Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 21:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
»Det er ikke nogen god dag«, siger den yngre hashsælger. Han flytter uroligt rundt på sig foran sin bod i Pusher Street.

Det er tidlig formiddag, og pusheren har lige opdaget, at nogle i nat har stjålet hans lager af hash. 15 kilo til en værdi af cirka 500.000 kroner er forsvundet. Væk.

Lageret var ellers gemt et hemmeligt sted på Christiania. I nærheden af hans bolig. Sikret bag lås og slå, som han siger.

»Der er en, som har luret mig«.

LÆS OGSÅLokale betjente får kaffe på Christiania

Han virker ikke vred eller oprørt over tyveriet, snarere skuffet og rundt på gulvet. Et par kammerater kommer hen til boden og vil høre nyt om tyveriet, de trækker lidt væk og stikker hovederne sammen. Pusheren kommer tilbage og fortæller, at han har en klar fornemmelse af, at tyven er en, som kender ham.

»Det tager et helt år at lave de penge. Nu skal der sælges fem gange så meget for at få det beløb ind igen. Men jeg har prøvet det før«.

Man kan ikke være flink hele tiden
Han er ikke en af storsælgerne i gaden. Han har haft sin egen forretning i nogle år, tjener en god skilling, men bruger ikke pengene på noget ekstravagant, siger han.

»Mit hjem ser sgu meget almindeligt ud«, siger han,

Han deler udsalgsstedet med nogle andre yngre pushere. De aftaler åbningstiderne hen over døgnet imellem sig nærmest fra dag til dag og skiftes til at stå på de forskellige tidspunkter. En af dem starter nogle gange klokken 4 om morgenen. I Pusher Street kan der altid sælges hash.

En ung fyr kommer hen til boden og forsøger at platte sig til lidt kredit og en joint.

LÆS OGSÅPengene vælter ind: En fed dag for sælgerne i Pusher Street

»Jeg kan altså ikke låne dig penge nu. Det kan jeg ikke. Jeg har lige mistet al min hash«, siger pusheren.

Fyren lusker væk igen.

»Nogle af dem er jo gamle bekendte, men man kan jo ikke være flink hele tiden. Ikke lige i dag. Jeg skal lige finde ud af det her«.

Pusheren går lidt afsides for at tale med en kollega om nattens hændelse. Telefonen ringer indimellem med korte beskeder. Der er et alvorligt tyveri, og det rygtes hurtigt. I kulisserne arbejdes der på at få afklaret, hvem der står bag. Pusherens mistanke retter sig et bestemt sted hen, og der er ingen tvivl om, som en af de andre forklarer, at var det sket uden for plankeværket i et rocker- eller banderelateret miljø et eller andet andet sted i København, så havde tyven formentlig fået klippet et par fingre af.

Vi finder ud af det
Men sådan er reaktionen ikke her, understreger pusheren.

»Jeg vil sgu ikke tæske nogen. Jeg vil bare op på hesten igen. Det her er bagsiden af medaljen, det ved alle. Jeg er selvfølgelig ked af det, hvis det er den person, som jeg tror, det er, men det er, hvad man risikerer, når man arbejder i et kriminelt miljø. Der er en risiko for at blive rullet, og man kan jo ikke ligefrem gå til politiet og anmelde det. Det er endnu en god grund til, at vi skal legaliseres, så man kan slippe for det her«, siger han.

Men hvordan vil din leverandør reagere? Du skylder jo penge nu?

»Der sker ikke noget. Min leverandør er lokal, og vi sætter en ny aftale op om en afdragsordning, og så slår han måske også lidt af på prisen. Det er noget, vi finder ud af. På den måde er man også beskyttet af fællesskabet herude. Jeg gad ikke være hashkriminel, hvis ikke det var her. Folk i baglandet kan jo også lide dig, og de vil forsøge at løse problemerne. Men ude i byen er det jo i den slags situationer, at den personfarlige kriminalitet opstår, når folk skylder penge eller slås om territorierne«, forklarer pusheren.

En udrykningssirene nærmer sig ude på gaden uden for Christiania, og pusheren farer op og råber til hjælperen, at han skal være opmærksom.

»Det er bare en ambulance«, melder hjælperen tilbage.

