Here we go again... Join in anyone

Jeg er nu på sjette dag på min rygepause. Jeg har røget hash (ikke pot) i i hvert fald 25 år (jeg er knap 42 i dag), og de sidste 12-13 år har jeg røget joints flere gange ugentligt. Indenfor de sidste par år er det eskaleret til dagligt forbrug. Jeg har aldrig røget de vilde mængder - vi snakker omkring eller lige under et gram dagligt.
Der er ingen omstændigheder, der tvinger mig til at holde op eller holde pause. Som udgangspunkt betragter jeg det som en pause, da jeg egentlig meget godt kan li' at være skæv fra tid til anden, og jeg forbeholder mig retten til at tage en tur sådan hver 14. dag, når jeg engang er afgiftet. Derfor pause frem for stop. Men jeg kunne jo ombestemme mig...
Hele vejen igennem mit forbrug, som jeg faktisk her gerne vil indrømme som et misbrug, har det ikke voldt mig nogen særlige eller i hvert fald synlige problemer. Jeg har haft en karriere indenfor kommunikation og skriveri og endte faktisk i et ret godt chefjob på en større offentlig arbejdsplads (som jeg nu har sagt op for at være selvstænding, men den hjerneblødning er en anden og selvstændig historie). No problem at all. Selvfølgelig var der den klassiske "dyne-om-hovedet"-følelse først på dagen og cravings sidst på eftermiddagen, men ikke noget, der betød noget i praksis for mit virke på jobbet eller i familien (i det omfang, jeg har haft sådan én - der har været et par brud). Jeg spiller og skriver også musik og skriver også lidt til skuffen og blogger sådan bare for sjov, så kreativt har jeg også hele vejen igennem været okay-cool kørende.
Jeg vil have en pause dels for at bevise, at jeg kan, dels fordi det lugter lidt af selvmedicinering (og så er det måske smart at finde ud af, hvad man faktisk fejler, før man selv udskriver og tager medicin?) og dels fordi, jeg begynder at få en mistanke til, at et dagligt forbrug nok ikke nødvendigvis er fordelagtigt økonomisk, socialt og sundhedsmæssigt (det er jo stadig røg, og det er usundt at ryge). Jeg har også taget mig selv i at rulle et joint eller tre hjemmefra, før jeg tog til en privatfest og så i øvrigt liste af og ryge dem i smug. Den slags forekommer mig at være et tegn på nogle lidt forkerte eller i hvert fald uheldige tanke- og reaktionsmønstre.
Jeg er som sagt på sjettedagen af denne rygepause. Jeg tog også en pause for nogle måneder siden med samme motivation og ambition. Det holdt i omkring otte-ti dage, og så var jeg tilbage i dagligt forbrug. So here we go again...
Så meget til baggrund i første omgang - spørg, og jeg vil svare efter bedste evne. Nu til den oplevede virkelighed:
Det er ikke noget stort problem at holde op fra den ene dag til den anden. Det er bare at gøre det. Der er ingen symptomer eller noget, det første døgns tid udover lysten til en joint, og den lader jeg så være med at ryge.
Søvnbesværet kommer allerede den første nat. Hash ser ud til at være helvedes effektiv sovemedicin (vi ved jo godt, at det sløver en kende

), og når man holder op, så skal man selv klare det dér sove-halløj, og det er bare ikke det samme. De første nætter har jeg sovet on-off en god times tid ad gangen - sammenlagt en 4-6 timer på en nat.
Nattesved kom for mit vedkommende omkring andet døgn. Ret kraftigt, som i, at jeg er begyndt at tage en t-shirt på i seng (plejede at sove nøgen), og den bliver sgu' noget fugtig.
Min appetit er forduftet. Det føles meget mærkeligt. Jeg kan egentlig mærke, at jeg er sulten, men kan simpelthen ikke få mig selv til at spise noget. Tre blødkogte æg ryger ned til morgenmad uden problemer, men det medfølgende rundstykke/stykke brød skal nærmest skylles ned med vand/juice/kaffe, fordi det nærmest vokser i munden og giver kvalme. Jeg klarer lige at overvinde den, men mere bliver det ikke til før det er aftensmadstid, og dér er mit indtag omkring halveret. Det skal lige sige, at jeg er 178 cm høj og vejer 65 kilo fra start, så der er ikke så meget at give af. Jeg er skrumpet en buksestørrelse på en uge... Help wanted on that one

Efter at have været fraværende fra dag tre er dynen om hjernen nu kommet tilbage og på fuld tid. Det er irriterende, men til at leve med. Jeg er ikke så helvedes veloplagt, føler mig ikke voldsomt kreativ og bliver meget distraheret og ukoncentreret. Overspringshandlinger ser også ud til at være et problem. Jeg skulle have skrevet en masse artikler i dag, som jeg faktisk får penge for, men i stedet skriver jeg dette

.
Humøret... Well... Det er lidt svært at sige, idet der forekommer at være omstændigheder omkring privaten og økonomien, der 100% legitimerer dårligt humør, men jeg kan ikke udelukkende, at kæreste, børn og bonusbarn oplever mig som en kende mere opfarende, nærtagende og gal i skralden

. Hvad siger I til den?
Sex: jo tak

. Læs dog lige den med temaerne i privaten. Udstyret og teknikken ser imidlertid ud til at være i orden endnu, og jeg har da også taget en enkelt snurretur. Men det har ikke været på mit initiativ...
Jeg har læst, hvad jeg har kunnet finde på nettet om abstinens-symptomer og afgiftning, og det ser ud til, at det for en fyr som mig godt kan tage en seks ugers tid at komme ovenpå? THC opløses og bindes i fedt i stedet for vand og er derfor ikke sådan at komme af med, når først det er kommet ind i kroppen. Halveringstiden er omkring seks døgn, så vidt jeg har kunne læse, så med et stort ugentligt forbrug i i hvert fald femten år, er der jo blevet akkumuleret en del derinde... Lige nu må jeg alstå være omtrent lige så fuld af THC, som en firstimer, der lige har brugt et par uger på Månefiskeren... Ret vild tanke, egentlig. Men på plussiden: Der er i dag kun halvdelen af den THC i mig, der var for en uge siden og om seks uger, vil det knap kunne måles...
Jeg har købt noget baldrian-urtete til lige at tage toppen af søvnløsheden, men jeg ved ikke rigtig, om der ikke skal skrappere sager til?
Jeg har altid været glad for rødvin. Nok lige glad nok

. Jeg har et alkoholforbrug på en tre-seks genstande om dagen. Jeg er fuldstændig på det rene med Sundhedsstyrelsens anbefalinger på det område, men jeg tænker, at man skal angribe lasterne en ad gangen - ellers går det helt galt. Og jeg drikker hverken mere eller mindre alkohol nu end før. Nogen gode tips/brugbare erfaringer i den anledning?
Det var en lang smøre. Tak for, at du gad læse den til ende. Vil du være med? Har du bidrag? Kom kæk...
/Zaphod (Beeblebrox II - galaktisk præsident)