Forskellen fra 175watt CFL og til 250watt HPS er ikke så fandens stor igen.
Jeg har selv dyrket under en 200watt CFL førend jeg fik taget mig sammen til at købe mig en 250watt HPS, og for at være helt ærlig, så kan jeg sku ikke se den helt store forskel..
Selvfølgelig er det ikke helt ens.. der er da et par forskelle..
Eksempelvis er varmen i skabet blevet en del højere.. Jeg har nu brug for kanalventilator, hvor jeg før ku bruge en pc-blæser eller badeværelsesventilator..
Lugten er blevet lidt mere gennemtrængende og derfor har jeg været nødt til at købe et kulfilter.. da jeg dyrkede under CFL var lugten ikke nær så slem..
Hvad planterne angår, så syntes jeg ikke at kunne se den store vilde effekt som jeg havde håbet på.. Selve gromønstret for planterne er nogenlunde ens.. De vokser ca. Lige hurtigt.. Og budsne bliver kun en anelse tykkere end da jeg brugt CFL..
Tror den rigtige konstatering i det her må være, at skiftet fra CFL til HPS har været ufordelagtigt, andet end at jeg nu må bruge mere strøm for at holde varmen nede, og udbyttet i sig selv er ikke blevet synderligt større.
Så derfor er min egen konklution, at hvis jeg kunne.. så ville jeg nok gå tilbage til CFL.. Især nu når forskellen ikke er større, og det samtidigt giver mig anledning til at bruge ekstra strøm.
Hvis man absolut SKAL gå fra CFL til HPS, så vil jeg (uden reel erfaring med det) mene at man skal minimum op i 400watt HPS for at kunne se en virkelig forandring i forhold til strøm/udbytte ratio..
Ikke fordi jeg er utilfreds med mit 250watt HPS setup hvor jeg iøvrigt også har en 250watt MH pærer til grostadiet.. Men.. Når jeg tænker tilbage på hvor dejligt lydløst mit CFL-Ghetto-Grow var, og så i forhold til nu.. Så må jeg nok ærligt indrømme, at jeg savner mit gamle setup lidt..
En anden ting man kan konkludere er, at hvis man absolut skal opgradere fra CFL til 250watt HPS.. Så kan man ligeså godt gå hele vejen og investere i noget hydro-værk.. Da Hydro for alvor er med til at gøre den helt store forkskel i forhold til udbytte og arbejde..
Såå.. Held og Lykke med dit nye Setup.. Overvej at undersøge hvad det vil koste dig at gå skridtet vidre til hydro..
Jeg har selv undersøgt sagen, og jeg har erfaret mig at jeg kan købe mig et vacumdrevet hydrosystem, med 4 store potter samt resevoir for godt 700kr .. Det passer lige akkurat til mit 80x80 telt, og jeg planlægger at købe det, således at mit næste grow bliver totalt automatiseret her engang efter nytår.

Så skal man bare lige skifte vandet i resevoiret en gang om ugen, tilsætte gødning, og justere PH'en..

Tror det bliver awsome..
Men selve skiftet fra CFL til HPS har altså ikke givet mig de store forandringer..
Så blev du lige en erfaring klogere

Nårh ja.. og så vil det selvfølgelig betyde en HEL del, hvis du sørge for at købe dig en cooltube.. Så kan lampen for alvor komme tæt på planterne, og så bliver resultatet sikkert anderledes end mig..
Så jeg vil selvfølgelig også selv ud og investere i en cooltube, da jeg tror/mener at det vil gøre en forskel.. At have sin lampe 40-50 cm over planten gør hvertfal ikke den store forskel, i forhold til CFL hvor man kan have lampen 10-20cm over planten..
Med en cooltube, kan du jo få HPS ned til de der 10-20cm over planten som man kan med CFL.. Og så kan det være resultatet begynder at minde lidt om det jeg drømte om engang

Sååå... Cooltube.. og Hydro.. Så er 250watt HPS sikkert godtnok.. Men det skal jeg fortælle dig når vi engang når på den anden side af Nytåret