LÆS OGSÅHashpushere vil betale skat

Ifølge Københavns Politi er det et organiseret og ofte voldeligt kriminelt netværk med rocker- eller banderelationer, som leverer hash til markedet i Pusher Street. Men det afviser pusherne.

»Det er en myte, som er svær at slå ihjel, men det er altså sådan, at de rocker-bande-organiserede leverandører kun står for en mindre del af leverancerne«, siger en ældre sælger.

Der er storleverandører på markedet, men der er ofte tale om enkeltpersoner med karakter af forretningsmænd, som ganske vist er ualmindelig godt og profesionelt organiserede, men ikke i nogen grupperinger, hævdes det.

»Det er de jo alt for kloge til. Hvis man er rocker- bande-relateret, kan man være sikker på at have Skats og politiets opmærksomhed og det slipper man sjældent godt fra«.

Der er mange aktører

Nogle af leverandørerne beskrives som ældre mænd, som efterhånden har leveret til markedet gennem mange år.

»Langt de fleste mennesker, som har en fremtid i det her game, er faktisk anstændige mennesker, selv om de er kriminelle, for ellers gider folk ikke handle med dem. Hvis folk er rabiate og opfører sig som en sindssyg tyr, når der er problemer, så går man et andet sted hen og handler, og det er heller ikke noget problem, for der er mange aktører på markedet. Men det er kun her, at det kan lade sig gøre. Ude i byen er handlen bestemt af territorier, og det bliver defineret for dig, hvem du kan handle med«.

Andre leverandører beskrives som lykkeriddere, som tager et par kilo med hjem fra en ferie eller et besøg i hjemlandet. En erfaren pusher forklarer, at både leverandører og sælgere ved, at kriminelt hashsalg er et spil på rouletten. Alle har prøvet at miste noget.

LÆS OGSÅMorten Bødskov: Man skal holde sig fra pusherne

»Man får stjålet for flere hundrede tusinde kroner eller politiet beslaglægger ens lager og man får en dom og en kæmpebøde i retten. I sidste ende mister vi sikkert lige så meget, som vi kunne have betalt i skat. Det er så måske også en grund til, at vi blev legaliseret, så vi kunne aflevere penge til det offentlige og bidrage til at få folk i arbejde«, siger han.

Et par dage efter har pusheren stadig ikke fået sin frastjålne hash tilbage. Den mistanke, han havde, viste sig at være grundløs.

»Det er væk. Sådan er det«, siger han

http://politiken.dk/indland/ECE1986262/ ... af-natten/

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Super fede artikler, sjældent man kommer bag kulisserne på Pushersteet.
Til grin at pusherne på staden er mange gange mere fornuftige og konstruktive at høre på, en alle de politikere der står på skuldrene af hinanden for at fordømme den farlige urt.

Medlem
Brugeravatar

Til grin at pusherne på staden er mange gange mere fornuftige og konstruktive at høre på, en alle de politikere der står på skuldrene af hinanden for at fordømme den farlige urt.

Helt enig, det er godt at der bliver ført en så fornuftig tone - tror mange folk lever i den overbevisning at pusherne derinde bare er sådan nogle bøvede idioter der ikke er værd at høre på...

Medlem

det er også svært at tro andet, hvis man nogensinde har handlet derinde... Vidste faktisk ikke, at de fleste af dem ikke var rockere. De ligner og opfører sig i hvert fald alle som nogle dumme, arrogante macho-bumser

Men hvad sker der for, at man pludselig skal høre deres stemmer i medierne? Der var også en artikel sidste uge, om at de ville til at betale skat af deres hash indtægter. Men det er vel positivt, I guess...

Stodder
Brugeravatar

lykkeli skrev:
det er også svært at tro andet, hvis man nogensinde har handlet derinde... Vidste faktisk ikke, at de fleste af dem ikke var rockere. De ligner og opfører sig i hvert fald alle som nogle dumme, arrogante macho-bumser.

Helt enig! Der er sgu ikke meget hyggelig hippie atmosfære over pusherstreet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
en yngre mand (uden uddannelse?) tjener 500.000 om året på kriminalitet, what a champ....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Jamen hvad er problemet med det? Det er kriminelt fordi vi har en idiotisk lovgivning, og hvis man gerne vil ryge hash så er det fandeme rart at der er nogen, som sælger det. Kan du heller ikke lide selvudlærte forretningsmænd eller iværksættere?

