Hmm.. Der er noget at tænke over... Der er jo forskellige grader indenfor en entheogen oplevelse. Jeg har selv kun erfaring med forholdsvis lave doser.
Er enhver entheogen oplevelse en oplevelse af det sublime?
Ret godt spørgsmål
Jeg tror, at moderne vesterlændinge har svært ved at genkende det sublime, da mange vil forsøge at oversætte det allegorisk via psykoanalyse. Ie vi ser det sublime, men genkender det ikke. Men derudover oplever mange mennesker først kommunikation med eksterne kræfter på ret høje doser. Tager man en høj dosis, har jeg tilgengæld også indtryk af, at oplevelserne er overraskende ens.
Jeg tror, at det centrale problem er, at vi ikke stoler på vores intuition. Folk kan have ret stærke oplevelser og derefter afskrive dem, da det jo 'bare' var hallucinationer. Terence McKenna siger "We disempower ourselves", hvilket er et generelt kendetegn ved vores tolkning af entheogene oplevelser. Vi tror, at alting kan forklares af materialistisk videnskab. Ie kun det der har en fysisk form 'eksisterer'. Tidligere tiders gnostikere og alkymister opponerede mod den skarpe opdeling af det materielle og det immaterielle og på trods af, at de nærmest opfandt hvad der idag er kemi som en fodnote i deres arbejde, tideler vi dem ingen intellektuel autoritet.