Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey dudes. Det er ikke kun mig men også andre jeg har snakket med, der er enige i at efter man begyndte at ryge dagligt, stoppede man også med at drømme. Jeg er temmelig sikker på det er weeden da jeg hurtigt begynder at drømme igen hvis jeg ikke ryger i noget tid. Nogen der måske ved noget om det :)?

Senest rettet af MartinHumle 01 apr 2012 23:27, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Jeg har også tænk over det og tror det er en blanding af de her 2 ting:

Korttidshukommelsen er svækket kraftigt.

Når man går mega skæv i seng kommer man ikke i den samme dybe søvn, hvor man drømmer.

Måske endda flere ting der spiller ind ;)

Junior medlem

Ja det giver mening, men man har bare aldrig hørt en forklaring på det rigtigt :)
Os bare det at man ikke har hørt om det i nogen af dokumentarene om cannabis. Der er jo efterhånden meget viden om planten og dens virkninger ;)

Dedikeret medlem

Personligt oplever jeg sjældent en svækkelse af hverken kort- eller langtidshukommelse, jeg oplever dog også en klar reduktion i både frekvensen af drømme og mængden af detaljer jeg erindre, efter længere tids stort forbrug. Jeg tror dog også årsagen skal findes i effekterne på hippocampus og amygdala, der begge er involveret i hukommelsen.

Jeg ville gerne linke til et eller andet klogt, men det lader ikke umiddelbart til at der er udført noget forskning med henblik på cannabis' effekt på drømme. Jeg kan ihvertfald ikke finde noget.
Andre jeg kender oplever heller ikke fænomenet med de manglende eller mindre tydelige drømme, så det lader også til at være en individuel ting.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Jo, der er. gider ikke til at lede nu, men søg på REM og cannabis på google scholar.

EDIT: Darh u go: http://ukpmc.ac.uk/abstract/MED/178475

Jeg har også tænk over det og tror det er en blanding af de her 2 ting:

Når man går mega skæv i seng kommer man ikke i den samme dybe søvn, hvor man drømmer.

Måske endda flere ting der spiller ind ;)

APRILSNAR!!!

man drømmer ikke i den dybe søvn. Cannabis' egenskaber som depressant under trykker REM-søvnen. til gengæld kan du se frem til overordentlig livagtige drømme, når du stopper med at ryge.

coffein giver mig ubehagelige drømme. baldrian giver mig rare drømme, og ikke som man skulle tro kastede mig direkte ned i dyb søvn. jeg tror at gode drømme har noget at gøre med den rigtige balance mellem dyb og REM-søvn. coffein gør de dybe søvnperioder meget korte.

Junior medlem

Ja jeg har godt lagt mærke til at de drømme der endelig kommer når jeg har været stoppet har været rimelig intense til at starte med

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det høje
Jeg har ikke røget i et godt stykke tid nu, da jeg er på en tolerance-pause efter et næsten dagligt forbrug. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har haft drømme i de perioder hvor jeg har røget regelmæssigt, men her nogle uger inde i pausen fik jeg mine første to drømme.

I den første drøm gik jeg i skole og blev forelsket i en brunette i min nye klasse. Jeg kan huske jeg vågnede op og havde stadig en stærk følelse af nyforelskelse.
Det er lidt synd at sige, da jeg allerede har en kæreste og har haft det i godt et år, men hun grinte lidt da jeg fortalte om drømmen :P

Og så sent som i går nat havde jeg en vildt livagtig drøm hvor jeg flyttede ud i en lade, med en svømmehal på loftet og lig rundt omkring udenfor som jeg frit gik rundt og kastede håndgranater efter :| Og så var jeg desuden også ude og købe et nydeligt trommesæt til 50 kr. til min nye lade.
Jeg vil ikke påstå at det er den mest syrede drøm jeg nogensinde har haft, men det er sgu tæt på.. :shock:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Synes jeg drømmer tit efter en god ryger, tilgengæld så kan jeg kun huske hvad jeg har drømt de første par minutter jeg er vågen hvorefter det går over i glemmebogen. Kunne godt forestille mig det har noget med cannabisens indflydelse på hukommelsen der gør, at man ikke føler at man drømmer.

