Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 17:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har nu i lang tid, hørt om folk der er blevet bedre mennesker eller har fundet meningen med livet, når de har været på fx LSD. Jeg har aldrig fanget HVAD der har gjort dem til bedre mennesker. Er der nogen der har erfaringer med dette og gider dele?

På forhånd tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wow- det tager noget tid at forstå, hvis du læser dig til det. Tjek triprapporterne herinde, erowid (google: erowid experience lsd) og lign. Læs om stoffet, se dokumentarer om det. Til sidst vil du have dannet dig et nogenlunde billede, der dog er uendelig langt fra den egentlige oplevelse.

Medlem

Hmm... personligt har psykedeliske stoffer fået mig til at sætte mere pris på livet, være meget åben, sætte pris på min psyke og krop, givet mig større indsigt i hvordan min psyke og krop hænger sammen og påvirker hinanden, og givet mig motivation til at arbejde med mig selv efterfølgende. Under trips har jeg ofte reflekteret over hvordan jeg agerer overfor andre mennesker, specielt min familie og venner. Jeg føler de psykedeliske stoffer har været med til at udvikle en følsomhed i mig, der gør at jeg i visse situationer nemmere kan sætte mig i andres sted. Jeg har ofte hørt om folk som under trip tror de har fundet deres egen mening med livet. Så skriver de det ned på papir, og dagen efter når de kigger på papiret står der " blå dværge og 3 smeltede bananer" eller noget lignende. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo, helt automatisk. Bare se Maya'erne vel den kultur der er bedst kendt for deres brug af "hellige" planter. De skar hjerterne ud på deres fanger og pinte dem på alle mulige opfindsomme måder. Spændte kraniet ind på deres børn og hang en perle foran øjende på dem så de blev smukke og skeløjet. Satte kroge i deres egen -og andres- forhud og hang vægte i dem og havde alle mulige andre former for sjove måder at pine sig selv på, helst med så meget blod som muligt. Spillede bold hvor det det hold der tabte blev ofret på de mest fantastiske grusomme måder. Og havde alt muligt andet sjov i mens at de var banke høje af div. entheogener.
Og så forstår folk ikke hvorfor jeg ikke kan li' begrebet "entheogener" :wink:

Senest rettet af bindegal 02 jul 2012 09:53, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Hehe. Det er jo et værktøj. Et værktøj kan bruges og misbruges, ligesom alle andre redskaber.Det er ikke selve redskabet der skal have skylden. Det er jo i samspillet med den der indtager det det hele sker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Når man tager LSD, så begynder ens tanker at ræse derudad med fuld fart. Nogle gange så hurtigt, at man ikke kan nå at skelne de forskellige tanker fra hinanden. Men når ens hoved er fyldt med tanker i 8-10 timer i træk, så er det uundgåeligt at nogen af dem handler om, hvordan man kunne blive et bedre menneske eller meningen med livet. Det er ikke altid man når at bearbejde alle ens tanker under trippet, men de vigtigste hænger fast i lang tid efter trippet, hvilket tvinger en til at reflektere over ting, som man normalt ikke tænker på, eller tør tænke på.

Efter mit første LSD trip, tog det mig et par måneder at fuldt ud bearbejde nogle af de tanker jeg havde gjort mig under trippet. Det var nok en af de mest lærerige oplevelser i mit liv.

Junior medlem

Tak for svarene!

Morten - gider du dele nogen af de tanker du gjorde dig?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Tænkte bl.a. på hvad der sker efter døden. Var bange for at der blot var fuldstændig tomhed. Jeg fandt så ud af, at der er så uendeligt mange ting vi ikke forstår endnu, og at chancen for at der er fuldstændig tomhed efter døden blot er en mulighed ud af uendeligt mange muligheder. Når der er uendeligt mange muligheder, så er chancen for at fuldstændig tomhed er det der rent faktisk sker efter døden faktisk ret lille. Lige siden den erkendelse, er min frygt for døden blevet meget mindre.

