Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 13:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Psykose?
Junior medlem

Hej Psychedelia!

Jeg er en 21-årig mand, der er løbet ind i hvad jeg er bekymret for kunne være en psykose eller det der er værre.
Først lidt om mig selv: Jeg har haft en hashmisbrug i i hvert fald et par år nu, hvor jeg har røget hyppigt og i rimeligt store mængder.
Jeg har alle dage været en lidt ængstelig og bekymret person, men har generelt ikke haft ubehagelige oplevelser med hash i al den tid jeg har røget.

Men i går, da jeg vendte hjem fra en hård arbejdsdag, ville jeg ryge en joint og flade ud foran fjerneren. På et tidspunkt mens jeg ryger, oplever jeg pludselig hvad der forekommer som en voldsom fysisk oplevelse i maveregionen.
Umiddelbart føltes det som om, at mindre indre organer blev "suget" nedad, og at der blev "rykket rundt" på "tingene". :)
Herefter fik jeg et angstanfald, enormt høj puls - pudsigt var det også at de normale tegn på hashrusen var mere eller mindre fraværende - helt friske øjne og et ret klart sind.

Efter et stykke tids panik, gik det op for mig at det nok ikke var en faktisk fysisk reaktion - jeg mente at det ville jeg kunne mærke ift- smerter og sådan. Men siden da har jeg følt mig lettere distanceret ift. mine sanser. Tøjet føles/vejer ikke ligesom det plejer at gøre, f.eks. - jeg har også svært ved at koncentrere mig, og det hele er lidt drømmeagtigt. Det kunne måske sammenlignes med et helt neutralt psykedelisk trip, uden tankemylder og besvær.

Jeg har ikke oplevet nogle hallucinationer, udover at jeg måske har oplevet et par dufte jeg ikke lige kunne finde ud af om var der i virkeligheden.

Jeg har fået en tid hos lægen på mandag, inden da er der ikke meget at gøre udover at sørge for ikke at panikke.
Men er der nogen af jer kyndige mennesker, der har en idé om hvad der kunne være sket? Skal måske også lige nævnes, at jeg stadig har oplevelserne af distancerethed og virkelighedsfjernhed. Tankerne fungerer fint.

Tak på forhånd; bekymrede Mads.

Titel: Re: Psykose?
Medlem
Brugeravatar

Det lyder som en meget ubehagelig oplevelelse. Jeg tror ikke du har fået en psykose, du er nok bare "i chok".
Jeg har aldrig oplevet fysisk smerte pga. hash, men jeg har flere gange haft rigtig dårlige skæverte med angstanfald - tror bare det sker en gang i mellem, hvis man ryger meget - men det er jo nok et advarselstegn.
Jeg har selv været ved lægen, fordi jeg frygtede jeg havde en eller anden lidelse. Der fik jeg at vide, at man ikke kunne hjælpe mig ordentligt, før jeg er kommet ud af mit hashmisbrug - men lad os se hvad din læge siger til det hele.

Junior medlem

Tak for svaret, Wuschhead!

Jeg tænkte allerede da det skete; "Aldrig igen".
Jeg er i virkeligheden mest bekymret for hvorvidt denne tilstand er permanent, eller om jeg kommer til at føle mig "normal" igen.
Misbruget ryger (forhåbentlig) fløjten, føler i hvert fald at det er peanuts lige nu.

Og for lige at præcisere: Der var netop ingen smerte! Men blot en meget virkelig fornemmelse af at ting "rumsterede" rundt inde i mig - hvilket jeg nu klart opfatter som en hallucination.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Følelsen af at få rykket rundt på tingene i mave regionen kan sagtens have været et af angstens symptomer. Følelsen af angst sidder netop primært i mave regionen og kan ofte føles meget "fysisk" Jeg tror ikke du skal være bekymret for at det var en "hallunication" eller at du er/var psykotisk. Hold en god lang pause med røgen og se om tingene ikke vender tilbage til normalen i løbet af en uges tid :) God vind.

Junior medlem

Tak for det, Jilismak! Håber virkelig at du har fat i den lange ende.
Har faktisk gået og døjet med angstanfald, netop i forbindelse med mit nye arbejde. Dum som jeg er, har jeg håndteret det ved at panikke, være på arbejde, og så ellers gå hjem og være skæv og distancere mig fra det.

