Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 16:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle,

har brug for lidt rådgivning/hjælp í forbindelse med mit forsøg på at komme ud af min metadonafhængighd.
Lider af en kronisk sygdom og efter at have været blevet opereret i hvert fald 50 gange gik det galt en af gangene hvilket desværre medførte meget stærke kroniske smerter. Var igennem et meget langt forløb på et smertecenter som til sidst puttede mig på en metadon-behandling. Det hjalp ikke optimalt men har prøvet ALT! andet....til sidst i mit forløb her kunne jeg mærke det gik helt galt. Efter at have taget metadon i 5 år eller lign. har jeg opbygget en ret uhyggeligt tolerance - synes jeg. Men derfor ville jeg forhøre mig her.
Blev lidt bange da jeg ikke synes jeg egentligt kunne 'mærke' at jeg tog hvad der svarede til 30X20 mg dagligt. Mere eller mindre ingen virkning andet end at holde abstinenserne væk. Prøvede for en uge siden at tage 400 mg. morfin uden nogen virkning what so ever...første gang jeg fik morfin sov jeg et døgn efter at have fået 5 mg. Så det kunne jeg regne ud var meget.

Så stoppede jeg - det er nu ca. 48 timer siden - har det ikke skide godt...hvor længe bliver det ved?
Hvad jeg kan jeg forvente mig af den næste uges tid?

Tak til alle som tager sig tid til at besvare mit indlæg...

Mvh. Den afhængige

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Puha, dine abstinenser er stort set ingengang begyndt endnu, grundet metadonens lange halveringstid! Det bliver meget hårde og langvarig abstinenser, hvis du bare vælger at tage en kold tyrker efter 5 år med de doser du er oppe på! Jeg synes du skal snakke med din læge om at blive trappet ordenligt ud af det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Der er sjældent dødlige konsekvenser ved at komme ud af et misbrug af opiater/ioder. Der er dog nogle undtagelser, som f.eks et langvarrigt metadon forbrug i ekstrem høje doser. Da du opfylder kriterierne skal det være i samarbejde med din læge og/eller afvænnings klinik. Som psyduck fortæller, skal der laves en plan over en udtrapning.

Held og lykke.

Junior medlem

Tak for svar - selvom de ikke er så opmuntrene.
Men tak fordi i tager jer tid...Ill keep you posted!

Junior medlem

Nu hvor i allerede har taget jer tid...: Hvor længe tænker i jeg skal holde den kørende før man kan sige at det værste nok er overstået? Taler om vi om en uge?
2 Uger?
4 dage?

Tak på forhånd til dem som giver sig tid...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

tjek det her ud: viewtopic.php?f=18&t=45258

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er svært at sige, men din tolerance og at du har taget metadon i 5 år taget i betragtning, så vil jeg sige at du vil have hårde fysiske abstinenser i 2-6 uger, det er forskelligt fra person til person, men det er meget normalt at have fysiske abstinenser i +4 uger og så vil du højst sandsynligt også få psykiske abstinenser som kan vare i meget lang tid!

Junior medlem

Tusind tak for svar!
Det er i høj grad anvendeligt og tak for link! Meget brugbart....

Men herudover har jeg googlet lidt og så vidt jeg kunne læse mig frem til er halveringstiden for metadon ca. et døgn. Dvs. på et givent tidspunkt vil jeg have: 1/2^n, hvor n=antal døgn siden min sidste indtagelse - af den dosis + den ophobede mængde i kroppen ikk´?
Det vil vel alt andet lige betyde at jeg efter 10 døgn "kun" vil have 1/1024-dele af min seneste indtagelse... er det ikke korrekt?
Så efter 14 dage...ja, det kan jeg sgu dårligt i hovedet...1/16384 ikk ?
Eller hvad er det jeg ikke tænker på?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja sort på hvid er det rigtigt nok, men problemet med halveringstid er at du aldrig vil ramme nul. Efter 10 dage skulle det gerne være ude af kroppen.

Junior medlem

Ok. Point taken. Igen, tak for det.
Ikke mindst til dig Psyduck - jeg lader jer vide hvordan det går!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Metadon giver nogle ekstremt grimme abstinenser! Den første uge/halvanden er det værste. Derefter bliver det MEGET bedre! Held og lykke!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Metadon giver nogle ekstremt grimme abstinenser! Den første uge/halvanden er det værste. Derefter bliver det MEGET bedre! Held og lykke!

En uge til halvanden? OP har fået store doser i 5 år, hvor han nu er oppe på 600 mg dagligt, for kun at holde abstinenser væk.
Jeg tror at der går noget længere tid, som jeg skrev længere oppe skulle han nok regne med at få grimme abstinenser i op til +4 uger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tusind tak for svar!
Det er i høj grad anvendeligt og tak for link! Meget brugbart....

