Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 13:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Greve
Jeg fik noget ret så trist at vide idag, nemlig at min mor har fået en slem hashpsykose i en alder af 46 år, hun har røget hash siden hun var 13 år..
Men når jeg husker tilbage, har hun nok altid været lidt speciel på visse områder, med underlige forstillinger omkring forskellige ting, men denne gang rabler det fuldstendig!

Jeg vil gerne dele min historie med jer, da det berøre mig meget, og at jeg ellers ik ved hvem jeg ellers skal fortælle det til, da det er svært for mine veninder at sætte sig ind i.. Håber på at nogle af jer har forslag til hvordan jeg kan hjælpe hende?

Men for at vende tilbage til historien, så ringede min mor til mig i formiddags og sagde at hun nu havde sagt sin lejlighed op, sådan lige pludselig (efter at ha boet der i 18 år) og at jeg gerne måtte få hendes ting ellers røg de bare ud.. Det synes jeg var en virkelig latterlig ugennemtænkt ting at gøre, uden at have et andet sted at bo først, og jeg blev gal på hende og skældte hende ud, og hun lagde på og jeg hørte ikke mere fra hende..
Først om aftenen ringede hendes gode ven til mig og fortalte, om hvad der var til grunde for alt et halløj, min mor snakkede om med lejligheden..
Hele hendes psykose startede i mens at jeg var på Roskilde Festival.. Hun har en forstilling om at bebyggelsen bliver renoveret for så at blive ødelagt langsom igen, hun siger at hun kan høre en masse underlige lyde også tror hun at de runde pladser som er rundt i boligområdet er lavet for at rumvæsner kan lande med deres rumskib, og de rumvæsner vil sprøjte giftig røg og støv hen over byen så vi alle dør.. Hun vil heller ik have at jeg bliver boende i området mere, så hun har snakket med sin ven om hvordan de får mig væk herfra! Hun har de vildeste paranoia!!
Og jeg får det virkelig stramt over at vide, at hun har det sådan :( Vil virkelig gerne hjælpe hende, men det virker så uoverskeligt!!
Jeg har selv røget hash fast i lidt over et halvt år nu, og jeg får nøjeren over at tænke på, hvis det sker for mig! Jeg sugede kun et væs af en joint idag, efter jeg havde hørt hvad der var sket med min mor..
Hun siger tit til mig, at jeg skal holde mig fra stofferne, hun ved godt at jeg har taget stoffer i mere eller mindre grad i de sidste 7 år.. Og det her for mig virkelig til at tænke over, hvad det lort man fylder sin krop med, gør ved en på længere sigt!!

Er der nogle af jer derude, som selv har prøvet at få en hashpsykose, og måske ved hvordan man kommer ud af en igen, og hvad skal men gøre som pårørende for at hjælpe?

Medlem

Er ked af at høre, må være hårdt for dig. Men husk på at en hashpsykose ikke er kronisk, det skal nok gå over igen.

Medlem

Giv hende tid, hjælp hende så godt du kan, og pas på hende.

Dedikeret medlem

Det lyder ikke særlig rart, ville nok være en god ide at prøve at få noget prof hjælp. Håber hun for det bedre

Medlem
Brugeravatar

Hvor ved du fra at det er en hashpsykose? For mig kunne det godt lyde som noget skizofreni af en art, selv om jeg ikke ved en radisse om det ud fra den smule du beskriver om hende! Uanset hvad har hun helt sikkert brug for professionelt hjælp.

Medlem
Brugeravatar

Det lyder også til at der er stress med i spillet her !

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Det er vigtigt, at hun får støtte, din mor. Enten af dig eller af en psykiater, men optimalt begge. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er uoverskueligt, at skulle tage dig af din mor, og jeg har da heller ikke selv været ude for noget lignende i min egen liguster-/parcelhusopvækst.

Det lyder som om at din mor ikke kan tage vare på sig selv, og jeg synes det rigtige at gøre her, er at kontakte myndighederne. Du skal vide, at de ikke kommer til at tage din mor fra dig -- du vil stadig kunne besøge hende så ofte du vil, men den tid, du ikke er der, vil hun blive overvåget af professionelle.

