Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 18:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy

Jeg sad og hyggelæste forskellige tråde omkring unge der røg, eller var blevet busted i deres rygning. Et gennemgående tema her på PSY lader til at være alderen på forbrugeren/misbrugeren. De fleste råd plejer at gå på, at man bør vente med at ryge periodisk/ofte indtil man er blevet voksen. Jeg kunne godt tænke mig at stille mig kritisk overfor denne tanke, og høre jeres holdning.

Det lader til at den gængse holdning er at man bør vente med rygning til man har udviklet sig mentalt, da det sløver den naturlige udvikling. Det kan jeg 100% være med på! Problemet er blot at den udvikling jo aldrig stopper. Så hvornår kan man tillade sig at sige, at et individ er "klar" til at ryge (uanset omfanget)?. Helt objektivt ændrer rygning jo på selve tidsfordelingen - om du er gymnasieeleve eller direktør, så vil din generelle tidsplan afvige fra det normale når du gør noget "unormalt". Hvis man altså ryger mere eller mindre (eller påbegynder), end man plejer, så er det nok til at der sker en ændring i ens daglige liv. Man kan vel ikke på noget tidspunkt sige at NU har vedkommende "styr" på sit liv, og kan udnytte sit fulde potentiale og derved "acceptere/affinde" sig med et forbrug/misbrug.

Jeg prøver ikke at male fanden på væggen, og er bestemt ikke modstander af cannabis, men jeg synes det er bullshit-logik at det er mere acceptabelt at forbruge og/eller misbruge som voksen, end hvis man gør det som ung? Er det ikke bare at bygge videre på den yderst sørgelige tanke (som desværre gør sig gældende for mange) om at de fleste voksne mennesker i vores moderne samfund på det ene eller andet tidspunkt vælger at "nøjes" med en placering, og "acceptere" deres niveau eller grænser for hvad de kan opnå? Jeg mener at hvis man holder sig "ung" og håbefuld, og kreativ og nysgerrig rent mentalt, så vil man altid være i sådan en udvikling at cannabis uundgåeligt vil sløve processen, og/eller give problemer - ung som gammel, det jo ikke fordi vi kun udvikler os i teenage-årene?

sagt på en kompakt og kynisk måde: jeg kan ikke forestille mig et voksent individ med et fast forbrug/misbrug, hvis liv ikke er lige så sørgelig (set udefra) som en ung mand med nøjagtig samme kritierier. Lad os sige at de to personer har fuldstændig samme omgangskreds, sociale udfordringer, arbejde, uddannelse, ting at passe osv.

eller: de kræfter som går til vedligeholdelse af enhver form for rygning, kunne have været brugt som ressourcer til mere fornuftige ting - den påstand synes jeg ikke er aldersbetinget, hvad synes i?

Jeg er bange for at ovenstående let kan misforstås, men jeg er bare lidt træt af de undskyldninger som ofte dukker op, når unge søger vejledning omkring deres rygning. Hvorfor har man bedre styr på sit forbrug/misbrug som voksen? Er det ikke bare en idiotisk undskyldning for at man er blevet "moden" nok til at kunne manipulere sin egen logik så voldsomt at man i skjul retfærdiggøre det? Vidst nok har man skole, personlig udvikling(opdragelse), venner, kærester, dramatik osv. i sit liv som ung - men som voksen har du arbejde, økonomi, bolig, børn, parforhold og meget andet. Hvorfor er det nemmere at ryge som voksen end som ung? Min påstand er at det ingen forskel gør, uanset hvad vil cannabis lukke nogle døre, og åbne nogle andre, derfor er det DIN afgørelse, om du kan risikere hvad det kræver, for at leve efter den standard du selv definerer.

Min personlige holdning er at det i bund og grund mere handler om din personlige karakteristik, din personlighed, og din måde at leve dit liv på, der afgører hvorvidt rygning er noget for dig eller ej. Fordi ligesom tobak eller cannabis jo ikke ligefrem sundt - hvorvidt alle andre myter omkring cannabis er sande eller ej, kan vi vel blive enige om at det ikke er sundt for hverken psyken eller kroppen (hvis vi antager at naturlig-biologi = sundt). Så ud fra et nytte-maksimerende princip kan det aldrig betale sig at starte med at ryge, med mindre det går op i en højere enhed som ikke kan måles materielt.

