Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 13:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Godaften til jer alle. Jeg søger nogen med noget viden eller erfaring omkring opiater.

Jeg står i den situation at jeg nu har taget opiater hver dag i ca. 3 mdr. Har taget mange forskellige, oxycontin, ketogan, morfin, endda os heroin et par enkelte gange.
Nu vil jeg meget gerne ud af den fysiske afhængighed, det irriterer mig at skulle have noget hver dag, ellers bliver jeg syg, det er rusen ikke værd for mig mere. Har ikke taget nogle opiater i 2 uger ca, men har så taget suboxone for ikke at blive syg.

Det er kun mine bedste venner der kender til det, derfor ville det passe mig meget dårligt at ligge mig syg for at overstå det, og kan simpelthen ikke fungere mens jeg er syg, så jeg tænker løsning må være at trappe mig ud af det.

På de dage hvor jeg har taget mest har jeg været oppe omkring 200 mg oxycontin dagligt, det burde give en ide om hvor min tolerance ligger. Er der nogen der har erfaringer med hvordan jeg gør det her bedst?
Min tanke er at bruge suboxone til at trappe ud, for så kan jeg ikke pludselig blive fristet og tage ennoget.. Eller jo det kan jeg, det virker bare ikke.
Har fundet ud af at hvis jeg tager en stor nok dose suboxone, behøver jeg slet ingen ting dagen efter, først dagen efter igen.. Jeg tænker at det bedste måske er at bruge suboxone hver 2. dag, så falder min tolerance forhåbentlig så jeg kan gøre det hver 3.dag og så til sidst ikke være nødt til det mere.

Det er værd at nævne at jeg tidligere har haft ½ år med dagligt indtag af opiater, da jeg stoppede det misbrug var jeg syg i ca 3 uger, det vil jeg meget gerne undgå denne gang.

Nogen der har nogle erfaringer de vil dele ud af?

Tilføjelse: Den psykiske trang er meget lille når jeg tager suboxone, har overrasket mig selv ved at jeg sagtens kan have oxycontin til rådighed uden at tænke på at tage det. Hvis jeg ingenting tager og bliver syg, tænker jeg mest bare på at blive rask, craver ikke rusen som sådan. Tror underligt nok, at jeg er blevet lidt træt af den.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Puha, jeg kender det alt for godt med at blive syg når man stopper med opiater... Har jeg ret i at det indebærer næsten konstant kvalme, deppressive tanker, og ekstrem træthed?

For mig har det virket at tage en pause på en dag først, så øge det langsomt så godt du nu kan. Indtil du måske føler at du ikke har det så dårligt mellem det længere pauser mere.

Vi fungerer jo allesammen forskelligt, men jeg ønsker dig i alt fald bedste held :-) fysisk afhængighed er en bitch som skal sparkes i ansigtet indtil den giver slip... ;-)

Junior medlem

For mig indebærer abstinenserne stærkt nedsat appetit, fryser hele tiden, kan ikke finde overskud til noget som helst og vil bare ligge i sengen..

Tror du suboxone er det bedste at bruge til at trappe ud?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nedtrapning med suboxone har virket glimrende for mig, ren mirakel-kur faktisk. Det er godt nok mange år siden, men mener at huske at jeg startede med at blive stabiliseret på 10 mg suboxone dagligt. Herefter trappede ud over en 3-4 ugers periode. Jeg mener at jeg først lå 3 dage stabilt på en dose og herefter gik 2 mg ned indtil jeg lå på 6 mg. Herefter gik jeg 1 mg ned hver 3. dag, ved 1 mg gik jeg ned til 0.8, 0.6, 0.4 og 0.2 og må sige at jeg havde en utrolig blid udtrapning. Faktisk var det værste for mig da jeg skulle stabiliseres på suboxonen fra metadon i første omgang. Der havde jeg en enkelt dag hvor jeg var ret syg. Bare sørg for at tage udtrapningen i dit eget tempo. Hvis du kan mærke at du bliver alt for syg når du prøver at gå ned i dose, så vent et par dage mere inden du forsøger igen. Du kan evt. supplere med en lille smule valium eller lignende inden sengetid hvis du føler behov for det, eller måske en joint hvis du kan lide at ryge. Hvis du har arbejde som du går og passer så sørg for at din første clean-dag kommer til at ligge en lørdag (hvis du har weekend-fri), så har du lige et par dage i weekenden til at komme dig. Der vil selvfølgelig uundgåeligt være lidt ubehag forbundet med nedtrapningen, men i min erfaring var det faktisk ganske minimalt.

Forresten omkring suboxone. Nu ved jeg ikke hvor stor en dose du tager, men du nævner at hvis du tager en stor nok dose kan du gå 2 dage uden at blive syg og at du tror at du så kan gå ned til at bruge hver 3. dag osv. Jeg synes det ville være en del smartere at tage en mindre dose og så dosere det hver dag, jeg tror helt klart at det vil gøre nedtrapningen blidere. Når du dosere dagligt kan du istedet holde et mere konstant niveau af suboxone i din krop, som så stille og roligt falder efterhånden som du trapper ned. Det tror jeg giver en noget bedre styring end at suboxone-niveaet ryger helt op hver 2-3 dage for så at dale igen... det lyder som noget af en svingtur for kroppen. Husk også at der er en loft-effekt forbundet med suboxone, alt over 32 mg vil ikke gøre nogen som helst forskel for dig. Det er dog muligt at det bliver i kroppen i længere tid hvis man tager over 32 mg, er lidt i tvivl om dette, men i alle tilfælde vil jeg råde dig til at dosere dagligt istedet for hver 2. dag og så i mindre doser.

Held og lykke med det hele :)

Senest rettet af Nørden 17 aug 2012 21:41, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Faktisk hvad Mr.Nørd siger! Mr. Nørd Ved 8)
Buprenorphine, subs er helt klart det bedste at trappe ned på, det er en luksus nedtur i forhold til mange andre opiater. Det lyder som om du har været turen igennem før, så jeg behøves ikke at forklare at du ikke skal tage subs når du er rask på et af de andre opiater, for så bliver du bare syg da subs binder stærkere til dine receptorer.
Find den mindste opiat dosis du kan holde dig rask på, hold den der et par dage. Den dag du stopper venter du til du begynder at blive godt abstinens + et par timer (Hvis du ikke venter vil subs bare gøre dig abstinens) Så tager du din subs, igen den mindste dosis du kan holde dig rask på, bliver på den et par dage og så gå ca. 10% ned i dosis venter et par dage går 10% ned osv. Når du gør det dette nummer med subs så ende du med meget få abstinenser når du er trappet ud.

Held og lykke..

Ps. det er bedre at dosere hver dag og ikke lade der gå to dage imellem.

Junior medlem

Tak for svarene.

Specielt til Nørden, jeg prøver at gøre stortset som du skriver, skal nok vende tilbage med hvordan det går.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Så lidt, er glad for at kunne være behjælpelig ;) Skriv endelig tilbage med hvordan det skrider frem, og god vind :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]