Godaften kære Psy hoveder

Jeg har været så heldig at erhverve mig, sådanne en fin Salvia plante.

Efter den hårde tur med posten (4 dages flyvetur), er den selvfølgelig blevet lidt beskadiget og nogle af bladene er derfor begyndt at visne. Disse blad, er det nogle jeg burde gemme, eller er de helt ubrugelige, nu hvor de er visnet på planten? (Her tænkes selvfølgelig på rygning af planten)
På forhånd tak

Bomlee
GuideStiklingSå snart du har modtaget din stikling, sæt den i et glas med vand, så 5 cm af stilken er i vandet.
Tag en frysepose og lav et minidrivhus, som du tætter rundt om glasset med en eleastik. Stik 2-5 huller i posen, så der kan ske en mindre udveksling af luften. Posen er ikke nødvendig, men har den positive effekt at planten ikke nær så let dehydrere.
Den hurtigste proces for at slå rødder er dog ikke at benytte "minidrivhus".
Stil planten et sted for der er massere af indirekte lys!
Hver dag, skal vandet skiftes! Dette gøres for at mindske risikoen for råd.
Efter 2-3 uger vil rødder forekomme. Stilken begynder at danne små hvide knopper, disse er rødderne.

Når rødderne er mellem 2-5 cm, kan planten plantes i jorden. Hvis det kan lade sig gøre, skal jorden være uden
gødning.
I første omgang, skal planten have en lille potte 0,5 L, til et ordenligt rodnet er etableret (1 måned minimum).
Akklimatisering Klimaet har stor betydning for om planten vil trives eller ej. Planten vil gå et mindre chok i starten, da den skal tilpasse sig et nyt klima, så man skal være lidt opmærksom på hvor planten kommer fra (Tyskland, Frankrig etc.). Ligesom med stikling, kan et minidrivhus, hvor flere og flere huller bliver lavet i posen, være en metode til akklimatisering. Processen tager typisk 2-6 uger, alt efter hvor planten er fra og hvordan det nye klima er.
Omplantning Planten vil i første omgang ikke vokse synderlig meget, da den skal komme sig over sit ”mindre” chok.
Efter 1-2 måneder har planten lavet sig et mindre rodnet og pladsen er begyndt at blive for lille. Derfor er en omplantning nødvendig.
Man kan vælge at gå langsom eller hurtigt frem. Fra lille til stor krukke, vil planten bruge meget energi på rodnettet og mindre på selve planten, hvor en langsom optrapning vil udligne de to. Hvilken metode man så fortrækker, er op til en selv, da det i sidste ende stort set giver samme resultat.
Den nye jord må gerne være mildt gødet, så planten har noget af leve af, men for meget vil slå den ihjel.
Ved omplantning vil planten endnu engang gå i et chok, så planten skal ikke have yderligere gødning end den som er i jorden. Efter endnu en måneds tid, kan gødning begynde.
1 Gang om året, skal planten omplantes til en ny krukke eller jorden skal udskiftes. Des større krukke der benyttes, des større/hurtigere vil planten vokse.
Gødning Der er sikkert en gødning som er helt ideel til planten. Den jeg har fundet som jeg har fundet til at virke bedst er en humus gødning, da planten gror steder med højt humus indhold. Gødningen hedder "Bio Bact Tomat" og er flydende og lugter som en gammel dårlig kaffe, så det skal tages med i mente at hvis du fylder en underskål op med denne gødning, vil den afgive en vis oder i stuen
Til at starte med, skal koncentrationen være mild 1/3 -1/2 dose, som efterhånden forøges til fuld dose.
Dosis vejledning fortæller hvor ofte planten skal gødes, typisk er det ved hver vanding.
Planten vil vise tegn på gødningsmangel gennem lysegrønne/gule blade. Denne farve er ikke ensbetydende med underskud af gødning, men en indikator om noget er galt.
Tilpas mængde af gødning, vil gøre bladende glatte og mørkegrønne, hvor overgødning vil resultere i at bladene vil få et alligator skins look og i værste fald at planten dør.
Hvis planten har fået en overgødning, kan det være nødvendigt at gennemskylde rødderne, så overskyende gødning forsvinder, men i første omgang, slå koldt vand i blodet. Først hvis planten begynder at hænge med bladene og har alligator looket, er dette nødvendigt.
Vanding Planten må aldrig udtørre helt, men hvornår skal der så vandes?
Svaret er enkelt, når plantens blade begynder at hænge skal der vandes til jorden er fugtig.

Gerne en god portion vand, men heller ikke så jorden bliver dryppende våd/tung.
Jord
En god og let jord er at fortrække, hvor fugtigheden kan opretholdes og rødderne har let tilgang til luf.
Des lettere jorden er, des oftere skal der vandes.
Da jeg køre med en selvvandene potte, benytter jeg mig af en meget let jord:
- 60% Leca
- 45% Jord
- 5% Vermiculite
I bunden af ens potte kan det være en god ide at lave et 2 cm lag af Leca, så overskydende vand kan løbe fra, det samme kan der lægges i toppen, så vandet ikke fordamper for hurtigt.
LysMange planter fortrækker meget lys i løbet af dagen, hvor Salvia derimod, hellere vil have indirekte lys. Ikke ensbetydende med den ikke må få direkte lys, men kun det der er om morgnen/aftenen og max 3 timer, mere kan resultere i at planten steges.
Planten vil begynde at hænge med bladene, når den har fået tilstrækkelig med lys. Det gør den for at skygge for de mindre grene. Hvis planten mangler lys (bemærk det når det bliver aften), vil plantens blade strække sig.
Planten kan udvikle nogle lysegule/grønne prikker, som går hen og visner, hvis der ikke tages hånd om det.
Disse pletter kan skydes flere forskellige ting, men hovedsageligt er det insekter eller for stærkt lys, der forsager dette.
Undersiden af bladene kan efterses for om det er insekter og en behandling af planten kan laves med insektspray eller en sæbe opløsning (søg efter blandingsforhold).
Hvis det er lyset, prøv at flytte planten længere ind i rummet eller til et andet sted, hvor et mere indirekte lys er opnået. Pletterne skulle gerne forsvinde, hvis "behandlingen" er fortaget hurtigt.
Kunstig belysning
Jeg selv benytter mig kun af solens energi (green power!

), men det har den ulempe at over vinter månederne, vokser planten stort set ikke. Derfor, hvis man gerne vil have sin plante til at vokse hele året rundt, kan en cfl lampe benyttes. En 15-20 W lampe i det blå spektrum er tilstrækkelig pr plante. Hvor tæt den skal være på afhænger af varmen og hvordan planten reagere.
Problemet med en cfl lampe er at side skudene ikke får specielt meget lys, derfor kan det være en ide at købe to pære, hvor de sættes på hver side af planten (10-15 W pr pære). Planten kan så roteres alt efter vækst.
Mere kommer....