Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 22:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er en dreng på 16 år der går op i diverse stoffer, dog uden at eksperimentere med dem, udover hash.
jeg har røget hash i godt og vel et halvandet års tid, til tider har jeg et stort "forbrug" jeg kan f.x, nogle gange ryge hverdag, men kun når jeg har ordnet hverdagens ting og når mit sind er fuldstændig klart og der er ingen problemer eller ting der går mig på, jeg nyder virkelig at ryge alene, og bare slappe af se en film og bare sidde for mig selv med mine tanker og idéer. Men som sagt jeg har ALDRIG haft problemer med at kontrollere det. Men så her forleden dag hvor jeg havde fri og ikke skulle andet den dag, så jeg gav mig til at ryge et par bonghoveder og blev ellers goooodt smadret, det blev lidt for meget så jeg tænke at jeg vil lægge mig og lade rusen dampe lidt af. Også selvfølgelig lige når jeg har pakket gearet væk, kommer min mor helt uventet ind af døren, og går ind til mig for at sige hej, og lugter/opdager med det samme at jeg har røget, som sagt så var jeg alt for skæv, først troede hun at jeg havde været i hendes medicin, (hun har haft stress et par gange og har recept på benzoer og morfin) fordi jeg var så bagt, jeg forklarede hende at jeg havde røget hash, gav hende alt mit stash en en klump og lidt skunk, også tog hun ellers afsted husker ikke helt hvad hun skulle. I mellem tiden sover jeg den godt ud vågner og er lidt træt men ikke skæv mere, vi snakker ikke om det før jeg kommer hjem næste dag. Det er ikke første gang at hun har "taget" mig i at ryge, og jeg har sagt før at jeg nok skal stoppe for at undgå problemerne, men nu er jeg træt af at skjule det. Snakken ender op i at hun giver mig en form for "ultimatum" hun siger: 'jeg kan ikke stoppe dig, så det er dit valg men så må du også tage konsekvenserne som er at hvis du bliver ved vil jeg fortælle hele din omkreds (venners forældre) at du ryger, bl.a min kærestes far, som ville være et rent helvede. men så hvis jeg fortæller hende at jeg stopper skal jeg til urinprøver hver 14's dag. jeg er virkelig meget i tvivl og jeg ved at jeg altid kan vente til at jeg bliver 18, men jeg nyder virkelig at ryge, og ville ekstrem gerne tænke mig at dyrke mit eget, det er som en slags hobby som egentlig ikke ødelægger noget men som jeg går meget op i.

Jeg håber virkelig at der er nogen herinde der kan råde mig og måske hjælpe mig lidt på vej.

-Peace out og god ryger.

Junior medlem

Hej StonedH.

Umiddelbart kender jeg typen, blev selv smidt ud af mine forældre da jeg blev 16 og de er også stærkt modstandere for alle former for euforiserende stoffer. Hvis jeg var dig, ville jeg gå headstrong med din mor og spørger hende hvorfor hun sætter sådanne regler op for dig, for at bruge et uskadeligt rusmiddel, da jeg efterhånden går ud fra at de fleste unge i Danmark på 16 må drikke for deres forældre, og alkohol er mere skadeligt end mj. Vis hende nogle dokumentar film og sig at du fremover aldrig vil ryge hjemme.

^ Nej, vel?

Helt personligt er jeg ligeglad hvem der ved jeg ryger, jeg er stolt af den jeg er og jeg er stolt af den karakteristik jeg viser i forhold til mit forbrug af rusmidler, du lyder som en fornuftig person og ung mand med styr på sit forbrug, så jeg kan ikke se nogen grund til at du skulle skamme dig over dit forbrug.

Her i Danmark er det ulovligt - Helt personligt kunne jeg ikke være mere ligeglad, så længe du ikke sælger ud af dit stash, men bruger det selv og sådan har jeg det med alle jeg kender der ryger, om du spiser det, ryger det, alene, med andre, det burde være fuldstændig ligemeget, så længe du har en karakteristik til at bakke dit lort op.

