Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 14:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

rootmood: Hvis nu, lad os sige, Amfetamin var lovligt. Tror du så ikke at det ville dræbe flere mennesker end alkohol, fordi danskerne har den holdning, hvad der er lovligt, skader ikke? Er blot nysgerrig. Derfor jeg spørger :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Den tror jeg i hvert fald ikke på... ^^

Skønt at manden med risengrøden lige har givet tommelfingeren opad til Sativex THC mundspray..

Hvad mon han tænker på udover risengrød?

//blazR

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
amfetamin var jo lovligt en gang, og kunne købes i håndkøb. Gik under navnet ferie tabeletter eller pep pills.

Mange mennesker åd dem dengang med stor glæde, og jeg ved fra min far at min farmor og farfar lige ledes også åd dem dengang i 40/50erne

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Snufkineedeo skrev:
Vi skal ikke ha en masse RCs ud på markedet, som ingen kender de langsigtede skadevirkninger ved.
Lige som vi heller ikke skal ha en masse kemi ud i fødevare og kosmetik produkter osv.

Hvis vi ikke skal ha nye RC's ud på markedet, er vi nødt til at ændre lovgivningen omkring de gamle RC'ere.

Problemet er netop at nuværende stoffer og "gamle" RC'ere er ulovlige. Derfor opstår nye RC'ere, sandsynligvis med flere bivirkninger. Det er en konsekvens af lovgivningen. At indføre analog-lovgivning over stofklasser hjælper ikke. Det vil bare skubbe problemet over i en mere ekstrem retning, hvor kemikere begynder at lege med strukturerne for at undgå lovgivningen - på vores kroppes bekostning. Jeg kan ikke overskue konsekvenserne.

Løsning? Jeg kender den ikke (jeg har nogle forslag), den ligger til diskussion, men den nuværende war on drugs vi kører med virker i hvertfald ikke.

Nogen bør aflive Bertel Haarder før vi andre bliver aflivet af en desperat rockerkemiker. Han er en gal mand med for meget indflydelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Snufkineedeo skrev:
amfetamin var jo lovligt en gang, og kunne købes i håndkøb. Gik under navnet ferie tabeletter eller pep pills.

Mange mennesker åd dem dengang med stor glæde, og jeg ved fra min far at min farmor og farfar lige ledes også åd dem dengang i 40/50erne

Men hvis det stadig var lovligt idag. Hvordan tror du så det ville se ud mht dødsfald, som tidligere hentyder til?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Incase skrev:
Men hvis det stadig var lovligt idag. Hvordan tror du så det ville se ud mht dødsfald, som tidligere hentyder til?

Jeg personligt tror ikke det ville ændre sønderligt på tallene... Ud fra min lille vennekreds kan jeg se at folk er pænt ligeglade med stoffets legale status - dem der vil tage det, tager det uanset om det er ulovligt... Og dem der ikke vil tage det, de farer næppe ud og fylder næsen fordi det bliver lovligt....
Men dem der vælger at tage det, vil så være mindre i fare fordi de rent faktisk fik adgang til rene produkter og doseringsvejledninger og vil få lettere at komme ud af et evt. misbrug igen hvis man ønsker det, fordi salgskanalerne ikke længere er sociopater med kampehunde og dårlige låneordninger; men statskontrollerede enheder der kan samarbejde med resten af det etablerede samfund om at forsøge at samle de svage op og få dem på rette kurs igen...

Men man skal ikke tage mit ukvalificerede gæt for mere end det er... Næh man skal konkludere at den nuværende forbudspolitik ikke fungerer og derfor forsøge sig med nye løsningsmodeller - eksempelvis en begrænset legalisering i prøveperiode og se om der kommer ragnarok eller det måske som i Holland og Portugal egentlig går relativt fredeligt for sig...
Kommer ragnarok, så kan man jo altid falde tilbage til forbudspolitikken og konstatere at en legalisering heller ikke var løsningen...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Nu er der jo tale om en hypotese. Tror det ville være nogen lunde det sammen, måske kan det ovenikøbet ha været flere dødsfald før i tiden, fordi de folk var mindre vidende om sundhedsfaren ved bruge af rusmidler

