kun' skudt piller og speed omkring 20 gange i alt. Men hold jer fra at skyde piller og stoffer, hvis i ikke allerede er begyndt!! Bare et meget godt råd som i burde tage til jer :badidea:

Sorry, det blev en hel roman, selvom jeg havde meget mere på hjertet :roll:

Men hvad betyder DF1926 Afhængighedssyndrom flere/andre stoffer, episodisk brug (B)?
Hvorfor har psyk valgt at skjule netop denne diagnose for mig indtil de BLEV NØDT TIL at vise mig de papirer?
Tror i at psyk har givet mig så lang snor på grund af den diagnose?
-De behandler andre misbrugere mere hårdt og kontant, meget endda :?

Hvil i fred Chanette Sørensen - Vi mødes Hinsides...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det lyder som et bullshit ord, de har lavet for at smide dig i en ekstra kasse. Alle mennesker kan jo blive afhænige af stoffer, usund komfort etc. etc.
Hvis du virkelig kæmper hårdt for det, og evt. får hjælp kan du godt komme ud af en afhængighed. Ordet er tomt, og dumt, ligesom så meget andet af det de folk laver. Jeg har desværre ikke så meget tid til at give et mere dybdegående svar, men jeg synes virkelig det er fjollet du har fået et sådant "ord" som en diagnose. Ordet er lige så tømt for mening som ordet "svampepsykose" og "hashpsykose, men de er jo gode for de folk der giver dem, for at smide dig ind i en nem kasse de kan manipulere dig ud fra.

Junior medlem

Tak for dit svar Odden :-)

De kan ikke manipulere med mig, det er nærmere omvendt.. Forstår heller ikke hvorfor de skulle smide mig og mine problemer i en 'ny kasse'
-Når de har givet min Aspergers Syndrom skylden for ALT siden jeg var 9år. De behøvede ikke en ny kasse, der var allerede to kasser de kunne bruge..

Men på den anden side, kan jeg ikke finde noget ordentligt om diagnosen. Det kan jeg sku ikke forstå..
Og det er okay med dem at jeg ryger skunk, men kun en joint om dagen. Så de er meget 'large' overfor mig, i forhold til andre patienter. Hmm..

Medlem

Med din historie lyder det da ikke som om de er helt ude i hampen med 1926?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er jo tydeligt, at han er afhængig, men derfor eksisterer et afhængighedssyndrom da for fanden ikke.. Så har vi alle det syndrom... Det er jo muligt for os alle at blive afhængige. Det er en måde at afveje ægte menneskelige problemer, at komme med sådan en "diagnose" for det, så fjerner man fokus fra alt det trælse arbejde og forholder sig til en konsekvens af et dybereliggende problem, som om det var problemet selv. Derfor er det et bullshit ord.

Junior medlem

Hvis man kiggede på nettet lidt kommer vil der komme noget frem:)

Fandt bl.a. denne beskrivelse af hvad Afhængighedssyndromet er.
Men husk nu, jeg siger ikke at det er sådan det er - Men WHO.

---------------------------------------------------------------------
Rusmidler skaber afhængighed. Diagnosen afhængighedssyndrom benyttes, når en person i sin adfærd opfylder de kriterier, som fremgår af diagnosesystemet ICD-10 (»International Classification of Deseases«), der er udarbejdet af Verdens Sundheds Organisationen, WHO.
En person lider af et afhængighedssyndrom, når 3 eller flere af følgende kriterier har været til stede inden for et år:

* trang
* svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
* abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
* toleranceudvikling
* dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug
* vedblivende brug trods erkendt skadevirkning

----------------------------------------------------------------------
Her er linket til hele siden, hvis nogle skulle få lyst til at kigge lidt :)
http://www.soberspace.dk/who.htm

Medlem
Brugeravatar

bufvry skrev:
Hvis man kiggede på nettet lidt kommer vil der komme noget frem:)

Fandt bl.a. denne beskrivelse af hvad Afhængighedssyndromet er.
Men husk nu, jeg siger ikke at det er sådan det er - Men WHO.