Efter at have bladret nogle sider igennem her på medaljens bagside synes det at være et relativt hyppigt fænomen - det dér med at føle at ting er uvirkelige og være distanceret fra sin krop, og det er et gennegående træk at folk kommer over det i løbet af nogle uger (højest) så jeg er fortrøstningsfuld og holder mig rolig. Det bekymrer mig dog stadig en del at jeg har fået en så voldsom reaktion, især da jeg har røget mig helt ned mange, mange gange, og aldrig oplevet ikke at kunne kende mig selv eller rusen på den måde før.4

Jeg skal nok skrive og opdatere de interesserede når der sker noget nyt :).

Medlem

Hej Washer og velkommen til.. Du skal som sådan ikke været bange for at det er en psykose. De forbindes somregel mere med vrangforestillinger, halluciationer og er mere karakteriseret som skizofreni, altså hvor du ikke mener det er dig, men de andre er sindsyge, hvis de ikke kan følge din tankegang - fx. at jorden er ved at blive invaderet af rumvæsner, eller at en hemmelig organisation har plantet i chip i din hjerne.. Anyway, har oplevet det samme som du nævner, især uvirkelighedsfølelsen, at man er i en drømmeverden og alle andre er afskåret fra én, og at alt føles anderledes.. Det samme skete for mig tilbage i sommers, sjovt nok også efter en tur med cannabis, som udviklede sig til panikangst, da det ikke var gået væk efter en uges tid.. Kontaktede lægen 2 dage derefter, og fik udleveret noget SNRI, og er langt om længe tilbage til virkeligheden og uden angst! Men pas på med urten, personligt skal jeg aldrig tilbage til den, da jeg nu har fået at føle, hvor meget den kan tage én i røven, når man mindst venter det, men pøjpøj med det!

Medlem

Hej Mads.
For at sige det kort og godt, befinder du dig ikke i en psykose!
- Du formulerer dig alt for klart og tydeligt til overhovedet at være i nærheden af en.
Du er muligvis lidt paranoid og bombet efter din tur, men det går over med tiden.
Synes du skal holde en pause fra hashen på et par måneder, derefter kan du prøve at ryge igen hvis du føler for det dér.
Ved ikke hvad der kan skyldes din ubehag, måske er du stresset for tiden, eller måske kan du bare ikke tåle hash(mere).

Prøv at mediter og slap af hvis du ikke kan finde ro, så løser det sig selv med tiden, ved dit lægebesøg får du højst sandsynligt tilbudt truxal, hvilket jeg synes du skal tage imod, da de er geniale til at bekæmpe hashabstinenser, søvnløshed og rastløshed.

Jeg har selv haft en meget voldsom psykose, så spørg endelig hvis der er noget du vil vide omkring det, bare lad være med at gå i panik over din situation - tag tingene stille og roligt.

Beklager hvis det blev lidt rodet, jeg har ikke fået sovet så meget i nat, men jeg kan nok formulere mig bedre efter noget mere søvn.
God dag og god bedring.

Junior medlem

Hej Ano, tak for svaret!

Jeg har egentlig ikke abstinens-oplevelser, sjovt nok. På mange måder har jeg efter oplevelsen haft lettere ved at gøre nogle af de ting jeg normalt bruger hash til, uden - også søvn og sult osv. Bare i en tåget drømmeverden :). Jeg har også svært ved at vurdere om jeg er i "bedring". På mandag ved jeg forhåbentligt lidt mere om hvad der skal ske.

Tusind tak hele vejen rundt for de hurtige og kyndige svar.

Medlem
Brugeravatar

Tja den kære Marie-Johanne er ikke helt så uskyldig, som hun ser ud ;)

Ano skrev:
For at sige det kort og godt, befinder du dig ikke i en psykose!
- Du formulerer dig alt for klart og tydeligt til overhovedet at være i nærheden af en.

Jeg tænkte præcis det samme. De mennesker, som jeg har kendt til, som har haft psykoser har været meget langt ude at skide. Som regel er de overbevist om at de ikke har brug for hjælp... og du kommer jo selv her...... af egen fri vilje.

Jeg har selv været igennem noget lignende. Efter 5 års hashmisbrug var jeg endt i mit eget lille, lukkede univers, hvor jeg svævede rundt inde i mit hoved, spiste dårligt, aldrig tog bad og generelt var rimelig hård mod mig selv og min krop. På et tidpunkt var det blevet for usselt og jeg lagde hashen på hylden. Jeg begyndte at dyrke en fandens masse motion (nærmere betegnet yoga, men jeg tror det er lige meget hvad det er, så længe du bruger og mærker din krop).
Hvis du er lidt "ude af din krop", tror jeg det vil være super dejligt for dig at presse den lidt, så du rigtig kan komme til at mærke den. Få pulsen op, løb til du segner... fald omkuld og mærk blodet suse rundt i kroppen. Det synes jeg er den allerbedste medicin når hovedet og kroppen ikke vil lege med hinanden.