Og jeg tror dem der har potentiale for at misbruge amfetamin, vil misbruge det om det var lovligt eller ej.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

LSDrejø skrev:
Incase skrev:

Jeg personligt tror ikke det ville ændre sønderligt på tallene... Ud fra min lille vennekreds kan jeg se at folk er pænt ligeglade med stoffets legale status - dem der vil tage det, tager det uanset om det er ulovligt... Og dem der ikke vil tage det, de farer næppe ud og fylder næsen fordi det bliver lovligt....
Men dem der vælger at tage det, vil så være m indre i fare fordi de rent faktisk fik adgang til rene produkter og , doseringsvejledninger og vil få lettere at komme ud af et evt. misbrug igen hvis man ønsker det, fordi salgskanalerne ikke længere er sociopater med kampehunde og dårlige låneordninger; men statskontrollerede enheder der kan samarbejde med resten af det etablerede samfund om at forsøge at samle de svage op og få dem på rette kurs igen...

Men man skal ikke tage mit ukvalificerede gæt for mere end det er... Næh man skal konkludere at den nuværende forbudspolitik ikke fungerer og derfor forsøge sig med nye løsningsmodeller - eksempelvis en begrænset legalisering i prøveperiode og se om der kommer ragnarok eller det måske som i Holland og Portugal egentlig går relativt fredeligt for sig...
Kommer ragnarok, så kan man jo altid falde tilbage til forbudspolitikken og konstatere at en legalisering heller ikke var løsningen...

Men, du tror ikke at den nye generation som vokser op, hvor amfetamin er lovligt, ville få et misbrug, selvom der er information tilgængelig. På en måde forstår jeg godt regeringens måde at håndtere det hele på. Min personlig mening, er at legalisering fører til flere misbrug..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Incase skrev:
Men, du tror ikke at den nye generation som vokser op, hvor amfetamin er lovligt, ville få et misbrug, selvom der er information tilgængelig. På en måde forstår jeg godt regeringens måde at håndtere det hele på. Min personlig mening, er at legalisering fører til flere misbrug..

Det er jo svært at spå om og uanset, så er det de samme argumenter både for og imod man har set i årevis... Dem imod en legalisering mener det vil øge tilgængeligheden og dermed misbruget... Dem for, mener det vil gøre markedet mere gennemsigtigt og mindre kriminelt - dermed større mulighed for at tilbyde behandling og hjælp til dem der ikke magter det...
Mit gæt er lige som dit og andres bare et gæt - der skal en kursændring til for at se om det hjælper eller gør problemet værre...

... Det kan jo også være at hvis det legaliseres, så fjerner man lidt den ungdoms trodsighed der gør at det skal prøves fordi det er forbudt (som nu)?

Vælger man at betragte problematikken fra et sundhedsmæssigt perspektiv, så må det i hvert fald gavne brugerne hvis der var adgang til rene stoffer i kontrollerede mængder - det alene må kunne redde menneskeliv på sigt (naturligvis forudsat forbruget ikke stiger samtidig)

Det vi ved er at behovet altid har været der (der er fundet tegn på brug af rusmidler helt tilbage til de tidligste bosættelser man har kendskab til) - og at behovet ikke lader sig regulere væsentligt ved hjælp af bøder og fængselsstraf (ellers ville tilgængeligheden falde og prisen stige i takt med stramningerne i lovgivningen). Så hvis vi hverken kan fjerne eller regulere behovet, så vil der altid være et marked - spørgsmålet er så hvordan vi bedst muligt håndterer det marked og samtidig sikrer at hele samfundet ikke går under...

Til sammenligning ved vi at alkohol og tobak kræver henholdvis ca. 10.000 og 15.000 liv om året i DK (direkte eller relaterede dødsfald), mens alle de illegale rusmidler tilsammen står for under 300 dødsfald som jeg lige husker tallene - så jeg har personligt svært ved at forstå hvordan man kan forbyde mig det ene og aktivt pedle det andet til mig - og samtidig påstå det er for mit eget helbreds skyld?!?