Jeg håber på en god og intelligent debat! :-)

Slutter lige af med to citater fra en af de tråde jeg har været igennem:

"Det kan da komme ud på et om han ryge eller drikker, når han ikke er ældre"

"jeg har intet positivt at sige til dit hverdagsforbrug.. det er alt for voksenagtigt, og du har hverken erfaringerne eller modenheden med dig endnu"

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Et dagligt cannabismisbrug er hverken sundt voksne eller børn, men konsekvenserne for børn/unge er meget langstrakte.
Forestil dig du er i underskud af hormonet testosteron under din opvækst !

Billede
Citat:
Kidds lyse stemme, feminine bevægelser og fremhævet splejsede krop giver ham en androgynitet, der i traditionel machokultur ville stemple ham som ”en bøsserøv”.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Juletræ.. Du får det til at lyde som om at cannabis ikke giver en andet igen, end at man bliver sløv. Det syntes jeg er en fejlagtig logik.
Cannabis kan, brugt rigtigt, bruges til utroligt meget. Jeg vil påstå at cannabis kan bruges til at udvikle sine kreative potentialer, og få en mere filosofisk, gennemtænkt tilgang til livet. Når du snakker om at det kan hæmme "direktørens" udvikling, er det så i en pengemæssig forstand? for ja, det kan måske stoppe folks higen efter jagten på guld. Jeg syntes dette Bill Hicks citat er passende:

Citat:
“They lie about marijuana. Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie! When you're high, you can do everything you normally do, just as well. You just realize that it's not worth the fucking effort. There is a difference."

Medlem
Brugeravatar

Man plejer at fraråde unge specielt under 18 at ryge cannabis.
Specielt i alderen 12-18 ændrer kroppen sig meget, men det er ikke så vigtigt. Til gengæld er 12-18 år den alder hvor man udvikler sin personlige identitet og sin plads i verden (jævnfør Eriksons udviklingsteori). Din personlige identitet kan under påvirkning af cannabis vise et fordrejet livssyn af verden. Og som du jo nok ved, er teenageårene de år der definerer hvordan du er i det meste af dit lange liv.
Cannabis sløver også din indlæring. Når man går i skole eller på ungdomsuddanelser, gør man det først og fremmest for at udvikle sin viden for at gøre sig mere brugbar på arbejdsmarkedet. Hvis hele din uddannelse er gået op i røg kan du risikere at miste mange muligheder for arbejde. Du vil (hvis du klarer dig igennem ungdomsuddannelsen) med stor sandsynlighed miste lysten til at uddanne dig videre, og også det sætter dine jobmuligheder i et skidt perspektiv. Dermed er der større sandsynlighed for at ende på kontanthjælp. Jeg siger slet ikke at cannabis=kontanthjælp, men det kan være en glidebane. Når du så står uden et job, vil det også påvirke dit sociale netværk. Det modsatte køn kommer heller ikke ligefrem flyvende med kærlighedserklæringer til en hashryger uden job.

Derfor siger man tit at det er mindre skadeligt at ryge når du sidder i et fast job, gerne efter en uddannelse. For selvom du måske ryger meget og oplever en ændring i dit liv, vil du altid have noget at falde tilbage på.

Det er min udlægning af sagen. Jeg er 18 år, går selv på alment gymnasium, og ryger cannabis i ny og næ. Jeg har fundet frem til at jeg godt kan passe min skole hvis jeg begrænser rygningen til weekender og ferie. Det virker fint for mig, men virker måske ikke for andre :)
Men fin observation!

Junior medlem

Hej og tak for svar!

Kaktus K. - Så du mener ikke at alderen i sig selv gør en forskel, men at de eventuelle problemer et dagligt/højt forbrug/misbrug kan medføre blot vil strække sig over længere tid for et yngre individ? Det giver jo god mening, men ændrer stadig ikke på at problemerne er de samme. Jeg forstår jo godt at hvis man kommer "skidt fra start" tidligt i sin opvækst, så bliver det givet vis kun værre derfra - men jeg kan på ingen måde se hvorfor det skulle blive nemmere/bedre at leve et godt indholdsrigt liv og udvikle sig positivt sideløbende med et højt forbrug/misbrug som 25-30-40 årig?

