Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 21:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 20  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Hvis det har været opbevaret som du beskriver, så tvivler jeg på du vil få noget godt ud af at lave en sprøjte. Prøv dig frem med agar i en glovebox, evt. brug en no-pour tek hvor du ikke steriliserer agar i en flaske, men derimod hælder det i små glas som så bliver smidt i trykkogeren i 25 min. Man bruger ikke ret mange sporer på at starte op på agar, så du kan hurtigt se om dit print er fucked eller ej uden at bruge hele printet på et par sprøjter.

Og så er agar sjovt når man først er i gang. :)

Vedr. din tek så er den vist kendt for at virke udmærket, dog er den efterhånden lidt gammel. Prøv at kigge på Frank's WBS Prep (perfect every time) næste gang. Jeg ved ikke så meget om WBS, da jeg selv bruger rug.

Ang. Tyvek, så er det 3M der producerer det. Det er navnet på deres produkt, ikke typen af stof. Hvis ikke det er 3M så er det ikke Tyvek. Jeg bruger selv SFD's som jeg har bestilt over nettet. De skal aldrig skiftes ud ligesom tyvek eller polyester skal efter et vist antal ture i trykkogeren.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
tak for jeres hurtige respons.

jeg har lige smidt et kvart sporeprint ned i h2o/nektar opløsningen og ned i en krukke med wbs, som er blevet stillet til side (optimal temp. (24-28c)?).

hvor lang tid regner i med der kommer til at gå før der sker noget med hensyn til dannelse af mycelie nu hvor jeg har brugt sporer, frem for en anden fremgangs måde.

er godt nok spændt på at se om printet er funktionel eller helt "fucked" - citat pestilence ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Omrkring den optimale temperatur, så er der noget info her:
http://www.shroomery.org/8484/What-are- ... parameters

Du skulle gerne kunne se mycelium inden for en uge. Prøve evt at se de her film, http://www.youtube.com/watch?v=er1i3M-w51E
http://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE

Hvor gammelt er dit print? Har fået cubensis ud af en tre år gammelt print.

Held og lykke med dyrkningen

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
tror det er omkring 2-3 år. nu må jeg håbe det bedste.
læste desuden en tråd med hensyn til en som prøvede udfordringen med at dyrke spids nøgenhat. ikke fordi jeg tror jeg kan gøre det umulige, men nu de gror i naturen kunne man prøve at arbejde med dem. som nævnt magter jeg ikke til at skulle importere noget, der evt. kan give anledning til problemer. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har snakket med et par stykker gennem tiden der mere eller mindre seriøst har forsøgt at dyrke spids nøgenhat, men det er ikke lykkedes for nogen af dem.
At kunne dyrke dem selv er nok en lille drøm for mange af os, men ind til videre har jeg ikke hørt om nogen teknik der skulle gøre det sikkert at der kom noget ud af det.
Eventuelt kan du gå i det lokale supermarked og købe nogen østershatte og prøve med dem, det er billigt, lovligt og giver gode erfaringer, til du falder over sporer igen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
viewtopic.php?f=2&t=44523

Steve Holt! skrev:
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/14560176

Citat:
I don't know to much about liberty caps, but I doubt spraying spores any

where will do a thing. If you want to start an outdoor patch, you need to

have some sort of spawn. Or try to collect some spawn from another

outdoor patch and place it with some more substrate. Depending on your

situation, you'd be better off just cultivating some cubes. They're easy

to grow, and take about a month.

Citat:
I have seen only one or two indoor semilanceata grows that produced a couple of fruits. Outdoors you'll have most luck just splashing spores around pastures. It's amazingly slow growing, and you wouldn't be able to successfully produce spawn.
There is a 'liberty cap cummunity project' thread somewhere on the shroomery, several experienced growers tried to cultivate them, I don't think any succeeded yet.
Cubensis is not an option for outdoor growing in the UK, you could produce several fruits during the summer, but most work would still have to be done indoors.
You should however look into wood digesting psilocybes, cyanescens, cyanofriscosa, azurescens, subaeruginosa etc. They will thrive outdoors in UK conditions.