Fk.s kan jeg også huske da jeg var 16 og sad lørdag aften sammen med svigerfar og havde røget hash for første gang og havde sagt det til min kæreste som var gået fuldstændig amokkas, jeg kan så tydeligt huske at jeg var ved at gå i panik, for det er virkelig bare ikke en heldig situation. Idag? Jeg snakker åbent med min svigermor om mit forbrug, min far, min søskende, min mor, mine venner, hell, så sent som i forrige uge stod jeg ude foran min skole og fik en joint sammen med min lærer (Solo, hun var ikke med på den, men i en tydelig kontektst hvor der ikke var nogen tvivl om hvad jeg røg). I tilfælde af hash, pot, skunk, whatnot, vil jeg til alletider mene at det handler mere om karakteristik end det gør om selve rusmidlet.

Because...At the end of the day. Den eneste grund til at jeg ikke sidder på et værtshus lige nu og puffer en troldmand er på grund af den måde cannabis forbrugere og cannabis er blevet en helt special form for stereotype på. Og så starter drikketid først om et kvarter, men det er jo hvad det er.

Alternatively, sving den her video ind på din mors facebook væg, det var hvad jeg gjorde!
- http://www.youtube.com/watch?v=C0zw9kS9O4c

"Kampen om Hampen" . Det er en virkelig god og lærerig dokumentar om cannabis.

Junior medlem

Tusind tak for svaret!

Den største grund til at min mor ikke tillader det er, at der er en risiko for psykose, der siger hun at hvis jeg bliver ved med at ryge, vil hun ringe til alle mine kammeraters inklusiv min kærestes forældre og fortælle at jeg ryger hash, sådan at forældrene kan forbyde deres børn at være sammen med mig fordi at jeg indtager "et ulovligt stof" også kan jeg blive stemplet som "misbruger" selvom jeg egentlig ikke MISbruger noget som helst, jeg ved simpelt ikke hvordan jeg kan overtale hende.. :-(

Junior medlem

min mor har også for nyligt fået konstateret grøn stær, og jeg ved at cannabis kan hjælpe hende ekstrem meget men hun er så ignorant!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg synes ikke en 16 årig skal ryge hash i et omfang som du giver udtryk for. Du skal udvikle dig mentalt og det sløver den udvikling når man ryger. Så gør dig selv en tjeneste og hold hvad du lover, når du siger til din mor, at du vil stoppe med at ryge.

Stodder
Brugeravatar

^Enig med rootmood

Medlem

jeg er ved at være træt af folks fortolkninger for misbrug et misbrug er når du har lyst til at indtage soffet igen lad os sige du kun ryger en gang i måneden men hver dag tænker du fuck det bliver godt at ryge ja så har du et misbrug. Hvis du ikke kan overskue at vente til du bliver 18 så søg hjælp!

Junior medlem

Så længe at det ikke går udover mine interresser, min uddannelse og mig selv? Hvad er det så at jeg gør forkert? Jeg kunne også tage med mine venner i byen og drikke mig hammerlam, nej fanme nej! Så vil hellere side med nogle venner en aften og ryge måske se nogle film og bare snakke, det tror jeg ikke skader min indlæring (som i forvejen har det helt fint) nær så meget som at drikke sig pisse stiv hver weekend.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skal du da lamme dig i enten alkohol eller hash? Er det de normer og regler som dine forældre har opdraget dig med? i så fald, held og lykke med at få nogen som helst hjælp.

Junior medlem

Fat det nu jeg har ikke noget behov, til tider har jeg lyst til at ryge og til tider har jeg ikke, jeg har kammerater der drikker som jeg egentlig ikke har den største lyst til også har jeg kammerater der ryger som jeg nyder at bruge tid sammen med, og hvad i alverden skulle jeg have brug for hjælp til?

Junior medlem

Som vi alle jo nok ved er weed et gateway drug, det vil sige det fører til de andre stoffer. Desuden skulle du lytte til rootmood.. du er 16 år og du ryger flere gange i ugen, det er heeelt forkert det bliver du nød til at indse.

