Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 15:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Godaften kære Psy hoveder :)

Jeg har været så heldig at erhverve mig, sådanne en fin Salvia plante.
Billede

Efter den hårde tur med posten (4 dages flyvetur), er den selvfølgelig blevet lidt beskadiget og nogle af bladene er derfor begyndt at visne. Disse blad, er det nogle jeg burde gemme, eller er de helt ubrugelige, nu hvor de er visnet på planten? (Her tænkes selvfølgelig på rygning af planten)

På forhånd tak :)

Bomlee

Guide

Stikling
Så snart du har modtaget din stikling, sæt den i et glas med vand, så 5 cm af stilken er i vandet.
Tag en frysepose og lav et minidrivhus, som du tætter rundt om glasset med en eleastik. Stik 2-5 huller i posen, så der kan ske en mindre udveksling af luften. Posen er ikke nødvendig, men har den positive effekt at planten ikke nær så let dehydrere.
Den hurtigste proces for at slå rødder er dog ikke at benytte "minidrivhus".

Stil planten et sted for der er massere af indirekte lys!

Hver dag, skal vandet skiftes! Dette gøres for at mindske risikoen for råd.
Efter 2-3 uger vil rødder forekomme. Stilken begynder at danne små hvide knopper, disse er rødderne.
Billede
Når rødderne er mellem 2-5 cm, kan planten plantes i jorden. Hvis det kan lade sig gøre, skal jorden være uden
gødning.

I første omgang, skal planten have en lille potte 0,5 L, til et ordenligt rodnet er etableret (1 måned minimum).

Akklimatisering
Klimaet har stor betydning for om planten vil trives eller ej. Planten vil gå et mindre chok i starten, da den skal tilpasse sig et nyt klima, så man skal være lidt opmærksom på hvor planten kommer fra (Tyskland, Frankrig etc.). Ligesom med stikling, kan et minidrivhus, hvor flere og flere huller bliver lavet i posen, være en metode til akklimatisering. Processen tager typisk 2-6 uger, alt efter hvor planten er fra og hvordan det nye klima er.

Omplantning
Planten vil i første omgang ikke vokse synderlig meget, da den skal komme sig over sit ”mindre” chok.
Efter 1-2 måneder har planten lavet sig et mindre rodnet og pladsen er begyndt at blive for lille. Derfor er en omplantning nødvendig.

Man kan vælge at gå langsom eller hurtigt frem. Fra lille til stor krukke, vil planten bruge meget energi på rodnettet og mindre på selve planten, hvor en langsom optrapning vil udligne de to. Hvilken metode man så fortrækker, er op til en selv, da det i sidste ende stort set giver samme resultat.

Den nye jord må gerne være mildt gødet, så planten har noget af leve af, men for meget vil slå den ihjel.
Ved omplantning vil planten endnu engang gå i et chok, så planten skal ikke have yderligere gødning end den som er i jorden. Efter endnu en måneds tid, kan gødning begynde.

1 Gang om året, skal planten omplantes til en ny krukke eller jorden skal udskiftes. Des større krukke der benyttes, des større/hurtigere vil planten vokse.

Gødning
Der er sikkert en gødning som er helt ideel til planten. Den jeg har fundet som jeg har fundet til at virke bedst er en humus gødning, da planten gror steder med højt humus indhold. Gødningen hedder "Bio Bact Tomat" og er flydende og lugter som en gammel dårlig kaffe, så det skal tages med i mente at hvis du fylder en underskål op med denne gødning, vil den afgive en vis oder i stuen :lol:
Til at starte med, skal koncentrationen være mild 1/3 -1/2 dose, som efterhånden forøges til fuld dose.
Dosis vejledning fortæller hvor ofte planten skal gødes, typisk er det ved hver vanding.
Planten vil vise tegn på gødningsmangel gennem lysegrønne/gule blade. Denne farve er ikke ensbetydende med underskud af gødning, men en indikator om noget er galt.
Tilpas mængde af gødning, vil gøre bladende glatte og mørkegrønne, hvor overgødning vil resultere i at bladene vil få et alligator skins look og i værste fald at planten dør.
Hvis planten har fået en overgødning, kan det være nødvendigt at gennemskylde rødderne, så overskyende gødning forsvinder, men i første omgang, slå koldt vand i blodet. Først hvis planten begynder at hænge med bladene og har alligator looket, er dette nødvendigt.