Det er fedt med de artikler fra pusherstreet, jeg er sikker på det er positivt for debatten og godt af få afmystificeret markedet derinde.

Moderator
Brugeravatar

Hvis man gerne vil ryge hash, kan man bare lave det selv. Så slipper vi også for disse selvudlærte forretningsdrenge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
det er måske ikke alle der har mulighed eller brug for at gro pot/skunk, hvis de bare gerne vil ryge en gang om måneden f.eks. "bare" lave det selv... desuden er der en langt større bøde/straf forbundet med at have et "skunk laboratorium".

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis du har et skab et sted i dit hjem kan du gro.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

oh please... vi ku også alle samme teoretisk set brygge vores egen øl, gro kaffebønner i drivhuset, slagte og salte vores egen bacon bla bla bla.

Moderator
Brugeravatar

Hvis vi var nødsaget til at købe det af kriminelle møgunger til overpris, ville jeg også anbefale at gøre det!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kriminelle, ja, men hvorfor er de kriminelle? fordi hash er ulovligt. vil du ikke uddybe lidt hvofra din antipati stammer?

Moderator
Brugeravatar

Deres lave moral og høje avancer f.eks.? De gør det jo ikke for din skyld, men for at tjene en masse hurtige penge. Er selv gammel christianit, så har set hvordan markedet har udviklet sig. Heldigvis bor jeg ikke derinde mere.
Hvis forhandlingen af hash blev overtaget af Matas, ville der ud over avance, også komme afgifter, moms og skatter på. Den bedste løsning, i min optik, er at folk selv laver det. hvis du ikke har evnerne eller muligheden for det, så skal du nok ikke ryge hash. Folk der kke kan administrere at være i besiddelse af hash til flere års forbrug, uden at udvikle et misbrug, burde måske overveje om rusmidlet var det rigtige for dem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det er selvfølgelig gode grunde. Og faste bestanddele overalt i den kapitalistiske markedsøkonomi.
Jeg synes det er urealistisk og lidt plat at sige folk bare kan dyrke selv. Det kan man ikke "bare" der er praktiske hensyn, og det er langt fra fordelagtigt for alle at have adgang til de relativt store mængder, man får ud af selv at dyrke. Realistisk set ville jeg f.eks. ryge langt mere end jeg egentlig har lyst til hvis jeg dyrkede selv. Men to each his own, jeg bliver ved med at købe, også selvom jeg så ofte støtter usympatiske personager - hvad der som sagt er umuligt ikke at gøre hvis man ikke vil bo i skoven og være 100 % selvforsynende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

oh please... vi ku også alle samme teoretisk set brygge vores egen øl, gro kaffebønner i drivhuset, slagte og salte vores egen bacon bla bla bla.

Jeg ved godt at rubberlizard sikkert er af en anden overbevisningen. Men det er da noget mere omstændigt at brygge sin egne øl, end at putte fem frø i jorden og vande dem hver dag. Iøvrigt har vi jo alle sammen (de fleste af os hvertfald) andre slags planter derhjemme i forvejen.

Kan du ha en grise gående i et skab i en 1-værelses på 5. sal?

Men teoretisk set kan det godt gro kaffe i et skab. Men du vil nok ikke få meget mere end en kande kaffe (som sikkert vil smage af lort) en gang hver tredje måned.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
at gro hamp er nemt nok, kan man gro en tomatplante kan man også gro cannabis, frø er ikke ligefrem svære at få fat på og vi har hele verdens natur til at gøre det i. ofre du 4-500 kr på nogle random uddendørs pot frø eller andet der gror godt i danmark og er er tidligt færdig i blomst kan du jo sagtens gro på en sommer til et par års forbrug (medmindre du misbruger det) det er ret mange penge sparet i forhold til de mange hundrede/tusinde kr man ofre i løbet af et år på pusherstreet.

og så er det lærerigt og tilmed sjovt

Billede

Dedikeret medlem

det tager 60 dage at lave hash!

det tager 5min i pusherstreet!

og begge dele er ulovligt, selvom begge dele burde være lovligt!

folk laver deres eget med tiden, hvis de har tid og plads uden tvivl, men der er både syge individer og folk der slår alle planter de skal passe ihjel, så derfor forsætter handlen, indtil 30% af danskerne dyrker ganja. så kan alle forsørge hinanden og "pusher street" bliver et overflødigt museum.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]