Medlem

Fuck det er da til at brække sig over... Det er typisk at man spørger om råd og vejledning men istedet får en løftet pegefinger. Hold nu kæft psych!!! Størstedelen af Danmarks befolkning er alkoholikere, men det snakker vi ikke om?

Det vil nok være svært at overbevise en forældre om at hash er en god idé som 16-årig.
Men du kan i hvert fald argumentere for din sag med følgende:

1. Du har styr på dine ting (skole m.m.).
2. Du er social.
3. Du tager ansvar.
4. Du ønsker ikke at vælte skide stiv rundt som dine jævnaldrende og være til fare for dig selv og andre.
5. Du kan skelne mellem hårde stoffer og hash.
6. Fortæl din mor på en pæn måde at hun bør sætte sig lidt mere ind i sagerne inden hun begynder at råbe psykose osv.

Derudover kan du evt. give et løfte om at du ikke vil ryge i hverdagen. Måske også holde dig fra bong, da det jo er noget voldsomt og skadeligt.

Jeg tror personligt ikke på at den med dokumentarfilm holder for en skid. Jeg ved i hvert fald at mine forældre ikke vil give en fuck uanset hvad de siger i "kampen om hampen" Allerede navnet skræmmer dem væk.

Det blev måske lidt rodet, men håber du kan bruge noget af det.

Held og lykke
/frihed

Medlem

Vil godt nok betegne det at du ryger hver dag, som et misbrug. Så kan det godt være at du ikke selv vil erkende det, men så er det s'gu ikke længere bare et "forbrug". Så kan det godt være at du ikke mener at det hæmmer dig, dog tror jeg ikke på at du stadig får det optimale ud af din skolegang når du har et hash-misbrug.

Junior medlem

Hold da kæft, to ordentlige svar har jeg fået, hvis jeg siger at jeg ryger nogen gange hverdag, så tænker jeg på at i en ferie kan jeg måske godt finde på at ryge et par dage i træk men jeg er bestemt ikke skæv 24/7 tvært i mod så laver jeg dagens opgaver også ryger jeg en fed, er det så formuleret ordentligt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fuck det er da til at brække sig over... Det er typisk at man spørger om råd og vejledning men istedet får en løftet pegefinger. Hold nu kæft psych!!! Størstedelen af Danmarks befolkning er alkoholikere, men det snakker vi ikke om?

Hm, hvorfor mon den løftet pegefinger, når en 16 årige dreng siger følgende:

Citat:
jeg har røget hash i godt og vel et halvandet års tid, til tider har jeg et stort "forbrug" jeg kan f.x, nogle gange ryge hverdag, men kun når jeg har ordnet hverdagens ting og når mit sind er fuldstændig klart og der er ingen problemer eller ting der går mig på

Siden har var 14 har han røget og når han har "styr på tingene" kan han godt have et stort forbrug af hash. Som jeg husker mig selv i den alder og for den sags skyld mine venner, så var der en ting der var sikkert; når jeg mente jeg havde styr på tingene, så var det sjældent sådan. Og hvis det så er, at han køre med klatten, hvad angår skole og lektier, så er et hverdags forbrug eller et ugentlig forbrug af hash den sikre vej til at den rytme blive ødelagt. Hvis min erfaring sagde mig at man sagtens kunne ryge hash og passe sine ting og udvikle sig mentalt som 16 årig, så vil jeg da heller ikke komme med en løftet pegefinger.

Størstedelen af Danmarks befolkning har et misbrug. Hmm, nej det er ikke korrekt og har ikke noget med sagen at gøre. Trådstarter spørg om han det vil være bedre at han drak sig hammer lam end at ryge hash med sine venner og derfor stiller jeg spørgsmålet: har du brug for at skulle lamme dig så ofte som hver weekend? Det kan da komme ud på et om han ryge eller drikker, når han ikke er ældre.