Men herudover har jeg googlet lidt og så vidt jeg kunne læse mig frem til er halveringstiden for metadon ca. et døgn. Dvs. på et givent tidspunkt vil jeg have: 1/2^n, hvor n=antal døgn siden min sidste indtagelse - af den dosis + den ophobede mængde i kroppen ikk´?
Det vil vel alt andet lige betyde at jeg efter 10 døgn "kun" vil have 1/1024-dele af min seneste indtagelse... er det ikke korrekt?
Så efter 14 dage...ja, det kan jeg sgu dårligt i hovedet...1/16384 ikk ?
Eller hvad er det jeg ikke tænker på?

Efter så lang tid indtagelse af metadon (eller hvilket som helst andet rusmiddel) har din hjerne i den periode, skulle opretholde en balance i hjernen. Det er skruet ned for den naturlige mængde af endorfiner. Udover det, så har din hjerne også reduceret de receptorer som bliver aktiveret af endorfin.

Forstil dig at receptorer er vandhaner og endorfiner er den nøgle som kan tænde for vandet. Hvis en udefrakommende (metadon) nøgle aktivere vandhanerne, begynder hjernen at lave færre nøgler, for at komme tilbage til det naturlige "flow". Er flowet stadig for stort reducere den mængden af vandhaner. Der skal nu flere udefrakommende nøgler til for at skabe samme tilstand som første gang. Derved er en tolerance blevet opbygget.

Når du stopper med metadon vil du også stoppe det tovtrækkeri, som din hjerne og metadon har gang i. Problemet er bare hjernen har ingen vandhaner og heller ikke nøgler, for det har den ikke skulle bruge i 5 år. Nu skal hjernen tilbage til det naturlige flow og hold op hvor er det længe siden den selv har skulle stå for det. Det er en proces der kommer til at tage tid og det mærker du ved de abstinenser som du har og kommer til at få.

Lidt farverig udpensling, men altså, er blevet en smule skæv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En uge til halvanden? OP har fået store doser i 5 år, hvor han nu er oppe på 600 mg dagligt, for kun at holde abstinenser væk.
Jeg tror at der går noget længere tid, som jeg skrev længere oppe skulle han nok regne med at få grimme abstinenser i op til +4 uger.

Du har læst forkert ;)

Han får 3X20 mg metadon, og at han her den anden dag havde taget 400 mg morfin...

Insane psychedelia user!

Du har læst forkert ;)

Han får 3X20 mg metadon, og at han her den anden dag havde taget 400 mg morfin...

I op's tekst står der 30x20mg.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg æder stolt mine ord i mig igen!

Junior medlem

For god ordens skyld: Ja, det var 30 X 20 Mg. Altså daglige 600 Mg.
Og nej, jeg skriver ikke det for at lyde sej eller lign. Jeg er oprigtigt interesserede i jeres kommentarer og evt. egne erfaringer.
Jeg er nu på +72 timer og skideskægt er det sgu' ikke men det går. Jeg passer endda min yngste imens da jeg er på barsel. Så gu' er det hårdt - men med hjælp fra hustruen og forståelse fra omverdenen så går det.

Endnu engang, af hjertet tak! Til ALLE! som bidrager - alene det at have jer at stå til ansvar for herinde er en motiverende faktor. Og motivation skal der til....

Mewn som sagt - i'll keep you posted...

Junior medlem

Og rootmood tak for beskrivelsen - ja, der er nok mere til det end ren matematik.
Og kan sagtens bruge din malende beskrivelse - og det giver god mening for mig at længden af (mis)bruget ikke er ligegyldigt

Junior medlem

FXCK med lort på!
Man skal passe på med at google for meget - og den malende beskrivelse jeg fik ovenover fik mig til at tænke...tænke over at måske det ikke bare var rosenrødt fordi jeg havde klaret de første 72 timer+. Jeg begyndte at GOOGLE PAWS. Den sved...mnår man læser med på andres forsøg på at gøre sig fri af Methadon kan jeg godt se at det ikke er så ligetil og at man nok kan forvente en hel del. Også HVIS! man er så heldsig/stærk at klare den en uge-10 dage. Ligenu er alt sort i sort, symptomerne er stridige og min kroniske tilstand bluser stort set altid op når jeg presset/stresset nok. Og det her stresser mig mere end noget som helst jeg har forsøgt før.
Og jeg synes nu med mine 50 operationer og 100+ indlæggelser at have prøvet en del før.Ikke mindst sindssyge smerter udover enhver beskrivelse - men det er dog småting ifht. det her.

Øv, er der nogen derude som har gjort det som har lyst til at smide nogle kommentarer om at det nok skal gå er de meget velkomne....det gør det ikke lettere når såvel min egen læge som 'andre' tigger mig om at tage nogle piller og trappe ned. Det *VED* jeg bare ikke går. Jeg er til fals for hvad som helst og jeg opbygger en uendeligt stor tolerance på ingen tid....det er i hvert fald mine erfaringer indtil nu.

Beklager den selvmedlidende tone - men sådan er det. Det er forhåbenligt bedre i morgen.
Ciao

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke meget at byde ind med mht nedtrapning, men hvis du mangler et klap på skulderen, så syntes det er sindsygt stærkt gået allerede! Det lyder til du har nogle gode omgivelser, og håber på dit vedkommende at du klarer den. Du vil helt sikkert ikke fortryde det!

bobler :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]