Ja du har ret i, at de fleste indtagelsesmetoder (den eneste undtagelse er vel oral?) har karakter af noget rituelt, som ofte er en stor del af oplevelsen (og afhængigheden!!).
Når det er sagt ser jeg intet komisk ved det, for mig er det en (større/mindre) del af oplevelsen: jeg kan godt lide de ti minutter man bruger på at rulle en god joint, jeg er vild med at hakke mit pulver ud og lægge det op i pæne baner og at mærke det ramme indersiden af min næse, og på samme måde har jeg ladet mig høre, at klargøringen af stoffet for IV brugere også er forbundet med stor tilfredsstillelse.
Brugen og nydelsen af rusmidler er andet og mere end blot selve rusen, det kan jeg ikke se noget hverken komisk eller negativt ved.
Skal man tage den helt ud til yderpunktet, er tilberedelsen af f.eks. ayahuasca eller kakti jo en lang proces. Jeg har ikke prøvet nogle af delene, men jeg er sikker på det er forbundet med en masse positive forventninger, når man går og bakser skidtet sammen... At gro sin egen cannabis eller svampe er det ultimative, lange "ritual" før indtagelsen.
Jeg synes ritualerne i forbindelse med at bruge stoffer, er en positiv og højest fornøjelig del af det hele.
edit: og i mange tilfælde kan plugging da ligefrem være at foretrække, pga. meget hurtig virkning, høj biotilgængelighed. Et stof som 4-fa er ekstremt smertefuldt at sniffe, så hvis man ønsker hurtigere virkning og ikke vil sprøjte sig, er plugging oplagt (og på min snarligste to-do-list!

).