Junior medlem

Jeg har aldrig taget mere end 2-3 gram svampe (en enkelt gang 4g, men det var ikke på tom mave). Jeg har indtryk af, at mange herinde aldrig kommer op i de 'høje' doser, og jeg tror det er derfor så mange indirekte afskriver konceptet om en trancendent oplevelse på et entheogen. Terence McKenna påstod, at den egentlige dose var 6 gram i en fastet tilstand og i total mørke. Jeg er enig. De små doser er, imo rekreationelle. Det er der intet galt med. Men du kan ikke afskrive idéen om guddommelig gnosis, hvis du så at sige ikke svømmer ud, hvor du ikke kan bunde.
Kan man bruge entheogener til at blive 'et bedre menneske'? - Det er jeg overbevist om, men hvis man tror, at det er her hovedgevinsten ligger, så bør man tænke om. Jeg ser entheogener som 'gateways' eller kommunikationsmidler med den kosmiske intelligens/Wakan Tanga/Tao/whatever. Bliver du et bedre menneske derefter, er det selvfølgelig et rigtig godt biprodukt.

bindegal: Prøver du at argumenterer mod idéen om, at maya'erne var 'klogere' grundet deres entheogen forbrug? I så fald lykkedes det ikke. Ondskab og visdom er ikke to sider af samme sag. Nej, deres samfund virkede - udfra din skildring - ikke særlig 'rart'. Men det betyder ikke, at de ikke havde en større 'gnosis' end os.

peter 2200: Hvis du er interesseret i, om den 'sublime sandhed' kan findes under indflydelse af entheogner, så anbefaler jeg dig at tjekke Terence McKenna ud. Han byggede en hel metafysik op omkring hans oplevelser på psilocybin og specielt DMT. Han blander Heraklit, Platon, shamanisme, kvante mekanik og en revideret version af evolutions teori. Det er ganske interessant og imo ret plausibelt

edit: Kom til at tænke på et citat, der beskriver entheogene stoffer ret præcist:
"When, in certain cults, intoxicating drinks were used to promote extra-ordinary spiritual states, it was not the intoxicating drink as such that produced the state in question. Its role could only be preparatory. The 'qualitative' impetus had to come from a different realm"
- Titus Burckhardt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tag tingene med et gran salt. Man er på stoffer, og det er bare fis og ballade. Jo, man kan sagtens tænkte over reelle ting i sit liv, men de ting man oplever, skal man ikke tage så seriøst.

Medlem

Citat:
Tag tingene med et gran salt. Man er på stoffer, og det er bare fis og ballade. Jo, man kan sagtens tænkte over reelle ting i sit liv, men de ting man oplever, skal man ikke tage så seriøst.

Det er jo ofte hvad man gør det til. Det kan sagtens ende ud med at være fis og ballade. Men når man er under indflydelse af psykedeliske stoffer, kan man man ofte opleve at de problematikker man døjer med i dagligdagen bliver bragt op for en i meget stor skala. Den oplevelse er selvfølgelig pga. en forvrængning af vores sanser, men jeg tror det i mange tilfælde kan være til stor gavn for en, hvis man tager oplevelsen seriøst, og bearbejder den i tiden efter trippet.

Junior medlem

Hvordan er det en 'selvfølge' at en entheogen oplevelse 'blot' er et resultat af neurokemiske reaktioner? Det er en 'selvfølge' for materialistisk-reduktionistiske vesterlændige, ikke et ægte faktum som sådan.
materialistisk orienteret videnskab forklarer med andre ord hvordan, men ikke hvorfor. Eksotisk neurokemi er - mener jeg - et naturligt symptom på en entheogen oplevelse, men det konstituerer den ikke som sådan. Som Burchardt siger "The qualitative impetus has to come from a different realm" det er med andre ord en oplevelse af det sublime.

Medlem

Hmm.. Der er noget at tænke over... Der er jo forskellige grader indenfor en entheogen oplevelse. Jeg har selv kun erfaring med forholdsvis lave doser.
Er enhver entheogen oplevelse en oplevelse af det sublime?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg vil i den grad sige, at du bliver et bedre MENNESKE hvis du tager ved lære af de psykedeliske oplevelser. Men du bliver ikke nødvendigvis et bedre medlem af samfundet og det er her filmen ofte knækker, vores vestlige samfund er ikke klar til den transformering af individdet, systemet er ikke gearet til det og det kan derfor være umådelig svært at finde ud af hvordan man vil bruge sine indsigter konstruktivt.