---------------------------------------------------------------------
Rusmidler skaber afhængighed. Diagnosen afhængighedssyndrom benyttes, når en person i sin adfærd opfylder de kriterier, som fremgår af diagnosesystemet ICD-10 (»International Classification of Deseases«), der er udarbejdet af Verdens Sundheds Organisationen, WHO.
En person lider af et afhængighedssyndrom, når 3 eller flere af følgende kriterier har været til stede inden for et år:

* trang
* svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
* abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
* toleranceudvikling
* dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug
* vedblivende brug trods erkendt skadevirkning

----------------------------------------------------------------------
Her er linket til hele siden, hvis nogle skulle få lyst til at kigge lidt :)
http://www.soberspace.dk/who.htm

Hvis du tror på alt der står på Google er du naiv. Virkeligheden er nu engang bare en anden..
Altså når du skriver rusmidler tænker vi så Koffein med? Som måske halvdelen af danskerne drikker hver eneste dag..
Ligefrem at sætte en diagnose på syntes jeg er skørt. Hvad med social omgangskreds hvor spiller det f.eks en rolle ind her? Hvis du bruger bare en smule fornuft ville du lynhurtigt kunne se at det er en del af det sociale i os mennesker at sætte hinanden i bås for lettere at håndtere ting og dele det op ...

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Medlem
Brugeravatar

Henrik Rindom skrev:
Hvis du tror på alt der står på Google er du naiv. Virkeligheden er nu engang bare en anden..
Altså når du skriver rusmidler tænker vi så Koffein med? Som måske halvdelen af danskerne drikker hver eneste dag..
Ligefrem at sætte en diagnose på syntes jeg er skørt. Hvad med social omgangskreds hvor spiller det f.eks en rolle ind her? Hvis du bruger bare en smule fornuft ville du lynhurtigt kunne se at det er en del af det sociale i os mennesker at sætte hinanden i bås for lettere at håndtere ting og dele det op ...

Nu er det jo ikke hvad der står på google, men WHO. Kilden lyder fin nok til selve betydningen af ordet, man kan så være uenig med diagnose eller ej. Derudover er der folk som er mere modtagelige overfor at blive afhængige, især folk med ADHD, akspeger mm. (den kan definition kan man så igen diskutere).

@ Ice-er-nice
Hvorfor de har valgt at holde det skjul kan vi her på forummet kun gætte på og det får du IMO ikke meget ud af andet end spekulationer. Hvis du vil have svaret og begrundelsen må du jo gå til de læger som har stillet den og de sygeplejeartikler som har holdt det hemmeligt. I sidste ende er det dem som kan give de bedste svar og ikke her, da vores svar kun vil være ren gætværk og som sagt tidligere tror jeg ikke du får det store ud af det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Afhængighed af kraftigt dopaminergt forstærkende stoffer til VTA og Nucleus Accumbens, bevirker ændringer i 'hjernen' (blandt andet mht. hvordan indlæring), der har fysiologiske karakteristika som en sygdomstilstand (det er faktisk rimeligt skræmmende) - måske 'afhængighedssyndrom' er afledt deraf.

-Mine 50 øre

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Adhoc skrev:
Afhængighed af kraftigt dopaminergt forstærkende stoffer til VTA og Nucleus Accumbens, bevirker ændringer i 'hjernen' (blandt andet mht. hvordan indlæring), der har fysiologiske karakteristika som en sygdomstilstand (det er faktisk rimeligt skræmmende) - måske 'afhængighedssyndrom' er afledt deraf.

-Mine 50 øre

Vil du ikke formulere dig lidt mere pædagogisk? :? Jeg forstår ikke andet, end at afhængighed af visse stoffer kan virke som en sygdom? Eller har du måske en kilde, så man kunne læse på det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Snoezel skrev:
Adhoc skrev:

-Mine 50 øre

Vil du ikke formulere dig lidt mere pædagogisk? :? Jeg forstår ikke andet, end at afhængighed af visse stoffer kan virke som en sygdom? Eller har du måske en kilde, så man kunne læse på det?

Jeg tror han snakker om de semi-reversible ændringer der sker i hjernen, i forbindelse med et misbrug.
Denne ændring manifesterer sig i en form for sygdom, hvilket man kunne sammenkoble med "afhængighedssyndrom".
Altså, dét at hjernen har ændret sig fysiologisk, og dermed giver abstinenser, har medført en såkaldt diagnose.