Junior medlem

At du IKKE drømmer er en myte. Hvis du ikke drømmede eller gik i rem søvn ville du jo ikke vågne udhvilet. Jeg ved jeg snakker ivrigt i søvne og jeg ryger dagligt og har gjort det i mange år. Man husker bare ikke hvad man har drømt (Eller AT man har drømt i det hele taget) :-P fuldstændig som en anden bruger har nævnt før mig, fordi din korttidhukkommelse er svækket.

Medlem

Vil også lige tilføje at jeg drømmer næsten hver nat og kan sagtens huske det dagen efter.

Det er dog meget sjovt, men selvfølgelig er der også forskel på de forskellige personers individuelle hukommelser.

Og jeg ryger hver dag :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Jeg har røget i snart 2 år fast, jeg har ikke nogle "drømme problemer" så synes det er noget fis at skrive man ikke drømmer når man ryger dagligt. Cannabis kan jo ikke ligefrem gå ind og blokere for DMT udløsningen du får når du drømmer?

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Junior medlem

Jeg kan godt se det måske virker sådan, men det var noget jeg undrede mig over da jeg ved at andre har samme problem. Det var ikke for at sige at alle tjaldere ikke drømmer, men mere hvorfor jeg/nogle af mine kammerater ikke drømmer, men ja det er jo nok bare os der aldrig kan huske noget som helst om at vi har drømt. Dunno :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg har røget i snart 2 år fast, jeg har ikke nogle "drømme problemer" så synes det er noget fis at skrive man ikke drømmer når man ryger dagligt. Cannabis kan jo ikke ligefrem gå ind og blokere for DMT udløsningen du får når du drømmer?

//Zh4d0w

Prøv at holde op i en uge og se om du ikke får "drømme-problemer"... ;) Det er jo klart du ikke har mærket noget til det, når din krop har vænnet sig til det... Der er desuden heller ikke nogle beviser for at hjernen udløser DMT når du drømmer, det er blot spekulation...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tager en gang imellem pauser nu

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror stadig jeg drømmer, selvom jeg pt. ryger hver dag. Jeg har dog langt, langt sværere ved at genkalde drømmen.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
jeg drømmer hver nat, og det har jeg altid gjort, om jeg ryger eller ej O__o

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror stadig jeg drømmer, selvom jeg pt. ryger hver dag. Jeg har dog langt, langt sværere ved at genkalde drømmen.

Ja det kan jeg også selv relatere til

//Zh4d0w

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jeg fik en PM fra en random dude, som ikke mente min dokumentation var tilstrækkelig, til trods for at han ikke selv har fremlagt nogen dokumentation for sine egne påstande. her er svaret:

Randomname skrev:
Emne: Hvorfor drømmer man ikke når man ryger dagligt?
Lunokhod skrev:

Strengt taget omhandler det studie effekten af THC på deprimerede, og ikke dets effekt på drømme. Det lader til at der kunne være en effekt på REM søvnen, gennem de observerede ændringer, men om det er faktoren der spiller ind mht den manglende erindring af drømme vides ikke - og belyses heller ikke af deres forskning.

Ikke at det er super relevant, måske endda lidt flueknepperi, jeg ville bare påpege at du heller ikke kunne finde et studie der omhandler THC's effekt på drømme. :)

hvorfor skriver du det ikke bare i tråden i stedet for at PM'e mig. strengt taget temmelig irriterende. det var det bedste jeg kunne finde, så hvorfor accepterer du ikke bare det eller finder noget bedre selv. hvad ville du have, at studiet skulle være en spørgeskemaundersøgelse; "hvor tit drømmer du efter indtagelse af cannabis?" valgmuligheder: hver gang, hver 2-3 gang, sjældent, aldrig? suuper kedeligt studie som er ret uvidenskabeligt, og ikke undersøger den underliggende forklaring på fænomenet. der er relativt bred consensus om at vi drømmer hovedsageligt under REM-søvnen? og at drømme fra andre søvnfaser ikke kan erindres og er diffuse:
wikipedia skrev:
Dreams mainly occur in the rapid-eye movement (REM) stage of sleep—when brain activity is high and resembles that of being awake. REM sleep is revealed by continuous movements of the eyes during sleep. At times, dreams may occur during other stages of sleep. However, these dreams tend to be much less vivid or memorable.