Så du er slet ikke modtagelig for erfaringer på det punkt? Vi har forsøgt os med alle tilgængelige metoder vi kunne tænke på. Lige fra sporer på petriskåle, til at grave myceliet op og genplante det. Vi er faktisk nogen der har prøvet på det gentagne gange og efter 8 år må jeg komme til den konklusion, at det ikke kan betale sig at bruge mere tid på det for mig.

Medlem

Geografisk sted: Odense
jeg har startet en mellem stor patch af forskellige svampe... trods jeg brugte alle mine penge på at sætte det hele op, tidligere på måneden..
så får jeg penge lige om lidt... og har igen råd til at investere... spørgsmålet. er simpelt: jeg har en stålfri gryde.. med passende låg, skal man ikke ligge et underlag i bunden af glassene??? jeg synes at have opfattet bare kort på min synsnerve at glassene har direkte kontakt til bunden af gryden ikke er særlig godt, eller kan potentielt ødelægge dem... så hvad skal jeg putte under glassene??
kort om projektet:
jeg har jo tidligere samlet en lille art af firben i dette 50x150x50cm(bredde, længde,højde) terrarie, med skydedøre.. og jeg har humidifiers, som jeg ikke har brugt, de sidste 3 måneder. som der stadig virker... og så har jeg planlagt at indstallere udluftningssystem... alt elektrisk vil blive kontrolleret af en timer...
spørgsmålet er bare... jeg ved ikke hvad der yielder mere... ??? PF tech? (klart den simpleste) også hvis jeg stabler kagerne på hinanden og støtter deres balance ved at putte en pind ind så jeg har et tårn af kager. haha... på den anden side.... hvis jeg skærer kagerne ud i stykker, så det ligner ost der er blevet skåret ud, så får jeg en større overflade... og kan sprede dem langs bunden af terrariet... og måske hvis jeg bruger et hønsenet, til at lave etager... så kan jeg vel få mere ud af det... spørgsmålet er bare.... er der ikke nogen andre substrater hvor der er mere næring end vermiculite og rismel?? eller er det nok??? jeg kunne blive ved...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Læg et stykke sølvpapir der foldet et par gange ned i bunden og kom en tallerken oven på, whatever, vær kreativ.

Det yielder det det yielder. Med multi spore ved du aldrig hvad for nogle genetiske træk dine svampe vil have og hvor mange der kommer fra hvilke kager. Det er ét fedt om du smuldrer dem ud i bakker eller bruger kagerne som de er. Hvis du vil have et større yield, så er du nødt til lave et monotub af en art som du hælder en masse ting sammen nede i, men det kræver i første omgang en trykkoger.

Rismel og verm er meget næringsrigt for myceliet. Desuden vil alt andet end rismel kræve en trykkoger.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

Læg et stykke sølvpapir der foldet et par gange ned i bunden og kom en tallerken oven på, whatever, vær kreativ.

Det yielder det det yielder. Med multi spore ved du aldrig hvad for nogle genetiske træk dine svampe vil have og hvor mange der kommer fra hvilke kager. Det er ét fedt om du smuldrer dem ud i bakker eller bruger kagerne som de er. Hvis du vil have et større yield, så er du nødt til lave et monotub af en art som du hælder en masse ting sammen nede i, men det kræver i første omgang en trykkoger.

Rismel og verm er meget næringsrigt for myceliet. Desuden vil alt andet end rismel kræve en trykkoger.

hver kage er anderledes.. men de her sporer er taget fra den svamp der var hurtigst.... og størst...
lidt i kontrol skal man vel være.... men ja det er vel altid multisporer...

Medlem

jeg ved sgu ikke hvad der er i vejen med en almindelig gryde... jeg har sgu haft det fint nok med at opnå fine resultater førhen uden trykkoger med andre substrater... men det er vel en smagssag

Medlem

desuden ved brug af PDA, (agar) så kan jeg isolere en stærk type mycelie...
men det er jo logik for erfarende mennesker som dig pestilence... så det behøver jeg jo ikke fortælle...

