Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 11:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Hey,
Ved godt det er lidt af et nederlag at være nødt til at søge hjælp. Jeg har brug for noget motivation til at stoppe med at ryge dagligt, jeg har igennem 7-8 måneder røget cannabis dagligt, og er godt træt af at jeg føler min intelligens er svækket pga dette, jeg kan tit sidde med store tanker, som jeg er nødt til at smide væk fordi jeg ikke kan kapere dem.
I første omgang vil jeg gerne bare kunne sove uden, men det er blevet rutine for mig at ryge en pind og chille foran computeren i nogle timer før jeg går i seng.
Har brug for alternativer til at ryge, andre ting at tænke på, noget som holder mig væk fra igen og igen at bruge hver eneste krone jeg ejer på cannabis.
Hvad gjorde i, da i sad i samme situation som mig?

Medlem

Lyder da ikke for godt :?

Men her kommer lige et par gode råd 8)

Få dig en normal døgnrytme, gå i seng tidligt og stå op tidligt, og fortsæt!

desuden er motion en af de bedste måder, da du bliver naturligt træt, men hvis det stadigvæk kniber med at kunne sove så prøv med nogle baldrian piller, eller en øl eller 2 før senge tid.

Personligt er en kop varm kakao en vinder 8)

og du kan evt genoptage nogle gamle hobbyer :)

Ihverfald held og lykke med det :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Motion, og meget af det.
Det er så satans ubehageligt i starten når man sveder og knap nok kan få luft. Men hvis man bliver ved, og tvinger sig selv til at lette røven en gang i mellem, så kan man nemt skifte sin godnat pind ud med en løbetur.

Knæk og bræk :)

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Dedikeret medlem

Nu siger du skifte sin godnat pind ud, hvor lang tid mener du der skal gå fra man løber sig en tur, til man hopper i seng? :)

Medlem
Brugeravatar

Det er fint med motion, det er nok det bedste råd du kan få.
Men ja et par timer før du går i seng, du skal ikke løbe også gå ind at ligge dig til at sove.
Du skal lige kunne nå at falde ned igen. Løb dig en tur, tag et dejligt varmt bad.
Prøv evt. at sætte dig ned og skriv hvorfor du gerne vil stoppe dit misbrug.
På den måde er den en smule lettere at lade være med at ryge når trangen er der.

Hvor der er vilje er der der vej!

Held og lykke :)

Lad os gerne høre hvordan det går.

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har selv lange perioder hvor jeg indtager cannabis hver dag og en hel del af det, men også lange perioder hvor jeg ikke er skæv.
Jeg oplever ikke at det er svært at stoppe, bortset fra at det er svært at sove de første 1-3 dage. Det kan som andre har beskrevet afhjælpes med motion, eller evt. et par genstande 1 time. før sengetid.
Men ud over det irritations moment ikke at kunne falde i søvn et par dage, synes jeg det er piece of cake.. Måske fordi jeg ikke indtager tobak med min Cannabis?

Jeg har dage hvor først vaper, eller spiser en kage, sent om aftenen, og egentlig kun gør det fordi jeg ved at jeg nok ellers ikke vil kunne falde i søvn.

Dedikeret medlem

Rigtig god idé med at skrive det ned, så hvorfor ikke gøre det her :)
Tror efterhånden det er et par måneder siden at jeg indså at det faktisk var et problem for mig.
Jeg startede på HTX efter sommerferien sidste år, hvor jeg følte at det bare kørte for mig i starten, jeg var aktiv, jeg lavede alt hvad jeg skulle, føler faktisk jeg var den mest veloplagte i min klasse, jeg var inde i alt hvad der skulle snakkes om i løbet af timerne, foruden det fyrede jeg også flittigt jokes af i løbet af timerne, som både klassen og lærene var helt med på , kortsagt, så gik det virkelig godt. Men med en ny klasse, følger nye venner, og de nye venner jeg fik, elskede at ryge, og gjorde det tit (det skal lige siges at jeg har røget i 2-3 år før, dog med flere ugers mellemrum, nogle gange måneder). Efter skole blev det nærmest standard, at vi satte os sammen på en bænk efter skole, og røg os en pibe, og havde det rigtig rart. Men fordi vi så skiftedes til at give, så havde jeg ligepludselig næsten altid cannabis på mig, og derfor var det nu pludselig en mulighed at ryge om aftenen også, så det gjorde jeg lidt en gang i mellem. Mine aftener plejede i forvejen at gå med at tjekke op på forums, lige kigge lidt på facebook, og så høre noget musik, men da jeg så begyndte at ryge om aftenen, fandt jeg hurtigt ud af at alt dette er en del bedre når man er høj, så hvorfor ikke gøre det hver dag (på dette tidspunkt havde jeg ingen idé om hvad det kunne føre med sig). Sådan begyndte jeg langsomt at ryge mere og mere, og det blev så til en rutine jeg skulle igennem inden jeg skulle sove. Efter nogle måneder hvor jeg havde fulgt denne rutine, begyndte jeg at mærke at mit engagement i skolen faldt, hvilken jeg ikke så det store problem med i starten, men da det så blev ved med at gå ned af bakke, var jeg nødt til at indse at jeg har et problem. Grunden til jeg nu vil stoppe er fordi jeg gerne vil tilbage til hvor jeg startede, så jeg kan få mig nogle gode karakterer, og være tilfreds med mit resultat når jeg afslutter min HTX. Som det står nu går en normal skoledag bare med at finde nye flashspil, og stene facebook, fordi jeg virkelig ikke magter at være så aktiv som før i tiden, hvilken jo gør at skolen bare er spild af tid.

