Jeg kan se, at der var en del debat om kulhydrater - men dem forsøger jeg også så vidt muligt at undgå. Når jeg endelig indtager kulhydrater, er det udelukkende de 'sunde' af slagsen, som findes i rugbrød, groft knækbrød og lignende. Jeg holder mig i vid udstrækning fra lyst brød. Men kroppen skal vel også have lidt af den energi, som der er i kulhydrater, eller hvad?
Ja, kroppen har normalvist brug for kulhydrater, men en diæt som er høj på protein og fedt kan alligevel godt være godt til et vægttab -- en tid. Det handler om, at hjernen normalvist bruger kulhydrat som en slags brændstof til hjernen. Hvis man skærer det væk, vil den i stedet forbrænde fedt og omdanne det til ketoner, som kan det samme (men ikke er ligeså effektive, hvorfor du også vil opleve træthed, hovedpine mv. i i hvert fald begyndelsen af din diæt). Der er en engelsksproget guide udarbejdet af en svensk læge her:
http://www.dietdoctor.com/lchf . Hvis du læser svensk har han vist også udgivet en bog.
Alkohol er selvfølgelig en god ide at undvære, men en gang imellem er det OK med tør vin eller klar alkohol. Øl er "flydende brød" og fuld af kulhydrater, så hold dig fra det. Selv foretrækker jeg Gin & Tonic
Kort sagt: I en kulhydratfattig diæt har din krop mindre kulhydrat at forbrænde, og det tvinger den til at forbrænde dit fedt i stedet for, så man kan sige der er en vis "sense" i at være "kulhydratforskrækket", som det før er blevet kaldt her i tråden. Protein og fedt mætter også langt bedre. Held og lykke.