Allervenligst, NM

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Mads.

Jeg har lidt et problem med at denne påstand da jeg selv har kendt op til flere personer, der selvom de har været psykotiske, sagtens har kunnet formulere sig klart og tydeligt. Mundligt såvel som skriftligt. Udover det vil jeg give dig ret i at det ikke lyder til at trådsarter har en psykose, udfra hvad han fortæller os! Men ikke fordi at det han skriver er velformuleret og til at forstå..

Senest rettet af Sayeh 09 nov 2012 17:38, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

double post

Medlem

Som jeg ser det ville Mads ikke kunne samle tankerne og koncentrationen nok til at skrive en så lang og sammenhængende tekst, omkring ham selv, hvis han var psykotisk.
Jeg er klar over der findes forskellige grader af psykoser, men i mine øjne synes han ikke at være i nærheden af en.
Formuleringen indebærer selvfølgelig også de ting han forklarer om.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der findes netop forskellige grader af psykoser, jeg har kendt folk der det ene sekund har virket totalt klare i deres sind og uden besvær har kunnet formulere sig, til det næste øjeblik at være overbevist om at deres roommate havde til hensigt at dræbe dem med en kniv, eller at deres bolig var besat af onde dæmoner osv.. Jeg syntes det er en fejlagtig logik at sætte lighedstegn mellem psykose og nedsat kommunikations evne. Jeg syntes endda ofte, at folk med skizofreni, har et fantastisk sprogligt talent udover det normale.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg tror ikke at Ano hentyder til deres kommunikationsevner, men mere hvorvidt det de siger rent faktisk giver mening og er sammenhængende. Hvis du har snakket med en psykotisk person som det ene øjeblik giver udtryk for at være normal og det næste øjeblik begynder at snakke om at hans roommate vil slå ham ihjel, så kan du da umuligt synes at personen var sammenhængende og gav mening.

Anyways til trådstarter og alle de mange andre der tror at i måske har en psykose. Et rigtigt godt tegn på at man højst sandsynligt ikke har en psykose, det er hvis man pludselig stopper op og spørger sig selv om man har en psykose (med undtagelse af hvis det er andre menneskers forslag at man forholder sig til spørgsmålet). En psykose er karakteriseret af vrangforestillinger og du giver bestemt ikke udtryk for noget som kunne lyde som en vrangforestilling. Hvis man er psykotisk så har man altså slet ikke mindsettet til pludseligt at stoppe op, spørge sig selv om man har en psykose og herefter hoppe på internettet og spørge løs på en masse foraer.

Prøv evt. at se denne dokumentar om en ung mand med skizofreni. Skizofreni er karakteriseret ved gentagne psykotiske episoder. Det er en virkelig god dokumentar og den er på dansk :) Hans psykotiske tilstande er dog ikke induceret af et stof, men filmen giver enhver et rigtig godt indblik i hvad det vil sige at være psykotisk. Og stofrelaterede psykoser har nøjagtig samme symptomer som alle andre psykoser.

Junior medlem

Jeg er nu ret sikker på at det er derealization (dansk?) efter et panikanfald mens jeg røg... Men jeg vil stadig lade doktormanden stå for diagnosen i morgen. Symnptomerne er stadig kraftigt tilstede, desværre.

Tak for alle svarene!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke at Ano hentyder til deres kommunikationsevner, men mere hvorvidt det de siger rent faktisk giver mening og er sammenhængende. Hvis du har snakket med en psykotisk person som det ene øjeblik giver udtryk for at være normal og det næste øjeblik begynder at snakke om at hans roommate vil slå ham ihjel, så kan du da umuligt synes at personen var sammenhængende og gav mening.
.

Netop jo, det ene sekund var personen sammenhængende og virkede ligeså "normal" som du og jeg, til det næste sekund at virke psykotisk. Du ville ved at møde denne person på ingen måde gennemskue at personen var psykotisk, hvis ikke personen begyndte at give udtryk for sine vrangforestillinger(Hvilket på ingen måde er givet) Det jeg prøver at sige er, at selv psykotiske personer i perioder godt kan agere fuldstændig "normalt". Virke klare i hovedet, eller formulere en tekst. Men nok off-topic. Lad os tage den i PM hvis der er flere misforståelser :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]