Sayeh - Utrolig vigtig pointe du kommer med! Min intention var nemlig på ingen måde at sige at cannabis kun gør en sløv. Det har naturligvis flere dimensioner af udfoldelse - selv har jeg erfaring med blandt andet det kreative og filosofiske som du nævner. Det skal heller ikke forstås som at "cannabis er spild af tid", jeg mener bestemt at det kan bruges fornuftigt og aktivt på forskellige måder. Som med de fleste stoffer er essensen vel at opleve, udvide sin horisont og bevidsthed, samtidigt med at opnå unik indsigt, ro og balance.
Men netop den udvikling du nævner, foregår jo i alle stadier af det menneskelige liv, og graden af seriøsitet og engagement afhænger af individet, ikke alderen.

Jeg er dog fuldstændig indforstået med at den kemiske og biologiske process der foregår under puberteten og ungdommen, på ingen måde kan sammenlignes med almindelig udvikling og selvrealisering, da kroppen praktisk talt går amok i et virvar af signaler og nye følelser. Jeg prøver vel i det hele taget blot at rykke lidt på den holdning jeg synes går igen omkring, at "cannabis er så meget bedre for dig når du bliver voksen". Jeg synes i stedet det ville være mere oplagt/ærligt at fortælle de unge at cannabis skal tages seriøst, og at det ER et psykoaktivt STOF, og ikke "bare" en grøn cigaret. Det er et stof som virkelig kan sparke røv under de rette forhold, og det tror jeg mange underminerer i disse tider hvor "legaliser-hash" og "man kan ikke blive afhængig af thc" er gennemgående temaer. Så samlet set mener jeg ikke at konsekvensen af dagligt rygning bliver mildere af at have et "voksent" fundament at bygge på.

Ang. direktøren så tænkte jeg faktisk slet ikke på det økonomiske. Valget af ordet "direktør" var blot for at understrege at det gælder forskellige samfundsklasser. Min pointe var bare, at direktøren lige så vel som gymnasieeleven møder udfordringer hver dag. Direktøren har det samme udgangspunkt som gymnasieeleven for at falde i at forbruge/misbruge cannabis dagligt, og ville hverken have nemmere eller svære ved at hjælpe sig selv. Så et bedre HR-råd (i mine øjne) ville være at sige: pas på hvor meget og hvordan du ryger, i stedet for: "vent til du bliver ældre, så kan du klare det modent og voksent"...

Fedt citat, har altid godt kunne lide Bill Hicks provokerende argumentation.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Juletræ: Fordi at når man er ung, er udviklingen fra barn til voksen meget omfattende, måske den største udvikling i et menneskes liv overhoved, og det foregår på det mentale plan. Hvis man vælter sig selv i stoffer, eller gemmer sig i en hashtåge i den tid, hvor man i virkeligheden burde stille sig up front med en masse problemstillinger, finde ud af hvem man selv er, etc etc - kan man risikere at misse vigtige ting i sin udvikling, og først nå at indhente dem meget sent.

Grunden til det er sådan, skyldes samfundet, der har en alder for hvornår man er voksen/myndig. Og når man er voksen, er der en masse ting i livet man skal varetage, som man ikke skal når man er barn. Derfor er det i individets interesse, at være kvalificeret til dette, ellers kan det få mange konsekvenser for vedkommende.
I mine øjne, har det ikke noget med biologi og kemi at gøre, nærmere menneskets tilslutning til samfundet, og til sin egen identitet

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Juletræ.. Du får det til at lyde som om at cannabis ikke giver en andet igen, end at man bliver sløv. Det syntes jeg er en fejlagtig logik.
Cannabis kan, brugt rigtigt, bruges til utroligt meget. Jeg vil påstå at cannabis kan bruges til at udvikle sine kreative potentialer, og få en mere filosofisk, gennemtænkt tilgang til livet.