Medlem

jeg fandt lige den der video.. hvor jeg lærte at isolere gode mycelier fra dårlige:
http://www.youtube.com/watch?v=er1i3M-w51E
han snakker om genom typer her: 51:55
happy growing..

Medlem

Kan svampene i de yngste stadier have blålige plamager på selv svampene og på det omkringværende mycelium? Jeg kan desværre ikke få taget et ordentligt billede hvor det er til at se. Men jeg synes ikke at det ligner mug. Det ligner bare at selve myceliet er blåligt enkelte steder. Det er meget lidt. Men jeg vil lige vente en dag eller to for at se om det breder sig. Hvis det skulle være mug hvordan kommer jeg så af med på den mest skånsomme måde overfor svampene og myceliet? Har læst om noget med noget vand blandet op med en god del salt som skal pensles på muggen. Men jeg kunne godt tænke mig at få lidt respons og hvad i mener jeg bør gøre hvis det er mug?

Bill Hicks

Medlem

Kan svampene i de yngste stadier have blålige plamager på selv svampene og på det omkringværende mycelium? Jeg kan desværre ikke få taget et ordentligt billede hvor det er til at se. Men jeg synes ikke at det ligner mug. Det ligner bare at selve myceliet er blåligt enkelte steder. Det er meget lidt. Men jeg vil lige vente en dag eller to for at se om det breder sig. Hvis det skulle være mug hvordan kommer jeg så af med på den mest skånsomme måde overfor svampene og myceliet? Har læst om noget med noget vand blandet op med en god del salt som skal pensles på muggen. Men jeg kunne godt tænke mig at få lidt respons og hvad i mener jeg bør gøre hvis det er mug?

det er højest sandsynligt ikke mug. det er bare sådan at svampe reagere ved berøring..
det er en bruising.... lidt ligesom når du får et blåt øje...
hehe.. ej jeg ved ikke hvordan det kan samlignes men det er meget normalt...

Medlem

Godt nok. Har lavet vatpinde testen uden spor af farve på vatpinden så det burde ikke være mug :)

Bill Hicks

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Den er heller ikke helt holdbar. Myceliet kan godt smitte blå farve af på vatpinden. Men som skimenneske siger, så er det bare bruising.

йети skrev:

Medlem

efter en kage, har yieldet maksimum.. har jeg den ide at skærer kagerne ud... putte dem i bakker med mellemrum, indsætte nyt substrat...
også vente til det er fuldt koloniseret.. også begynde og høste igen, også til maksimum er nået så begynde forfra....
bør det ikke også være en mulighed??? eller er det at tage en risiko??? bør jeg bare holde mig til at høste frisk mycelie, kultiveret på agar? eller er der andre end jeg der ser muligheder ligeså vel??? nogen der ser harm i genbrug af gammelt men aktivt mycelium?

Medlem

hvordan laver jeg mit eget PDA pulver??? jeg har altid bare købt pulveret... men jeg gad godt vide hvordan man laver sit eget..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan sagtens genbruge dit mycelium og også få noget ud af det, men pas på det ikke kontaminerer.
På et tidspunkt når myceliet dog sit maksimale amtal celledelinger og det begynder at gå langsomt.
Hvis du vil have en kultur som du kan dyrke på igen og igen, kan du først dyrke fra sporer på agar, derefter isolere og til sidst dyrke fra den ene petriskål med en ren kultur over på mange petriskåle, som du opbevarer sterilt på køl, hvor de kan holde sig et par år.
Hver gang du skal i gang med at dyrke tager du så en ny petriskål frem og går ud fra den. Prøv at løse stamets bøger eller eller se afsnittet om master culture slants og agar i lets grow mushrooms.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

hvordan laver jeg mit eget PDA pulver??? jeg har altid bare købt pulveret... men jeg gad godt vide hvordan man laver sit eget..

10g kartoffelmel, 7g dextrose og 10g agar blandes sammen (med 500ml vand og trykkoges i 40 min ved 100kpa).

йети skrev:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]