Og indtil da: hvis det er muligt for dig og hende, så synes jeg du skal flytte hjem til hende en tid og tage dig af hende. Hun må ikke føle at hun bliver frataget sin autonomitet (altså, hun må ikke få fornemmelsen af at du er en slags "pædagog"), men samtidig bliver du nødt til at slå hårdt ned når hun begynder at forholde sig til sin vrangforestilling. Når hun snakker om rumvæsner og gift osv. bliver du nødt til at sige "mor, der er ingen rumvæsner". Hun vil reagere provokeret, fordi det du anfægter er den virkelighed, som hun opfatter. Det er en ret stor umyndiggørelse at blive frataget sine egne sanser, og derfor vil hun heller ikke tro på hvad du siger. Ikke desto mindre er det vigtigt, at du aldrig ræsonnerer eller argumenterer udfra den virkelighed (fx taler om fornuften i at rumvæsner overhovedet skulle være interesserede i at forgifte os), som hun opfatter, fordi det kan styrke hendes vrangforestilling.

Det sidste, jeg vil sige, er at denne opgave nok ikke lader sig gøre hvis du selv ryger hash eller tager andre stoffer samtidigt. Jeg synes du skal lægge det lidt på hylden, i hvert fald indtil din mor har fået det bedre. Se det som en investering i din mors såvel som dit eget helbred. Håber ikke du ser det sidste her som en løftet pegefinger, men jeg tror på at det er god HR ikke selv at være påvirket når man tager vare på sine nærmeste.

Held og lykke!

Medlem
Brugeravatar

Jeg synes ikke din fortælling melder noget om hvorvidt din mor er i professionel behandling nu. Og det er, som du fortæller at hun har det, temmelig vigtigt at hun kommer det. Måske vil hun ikke selv, men du har til enhver tid ret/lov til at ringe og fortælle hendes læge om de ting du har hørt gennem vennen og oplevet selv, så lægen er opmærksom.
Det der derefter vil ske, er sandsynligvis at hendes læge vil prøve at komme i kontakt med hende for at hjælpe hende. I yderste instans kan en tvangsindlæggelse komme på tale, men det lyder slet ikke som om din mor er derude.

Jeg har selv en faster som har været skizofren i mange år, allerværst her de sidste 2-3 år og hendes forestillinger minder meget om din mors (bare med andre som mål for forestillingerne, f.eks mener hun at hun bliver overvåget, at hun har en hemmelig aftale med Steffen Brandt, at der står i hendes journal at hun skal slås ihjel når hun bliver 40 osv). Hun er indlagt på psykiatrisk nu og jeg må sige at behandling og medicin har hjulpet meget på hendes tilstand -men er hun hjemme på weekend og drikker sig fuld, så er det det samme igen :(

Andre nævner her at det ikke lyder som hash-psykose, men mere som skizofreni. Hash-psykoser kan frembringe skizofreni, så det har altså en sammenhæng. Det er ikke utænkeligt at hashen har tricket hende, ud i en evt skizofreni som har ligget og luret.

Fordi skizofreni er bevist arveligt betinget i en vis grad, så synes jeg faktisk at du gør rigtig klogt i at bekymre dig om din eget forbrug. Ja, evt holde dig fra det, men ellers bare holde det på et minimum.

Kram -det er helt sikkert en svær situation at stå i :(

Dedikeret medlem

Aftal en tid med hendes læge og sæt ham/hun ind i sagerne og bed om hjælp til at få hende indlagt på røde papirer - dvs i mod egen vilje kan gøre af familie medlemmer så vidt jeg husker.
Det er vigtigt hun stopper med at ryge og kommer i medicinsk behandling - jeg bøvlede med stemmerne i +5 år fordi jeg ikke "kunne" søge hjælp og der ikke var nogen som gjorde det for mig.
I behandling i psykiatrien ville det have taget 3-6 mdr men så skulle jeg jo også være stoppet med at ryge, hvilket jeg ikke kunne/ville for jeg troede jo ikke det var min elskede hash som gjorde mig skør.

