Tusind tak for svar!
Det er i høj grad anvendeligt og tak for link! Meget brugbart....
Men herudover har jeg googlet lidt og så vidt jeg kunne læse mig frem til er halveringstiden for metadon ca. et døgn. Dvs. på et givent tidspunkt vil jeg have: 1/2^n, hvor n=antal døgn siden min sidste indtagelse - af den dosis + den ophobede mængde i kroppen ikk´?
Det vil vel alt andet lige betyde at jeg efter 10 døgn "kun" vil have 1/1024-dele af min seneste indtagelse... er det ikke korrekt?
Så efter 14 dage...ja, det kan jeg sgu dårligt i hovedet...1/16384 ikk ?
Eller hvad er det jeg ikke tænker på?
Efter så lang tid indtagelse af metadon (eller hvilket som helst andet rusmiddel) har din hjerne i den periode, skulle opretholde en balance i hjernen. Det er skruet ned for den naturlige mængde af endorfiner. Udover det, så har din hjerne også reduceret de receptorer som bliver aktiveret af endorfin.
Forstil dig at receptorer er vandhaner og endorfiner er den nøgle som kan tænde for vandet. Hvis en udefrakommende (metadon) nøgle aktivere vandhanerne, begynder hjernen at lave færre nøgler, for at komme tilbage til det naturlige "flow". Er flowet stadig for stort reducere den mængden af vandhaner. Der skal nu flere udefrakommende nøgler til for at skabe samme tilstand som første gang. Derved er en tolerance blevet opbygget.
Når du stopper med metadon vil du også stoppe det tovtrækkeri, som din hjerne og metadon har gang i. Problemet er bare hjernen har ingen vandhaner og heller ikke nøgler, for det har den ikke skulle bruge i 5 år. Nu skal hjernen tilbage til det naturlige flow og hold op hvor er det længe siden den selv har skulle stå for det. Det er en proces der kommer til at tage tid og det mærker du ved de abstinenser som du har og kommer til at få.
Lidt farverig udpensling, men altså, er blevet en smule skæv.