Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 23:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hash-misbrug?
Junior medlem

hey psychedelia. jeg er en dreng, på 17 år. jeg har røget siden jeg var 15 år, ca dagligt. jeg har tit spekuleret på, om det virkelig er så skadeligt? jeg har ikke lagt mærke til nogle vilde bivirkninger. jeg er muligvis blevet lidt mere ligeglad, med de fleste ting, men det er også kun det. jeg dyrker masser af sport, har arbejde, passer stadig skole, kæreste/venner er der også nok af. Vil bare høre, om det er for skadeligt, når jeg ikke var/er ældre.

-Jeg føler selv jeg kan stoppe i morgen hvis det var (har også holdt pauser før). Men ved bare ikke helt om det ødelægger en, så meget. Er det, hvad man kalder et misbrug?

Insane psychedelia user!

Ja, det er sgu nok et misbrug. Måske mærker du ikke nogen bivirkninger nu, men tro mig. Det kommer når du bliver ældre, for langt de fleste som ryger hæftigt på daglig basis.

Man kan sidde med en bong i hånden når man er 15....wupti så er du sgu 30år og har ikke fået en skid fra hånden.

Medlem
Brugeravatar

Min erfaring er, at man først opdager bivirkningerne når man tager en lang pause. Altså man opdager dem først når de er væk.

Medlem

Nogle mennesker kan godt have en fungerende hverdag og ryge samtidigt, andre kan ikke.. Personligt kan jeg ikke....

Får du lavet dine lektier og alle dine pligter inden du ryger ser jeg ikke det store problem i det, men jeg synes dog du er lidt ung så det ville helt sikkert være en fordel i det mindste at skære lidt ned..

Q

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
hey psychedelia. jeg er en dreng, på 17 år. jeg har røget siden jeg var 15 år, ca dagligt. jeg har tit spekuleret på, om det virkelig er så skadeligt? jeg har ikke lagt mærke til nogle vilde bivirkninger. jeg er muligvis blevet lidt mere ligeglad, med de fleste ting, men det er også kun det. jeg dyrker masser af sport, har arbejde, passer stadig skole, kæreste/venner er der også nok af. Vil bare høre, om det er for skadeligt, når jeg ikke var/er ældre.

-Jeg føler selv jeg kan stoppe i morgen hvis det var (har også holdt pauser før). Men ved bare ikke helt om det ødelægger en, så meget. Er det, hvad man kalder et misbrug?

Jeg ville foreslå dig at holde en pause indtil nytår. Så kan du mærke efter om det gør en forskel på din hverdag. At ryge dagligt i en så ung alder er en meget dårlig idé.

Junior medlem

Swiffa: Altså, alting kører sgu meget godt, får lavet de ting jeg skal, og mere til.

-Vil prøve at holde en pause, og komme med et indlæg igen om en månedstid. Tak for respons!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Jeg kan i hvert fald mærke, at jeg ikke er klar i hovedet i skolen, når jeg har røget hash. Du vil sikkert mærke, at din koncentrationsevne er meget bedre, hvis du overholder din rygepause.

Hash er fedt, men jeg vil vælge at stoppe med det, til jeg har færdiggjort gymnasiet. Det er simpelthen ikke værd at ødelægge min skolegang, fordi jeg hellere vil stene om aftenen. Det kan godt vente nogle år.

Medlem
Brugeravatar

Cannabis virker forskelligt på os alle sammen, og jeg syntes ikke det lyder som at en daglig pibe er et problem for dig overhovedet.. Vil ikke kalde det et misbrug, og hvis du klare dig fint i skolen vil jeg ikke mene det er forkert overhovedet..

Medlem

^ every fucking time.

En ting er, at du overhovedet ikke er i en position til at udtale dig om hvordan daglig cannabis påvirker folk - hvad ved du om emnet, udover at du måske ryger en masse bong? En anden ting er, at selv hvis din hypotese (som du jævnligt lufter) om, at nogen ligefrem har godt af at ryge cannabis dagligt holder, hvordan kan du så bedømme om lige præcis denne person ikke tager skade, ud fra et par linjer?