Vanding
Planten må aldrig udtørre helt, men hvornår skal der så vandes?
Svaret er enkelt, når plantens blade begynder at hænge skal der vandes til jorden er fugtig.
Billede
Gerne en god portion vand, men heller ikke så jorden bliver dryppende våd/tung.

Jord
En god og let jord er at fortrække, hvor fugtigheden kan opretholdes og rødderne har let tilgang til luf.
Des lettere jorden er, des oftere skal der vandes.
Da jeg køre med en selvvandene potte, benytter jeg mig af en meget let jord:
- 60% Leca
- 45% Jord
- 5% Vermiculite
I bunden af ens potte kan det være en god ide at lave et 2 cm lag af Leca, så overskydende vand kan løbe fra, det samme kan der lægges i toppen, så vandet ikke fordamper for hurtigt.

Lys
Mange planter fortrækker meget lys i løbet af dagen, hvor Salvia derimod, hellere vil have indirekte lys. Ikke ensbetydende med den ikke må få direkte lys, men kun det der er om morgnen/aftenen og max 3 timer, mere kan resultere i at planten steges.
Planten vil begynde at hænge med bladene, når den har fået tilstrækkelig med lys. Det gør den for at skygge for de mindre grene. Hvis planten mangler lys (bemærk det når det bliver aften), vil plantens blade strække sig.

Planten kan udvikle nogle lysegule/grønne prikker, som går hen og visner, hvis der ikke tages hånd om det.
Disse pletter kan skydes flere forskellige ting, men hovedsageligt er det insekter eller for stærkt lys, der forsager dette.
Undersiden af bladene kan efterses for om det er insekter og en behandling af planten kan laves med insektspray eller en sæbe opløsning (søg efter blandingsforhold).
Hvis det er lyset, prøv at flytte planten længere ind i rummet eller til et andet sted, hvor et mere indirekte lys er opnået. Pletterne skulle gerne forsvinde, hvis "behandlingen" er fortaget hurtigt.

Kunstig belysning
Jeg selv benytter mig kun af solens energi (green power! :rocking: ), men det har den ulempe at over vinter månederne, vokser planten stort set ikke. Derfor, hvis man gerne vil have sin plante til at vokse hele året rundt, kan en cfl lampe benyttes. En 15-20 W lampe i det blå spektrum er tilstrækkelig pr plante. Hvor tæt den skal være på afhænger af varmen og hvordan planten reagere.
Problemet med en cfl lampe er at side skudene ikke får specielt meget lys, derfor kan det være en ide at købe to pære, hvor de sættes på hver side af planten (10-15 W pr pære). Planten kan så roteres alt efter vækst.

Mere kommer....

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Senest rettet af Xenofanes 21 aug 2013 11:40, rettet i alt 10 gange.

Titel: Re: Salvia D
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Gem dem, der vil altid være salvinorin A i bladet, dog i små mængder. du kan evt inden 1 blad visner helt, tag det af planten og tyg på det :)
For helved jeg er misundelig på dig :D SÅDAN EN PLANTE VIL JEG OGSÅ HAVE!!! :) :D :joint:

desuden lidt pharma-info:
Pharmaceutical action:

Results from a small study by an assistant professor at the University of Iowa indicate that it may have potential as an analgesic and as a therapeutic tool for treating drug addictions. κ-opioid agonists have very marked effects on all types of addiction including alcohol, cocaine, and opiate abuse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Salvinorin_A#Pharmaceutical_action

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zh4d0W

Tak for svaret. Håber da du får fat i en, en gang i fremtiden, hvis du gerne vil have en :)
God påske

-Bomlee-

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der findes en helt guide på nettet, om hvordan man passer sin plante og hvordan man kan bruge den...
Den skal da ikke stå i vindueskarmen, mener jeg?