bindegal skrev:
Jo, helt automatisk. Bare se Maya'erne vel den kultur der er bedst kendt for deres brug af "hellige" planter. De skar hjerterne ud på deres fanger og pinte dem på alle mulige opfindsomme måder. Spændte kraniet ind på deres børn og hang en perle foran øjende på dem så de blev smukke og skeløjet. Satte kroge i deres egen -og andres- forhud og hang vægte i dem og havde alle mulige andre former for sjove måder at pine sig selv på, helst med så meget blod som muligt. Spillede bold hvor det det hold der tabte blev ofret på de mest fantastiske grusomme måder. Og havde alt muligt andet sjov i mens at de var banke høje af div. entheogener.
Og så forstår folk ikke hvorfor jeg ikke kan li' begrebet "entheogener" :wink:

Du kan ikke bare dømme en kultur udfra hvordan du ser dens begivenheder udfoldet uden at have kigget på hvorfor de udførte de ritualer. Jeg påstår ikke at vide noget bestemt om deres ritualer, men siden døden er et emne man bliver mere og mere bekendt med trip for trip, er der vel også en chance for at maya'erne (ja dem allesammen) virkelig troede på, at døden bare var et skridt videre til en ny eksistens - de kan have haft et helt andet forhold til døden end noget moderne folkeslag har det i dag, det er svært at vide.

Junior medlem

Hmm.. Der er noget at tænke over... Der er jo forskellige grader indenfor en entheogen oplevelse. Jeg har selv kun erfaring med forholdsvis lave doser.
Er enhver entheogen oplevelse en oplevelse af det sublime?

Ret godt spørgsmål
Jeg tror, at moderne vesterlændinge har svært ved at genkende det sublime, da mange vil forsøge at oversætte det allegorisk via psykoanalyse. Ie vi ser det sublime, men genkender det ikke. Men derudover oplever mange mennesker først kommunikation med eksterne kræfter på ret høje doser. Tager man en høj dosis, har jeg tilgengæld også indtryk af, at oplevelserne er overraskende ens.

Jeg tror, at det centrale problem er, at vi ikke stoler på vores intuition. Folk kan have ret stærke oplevelser og derefter afskrive dem, da det jo 'bare' var hallucinationer. Terence McKenna siger "We disempower ourselves", hvilket er et generelt kendetegn ved vores tolkning af entheogene oplevelser. Vi tror, at alting kan forklares af materialistisk videnskab. Ie kun det der har en fysisk form 'eksisterer'. Tidligere tiders gnostikere og alkymister opponerede mod den skarpe opdeling af det materielle og det immaterielle og på trods af, at de nærmest opfandt hvad der idag er kemi som en fodnote i deres arbejde, tideler vi dem ingen intellektuel autoritet.

Medlem

Så hvis man vil genkende det sublime i sin renhed skal man ikke prøve at forstå oplevelsen gennem intellektet, men erkende det gennem sine sanser.
Citat:
Jeg tror, at det centrale problem er, at vi ikke stoler på vores intuition. Folk kan have ret stærke oplevelser og derefter afskrive dem, da det jo 'bare' var hallucinationer. Terence McKenna siger "We disempower ourselves", hvilket er et generelt kendetegn ved vores tolkning af entheogene oplevelser.

Hmm.. ja. I de tilfælde tror jeg det er vigtigt man bruger sine følelser og sin kropslige fornemmelse, og passer på med at reducere oplevelsen til få diskursive begreber.
Der er helt sikkert andre herinde der kan byde mere ind, end jeg er i stand til. Du skriver nogle spændende indlæg.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

viewtopic.php?f=5&p=568428#p568428

Man kan være virkelig ærlig overfor sig selv under påvirkning. Man er selvfølgelig nødt til at vedholde det efter rusen.
Jeg vil ikke sige at jeg er blevet et bedre menneske af det (hvad er det egentlig?), men et mere autentisk menneske

Medlem

Det som jeg elsker ved syren er dagen efter når man går ud og Naturen ser lige den tand pænere ud og han føler sig helt Forfrisket nærmest tømt ud i kroppen for alt den negative energi :D mega luksus Plus jeg får alle mulige gode ideer til mit liv osv. tager beslutninger osv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]