Man kan slet ikke sige, at det altid ender godt ved høje doser, det er vi helt enige om. En af problemerne ved at bruge fx. LSD til terapi er netop den uforudsigelige virkning. Jeg tror også meget det handler om indstilling. Hvis man ikke kan se, at der kan komme noget godt ud af ubehagelige oplevelser, så vil jeg anbefale, at man holder sig langt væk fra de her stoffer.
Men kan man så omvendt spørge: Hvis man tager en lav dosis, får man så med garanti ikke ubehagelige oplevelser eller ligefrem rigtig slemme oplevelser? Nej, man kan få rigtig ubehagelige oplevelser på selv små doser, så uanset hvad, så er der ingen garanti.
Kernen er, at hvis man sidder fast i en ubehagelig tilstand, så er det vigtigt at man kommer igennem det. Man kan fx. forhøje dosis og på den måde blive bragt videre. Der er også andre metoder man kan bruge, fx. tage et bad eller andet.
Det er nok også et spørgsmål om temperament, set og setting og om man i øvrigt føler sig tryg, er sammen med gode mennesker, er et rart og trygt sted osv.
Jeg vil anbefale, at man indstiller sig på at man er ekstremt sårbar i den situation og planlægger derefter (uanset om dosis er høj eller lav).
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Jeg er nemlig i grove træk enig med dig, hvis vi taler om negative følelser/bad trip, med udgangspunkt i konflikter/kriser eller lignende, der ligger i underbevidstheden, som skal "bearbejdes". Enten igennem psykologi, psykedeliske stoffer, meditation, eller lignende.
Jeg er dog også af den overbevisning (som pointeret tidligere i tråden), at bad trips/negative følelser også kan opstå, af rene tilfældigheder. Uden at det nødvendigvis behøver bunde i uløste konflikter som ligger gemt i psyken, og at disse bad trips har højere tilbøjelighed til at forekomme, eller ihvertfald forekommer langt mere intenst, ved høje doser.
Derfor mener jeg at høje doser, som udgangspunkt, bør komme med baggrund i erfaring (uanset om man tager uløste konflikter med i betragtning eller ej).
Lidt ligesom man heller ikke fortæller en nybegynder, at han skal gå ud og ryge lidt DMT.