Junior medlem

LSDrejø skrev:
Ja vi bevæger os med hastige skridt i retning af det er selve beruselsen der er ulovlig; med nogle få iøjenfaldende og afgiftbelagte undtagelser... Jeg tror desværre vores politikere er velmenende; men har så travlt med at føre signalpolitik at de ikke forholder sig sagligt til tingene...

Lad os for eksemplets skyld antage at et givent RC har en berusende virkning; men ingen fysiske eller psykiske bevirkninger - hvorfor skal det så forbydes?
Forbuddet bør eksistere for at beskytte dumme mennesker mod sig selv, som jeg tror oprindeligt var meningen - nu er det som om alt der (måske) har en berusende virkning skal forbydes - bare for at signalere samfundet ikke vil acceptere beruselse...

Lige præcis! Jeg tænkte præcis det samme da jeg for et stykke tid siden læste følgende nyhed på dr.dk (uddrag):

DR Nyheder skrev:
Og i Sundhedsministeriet er embedsmændene i fuld sving med at skrive et nyt lovforslag, forsikrer Bertel Haarder.
- Vi har forbudt mere end 80 nye stoffer. Senest i marts forbød jeg 24 stoffer, og vi forbereder et forslag, som giver mig mulighed for at forbyde hele familier af stoffer. Så vi er helt fremme i skoene, men noget af det kræver lovgivning, og den kommer til efteråret, siger han.

Det handler præcis som du siger, om forbud for forbuddets skyld. Man forholder sig slet ikke til, hvorvidt et nyt rusmiddel er egentlig skadeligt, men kun om man opnår en rus (hvilket, præcis som du skriver, tilsyneladende er forbudt).
Dette er nødvendigvis kun en overgangsperiode (håber jeg!) - forbuddet er relativ ungt samtidig med flere og flere strømninger i samfundet går den modsatte vej (eksempelvis den der drug commision med blandt andre Kofi Anan og Louise Arbour). Ikke at vi ser en en afkriminalisering (eller endnu bedre: Legalisering) indenfor en 10-årig periode, men jeg tror (dybest set håber jeg blot) snart at peaket er nået for disse kritiske tilstande.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

LSDrejø skrev:

Jeg forstår din bekymring, omend jeg tror at en ulovliggørelse skaber flere problemer end en legalisering. Alene når vi snakker om kvalitet og lovudøvelsen (politi, DEA), som dræber flere mennesker end stofferne selv (!!!), for at tvinge lovgivningen over hovedet på befolkningen. Og her tæller jeg ikke ødelagte menneskeliv med, som er en følge af fængsling og bøder.

Så vidt jeg er orienteret, har Portugal og Rusland (?) legaliseret alle stoffer. Erfaringen er, at stofforbruget er faldende! Og man har sparet millioner/milliarder i ressourcer på at jagte folk som dig og mig - uskyldige mennesker, der bare vil lamme sig lidt fredag aften. Plus, som flere nævner, har misbrugerne været lettere at hive fat i.

I Holland er der få hashmisbrugere, på trods af tilgængeligheden. Der er flere misbrugere ift. befolkningstallet i DK!

Problemet med lovgivningen er, at jeg er kriminel. Og jeg opfører mig fucking ordentligt og kysser min næste på kinden. Jeg betaler min skat og er i gang med en uddannelse, så jeg kan tjene det her samfund. Jeg nasser ikke på staten. Men staten tager mine skattepenge og gør mig kriminel med dem.

Uhørt flabet!

Jeg betaler ikke Bertel Haarder for at være en pauseklovn/kraftidiot/spasserlovgiver. Undskyld sproget, men den mand pisser mig af som ingen andre. En lovgiver skal tjene og beskytte befolkningen, ikke kneppe den.

Citat:
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the drug use itself.

Så stop korstoget mod civilbefolkningen! Før vi angriber Gaddafi, burde vi måske kigge på os selv.

Det her er offerløs kriminalitet. Jeg skyder ikke nogen i hovedet, kun mig selv i armen. Hvem er du til at bestemme over dét? Gud?

Det er min arm, ikke din mors, Hr. Bertel. Ikke din mors. (ja, jeg håber han læser med)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey bare lige for en god ordens skyld syreperle, så stammer dit øverste citat fra Incase og ikke mig :wink:

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Ah, sorry :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]