Kæft en omgang bullshit. Du bliver sløv af hash, ikke filosofisk, end of story.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cannabis kan, brugt rigtigt, bruges til utroligt meget. Jeg vil påstå at cannabis kan bruges til at udvikle sine kreative potentialer, og få en mere filosofisk, gennemtænkt tilgang til livet.

Kæft en omgang bullshit. Du bliver sløv af hash, ikke filosofisk, end of story.

Og dum!! Its science.. you cant argue with it

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan se hvor du vil hen og er også enig langt hen ad vejen. Cannabis kan være skadeligt for folk i alle aldersgrupper, ligesom alkohol og alt andet. Det kommer helt an på hvordan man bruger det.
Men jeg tror at man som voksen, har nemmere ved at se konsekvenserne af de valg man træffer, og derfor bedre kan moderere sit forbrug. Hvis du læser i medaljsens bagside/cannabis generelt er der her for tiden helt utroligt mange unge der skriver om bad trips og længerevarende angst forbundet med brug af cannabis. Jeg tror man kan undgå mange af disse bivirkninger ved at vente, til man er over puberteten og har et mere stabilt fundament, følelses og identitetsmæssigt. Ikke sagt at "voksne mennesker" ikke kan få ubehagelige oplevelser, men jeg tror man i langt de fleste tilfælde er bedre rustet til at tackle eventuelle negative oplevelser som voksen.

Moderator
Brugeravatar

nej det er ikke det jeg mener!

Jeg mener at cannabis nedsætter dit testosteron niveau og det er ikke hensigtsmæssigt som voksen, MEN DA SLET IKKE SOM BARN/UNG.

Nu læs da selv lidt på lektien.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener at cannabis nedsætter dit testosteron niveau og det er ikke hensigtsmæssigt som voksen, MEN DA SLET IKKE SOM BARN/UNG.

Det vil jeg meget gerne se nogle kilder på

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Efter en hurtig google søgning.

http://www.asylum.com/2008/04/08/mariju ... er-things/

Citat:
Sperm and "Man Boobs": Marijuana use impairs sperm and lowers testosterone levels, which can lead to impotence, loss of interest in sex, and gynecomastia, aka "man boobs."

Ved ikke hvor troværdig den side er, men har flere gange hørt, også fra andre kilder, at cannabis kan nedsætte din testosteron.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Sperm and "Man Boobs": Marijuana use impairs sperm and lowers testosterone levels, which can lead to impotence, loss of interest in sex, and gynecomastia, aka "man boobs."

Ved ikke hvor troværdig den side er, men har flere gange hørt, også fra andre kilder, at cannabis kan nedsætte din testosteron.

Nu spurgte jeg om kilder, ikke utroværdige artiker, der ikke engang henviser til undersøgelsen. Men hvis det er sandt, undrer jeg mig over, at jeg aldrig har hørt om det før.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:

Nu spurgte jeg om kilder, ikke utroværdige artiker, der ikke engang henviser til undersøgelsen. Men hvis det er sandt, undrer jeg mig over, at jeg aldrig har hørt om det før.

Nedsat testosteron niveau.

Det går sgu da lige i knoglen :rocking:

Junior medlem

Der findes adskillige diskussioner omkring effekten af THC på testosteron-produktionen. Umiddelbart henvises der til forskning og artikler der bekræfter effekten - de kan sikkert findes online, hvis man forsøger. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Early endothelial dysfunction as a marker of vasculogenic erectile dysfunction in young habitual cannabis users

Billede

Medlem
Brugeravatar

Men skader hver end pind når man er under 20? kan man ryge i ny og næ UDEN konsekvenser?

Medlem
Brugeravatar

Men skader hver end pind når man er under 20? kan man ryge i ny og næ UDEN konsekvenser?

Alting har en konsekvens. Men vil sige at den største fare er at man flytter sine grænser og lettere kommer ind i noget der ligner et misbrug :)
Men hvis du kan holde det nede har det ikke så meget større konsekvenser end cigaretter. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Dedikeret medlem

Tilslutter mig psykofreak :rocking:

Moderator
Brugeravatar

:rocking: knogleskørhed :rocking:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19733173

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]