Lad nu bare være. Drengen er 17 år, selvfølgelig skal han ikke ryge hash dagligt. Der var kommet masser af fine råd som trådstarter lader til at lytte på, så hvorfor komme ind og ligefrem opmuntre ham til at fortsætte et misbrug

Billede

Medlem
Brugeravatar

En ting er, at du overhovedet ikke er i en position til at udtale dig om hvordan daglig cannabis påvirker folk - hvad ved du om emnet, udover at du måske ryger en masse bong?

Hvad får dig til at sige det? Jeg er ikke en gammel vis mand endnu, men jeg syntes nu jeg har en meget god forståelse for hvordan verden hænger sammen. Har boet en hel del forskellige steder, mødt en hel del mennesker, oplevet en del ting. Så jeg vil våge at påstå at jeg ved mere om hvad daglig og jævnlig cannabis rygning gør ved mennesker end dig, og de fleste. Derfor tillader jeg mig at sige min mening, og hvis du ikke er enig, så fred være med det, men det er ikke fair at kalde mig retarderet.
Du går ligesom mange andre herinde efter manden og ikke bolden. Måske syntes du jeg er dum og har spildt mit liv ved at ryge tjald dagligt siden jeg var en knægt? Måske syntes jeg du er dum og har spildt dit liv ved bruge det på at bøje gloser og regne ligninger? Hvad med at vi bare lader vær med at dømme hinanden, og indser at vi alle er forskellige.

Og hvis OP skriver sandheden, klare han sig jo fint i skole, socialt, sport og han siger nu at han stopper i 30 dage bare for nysgerrighed. Og du kalder det et misbrug? Hvis han har røget dagligt i 2 år, og har det på den her måde, så må vi vel være enige om at rygningen ikke er et problem for ham? Og når det ikke er et problem for ham, så syntes jeg han skal ryge hvis han har lyst, og lade vær hvis han ikke har lyst, for han har styr på det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
[quote="[url=http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=627738#p627738]
Og hvis OP skriver sandheden, klare han sig jo fint i skole, socialt, sport og han siger nu at han stopper i 30 dage bare for nysgerrighed. Og du kalder det et misbrug? Hvis han har røget dagligt i 2 år, og har det på den her måde, så må vi vel være enige om at rygningen ikke er et problem for ham? Og når det ikke er et problem for ham, så syntes jeg han skal ryge hvis han har lyst, og lade vær hvis han ikke har lyst, for han har styr på det.[/quote]

Problemet er, at man ofte ryger sin dømmekraft væk. Jeg har i hvert fald set mere end 1 person i min omgangskreds gå fra velfungerende sociale væsner til dovne bonghoveder der ikke snakker med specielt mange andre end dem de kan ryge joints sammen med. Og der er ikke nogen af dem, der mener de har et problem.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^this...

En god indikator, som også har gjort, at jeg nu selv har valgt at lægge røgen helt på hylden i et år, var at jeg følte et behov for at redosere indtil sengetid når først jeg havde røget dagens første joint. Har man det, vil jeg ikke mene at man har den fornødne dømmekraft til at holde et forbrug fornuftigt... Ikke at man er helt fucked og dermed for alt i verden burde stoppe, vi er jo alle forskellige, men det var det som fik mig til at bryde ud af boblen for at blive ude af den i et godt stykke tid... Jeg vil umiddelbart mene, at ingen har godt af et hverdags forbrug, heller ikke selvom de er velfungerende og røgen måske er en udemærket selvmedicinering imod ADHD eller anden psykisk sygdom. Hellere finde sig en god hobby til at få hverdagen på afstand med :)

Medlem
Brugeravatar

Ja det er jeg enig i. De fleste unge der begynder at ryge hash er dumme mennesker der i forvejen har en masse problemer. For de fleste af dem er en daglig pibe en rigtig dårlig ide imens de går i skole, det er klart, men bare fordi du og din omgangskreds ikke kan finde ud af at styre det, betyder det ikke alle andre ikke kan. OP er så en af de mennesker der godt kan finde ud af at styre det, det kan der vel ikke være så meget tvivl om hvis det OP skriver er sandt..

