Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

lige det jeg tænkte ;) og nu gik det sq så godt så hvorfor ikk prøve igen :) denne gang bare under en 250 watt HPS :D er spændt på at se forskellen ;) og forresten var lige oppe ved min mate igår og vi regnede lige ud af hvor meget de 7 planter havde givet og der var fanme 65 gram tørret :) det må jeg sq sige det var mere end jeg havde regnet med af mit første grow og under CFL ;)

//Peace Out ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Forskellen fra 175watt CFL og til 250watt HPS er ikke så fandens stor igen.

Jeg har selv dyrket under en 200watt CFL førend jeg fik taget mig sammen til at købe mig en 250watt HPS, og for at være helt ærlig, så kan jeg sku ikke se den helt store forskel..

Selvfølgelig er det ikke helt ens.. der er da et par forskelle..

Eksempelvis er varmen i skabet blevet en del højere.. Jeg har nu brug for kanalventilator, hvor jeg før ku bruge en pc-blæser eller badeværelsesventilator..

Lugten er blevet lidt mere gennemtrængende og derfor har jeg været nødt til at købe et kulfilter.. da jeg dyrkede under CFL var lugten ikke nær så slem..

Hvad planterne angår, så syntes jeg ikke at kunne se den store vilde effekt som jeg havde håbet på.. Selve gromønstret for planterne er nogenlunde ens.. De vokser ca. Lige hurtigt.. Og budsne bliver kun en anelse tykkere end da jeg brugt CFL..

Tror den rigtige konstatering i det her må være, at skiftet fra CFL til HPS har været ufordelagtigt, andet end at jeg nu må bruge mere strøm for at holde varmen nede, og udbyttet i sig selv er ikke blevet synderligt større.

Så derfor er min egen konklution, at hvis jeg kunne.. så ville jeg nok gå tilbage til CFL.. Især nu når forskellen ikke er større, og det samtidigt giver mig anledning til at bruge ekstra strøm.

Hvis man absolut SKAL gå fra CFL til HPS, så vil jeg (uden reel erfaring med det) mene at man skal minimum op i 400watt HPS for at kunne se en virkelig forandring i forhold til strøm/udbytte ratio..

Ikke fordi jeg er utilfreds med mit 250watt HPS setup hvor jeg iøvrigt også har en 250watt MH pærer til grostadiet.. Men.. Når jeg tænker tilbage på hvor dejligt lydløst mit CFL-Ghetto-Grow var, og så i forhold til nu.. Så må jeg nok ærligt indrømme, at jeg savner mit gamle setup lidt..

En anden ting man kan konkludere er, at hvis man absolut skal opgradere fra CFL til 250watt HPS.. Så kan man ligeså godt gå hele vejen og investere i noget hydro-værk.. Da Hydro for alvor er med til at gøre den helt store forkskel i forhold til udbytte og arbejde..

Såå.. Held og Lykke med dit nye Setup.. Overvej at undersøge hvad det vil koste dig at gå skridtet vidre til hydro..

Jeg har selv undersøgt sagen, og jeg har erfaret mig at jeg kan købe mig et vacumdrevet hydrosystem, med 4 store potter samt resevoir for godt 700kr .. Det passer lige akkurat til mit 80x80 telt, og jeg planlægger at købe det, således at mit næste grow bliver totalt automatiseret her engang efter nytår. :)

Så skal man bare lige skifte vandet i resevoiret en gang om ugen, tilsætte gødning, og justere PH'en.. :)

Tror det bliver awsome..

Men selve skiftet fra CFL til HPS har altså ikke givet mig de store forandringer..

Så blev du lige en erfaring klogere ;)

Nårh ja.. og så vil det selvfølgelig betyde en HEL del, hvis du sørge for at købe dig en cooltube.. Så kan lampen for alvor komme tæt på planterne, og så bliver resultatet sikkert anderledes end mig..

Så jeg vil selvfølgelig også selv ud og investere i en cooltube, da jeg tror/mener at det vil gøre en forskel.. At have sin lampe 40-50 cm over planten gør hvertfal ikke den store forskel, i forhold til CFL hvor man kan have lampen 10-20cm over planten..

Med en cooltube, kan du jo få HPS ned til de der 10-20cm over planten som man kan med CFL.. Og så kan det være resultatet begynder at minde lidt om det jeg drømte om engang ;)

Sååå... Cooltube.. og Hydro.. Så er 250watt HPS sikkert godtnok.. Men det skal jeg fortælle dig når vi engang når på den anden side af Nytåret :)

Moderator
Brugeravatar

MaximumG
Har du prøvet at smide din HPS tættere på, og se om du får varmestress? Da jeg brugte 250W HPS kunne jeg godt have den en 20-30 cm for toppene uden problemer, endda med begrænset udsugning og en bordventilator til at flytte luften rundt i teltet. Så det undre mig at du ikke kan komme tættere på med kanalventilator. Ellers giver det som du selv siger god mening at du ikke får meget ud af skiftet hvis det resultere i at pæren kommer så meget længere væk fra plantetoppene.

I mangel på cooltube kan man med fordel sætte en computerblæser til at blæse langs med pæren for at flytte noget af varmen omkring pæren. Det gjorde faktisk ret meget da jeg kortvarigt kørte 400W HPS og varmen var lige på det højeste (omkring 30 grader).