Tak til alle som er nået hertil med at læse, det var enlig rart at få fortalt hele historien videre, har siddet med meget af det for mig selv.
Hvis du/i har lyst til at følge med i hvordan det går, så vil jeg tage mig tid til at skrive lidt i denne tråd om hvordan det hele forløber på daglig basis den første uges tid. Ikke fordi jeg regner med der er mange som interessere sig for hvordan det går, men det kunne da være rart at få nogle tips med på vejen, hvis jeg skulle støde ind i uventede problemer.

Jeg håber på at denne tråd vil kunne hjælpe folk i min situation fremover. :peace:

Senest rettet af Ubrugtnavn 27 apr 2011 15:50, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke Jylland
synes det er kanon fedt at du indser at du har et problem og vil gøre noget ved det, det er trodsalt det første skridt!
Held, lykke og kærlighed herfra :)!

Dedikeret medlem

Så bliver det fra idag af, at jeg vil prøve at vænne mig at med at skulle ryge for at kunne sove.
Jeg er lidt spændt på at se hvordan det går, da jeg sidder i det dilemma at jeg ikke ved om jeg kan tillade mig at ryge i løbet af aftenen, og så gå i seng og føle mig nogenlunde upåvirket,
jeg ved det hele ligger i det psykiske, og derfor håber jeg det er nok bare at bevise overfor mig selv at jeg kan sove uden, og så tage den derfra, men ville det være forsvarligt at ryge et par timer inden jeg skal sove, eller skal jeg bare lade helt være?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Min erfaring er at hvis jeg ryger tidligere om dagen, bliver det lettere for mig at overbevise mig om "aarh så kan jeg ligeså godt også ryge før maden"

Dedikeret medlem

cake skrev:
Min erfaring er at hvis jeg ryger tidligere om dagen, bliver det lettere for mig at overbevise mig om "aarh så kan jeg ligeså godt også ryge før maden"

Men hvis nu vi antager at jeg føler mig overbevist om at jeg kan holde til kun at gøre det 1 gang, og så lade det ligge ved det?
Eller siger flertallet at jeg bare burde lade helt være?

Medlem

det er nok en god ide at lade helt være i noget tid for så at begynde lidt engang imellem igen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du følte dig overbevist om du godt kan lade være, ville der vel ikke være behov for at sikre dig det er i orden ?

Imo, skal du tage at prøve. Ligemeget hvad folk herinde siger, er det i bund og grund op til dig.

Nu skrev jeg ".. før maden" men det jeg mente var før senge tid :D Er bare lige ved at lave mad og pisse sulten :)

Men prøv at ryg og så se hvad der sker :) Hvis du så falder i, så lad være med at banke dig selv oven i hovedet over det, men accepter du tog en forkert beslutning og prøv at lær af den.

Hva end du gør ønsker jeg dig held og lykke :) Nu vil jeg spise mine kartofler før de bliver kolde :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

cake skrev:
Men prøv at ryg og så se hvad der sker :) Hvis du så falder i, så lad være med at banke dig selv oven i hovedet over det, men accepter du tog en forkert beslutning og prøv at lær af den

Opskriften på misbrug: hvis du ikke vil være misbruger, så opsøg dit misbrug!

Nice Cake, nice..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BlackNBlue skrev:
cake skrev:
Men prøv at ryg og så se hvad der sker :) Hvis du så falder i, så lad være med at banke dig selv oven i hovedet over det, men accepter du tog en forkert beslutning og prøv at lær af den

Opskriften på misbrug: hvis du ikke vil være misbruger, så opsøg dit misbrug!

Nice Cake, nice..

Haha ja ret uheldigt formuleret kan jeg godt se. My bad.

