Jeg har røget hver dag i et par år. Jeg er 41 år gammel. Jeg kan mærke, at min koncentration og korttidshukommelse bliver påvirket - og det er ikke til det bedre (vi snakker under et gram om dagen i snit). Det er et kendt faktum, at hash påvirker det kognitive system - det er evnen til at lære.
Som 17-årig har du (tro det eller ej, og nu er jeg åbenbart blevet så gammel, at jeg skriver den slags) stadig meget at lære. Det bliver du dårligere til ved at ryge hash hver dag. Hvor stor betydning og hvilken afhænger jo fuldstændig af, hvor god du er til det, når du ikke ryger. Når jeg spiller musik, så kommer effekten af at skrue ned for lydstyrken jo også an på, hvor højt jeg spillede, før jeg skruede ned. Men lyden bliver helt sikkert lavere

.
Man snakker også om et "hash-mønster" eller det, der på psykoklog-sprog hedder "state-based learning". Det betyder, at dit kognitive system så at sige indstiller sig på, at du er skæv, og på en måde kompenserer for det, så du kan lære alligevel. Det betyder så til gengæld, at det kan du ikke, når du ikke ryger. Og det er ikke så godt.
Forskellen på forbrug og misbrug er IMO, at misbrugeren bliver ved, selvom det egentlig ikke er sjovt - bare for at opretholde status quo. Der var jeg nået til, og nu tager jeg lige en pause. Den har varet en uge nu. Join in, hvis du har lyst. På den måde kan du jo også lige teste af, hvordan du reagerer på at lade være med at ryge. Hvis du reagerer negativt, så er det nok noget, du lige skal tænke lidt over. Lad mig i den forbindelse sige, at hash/THC i kroppen har en halveringstid på omkring seks (6) døgn. Det betyder, at du om seks døgn fra nu har halvt så meget THC i kroppen som lige nu - hvis du IKKE ryger. Hvis du ryger dagligt er kurven bare for opadgående hele tiden, og desto længere vil det tage dig at blive "afgiftet". For mig i dag, snakker vi om i hvert fald seks uger. Måske en hel del længere...
Tænk lidt over det, og gør så, hvad du synes er det rigtige. Hash er skægt. Det er verden også...