Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 01:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hello hello!

Jeg har en ven (lol), som er begyndt på et mindre svampe-projekt.

Først havde han købt et grow-kit bare for hurtigt at forstå processen, og i dag har han så plukket sin første "batch".

Vi havde kunne læse os til, at de gerne skal plukkes så snart det lille "skørt" under hatten faldt ned, men ved et uheld kom han til at rykke en med, som ikke var helt klar.

Jeg vedhæfter lige et billede af den, så i kan se hvad jeg mener. Vi tænkte bare om det havde noget reel betydning? Måske er den ikke så stor og potent som den kunne have været, men den kan vel ikke på nogen måde være negativ at beholde? :)

Billedet er her. Vil faktisk også gerne høre jeres mening om at tørre svampene på sådan en lille varme-måtte? den er 23 grader.

http://imageshack.us/photo/my-images/687/shroomsl.jpg/

Efterfølgende har han så lavet sine egne kager, lavet af brown rice flour og vermiculite. Han steriliserende to
glas fyldt med nævnte substrat, og tilføjede efterfølgende svampesporer.

Nu har de stået et par uger (nok 3-4, men har desværre ikke helt styr på det),og det er som om at det der mycelium er stoppet med at sprede sig, og bliver i stedet for bare stærkere.

Her er endnu et billede, for at vise hvad jeg mener.

http://imageshack.us/photo/my-images/841/jars.jpg/

Alt i alt vil jeg sige, at de to glas er 70-80% mycelium. Hans plan var at "knuse" kagerne når de var helt hvide, og så putte dem over i en beholder med en bred bund (for at increase yield)

Håber lidt i har nogle ideer, for vi vil være trætte af at skulle starte forfra :) De står ovenpå en radiator, som jeg vha. et køleskabstermometer har målt til at være omkring 27 grader.

Så altså.

1. Betyder det noget, hvis svampens hovedet ikke har foldet sig ud?
2. Kan jeg tørre svampene, på en varme-måtte som bliver 23 grader?
3. Hvad kan jeg gøre for, at mine glas bliver hvide over det hele? Har en ide om at tage det hele ud og knuse det, trods det hele ikke er hvidt endnu, og så håbe på at det kan blive færdigt i en større beholder :) - Mine glas er 750 ml hvis det har betydning.

M.V.H.

Hr. Kunne-satme-godt-snart-guffe-nogle-shroomeys

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan sige til din ven at:
1. Nej, den er fin fin.
2. Ja, men det er langtfra den bedste eller hurtigste måde. Kig rundt på forumet, det må være flere gode tørre teks. Ellers luft tør dem så meget som muligt f.eks hæng dem på en sytråd ved hjælp af en nål, måske over en radiator eller en ventilator/blæser. Herefter bruger du en fugtfjerner som kalciumklorid; bliver bla. brugt i Matas fugtfjerner (og som vejsalt læser jeg lige) til at gøre dem knastørre. Der er teks. her på py.
3. Du skal kun baldre dit glas hvis du ikke kan få kagen ud op andre måder. Du kan selvfølgelig snildt lave en "casing" med dine kager, men det tager lidt af fidusen af at lave kager til at starte med. Det er tvivlsomt at det giver dig større høst, men det giver dig helt sikkert flere steder hvor du kan komme til at lave ulykker.
Jeg ved ikke hvor store dine glas er, men de ser lidt større ud end de 2-4dl. kager man normalt vil lave, så de vil naturligvis have længe om at blive færdige (og husk at lade dem blive i glasset en uge eller bedre 2 efter de ser færdige ud, specielt hvis du har tænk dig at smuler dem fra hinanden. At føde dem nu hvor de ikke engang er færdig på ydresiden, er et stort no no og vil næsten med garanti ødelægge dit gow, da cube myceliumet ikke har absolut overhånd vil alle mulige former for narsty invadere de ukoloniseret dele af kagen inden du når at råbe fucccc...!
Hvad ang. at myceliet er hold op med at vokse. Har kagerne mulighed for at få lidt luft? Har du stadigvæk tape for de huller du brugte til sporesprøjten? Luftmangel er en af de alm. grunde til kager går i stå.
Men anyway, held og lykke med dit grow! Det er den mest groovy hoppy, man kan få sig :wink:

Senest rettet af bindegal 17 jan 2013 00:24, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
At myceliet stoppet med at sprede sig i glassene er som oftest pga. for lidt ilt. Det kan enten være fordi, at du har stampet din risblanding for meget i glasset, så der intet luft kan komme til bunden eller at du ikke har sørget for godt luftindtag (i for af f.eks huller i låget).

Medlem
Brugeravatar

Hej igen!

Jeg beklager det sene svar, men ville lige prøve først så jeg kunne poste nogle resultater. Har også læseferie, så der sneg sig lige en eksamen ind i mellem ;)

Men ja, jeg havde sølvpapir omkring lågene til mine glas, hvilket må have lukket for luften, for da jeg fjernede dem som i anbefalede, begyndte det at sprede sig igen. Nu er de næsten helt hvide, men det er som glasset måske er stampet for hårdt, sådan at der ikke kan komme luft til bunden, for bunden er stadig helt "brun" (altså den farve, som kagen har før myceliet spreder sig) Men giver det et par uger endnu og ser hvad der sker.

Citat:
Det er tvivlsomt at det giver dig større høst, men det giver dig helt sikkert flere steder hvor du kan komme til at lave ulykker.

Jeg har ingen erfaring med det selv, men hvis man tænker logisk, burde en tyndere, men meget større overflade ikke have plads til flere svampe, end en tyk kage? (tænker bare at der ikke er nogen grund til den er så tyk?) - Det er hvert fald en metode jeg har læst om på shroomey.org, men nu får jeg jo helt mine tvivl når du skriver at det er fyfy :D

hmm.. Nå se hvad der sker, har heldigvis et par uger inden jeg skal lave noget. Så næste step må være at finde noget vermiculite ;)

Mange tak for hjælpen!

- :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg tænker at 27 grader er også rigelig varmt, da selve myceliet også selv udvikler varme.
Står de direkte nede på radiatoren eller er der noget imellem? Kan evt. også være derfor.
Jeg holder mine kager på ca 23-25 grader og de sprinter derud af.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er skam ikke noget i vejen for at lave en casing, men kager er meget taknemmelige at have med at gøre når man starter. Hvis kagen er gennem koloniseret, så kommer man den bare ned i en frostpose og piller den fra hinanden og hælder den ned i sin bakke. Men er den ikke gemmen koloniseret så er den sårbar for alt muligt snask. Jeg kan ikke engang huske om jeg plejer at lade den være i frostposen et døgns tid, for det er lang tid siden jeg har lavet andet end kager.
Det kan godt være du får mere overflade med at lave en flad kage, men jeg tror mere der er næring der sætter grænsen for hvor meget du får ud af et givet sub. Når en kage er på sit sidste flush ligner den noget der punkterer.
Verm kan til tider være svært eller dyrt at få fat i andre gange kan man få det for en slik. Selve materialet koster ikke noget per. kg. det er fragten der er et problem fordi det fylder af h...... til. Tjek planteskolerne i nærheden af dig, DBA og nettet. Omkring 10kr per liter vil jeg mene er en ok pris, selv om man tiltider kan få det til det halve eller det dobbelte.
Held og lykke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]