Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rabalderstræde
Jeg har tænkt mig at lave et grow room ud af et hjørne i værelset, men er det noget nogle af jer har nogen erfaring med?

Har tænkt mig bare at beklæde et "hjørne" af pap med hvidt inden i og så bare stille det op af væggen på en måde så det er nogenlunde lys-isoleret? Kan man det? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hvis du alligevel skal til og igang med at "installere" et growrum i et hjørne, så har jeg en alletiders idé!

Det kræver dog et mindre pengebeløb, lidt fingersnilde, en stiksav og en lommeregner, hvis man er helt ude at skide matematisk ;)

(1)

Tag mål fra gulv til loft.

(2)

Så tager du ud til din lokale byggemarked.. De har somregel tilbud (fast lav pris) på noget spånplade i ca. 1 cm tykkelse.. tror det er 70-80kr per plade (120x240)

**Dog vil jeg skynde mig at sige at jeg selv har forsøgt mig med 1cm tyk spånplade.. det gik fint.. ville dog nok gå efter en større tykkelse så som 1,2 eller 1,5cm..

(2.a)

Få manden i dit lokale byggemarkede til at skære pladen ud for dig.. tror det er 15kr per snit.. eks i 2 styks 60x240 .. (dog husk den ene skal være 60 og den anden skal kun være 59.. hvis selve spånpladen er 1 cm i tykkelsen..)

Hvis du så har 2,40 til loft fra gulv (som de fleste lejligheder har) så har du jo faktisk 2 sider på samme størrelse, som du så kan sætte op imod hinanden, således du får et luft-tæt rum.. forstår du?

(3)

Køb nogle gode hængsler/hyldeknægte som skal bruges til at bore pladen fast til væggen med.. (ca 6 styks per væg - 3 på hver side af pladen med 80cm afstand)

(4) sæt den første plade op.

(5) sæt den anden plade op, men husk.. den skal ikke sættes op med hyldeknægte.. men med hængsler, således at du kan åbne og lukke for den.. det blir din dør :)

(6) når du har læst det her, skal du vide at det er de færreste der har 240cm i højden i deres growroom, fordi de enten laver LST, dyrker indica eller lowriders.. det kan sagtens være en fordel at have 2,40 meter i højden, men igen.. afhænger lidt af hvad slags lys du har tænkt dig at bruge.. iøvrigt vil jeg heller ikke anbefale at have 60cm i bredden, da det er sådan et latterligt mellemstykke imellem at kunne have 1 og måske 2 planter derinde.. Det bedre at have 80 i bredden, så du skal muligtvis overveje at købe 2 spånplader og så få dem hver især skåret ud i 80x240 .. og så tager du selvfølgelig resten af det afskåret træ med hjem, eller får ham til at skære det op i 80x40 stykker..

på den måde kan du nemlig sammensætte 2 af de 80x40 stykker til et 80x80 stykke, og så har du ligepludselig muligheden for at sætte en hylde ind i dit growskab hvis du vil. ;)

Så ku du faktisk have 2 grorum i 1.. ;) .. smart ikk?

Så skal du selvfølgelig ud og købe 2 lamper, osv.. men hvis man har penge nok, er det nok den mest optimale måde at gøre det på. :)

(7) når skabet er sat op (med eller uden hylde) bores et rundt hul i toppen på den ene side af skabet ca. 25cm fra toppen godt og vel.. i den størrelse som du forventer at din kanalventilator/badeværelsesventilator skal være.. Ø21? Ø23? .. de fleste headshops eller internet sider plejer at være gode til lige at skrive hvad størrelse det er..

Du kan iøvrigt ligeså godt skære hullet inden du sætter væggen op.. ;) ..

(8) 2 kroge eller flere sættes op i loftet som du kan hænge din reflektor/lampe fra.. og eventuelt sådan du også kan hænge dit kulfilter op..

(9) .. sæt hele lortet til og begynd at spire dine frø :)

Nårh ja.. og så kan du jo købe en slat billig hvid mat maling som du kan male træet med.. og så skal du selvfølgelig også huske at du skal bore et hul forneden også på den samme plade som du borede hul i foroven.. således at luft også kan komme ind ;) .. som fingerregel, siger man at hvis det øverste hul har en Ø på 20 så skal det hul der er forneden gerne være Ø21 eller Ø22 .. 1-2 cm større end det øverste.. og hullet forneden behøber iøvrigt ikke være rundt.. det kan sagtens være rektanglet .. og det skal bores ca 10-15 cm over jorden..