Medlem
Brugeravatar

ville da ønske jeg havde fået den rapport før jeg var ude og invistere i en 250 HPS :D

men man kan så sige min kammi har dyrket der hvor vi skal dyrke nu før og der kunne man lugte der inde ved naboen (en gammel dame) og det kan vi jo ikk gøre igen så vi skal uanset hvad ha købt os en kanal ventilator og kulfulter :) og hvorfor så ikk invistere i en coldtube :) for jeg hvis den kommer til at være en halv meter længere væk fra planten pga varmen mister den jo alle lumen på vej ned :(

men køre lige 3 uger vægge med min 'CFL og så smider jeg HPS på og hvis den er for langt væk og jeg ikk sys den gir noget må jeg jo bare tilbage til en CFL eller op og invistere i en 250 watt CFL i stedet for 175 ? eller blir den også meget varmere ?

og har godt nok også overvejet hydro da det ser vold spændende ud, men ja sys sq lige det gik godt med jord her til mine lowrydere :)

men du må jo smide en god log op så vi kan følge med hvor stor forskellen er med hydro kontra jord :)

Medlem
Brugeravatar

havde tænkt præcis den tanke bismann med at smide en blæser op så den blæser lige ind på pæren bare lige for at prøve det først før man gik du og invisterede i en coldtube :)

det koster jo alt sammen det skidt ;)

men tja hvis man tænker på hvor mange timers fornøjlighed man har ved at kunne stå der ude og nusse om dem og nyde deres selvskab (uden der er nogen der brokker sig) så det sq det hele hver ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Bismann

Jeg har forsøgt at sænke pæren til omkring de 30-35cm over toppene, og det kunne de overhovedet ikke lide. Idéen med at hænge en pc-blæser langs pæren, vil jo kun flytte den umiddelbare varme fra pæren, men temperaturen i selve teltet vil stadig være den samme. Min temperatur ligger på de 26-28 grader når lampen står på sit højeste punkt (så tæt på kulfilter/udsugning som overhovedet muligt) og hvis jeg sætter pæren bare 5 cm ned, så stiger varmen til omkring de 30 grader, og så begynder bladene at få grimme pletter.

I min verden giver det ingen mening.

Alt hvad jeg har læst omkring HPS og sådan, har givet hint og vejledning til at en 250watts HPS skal hænge ca 25 cm over plantetoppen, men det er simpelhen umuligt.

Nu siger du at du har haft succes med blot en minimal udsugning og så ellers en pc-blæser til at blæse luften væk fra pæren og en bordblæser. Det kan jeg ikke forstå.

Jeg har nemlig selv en bordblæser til at stå derinde, og jeg har altså også en 175m3/h kanalventilator hængende derinde.

Mit telt er 80x80x160

Altså en m3 på 1.024

1.024 x 60 minutter = 61,44

175 (m3/h) / 61,44 = 2,8483

Altså får jeg skiftet luften ud ca. 2,84 gange i minutter, og ifølge de råd og tips jeg har læst mig frem til, siger man at den gerne skal ligge på 2, men 4 er optimalt.

Min ballast står udenfor teltet, alle ledninger er ført ud af ledningsporte og det eneste der giver ekstra varme i selve teltet er kanalventilatoren og bordblæseren..

Tror simpelhen Cooltube er vejen frem, uanset hvad skab man dyrker i og uanset hvad størrelse HPS man bruger.. Da jeg brugte CFL kunne jeg jo næsten røre ved selve pæren uden at brænde mig, men ved HPS skal man bare stikke hånden ind under lampen i 2-3 sekunder og så bliver det næsten lige så varmt som at sidde i en sauna.

Ved ikke hvad jeg kan gøre ved det udover at jeg må ud og fremskaffe mig en cooltube.. Virker som den eneste og måske bedste løsning på problemet.

Men det da godt vi lige vender emnet, nu hvor vi alligevel er ved tråden om at hjælpe nye folk igang.. Så fik vi lige lidt flere erfaringer på banen :)

Moderator
Brugeravatar

Ja, pc-blæseren flytter kun varmen omkring pæren, men det er jo også i højere grad varmen omkring planterne, det gælder om at sænke end teltet som helhed (selvom der selvfølgelig er en sammenhæng). Man mindsker altså den varmestråling der rammer planterne, hvilket så betyder mindre risiko for blade med brandmærker.

Eneste forskel jeg kan se at mit telt var noget større, nemlig 1x1x1,8 meter eller 1,8 kubikmeter, hvilket jo gør at det tager længere tid om at opvarme luften derinde. Hvis du har anden opvarmning i lokalet kunne det være en god ide at skrue ned for denne, eller at slukke den helt, lufte ud, det siger måske sig selv, men ikke altid man har overvejet det.
Iøvrigt så er det en god ide at sørge for, at arealet af de passive indsugningshuller er dobbelt så stort som det aktive udsugningshul, bruger du et hul på 125 mm til udsugning, så hav to huller af den størrelse i bunden af skabet. Det sørger for godt airflow, sammentidig med at man bevarer det negative tryk så man undgår lugt gener. Læs mere her: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=100823

Men ja, tror også cooltube vil være den mest effektive løsning, men manglende indsugningshuller er nok den hyppigste grund til varmeproblemer, da man mindsker airflowet, og kanalventilatoren derved ikke flytter den mængde luft man regner med.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har 2/3 udluftningshuller i teltet åbnet, hvoraf det ene burde være stort nok til at klare opgaven. Den eneste grund til at det 3 hul ikke er åbnet for, er fordi der så vil komme lys ind i teltet. Det står i et hjørne som du nok kan forestille dig.

Har skam skruet radiatoren ned, og vinduet bliver skam også åbnet i intervaller af 10 minutter eller mindre, da luften udenfor er rimelig kold, og jeg vil heller ikke udsætte planterne for alt for høje temperaturændringer.

Men ja, jeg tror også at det er selve rumstørrelsen der spiller ind, for hvis du har haft et telt på 1x1x1.8 så giver det jo sig selv, at det tager længere tid at opvarme teltet.

Har skam allerede kigget/fundet og gjort klar til bestilling af cooltube.. Skal bare lige over julen først :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]