Nedtrapning med suboxone har virket glimrende for mig, ren mirakel-kur faktisk. Det er godt nok mange år siden, men mener at huske at jeg startede med at blive stabiliseret på 10 mg suboxone dagligt. Herefter trappede ud over en 3-4 ugers periode. Jeg mener at jeg først lå 3 dage stabilt på en dose og herefter gik 2 mg ned indtil jeg lå på 6 mg. Herefter gik jeg 1 mg ned hver 3. dag, ved 1 mg gik jeg ned til 0.8, 0.6, 0.4 og 0.2 og må sige at jeg havde en utrolig blid udtrapning. Faktisk var det værste for mig da jeg skulle stabiliseres på suboxonen fra metadon i første omgang. Der havde jeg en enkelt dag hvor jeg var ret syg. Bare sørg for at tage udtrapningen i dit eget tempo. Hvis du kan mærke at du bliver alt for syg når du prøver at gå ned i dose, så vent et par dage mere inden du forsøger igen. Du kan evt. supplere med en lille smule valium eller lignende inden sengetid hvis du føler behov for det, eller måske en joint hvis du kan lide at ryge. Hvis du har arbejde som du går og passer så sørg for at din første clean-dag kommer til at ligge en lørdag (hvis du har weekend-fri), så har du lige et par dage i weekenden til at komme dig. Der vil selvfølgelig uundgåeligt være lidt ubehag forbundet med nedtrapningen, men i min erfaring var det faktisk ganske minimalt.
Forresten omkring suboxone. Nu ved jeg ikke hvor stor en dose du tager, men du nævner at hvis du tager en stor nok dose kan du gå 2 dage uden at blive syg og at du tror at du så kan gå ned til at bruge hver 3. dag osv. Jeg synes det ville være en del smartere at tage en mindre dose og så dosere det hver dag, jeg tror helt klart at det vil gøre nedtrapningen blidere. Når du dosere dagligt kan du istedet holde et mere konstant niveau af suboxone i din krop, som så stille og roligt falder efterhånden som du trapper ned. Det tror jeg giver en noget bedre styring end at suboxone-niveaet ryger helt op hver 2-3 dage for så at dale igen... det lyder som noget af en svingtur for kroppen. Husk også at der er en loft-effekt forbundet med suboxone, alt over 32 mg vil ikke gøre nogen som helst forskel for dig. Det er dog muligt at det bliver i kroppen i længere tid hvis man tager over 32 mg, er lidt i tvivl om dette, men i alle tilfælde vil jeg råde dig til at dosere dagligt istedet for hver 2. dag og så i mindre doser.
Held og lykke med det hele