Dedikeret medlem

Medmindre dem du har købt den af har akklimatiseret den til almindelig stue-luftfugtighed, skal du nok være opmærksom på at dens 'symptomer' ikke fortsætter for længe. Hvis de gør, vil jeg råde dig til at lave et lille drivhus til den, og langsomt vænne den til en lavere luftfugtighed. Eller evt stille den i en tallerken med vand.

Som Luftkaptajnen [indirekte] nævner, er det en skyggeplante. Den gerne vil have meget lys, men ikke direkte sol. Så hvis dit vindue er sydvendt eller SV / SØ, vil den nok foretrække at stå længere inde i rummet. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er rimelig begrænset, hvor meget du får ud af at tygge på et blad. Jeg ville ryge det istedet.
http://www.erowid.org/plants/salvia/salvia_dose.shtml

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der findes en helt guide på nettet, om hvordan man passer sin plante og hvordan man kan bruge den...
Den skal da ikke stå i vindueskarmen, mener jeg?

Jeg har læst om hvordan man passe planten, så det bliver ikke noget problem :)
Der kan ikke ske noget ved den står i vindueskarmen, da der ikke er så meget lys på den side af huset.

Randomname skrev:
Medmindre dem du har købt den af har akklimatiseret den til almindelig stue-luftfugtighed, skal du nok være opmærksom på at dens 'symptomer' ikke fortsætter for længe. Hvis de gør, vil jeg råde dig til at lave et lille drivhus til den, og langsomt vænne den til en lavere luftfugtighed. Eller evt stille den i en tallerken med vand.

Som Luftkaptajnen [indirekte] nævner, er det en skyggeplante. Den gerne vil have meget lys, men ikke direkte sol. Så hvis dit vindue er sydvendt eller SV / SØ, vil den nok foretrække at stå længere inde i rummet. :)

Ham jeg har købt den af dyrker dem i normalt stue klima, så det burde ikke være noget problem med klimaet den står i :) Men holder øje med den :)
Hvad angår lys må de vist godt få 1-2 timers dirket lys, så længe det er formiddag/eftermiddags lys, hvor det jo ikke er så stærkt.

Psyduck skrev:
Det er rimelig begrænset, hvor meget du får ud af at tygge på et blad. Jeg ville ryge det istedet.
http://www.erowid.org/plants/salvia/salvia_dose.shtml

Skal der ikke rimelig store mængder til før man får en effekt ud af det? Mener at have læste der skal 0,3-0,5g til af normal tørrede blade.

Mange tak

-Bomlee-

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej psy.

Nu er det ca. 1½ måned siden jeg fik min Salvia D plante og den har vokset meget, men over den sidste uges tid, er den begyndt at få nogle brune pletter på bladene. Mest langs kanten :(

Den får det vand den har behov for og står i et vest vendt vindue, så går ikke ud fra det er nogle af disse.

Det kan selvfølgelig også bare være mig der pylre for meget, men det er kommet over den sidste uges tid, og før det var den fin og grøn.

Billede
Billede
Billede

Mvh.
-Bomlee-

Dedikeret medlem

Nu er jeg ikke lige så velbevandret i mangelsymptomer for Salvia. D. men hvis jeg var dig ville jeg give den en tynd opløsning af noget almindeligt all-round gødning og se om ikke det hjælper på problemet.

Hvis ikke må du igang med at google. Mit næste bud ville være at dit vand har en forkert hårdhed / pH og at det er roden til problemet, da det kan låse visse næringsstoffer.

Iøvrigt en rigtig pæn vækst, der er kommet mange nye skud på 1½ måned. Du kan snart starte en plantage. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil se om det hjælper ellers må jeg jo prøve at søge videre på google.
Har bare søgt meget og det eneste jeg sådan rigtig kan finde, er at den skal have høj luftfugtighed/mindre lys.

Ellers mange tak :)

Mvh.
-Bomlee-

Dedikeret medlem

Ja men med den vækst den har vist skulle det da være underligt at luftfugtigheden pludseligt er et problem. Det kan selvfølgelig være den tiltagende sommersol der giver problemer, men det er da til at finde ud af ved at sætte den længere ind i rummet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fandt ud af at den godt måtte tørre lidt ud mellem vandinger, og dette har jeg ikke opfyldt.
Så nu prøver jeg med gødning, mindre lys og en svag dehydrering, for at se efter positiv effekt :?