Skulle have været noget i nærheden af "Men følg dit hjerte/initiation/fornuft og se hvad der sker"

EDIT. Godt du sagde det BlackNBlue, nu vil jeg se om jeg kan lade være med at banke mig selv oven i hovedet med det :D

Insane psychedelia user!

Henrik Rindom skrev:
Det er fint med motion, det er nok det bedste råd du kan få.
Men ja et par timer før du går i seng, du skal ikke løbe også gå ind at ligge dig til at sove.
Du skal lige kunne nå at falde ned igen. Løb dig en tur, tag et dejligt varmt bad.
Prøv evt. at sætte dig ned og skriv hvorfor du gerne vil stoppe dit misbrug.
På den måde er den en smule lettere at lade være med at ryge når trangen er der.

Godt indlæg. I forlængelse af det, så kan du skrive fx 10 grunde til at du ønsker at gennemføre det, så du har en let overskuelig reminder som du hurtigt kan gå over fx. hver morgen og aften. Og find noget motion som du kan lide, så det er ikke bare bliver en sur pligt. Det er især godt, hvis man dyrker en sport, som man kan sætte sig mål indenfor, så man kan arbejde sig i retning af noget. Det gør det lettere at motivere sig selv, og det får også sporten til at fylde i ens liv, således der er mindre plads til at tænke på hash :)

Jeg fuckede selv mit først år på HTX godt og grundigt op. Jeg gennemførte dog på 3 år, men jeg kom aldrig rigtigt med i matematik, og kom egentligt ud med et latterligt snit, på trods af at jeg er skarp som en schweizer-kniv.
Som et mere generelt råd, fra HTX'er til HTX'er, vil jeg på det kraftigste anbefale at bruge meget energi på teknologi-fagene. Selvom det er kæmpestore latterlige opgaver, så er det en fantastiske øvelse i innovation og udfordringerne i opstart af virksomhed. Jeg er mega-træt af, at jeg ikke selv gik mere op i dem. Så held og lykke med projektet og jeg krydser fingre for at du ikke ender som Dr. Phibes :wink: Hvis alt kikser, så tag et år om. Resultaterne under din uddannelse er altid vigtigere end længden, du har brugt på den. Selv på universitetsniveau går ingen op i det.

Dedikeret medlem

Don't worry Cake, har skam ikke misforstået noget af det du har skrevet. ;)

Bor desværre lidt langt ude på landet, så der er ikke så mange forskellige sportsgrene at tage sig til, og dem der lige lød spændende har jeg prøvet, men jeg kan bare ikke få kampgejsten op, jeg spiller udelukkende for hyggens skyld, og så mister jeg lidt interessen. Jeg holder mig til en lille løbetur, har jeg enlig også ville i gang med i flere år, men jeg ender altid med at droppe det.

God idé med at skrive sine grunde ned, så man lige bliver mindet om hvorfor man vil holde op med at ryge. ;)

@Dr. Phibes Har nu aldrig brudt mig om teknologi, men efter din formaning om at tage faget mere seriøst, vil jeg da klart overveje det. Har dog valgt at tage en matematik/fysik linje, netop for at slippe for en masse tørt skrivearbejde, selvfølgelig også fordi jeg virkelig godt kan lide fysik, og det er nu en gang svært at lave uden at have sin matematik i orden.

Mht. igår så gik det helt fint med at sove, jeg røg en halv pind ved 22 tiden, og kom først i seng kl. 1, drak en øl som jeg var blevet anbefalet, og ganske rigtigt efter få minutter på den gode side, godt pakket ind i min dyne, faldt jeg i søvn.
Mit mål er at jeg i aften bare vil drikke en enkelt øl, og holde det ved det.

Tak for supporten og alle de gode råd! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bare husk at passe på med øllerne! De bliver hurtigt et nemt substitut for røgen. Tro mig! Jeg har selv været der :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

iSmoke skrev:
God idé med at skrive sine grunde ned, så man lige bliver mindet om hvorfor man vil holde op med at ryge. ;)

Det er nemlig rigtig smart og gælder ikke kun ved stop af misbrug men også hvis du har noget andet du vil motivere dig til.

Så husk ikke at fokusere på det negative du vil undgå ved at stoppe med at ryge men det positive du vinder ved det :)

Ellers så bare hæng i !

Medlem
Brugeravatar

Efter et par år med daglig rygning er jeg også på pause!

Min pause startede i går, og har ingen problemer med at holde den.
Synes bare det hele er lidt kedeligere end før når man var skæv?
Holder en måneds pause, og derefter holder jeg mig til kun at ryge i weekender og specielle anledninger.

Hvordan går det med din pause?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]