Alt det bedste her fra.

Mvh

Medlem
Brugeravatar

Fso -man skal være til fare for sig selv og sine omgivelser for at blive indlagt på røde papirer. Det er for patienternes sikkerheds skyld, virkelig svært at blive.

TS min faster blev det, og Fso har ret i at du kan prøve at høre lægen ad om dine muligheder, som familiemedlem.

Dedikeret medlem

Det er rigtigt at det er meget svært at få en indlagt på røde papirer men som familie medlem kan det lade sig gøre - så er enig med LilleMy om at det kræver en snak med lægen.

Junior medlem
Brugeravatar

Det kunne sagtens være skizofreni, men jeg har heller ikke forstand på hvilke forskellige psykoser der findes..

Altså hun har altid haft meget voldsomme humørsvingninger til tider med vræde og gråd.. Men hun har også været omsorgsfuld og kærlig, det har været svært for mig at forstå da jeg var lille.. Og når hun drømmer noget ubehageligt, tror hun fuldt og fast på at det vil ske.. Hun har drukket og taget andre stoffer da jeg var barn og starten af mine teenager år, men gør det ikke mere, det eneste hun ikke kan stoppe med er hashen..

Hun er ikke i behandling nu, hendes ven har taget hende hjem til sig, og jeg ved faktisk intet om hvad der sker, jeg fik jo først det hele at vide af ham i går.. Han siger at han ikke vil tage hende med over til nogle professionelle lige nu og her, men at han vil prøve at hjælpe hende med at komme ud af sit misbrug, men det tror jeg bliver meget svært, hun er forfærdelig at være sammen med når hun ikke får sin daglige pibe!

Jeg har gået rundt hele dagen og tænkt på at ringe til hende, men jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, da hun ikke ved noget om hvad hendes ven har fortalt mig.. Det er også svært for mig at være omsorgsfuld over for hende, da vi aldrig har haft et super forhold til hinanden.. Men ja, på den anden side er det vel i sådan en situation, at man skal tænke i andre baner.

Lige nu tænker jeg bare på, hvordan jeg nemmest kommer af med hendes ting, for dem solgt eller opbevaret.. Hun har i forvejen ingen penge, så hun ville skulle starte helt forfra, når hun en gang kommer oven på igen.

Medlem
Brugeravatar

Hun er ikke i behandling nu, hendes ven har taget hende hjem til sig, og jeg ved faktisk intet om hvad der sker, jeg fik jo først det hele at vide af ham i går.. Han siger at han ikke vil tage hende med over til nogle professionelle lige nu og her, men at han vil prøve at hjælpe hende med at komme ud af sit misbrug, men det tror jeg bliver meget svært, hun er forfærdelig at være sammen med når hun ikke får sin daglige pibe!

Tager ham, der passer hende, nogen form for rusmidler selv? Jeg har min tvivl om, hvorvidt noget andet end professionel hjælp skulle være gavnligt for din mor på nuværende tidspunkt.

§ 5. Tvangsindlæggelse, jf. §§ 6-9, må kun finde sted, såfremt patienten er sindssyg eller befinder sig i en tilstand, der ganske må ligestilles hermed, og det vil være uforsvarligt ikke at frihedsberøve den pågældende med henblik på behandling, fordi:
1) udsigten til helbredelse eller en betydelig og afgørende bedring af tilstanden ellers vil blive væsentlig forringet eller
2) den pågældende frembyder en nærliggende og væsentlig fare for sig selv eller andre.
§ 6 Tvangsindlæggelse. Søger en person, der må antages at være sindssyg, ikke selv fornøden behandling, har de nærmeste pligt til at tilkalde en læge. Hvis de nærmeste ikke tilkalder en læge, påhviler det politiet at gøre dette.
Stk. 2. På grundlag af sin undersøgelse og de modtagne oplysninger skønner lægen, om indlæggelse på psykiatrisk afdeling er nødvendig. Modsætter patienten sig sådan indlæggelse, afgør lægen, om tvangsindlæggelse er påkrævet.
Stk. 3. Tvangsindlæggelse skal ske, når betingelserne i § 5 er opfyldt. Lægen udfærdiger en erklæring herom, jf. § 7, stk. 2.