Vender tilbage om en uge eller to med forbedring eller forværring.

Mange tak for svar og hjælpen :)

Mvh.
-Bomlee-

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hov, jeg havde helt glemt denne tråd og de 14 dage er vist ved at være overstået ;)
Sally planten, ser ganske fornuftig ud lige nu, og har prøvet at lave 3 stiklinge på hende. Desværre ser de 2 af dem ikke så godt ud igen, men regner stærkt med at den 3 bliver et hit.

Problemet fandt jeg frem til var mangel på gødning og muligvis også lidt overvanding. Hendes lyse blade har fået et meget kraftigt grønt skær, så hun ser rigtig lækker ud for øjeblikket. I hvert fald hvad angår farve <3

Der ud over, kan jeg sige at moder planten lever rigtig godt, og vokser hurtigt, Hurray :D Hun er dog blevet noget tynd i det efter jeg har cuttet 3 store side skud af, men hun har lavet 6 nye, der hvor jeg har klippet :shock:

Billede
Billede
Billede
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal tildække bladende under formering da de fordamper og dør og så kan den ikke slå nye rødder :)

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hehe, ville have troet det før, men i løbet af i går og i dag, har de to uden minidrivhus, skudt utrolige mange rødder :D Hurray :D
Fulgte ham jeg købte planten afs råd, omkring vider cultivering og må sige det virkede, selv om det så lidt sort ud :)
Billede
Billede

Forresten kan jeg informere om at tørrede blade, som ikke er ekstraherede, kan give en sjov lille effekt på ca. 2 minutter :lol:

Junior medlem

Hvad så?

Hvordan gik det med din plante?
Har du sået nye?
Har du røget dem, og hvordan var effekten?

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skrev lidt med ham på mail i et stykke tid, med svarede ligepludselig ikke :/

//Zh4d0w

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad så?

Hvordan gik det med din plante?
Har du sået nye?
Har du røget dem, og hvordan var effekten?

Mvh

Hov, havde ikke set dit spørgsmål.
Platen lever endnu, men også kun pg.a. held. Sidste år lige inden vinter, kom jeg desværre til at overgøde hele banden. Både moder plante og stiklinge, så alle på nær 1 overlevede. Overgødningen tog hårdt på den som overlevede og nogle gange så det ud til at den kom over det, skød nye skud også stoppede den med at gro igen :?

Nu hvor det er ved at blive forår igen, ser det alligevel ud som om den nok skal komme sig efter den håre tur :D
Billede

Hvad angår effekt, så har jeg afprøvet bladene. Havde tørret det der svare til 10g som jeg og en kammerat røg af. Der skulle nogle rigtig store hoveder til før der kom en "større" effekt som varede omkring 2-3 minutter. Selv om det ikke var lavet et ekstrakt af bladene, er man ikke i tvivl om at "Salvinorin A" er et uhyr potent stof, som ikke skal leges.
Håber det var fyldest gørende på dit spørgsmål, ellers må du lige tage kontakt.

God weekend :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

lyder godt. træls at høre med de andre

//Zh4d0w

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har også altid været en smule misundelig på din SD må jeg indrømme :oops: Da de lige kom frem var der en masse snak om hvor svære de skulle være at dyrke, der var tale om man skulle have den i et telt med klima styring for at holde den i live, så der glæder mig at høre at det kan lade sig gøre at have dem i sin vindueskarm selv her hjemme i vores klima. Det er på alle mulige måder en spændene plante der lige så godt kunne ha' gået tabt og der er vist ikke rigtig nogen der kan fortælle hvad det er for en fisk (læs Salvie) og hvordan den er opstået. Det er godt at høre at du stadigvæk har liv i den selv om du var noget uheldig med gødningen. Har set her på forumet du har grønne fingre, så mon ikke du kan få et par stykker af os til at tude af misundelse her i løbet at efteråret :lol:
Håber du hen af vejen laver en Salvia D guide så vi andre dødelige der kun har en grøn finger eller to også kan prøve at dyrke dem. De er stadigvæk noget pepert i pris, men hvis planten holder i flere år og man kan tage stiklinger fra den så er det da vær at overveje at købe en.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]