Junior medlem

Det er virkelig individuelt og derfor synes jeg først og fremmest du skal lytte til DIG SELV og mærke efter hvad du kan holde til. Vær ærlig overfor dig selv og prøv at være sammen med dine smokebuddies hvor du IKKE ryger, det plejer også at kunne sætte tingene i perspektiv nogen gange.

Men jeg synes ikke man er dum fordi man ryger, jeg læser personligt på et højt niveau men jeg er til gengæld også stoppet med at ryge så ofte. Nu er det bare en lille treat til mig selv når jeg har overskud og tid til det. Mht "bivirkninger" har jeg ikke mærket noget, jeg vil dog sige at hash og videregående uddannelse ikke går hånd-i-hånd, og jeg synes at taget din alder i betragtning skulle du trappe ned for at holde koncentrationen i skolen, den følelse af "ligeglad" du har går ikke bare væk og når du først bliver ligeglad med skole (og andre ting for den sags skyld) er det ALT for svært at finde gejsten igen.
Husk på der er forskel på et forbrug og et misbrug, selvom det er en tynd linje imellem skal den linje stadig overholdes. Gør det til en oplevelse at ryge hash og udnyt stoffets fantastiske virkninger frem for at gøre det bare for at gøre det og fordi du og dine venner efterhånden egentlig ikke har andet tilfælles end jeres fælles trang til at ryge en joint.

Junior medlem

Om hash er skadeligt?

Ja, hash er skadeligt. Ligesom alkohol, MDMA, LSD og alle andre substanser.

Om du er misbruger?

Du er misbruger, hvis du ikke kan fungere uden. Tager du pauser? Bliver du rastløs når du ikke har røget et stykke tid? Svedeture, uro, angst måske?

Jeg levede "fint og godt" med hash, så længe jeg kunne ryge når jeg ville. Men når jeg var tørlagt, og der gik 12+ timer... Så havde jeg det ikke fint. Min hukommelse blev fucked.

Jeg synes ikke det er smart at ryge hver dag. Men jeg vil ikke dømme dig og sige "Lad være!" - men IMHO så findes der ikke nogen rusmidler, som man har godt af hver dag. Alt med måde.

Junior medlem

Geografisk sted: Langt ude
Jeg har røget hver dag i et par år. Jeg er 41 år gammel. Jeg kan mærke, at min koncentration og korttidshukommelse bliver påvirket - og det er ikke til det bedre (vi snakker under et gram om dagen i snit). Det er et kendt faktum, at hash påvirker det kognitive system - det er evnen til at lære.

Som 17-årig har du (tro det eller ej, og nu er jeg åbenbart blevet så gammel, at jeg skriver den slags) stadig meget at lære. Det bliver du dårligere til ved at ryge hash hver dag. Hvor stor betydning og hvilken afhænger jo fuldstændig af, hvor god du er til det, når du ikke ryger. Når jeg spiller musik, så kommer effekten af at skrue ned for lydstyrken jo også an på, hvor højt jeg spillede, før jeg skruede ned. Men lyden bliver helt sikkert lavere :-).

Man snakker også om et "hash-mønster" eller det, der på psykoklog-sprog hedder "state-based learning". Det betyder, at dit kognitive system så at sige indstiller sig på, at du er skæv, og på en måde kompenserer for det, så du kan lære alligevel. Det betyder så til gengæld, at det kan du ikke, når du ikke ryger. Og det er ikke så godt.