Det der står i §6 er, at du som familiemedlem ("nærmeste") har pligt til at tilkalde en læge. Han eller hun vil derefter vurdere din mor om der er behov for en tvangsindlæggelse, som dog kun kan ske i henhold til §5, her særligt stk. 1, altså at det ikke bare sådan lige går i sig selv. Dette bliver undertiden også kaldt indlæggelse på gule papirer.

Hvad angår møblerne: Kender du nogen med kørekort og adgang til en bil? Hvis nej, skriv mig en PM. Så kræver det et sted at opbevare tingene. Har du en far eller noget andet familie, som kunne tænkes at have en kælder eller lignende?

Medlem
Brugeravatar

Hvad angår møblerne: Kender du nogen med kørekort og adgang til en bil? Hvis nej, skriv mig en PM.

:gud: :gud: Det er fandme stort!

Dedikeret medlem

Hvad angår møblerne: Kender du nogen med kørekort og adgang til en bil? Hvis nej, skriv mig en PM.

:gud: :gud: Det er fandme stort!

+ 1 til den - er lige til den daglige hjerte varmer tråd.

Junior medlem
Brugeravatar

Chopstick:
Kan ikke finde ud af at citere, men tusind tak skal du ha for din hjælp, men ved slet ikke hvad jeg skal stille op med det hele lige nu..
Tjaa jeg har faktisk ingen i min familie som kan hjælpe, min mor og mormor kan ikke sammen, min farmor har aldrig kunnet lide min mor og min far er og nakoman, såå det køre bare skide godt i den lille familie :(

Hendes ven tager ikke nogen former for rusmidler, han har gjort en gang, men han ved nu hvad det gør ved en, så han stoppede for længe siden, ved kun hvad han fortæller mig..
Han har foresten også lige ringet og fortalt, at hun nu er skredet derfra med en pose med tøj og en dyne.. Hun følte at han og hans søn og sønnens kæreste, sad og snakkede i koder om hende, så hun blev stik tosset!!
Hun er helt fra den mand!! Nu har han bedt mig om at ringe til hende, men ved ikke hvad fanden jeg skal sige til hende, hun tror at alle er imod hende..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har stået i samme situation siden min barndom - min mors psykose skyldes dog ikke stoffer.
Efter lang tid har jeg erfaret at der ikke er noget jeg kan gøre andet end at give hende min kærlighed og støtte, evt. hjælpe til med praktiske ting som at hjælpe hende med at gøre rent osv. når medicinen sløver hende så meget ned at hun har problemer med det.

Jeg håber selvfølgelig at hun får det bedre, men hvis hun ikke gør så er hun jo stadigvæk sig selv når hun er uden for en psykotisk episode. Der findes god medicin som dog har bivirkninger men min mor har haft nogle lange perioder på op til et år hvor hun ikke blev psykotisk.

Hvorfor er din mor ikke indlagt? Hendes tilstand lyder til at være meget alvorlig og jeg synes du med det samme skulle kontakte den nærmeste psykiatriske afdeling for at få hende tvangsindlagt inden hun gør skade på sig selv og andre, dette er IKKE noget som dig og hendes venner kan håndtere på egen hånd, det kræver professionel hjælp. Jeg ved lige præcis hvordan det føles at ens mor er indlagt og det skærer i mit hjerte hver gang det sker, men det er det eneste rigtige at gøre. Ring. NU!

Efter 10 år med en psykisk syg mor ved jeg en masse omkring hvad man skal gøre/ikke gøre/føle osv. Du er meget velkommen til at kontakte mig på PM. Men lige nu er det første du skal gøre at kontakte fjorden, jeg tror det er det nærmeste sted på Greve hvor de har de nødvendige kompetencer.