Så skal du have fat i et termometer så du kan måle temperaturen derinde når din lampe er tændt.. den skal gerne være max 28 grader og min 25 grader..

Vil du fortælle lidt om hvad dine planer er, i forhold til indkøb af meterielt? .. så kan jeg måske hjælpe dig bedre :)

Medlem

MaximumG

Husk på at hvis der kommer en rimlig fugtighed i rummet, så kan disse spånplader rådne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det store ord du har gang i der må være "kan" ..

Før jeg købte mig et growtelt havde jeg mit eget bygget i spånplade og reglar.. det blev malet hvidt og virkede fint.. brugte det i lidt over et år, før jeg tog mig sammen til næste skridt, nemlig mylarbeklædt growtent..

Men for at sige det som det er, så savner jeg næsten mit gamle selfmade ghettogrowroom, for der kunne jeg altid lige justere størrelsen til eller fra, og jeg fik lige præsis den m3 som jeg havde brug for på smartest vis.. samt min plads blev optimalt udnyttet..

Det var ikke i nærheden af at rådne.. tværtimod.. hvis man er lidt en skovl til det der med at overvande sine planter, kan man jo altid bare købe sig et par potteunderkopper eller hvad de nu kaldes :) .. idiotsikker løsning er vel så at sørge for at der står en bordblæser derinde, så den fugtige luft fra jorden bliver blæst væk, og er man virkeligt et nossefår til at styre en vandkande, kan man jo altid placere et håndklæde i bunden.. ;)

Billig og effektik løsning med en holdbarhedsdato på MINDST et år og nok også 2.. hvis ikke mere..

At købe et growtelt giver nogle begrænsninger, som eksempelvis hvor din kanalventilator eller kulfilter skal sidde.. hvor du kan føre kabler igennem henne, og hvor meget passiv indsugning du maximalt kan få.. Man skal virkeligt vide hvad man laver, FØR man bestiller sig et telt..

Jeg købte et i 80x80 for at ku dyrke 3 fuldvoksne planter af gangen.. men sådan som jeg bor nu, så ville et 40x120 være bedre, da rummene her i lejligheden er ret smalle..

men anyways.. det en længere snak.. ville blot pointere for brugeren, at han ikke skal være bange for råd..

Medlem
Brugeravatar

Wow :tnx: tak for et virkeligt fedt svar :)

Men jeg har hverken pengene eller værktøjet til at konstruere sådan et growroom af den kaliber :(

Det er "bare" et hyggegrow, men siden alle herinde næsten har et rum at gro i tænkte jeg at jeg i det mindste ville prøve på at give min plante 4 vægge :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

som nævnt.. så kan du få spånpladerne i dit lokale byggemarkede for under 200kr..

Og der er jo kun en uge til vi får penge igen ;) ..

Junior medlem

Et klædeskab kan også bruges, med gode resultater vil jeg tilføje.

Hvafor noget lys har du?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Til venstra for jointen!
Lyt til MaximumG, Han kan nogle tricks ham der :D

Kom lige til at tænke på, når du siger på værelset, er det så en et-værelses du bor i?
For da jeg startede, blev jeg selv overrasket over hvor meget blæsere egentligt larmer,
Er dette tilfældet, var det måske noget der skulle med i overvejelserne :)

Medlem
Brugeravatar

nej den står i et seperat værelse :) så en på rollitup der havde konstrueret et growroom af flyttekasser :D det fik han et rimeligt godt yield af, så jeg prøver at efterligne ham så godt så muligt

BTW er der nogen der har erfaring med benmel? Det skulle booste planten i blomstringsperioden da det indeholder 70% phosphor og 30% kalium.

Kunne godt tænkes at jeg vil bruge det når hun blomstrer :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du vil se hvordan man laver et groskab i et hjørne.. så kig en smut over i min tråd.. Så har du en ide til hvordan opgaven kan løses.. og jeg kan fortælle dig at jeg "kun" har brugt ca 300-400kr i materialer.. så har jeg selvfølgelig selv købt lampe, kulfilter og kanalventilator ved siden af, men selve skabet er lavet for ca 400kr..

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=38708

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]