Forskellen på forbrug og misbrug er IMO, at misbrugeren bliver ved, selvom det egentlig ikke er sjovt - bare for at opretholde status quo. Der var jeg nået til, og nu tager jeg lige en pause. Den har varet en uge nu. Join in, hvis du har lyst. På den måde kan du jo også lige teste af, hvordan du reagerer på at lade være med at ryge. Hvis du reagerer negativt, så er det nok noget, du lige skal tænke lidt over. Lad mig i den forbindelse sige, at hash/THC i kroppen har en halveringstid på omkring seks (6) døgn. Det betyder, at du om seks døgn fra nu har halvt så meget THC i kroppen som lige nu - hvis du IKKE ryger. Hvis du ryger dagligt er kurven bare for opadgående hele tiden, og desto længere vil det tage dig at blive "afgiftet". For mig i dag, snakker vi om i hvert fald seks uger. Måske en hel del længere...

Tænk lidt over det, og gør så, hvad du synes er det rigtige. Hash er skægt. Det er verden også...

Hvem? Mig? Nej!

Junior medlem

Man har lavet et stor metastudie, og ifølge det studie, så har hash kun en effekt på din hjerne i 25 dage efter du stopper. Jeg så en stofekspert (tror også han var læge), som var Spanier. Han sad på Silk Roads forum og besvarede alle spørgsmål folk havde om stoffer. Der var en der netop spurgte om skadelighed af hash, og han sagde at det påvirkede hjernen negativt, men at det ville forsvinde igen, hvis man holdt sig fra hash i 25 dage. Men det eneste man kan gøre, når det gælder fakta ang. stoffer og deres negative effekter på kroppen, er at læse om det, og så vurdere om man kan løbe risikoen. Folk har lidt en tendens til at gøre sig kloge på ting, som simpelthen bare er uden for deres niveau. Husk altid på, at de forskere med +5 års uddannelse på universitet næsten altid er uenige, når der kommer nye undersøgelser frem. Så sidder der en erfaren hashbruger på et forum og siger "det skader ikke".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22731735

Men hvad der var mere interessant var, at folk ofte havde deres fokus på hvor meget et stof skadede, hvor ham her stofeksperten synes det var langt mere relevant at finde ud af, hvad for en situation folk var i i deres liv, da det havde større betydning for om man misbruger; altså fx social status, skole, er man ked af det (kærestesørg, dødsfald, etc), osv. Det kan du måske tænke over

Ikke at jeg skal blande mig i hvor meget du ryger, men jeg tror da det er et godt spørgsmål at stille sig selv: hvorfor ryger jeg hash hver dag? Især når du ikke engang rigtig ved om det er skadeligt. Hvis jeg skal give mit bud, så er der ingen tvivl om at der er et eller andet fuldstændig galt, når du har lyst til at være skæv hver dag. Man fungerer ikke som skæv, man siver bare hen og koger. Hvis du synes det er fedt hver eneste dag, så er det måske en lille virkelighedsflugt, eller også er du bare blevet afhængig.

Som der bliver hentydet ovenover, så er hash sjovt, men det burde virkeligheden også være.

Medlem
Brugeravatar

Man fungerer ikke som skæv, man siver bare hen og koger.

Tal for dig selv kiddo :wink:

Moderator
Brugeravatar

Oh the irony..

Tror man skal gøre op med sig selv hvad man får ud af at indtage cannabis på dagligt basis, ift. hvad man giver for det i sociale, fysiologiske og intellektuelle omkostninger, og ting man afholder sig fra at gøre. Men må synge med i korret, og sige at det ikke er smart med et dagligt forbrug, særligt i så ung en alder. Big ups for at tage en pause og mærke efter.

I øvrigt er jeg ikke enig i, at det fortrinsvis er dumme mennesker der indtager cannabis, blandt de skarpeste hoveder jeg har mødt, har en pæn portion af dem indtaget cannabis. Dog ikke sagt at man bliver klogere af det.

Junior medlem

Det er måske lige lovlig firkantet formuleret. Men pointen var, at man sandsynligvis ikke rigtig beskæftiger sig med noget, hvis man kan være skæv hver dag

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]