Regionssygehuset Fjorden
Psykiatrisk skadestue
Poppelhus - Smedegade 10 - 16, st.
4000 Roskilde
Tlf.: 47 32 77 41
Døgnåbent, kræver ingen henvisning

Medlem
Brugeravatar

Hendes ven tager ikke nogen former for rusmidler, han har gjort en gang, men han ved nu hvad det gør ved en, så han stoppede for længe siden, ved kun hvad han fortæller mig..
Han har foresten også lige ringet og fortalt, at hun nu er skredet derfra med en pose med tøj og en dyne.. Hun følte at han og hans søn og sønnens kæreste, sad og snakkede i koder om hende, så hun blev stik tosset!!
Hun er helt fra den mand!! Nu har han bedt mig om at ringe til hende, men ved ikke hvad fanden jeg skal sige til hende, hun tror at alle er imod hende..

... så ingen ved lige nu hvor din mor, som har svære vrangforestillinger, er? Ring til politiet og sæt dem ind i tingene, og hvorfor ikke lige nu? Det er prioritet A at få hende på noget professionelt hjælp, og lige nu ser det ud til at du er den eneste, der er i stand til at gøre det. Hvis ingen ved hvor hun er, så ring til politiet, ellers ring til Fjorden.

Jeg har ondt af dig, for du virker virkeligt ikke til at kunne overskue det hele lige nu. Jeg skal ikke bilde nogen ind, at jeg kan sætte mig i dit sted -- det kan jeg sgu nok ikke -- men det er vigtigt, at du forstår at der er et system til at klare sager som denne, og du står ikke alene, med mindre du ikke ringer til nogen og sætter dem ind i det hele. Det kan være, at det kan være svært at ringe til din mor, og hvis det er for svært, så lad være. Men ring i det mindste til politiet/Fjorden og sæt dem ind i situationen. For hun skal findes, hentes og indlægges.

I mellemtiden bør du ikke være alene selv. Jeg foreslår du crasher hos en ven/inde en tid indtil der er kommet mere ro på det hele. Igen gerne en, der så vidt muligt er stoffri. Hold ud, min ven, det er på vej til at løse sig.

Junior medlem
Brugeravatar

Bare rolig, hun forsvandt ikke den aften, hun tog hjem til sin veninde og sov, og der har hun været lige siden..
Har snakket med hende, og det lyder til at der er kommet mere ro på nu, hun lyder faktisk helt normal og fornuftig.. Så jeg er sgu lidt forvirret lige nu.
Jeg ved ikke rigtig om hendes kammerat (ham hun sov hos) har overreageret i sin historie, om hvad min mor har sagt/gjort, eller om der er noget om det.. Min mor er en meget speciel person, og hun siger og gør nogle underlige ting en gang imellem, men jeg tror sgu ikke at hun har mistet besindelsen fuldstendig, var i hvert fald ikke min opfattelse af hende, da jeg talte med hende tidligere.. Hun har været meget opfarende, ked af det og hidsig, men det kan jo også godt have noget at gøre med, at hun prøver at holde op med at ryge hash.. Eller så er der bare noget hun ikke har lyst til at fortælle mig omkring alt det her, for synes stadig at de ting han fortalte mig, som hun skulle have fortalt til ham lyder meget underligt, men når jeg snakker med hende om det, siger hun at han delvist lyver og at alt det med rumvæsner, bare var for sjov?!
Men bliver hun helt kuk kuk, så ved jeg i hvert fald nu hvad jeg kan/skal/bør gøre for at hjælpe hende.

Medlem
Brugeravatar

Nu er det ikke for at male Fanden på væggen, men du bør stadig være observant, og hvis der sker det mindste, må du reagere øjeblikkeligt. Har du spurgt hende, om der er noget, der nager hende? Eller mere direkte, om hun er bekymret for om folk hun tidligere har stolet på, pludseligt ikke kan lide hende? Du skal være opmærksom på at visse folk med psykoser godt kan se at det ikke giver mening, når de ikke er "grebet" af psykosen. Det kunne være tilfældet med din mor her. Det virker som en mærkelig ting at lyve om, i hvert fald.

Hvad skete der i øvrigt med lejligheden og alle møblerne, der skulle sælges?

En ting er rigtigt godt, og det er at din mor forsøger at lægge hashen på hylden. Støt hende i det. Held og lykke til jer begge.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]