Medlem

if you can't do the time don't do the crime

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Er tilbøjelig til at give trådstarter ret. Istedet for at hakke og løfte pegefinger, så burde i forklare ham tingene bedre. Din hjerne er ikke udviklet færdig endnu det er et faktum når du kun er 16 år. Og uanset hvordan du vender og drejer den så kan det umuligt være godt for dig at ryge hash når du stadig går i skole, og skal kunne huske en helvedes masse ting. Du er 16 år - du har MANGE år endnu til at ryge hash i. Så vent og nyd din "barndom", uden hash. Man kan lynhurtig blive "for hurtig voksen". Og hash hører altså til hos voksne eller børn som du rent faktisk stadig er.

Alt jeg har skrevet er sagt med et smil på læben, så må du selv vælge om du vil bruge det eller lade det ligge. Go dag :D

Medlem

Hm, hvorfor mon den løftet pegefinger, når en 16 årige dreng siger følgende:

Citat:
jeg har røget hash i godt og vel et halvandet års tid, til tider har jeg et stort "forbrug" jeg kan f.x, nogle gange ryge hverdag, men kun når jeg har ordnet hverdagens ting og når mit sind er fuldstændig klart og der er ingen problemer eller ting der går mig på

Siden har var 14 har han røget og når han har "styr på tingene" kan han godt have et stort forbrug af hash. Som jeg husker mig selv i den alder og for den sags skyld mine venner, så var der en ting der var sikkert; når jeg mente jeg havde styr på tingene, så var det sjældent sådan. Og hvis det så er, at han køre med klatten, hvad angår skole og lektier, så er et hverdags forbrug eller et ugentlig forbrug af hash den sikre vej til at den rytme blive ødelagt. Hvis min erfaring sagde mig at man sagtens kunne ryge hash og passe sine ting og udvikle sig mentalt som 16 årig, så vil jeg da heller ikke komme med en løftet pegefinger.

Størstedelen af Danmarks befolkning har et misbrug. Hmm, nej det er ikke korrekt og har ikke noget med sagen at gøre. Trådstarter spørg om han det vil være bedre at han drak sig hammer lam end at ryge hash med sine venner og derfor stiller jeg spørgsmålet: har du brug for at skulle lamme dig så ofte som hver weekend? Det kan da komme ud på et om han ryge eller drikker, når han ikke er ældre.

At du måske ikke havde tjek på sagerne betyder jo ikke nødvendigvis at han ikke har det. Folk er jo heldigvis så forskellige. :-)

Generelt er min opfattelse at det er acceptabelt og "normalt" i Danmark at unge begynder at drikke sig i hegnet som 13-14 årige. Ofte med forældres samtykke. At jeg så skriver at størstedelen af Danmarks befolkning er alkoholiserede holder jeg så fast i. Det er så sjovt nok lidt svært at komme med kilder på, så det må jo være ord mod ord.
Det er lidt for at sætte det i perspektiv.

Junior medlem

Uanset hvordan du vender og drejer den, er det skadeligt for din udvikling og du er kun 16 år og har hele livet foran dig. Havde selv helt vildt travlt i den alder med at eksperimentere med stoffer og jeg mente også jeg havde 100% styr på det men røg har den virkning på din hjerne, og du kommer til at fortryde at du ikke tog den lidt med ro, det kan jeg sige med sikkerhed.:)

Junior medlem

Som vi alle jo nok ved er weed et gateway drug, det vil sige det fører til de andre stoffer. .

Excuse me?

At ryge fast, misbrug eller forbrug som 16-årig, er ikke det bedste du kan, men jeg mener stadig at vi skal forholde os neutrale og hjælpe StonedH med den problemstilling han giver os og ikke hoppe i hovedet på ham pga a eller b. Han har spurgt os til råd ang subject a og har tydeligt sagt at subject b er fuldstændig udelukket og at han har styr på det, så måske skulle vi blande os udenom hans forbrug af stoffet og koncentrere os om den problemstilling han har lagt ud for os?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]