Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle være syd for Næstved. Jeg er rimelig overbevist om jeg har bekende der har samlet på Lolland Falster og nu hvor jeg tænker over det også nede ved Præstø. Har du prøvet at høre de lokale om de kender nogle steder?
Jeg kender ingen lokale som interesserer sig for den slags.
Ved Præstø, og generelt øst-sydøst for Næstved har jeg ikke været, og heller ikke vest for Maribo på Lolland ,men ellers har jeg , som nævnt , virkelig prøvet mange forskellige marker, og ofte kommet igen med få dages mellemrum, og igennem flere år.
Jeg så en natur side som markerer forekomster af SN på et kort, og der var heller ingen fund i omtalte område, men til gengæld var der masser i Midtjylland, og NordSjælland. Kan ikke lige huske hvor jeg fandt den.
EDIT : Fandt siden igen:
http://www.fugleognatur.dk/vispaakort.aspx?artid=5652Det er bare de steder hvor en af deres få observatører -fugleognatur.dk- har set dem med sikkerhed. Hvis du ser Thy har de heller ikke bekræftet at der er SN der oppe, men jeg ved med absolut sikkerhed at der er SN i hober. Ud over det har jeg bla. samlet på Fyn, Midtjylland (mellem Viborg og Skive), ved Juelsminde (Bjerre Herred) og et par andre steder steder der ikke afmærket på kortet. Det kunne være at vi skulle til at lave et ca. kort over hvor vi hver især evt. en sogne liste?
Selv om folk ikke interessere sig for emnet, så har de fleste gamle hashere og lokale bumser gerne hørt historier om andre folks svampe trip. Jeg plejer at forhøre mig de steder hvor jeg køber hash eller andet sortbørs medicin. De fleste byer har et BumCentral hvor folk sidder og drikker, ryger og måske sælger en smule, det er godt nok ved at være ude for sæson for alle undtagen de mest hårdnakkede, men det er en mulighed.
Ps. Kortet er et fund, det kan være det kan hjælpe nogle den rigtige vej, kudos til dig!