hastigheden af øjets bevægelser i denne fase kan tolkes som et udtryk for aktiviteten. og når de i forsøget skriver:
Citat:
Both drugs reduced eye movements density with some tolerance developing to this effect. Stage 4 tendend to increase with drug administration. Abrupt withdrawal led to extremely high densities of eye movement, increased rapid eye movement (REM) durations

ergo: mindre aktivitet under REM-søvnen, og med en rebound effekt når den regelmæssige brug ophører. TCH undertrykker altså REM-fasen. derfra er det nærliggende at drømmesøvnen også undertrykkes.

ydermere er det muligt at THC's effekt på hukommelsen og REM-søvnen er interrelaterede på en måde. der er i hvert fald teorier der går på at REM-søvnen spiller en rolle i konsolidering af visse typer hukommelse.
wikipedia skrev:
According to one theory, certain memories are consolidated during REM sleep. Numerous studies have suggested that REM sleep is important for consolidation of procedural memory and spatial memory. (Slow-wave sleep, part of non-REM sleep, appears to be important for declarative memory.) A recent study[10] shows that artificial enhancement of the non-REM sleep improves the next-day recall of memorized pairs of words. Tucker et al. demonstrated that a daytime nap containing solely non-REM sleep enhances declarative memory but not procedural memory.[11] The role of REM sleep in memory, however, is not without its doubts. Monoamine oxidase (MAO) inhibitors and tricyclic antidepressants can suppress REM sleep, yet these drugs show no evidence of impairing memory. On the contrary, some studies show MAO inhibitors improve memory. Moreover, one case study of an individual who had little or no REM sleep due to a shrapnel injury to the brainstem did not find the individual's memory to be impaired. (For a more detailed critique on the link between sleep and memory, see Ref.[12])

Dedikeret medlem

jeg fik en PM fra en random dude, som ikke mente min dokumentation var tilstrækkelig, til trods for at han ikke selv har fremlagt nogen dokumentation for sine egne påstande. her er svaret

Hele min pointe var at jeg ikke var pætentiøs nok til at påstå at jeg havde noget endegyldigt svar, hvilket naturligvis også er årsagen til den manglende dokumentation for, hvad jeg tydeligt skriver er hvad jeg TROR.
Og nej, din dokumentation er stadig kun spekulativ. Jeg siger ikke at teorien ikke giver mening, jeg siger blot at den hverken er efterprøvet eller bevist.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

LOL, dude.

her er lidt mere
Citat:
Smoked marijuana and oral Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) reduce REM sleep. Moreover, acute administration of cannabis appears to facilitate falling asleep and to increase Stage 4 sleep. Difficulty sleeping and strange dreams are among the most consistently reported symptoms of acute and subacute cannabis withdrawal. Longer sleep onset latency, reduced slow wave sleep and a REM rebound can be observed.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18313952

men jeg går ud fra at det du vil have er en eksakt beskrivelse af hvordan cannabis undertrykker REM-søvn. eller du mener måske ikke sammenhængen mellem REM-søvn og drømme er godt nok belyst? sorry dude, men det er altså så langt vi er nået i dag. men at sige at der ikke er lavet studier ang. THC og drømme er sgu liiidt vel nitty-picky. videnskabeligt set er REM-søvn = drømmesøvn. så må vi vente til forskerne finder den der drømmekontakt, dybt inde i hjernen som THC angiveligvis slukker for.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]