Det skal dog siges at jeg ikke er enig.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Khazim skrev:
Snoezel skrev:
Adhoc skrev:

-Mine 50 øre

Jeg tror han snakker om de semi-reversible ændringer der sker i hjernen, i forbindelse med et misbrug.
Denne ændring manifesterer sig i en form for sygdom, hvilket man kunne sammenkoble med "afhængighedssyndrom".
Altså, dét at hjernen har ændret sig fysiologisk, og dermed giver abstinenser, har medført en såkaldt diagnose.

Det skal dog siges at jeg ikke er enig.

aah, tak for det, giver mere mening nu...

Junior medlem

Lad os lige blive enig om en ting:) Jeg har nu heller ikke sagt at jeg vil give medhold i det blevet sagt/skrivet, siger altså bare at han måske kunne finde nogle få svar - Ikke andet :)

Junior medlem

Hej, derude.
Første indlæg og jeg genopliver gammel tråd.
Er selv diagnosticeret, af anerkendt psyc, som patient med opioidafhængighedssyndrom. Godt ord.
Der er jo helt alm. At man bruger fagtermer indenfor forskellige fag. Det er jo bare for at andre fagfolk ved præcist hvad andre fagfolk har konstateret. Så de kan give et fingerpeg, om fremtidig mulig behandling o.lign.

Dedikeret medlem

Jeg tænker lidt om diagnosen bliver brugt til at forklare/undskylde at de behandler en person som er i misbrug?
Eller er problemstillingen anderledes når man har fået en diagnose før de finder ud af man er i misbrug?
Har selv fået besked om at skulle have et års clean tid før de ville arbejde med mig i distrekt psykiatrien.
Jeg må så også give dem ret i at det var stofferne (meth, primært) både indtagelse og forsøget på at stoppe som gjorde mig psykisk syg :roll:

Junior medlem

Undskyld mig men et misbrug er et misbrug. Og med den beskrivelse du selv har givet så kan det tyde på at du er afhængig.

Jeg er selv ædru alkoholiker, på 7. år og jeg har også i mine papirer, Alkoholafhængighedssyndrom - afholdende. Jeg er skide lige glad med hvad de skriver. Jeg har håndteret mit misbrug vha. mennesker der selv har prøvet det og jeg har formået at holde mig ædru og clean i næsten 7 år nu, og jeg har tænkt mig at fortsætte.

Misbrug - her mener jeg alkohol, sindsændrende stoffer som nogen af dem du nævner og kokain/heroin/amfetamin mm. af en hver art er mega skadeligt for os der i forvejen har en psykiatrisk diagnose.

For mig var det tvingende nødvendig at stoppe mit Alkohol/kokainmisbrug før jeg overhovedet kunne begynde at arbejde med det der virkeligt tæller. Mit psykiske velbefindende.

Jeg kan kun anbefale enhver der (og vi kan kun selv definere hvornår et evt. misbrug er et problem og det ved "vi" godt inderst inde, når vi er ærlige) misbruger alkohol eller stoffer/piller, at søge hjælp til at stoppe misbruget. For bevidstheds-sløvende/ændrende kemikalier umuliggør os at se kernen af de psykiske udfordringer.

Der findes gode fællesskaber hvor man kan finde ligesindede at tale med.... f.eks. AA og NA.....
Vi har hver vores vej......

Som afsluttende bemærkning, så ja, os der er misbrugere er mester manipulatører og for mig skadede det kun mig selv at blive i det felt.!!!

Junior medlem

En ting mere.

Personer der har med sårn noen som os at gøre, véd godt at en misbruger er meget svær at hjælpe så længe misbruget står på.
Derfor er det en vigtig information til dem der arbejder med mennesker at vide.

Medlem
Brugeravatar

Hvem siger at dine behandlere er mere "large" overfor dig, end for andre patienter. Det tvivler jeg stærkt på at de er! OG måske har de undladt at fortælle dig om den diagnose, hvis de ved at du har en til dens til at fastholde dig selv i dine diagnoser. For uanset hvem man er eller hvad man misbruger, så er det hårdt at komme ud af et misbrug, man kommer ikke sovende ud af det, og ja det er rædselsfuldt og ja det er slemt, og det er det for ALLE.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]