Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 15:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hejsa,
jeg har en kage stående, men den vil simpelthen ikke røre på sig, og jeg tror snart det er sidste udkald, før anden fungi besætter den. Den er lavet på rug og inokuleret med en LC af p. cubensis. Da den var godt gennemkultiveret dunkede jeg den i køleskab i 12-24 timer. Så lod jeg den stå ved stuetemperatur (20-23 grader) ovenpå vermiculite der var hældt vand ved. En halv liter, hvis jeg ikke tager meget fejl. Der virker fint fugtigt og der er dug på indersiden af min kasse.
Der stod den længe, og da den ikke rørte på sig dunkede jeg den igen - denne gang sammen med det vermiculite den var rullet i. Jeg dunkede den igen i køleskab, denne gang lidt mere end 24 timer. Den har nu stået i min growbox i mere end en uge efter anden dunkning, uden resultat.

Jeg har lavet mig et varmeapparat i stil med Khazims, men jeg kan ikke få en højere temperatur ved selve svampene, da termostaten i varmeenheden måler temperaturen i flasken, fremfor i luften.

Der lugter helt fint, og der er også udemærket lys til svampene - ikke direkte sol.

Jeg kan simpelthen ikke komme på hvad der er galt, jeg håber I kan hjælpe :lol: .

Vh.
Anders

Junior medlem

Har du har brugt vermiculite i stedet for perlite?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg har haft nøjagtig samme problem, med kager lavet med brune ris og vermiculite.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Khazim, har du målt temperaturen ved kagerne når du har din "varmedunk" kørende? For mit setup er ikke så godt.

Men jeg tror måske problemet ligger i luftfugtigheden, jeg vil ihvertfald forsøge at få den højere ved at have mere vand i kassen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har haft lignede problem med for lav luftfugtighed.

Om det også kan være i forbindelse med varmedunken skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg bruger som regel kun dette setup til at kolonisere kagerne, samt casing.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Se dét bar frugt! Jeg tilsatte mere vand et stykke tid før mit seneste indlæg, og nu er der to flotte pins. Og en tilfældig lille en et sted hvor jeg åbenbart har tabt lidt. Men nu pinner kagen, ihvertfald, og jeg har udtænkt en ændring af varmeapparatet. Resultat vil følge.

Junior medlem

Vil bare lige sige at du skal huske at den mængde vanddamp der kan eksistere i luften er en direkte funktion af lufttemperaturen. Så 99% luftfugtighed ved 20 grader giver ikke noget særligt godt mikroklima for at en kage kan pinne. det gør 99% luftfugtighed ved 28 grader eller ogsaa lidt mindre eller mere. det er sådan en af de ting folk tit glemmer når de snakker luftfutgithed og svampedyrkning fordi der er de der raad om at man skla have 99% luftfugtighed og mindre til casings og blabla.

Og så er kondens ikke nogen vildt god indikator for luftfugtighed. altså den siger lidt men ikke meget med mindre man har temperaturer i growkassen og udenfor growkassen og den slags i baghovedet.

Jeg anbefaler dig at købe nogen flamingoplader i et byggemarked de er billige og isolerer godt og saa nogle stykker trae du kan gaffatape dem fast saa setuppet passer i en papkasse eller måske lidt mere avanceret alt afhængig af hvor mange tommelfingre du har. Hvis du sparer en enkelt druktur kan du ogsaa koebe nogle spaanplader til at lave en kasse med flamingopladerne paa inden i papkassen. Saa en platikaffaldsposer som indervæg. Så er det supergodt camoufleret. Folk tænker ikke over en papkasse og indeni har du et perfekt levested for svampe.

E-P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det gav mig lige lidt at tænke over, samt at undersøge. Så tak, e-p.
Men da jeg ikke kan få mit varme-setup til at virke optimalt, tror jeg bare, at jeg lader kassen forblive uisoleret.

Edit: Da jeg tidligere har dyrket svampe uopvarmet - udover stuetemperatur, naturligvis - gider jeg ikke rode mere med opvarmning. Det lader alligevel mere til at være en god ide til koloniseringen, og der har jeg et rigtig fint opvarmet sted.

Junior medlem

Du kanhelt sikkert godt dyrke ved stuetemperatur men jeg vil så mene at du gør dig selv en tjeneste hvis du caser i stedet for at dyrke som en kage. fordi kagerne ikke har en casing så er det jo at man skal sikre meget højere luftfugtighed så de kan pinne mens at når man har en casing så er det meget mere "set and forget" fordi hvis bare casingen er lige tilpas fugtig så er der jo et perfekt miljø for de små pins der så det eneste man skal sørge for er at holde sprøjte lidt med en forstøver på casingen hvis den ser ud som om den tørrer lidt ud.
Men til gengæld så er der selvfølgelig noget sejt ved kager og det ser bare lækkert ud når man har en rigtig god kage der er fuld af svampe. Mums :-)

E-P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har jo trillet dem i vermiculite, så det er jo en smule casing allerede. Men jeg vil helt sikkert gå over til en mere fool-proof metode senere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]