Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 06:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Langt ude
Here we go again... Join in anyone :-)

Jeg er nu på sjette dag på min rygepause. Jeg har røget hash (ikke pot) i i hvert fald 25 år (jeg er knap 42 i dag), og de sidste 12-13 år har jeg røget joints flere gange ugentligt. Indenfor de sidste par år er det eskaleret til dagligt forbrug. Jeg har aldrig røget de vilde mængder - vi snakker omkring eller lige under et gram dagligt.

Der er ingen omstændigheder, der tvinger mig til at holde op eller holde pause. Som udgangspunkt betragter jeg det som en pause, da jeg egentlig meget godt kan li' at være skæv fra tid til anden, og jeg forbeholder mig retten til at tage en tur sådan hver 14. dag, når jeg engang er afgiftet. Derfor pause frem for stop. Men jeg kunne jo ombestemme mig...

Hele vejen igennem mit forbrug, som jeg faktisk her gerne vil indrømme som et misbrug, har det ikke voldt mig nogen særlige eller i hvert fald synlige problemer. Jeg har haft en karriere indenfor kommunikation og skriveri og endte faktisk i et ret godt chefjob på en større offentlig arbejdsplads (som jeg nu har sagt op for at være selvstænding, men den hjerneblødning er en anden og selvstændig historie). No problem at all. Selvfølgelig var der den klassiske "dyne-om-hovedet"-følelse først på dagen og cravings sidst på eftermiddagen, men ikke noget, der betød noget i praksis for mit virke på jobbet eller i familien (i det omfang, jeg har haft sådan én - der har været et par brud). Jeg spiller og skriver også musik og skriver også lidt til skuffen og blogger sådan bare for sjov, så kreativt har jeg også hele vejen igennem været okay-cool kørende.

Jeg vil have en pause dels for at bevise, at jeg kan, dels fordi det lugter lidt af selvmedicinering (og så er det måske smart at finde ud af, hvad man faktisk fejler, før man selv udskriver og tager medicin?) og dels fordi, jeg begynder at få en mistanke til, at et dagligt forbrug nok ikke nødvendigvis er fordelagtigt økonomisk, socialt og sundhedsmæssigt (det er jo stadig røg, og det er usundt at ryge). Jeg har også taget mig selv i at rulle et joint eller tre hjemmefra, før jeg tog til en privatfest og så i øvrigt liste af og ryge dem i smug. Den slags forekommer mig at være et tegn på nogle lidt forkerte eller i hvert fald uheldige tanke- og reaktionsmønstre.

Jeg er som sagt på sjettedagen af denne rygepause. Jeg tog også en pause for nogle måneder siden med samme motivation og ambition. Det holdt i omkring otte-ti dage, og så var jeg tilbage i dagligt forbrug. So here we go again...

Så meget til baggrund i første omgang - spørg, og jeg vil svare efter bedste evne. Nu til den oplevede virkelighed:

Det er ikke noget stort problem at holde op fra den ene dag til den anden. Det er bare at gøre det. Der er ingen symptomer eller noget, det første døgns tid udover lysten til en joint, og den lader jeg så være med at ryge.

Søvnbesværet kommer allerede den første nat. Hash ser ud til at være helvedes effektiv sovemedicin (vi ved jo godt, at det sløver en kende ;-) ), og når man holder op, så skal man selv klare det dér sove-halløj, og det er bare ikke det samme. De første nætter har jeg sovet on-off en god times tid ad gangen - sammenlagt en 4-6 timer på en nat.

Nattesved kom for mit vedkommende omkring andet døgn. Ret kraftigt, som i, at jeg er begyndt at tage en t-shirt på i seng (plejede at sove nøgen), og den bliver sgu' noget fugtig.

Min appetit er forduftet. Det føles meget mærkeligt. Jeg kan egentlig mærke, at jeg er sulten, men kan simpelthen ikke få mig selv til at spise noget. Tre blødkogte æg ryger ned til morgenmad uden problemer, men det medfølgende rundstykke/stykke brød skal nærmest skylles ned med vand/juice/kaffe, fordi det nærmest vokser i munden og giver kvalme. Jeg klarer lige at overvinde den, men mere bliver det ikke til før det er aftensmadstid, og dér er mit indtag omkring halveret. Det skal lige sige, at jeg er 178 cm høj og vejer 65 kilo fra start, så der er ikke så meget at give af. Jeg er skrumpet en buksestørrelse på en uge... Help wanted on that one ;-)

Efter at have været fraværende fra dag tre er dynen om hjernen nu kommet tilbage og på fuld tid. Det er irriterende, men til at leve med. Jeg er ikke så helvedes veloplagt, føler mig ikke voldsomt kreativ og bliver meget distraheret og ukoncentreret. Overspringshandlinger ser også ud til at være et problem. Jeg skulle have skrevet en masse artikler i dag, som jeg faktisk får penge for, men i stedet skriver jeg dette :-). :peace:

Humøret... Well... Det er lidt svært at sige, idet der forekommer at være omstændigheder omkring privaten og økonomien, der 100% legitimerer dårligt humør, men jeg kan ikke udelukkende, at kæreste, børn og bonusbarn oplever mig som en kende mere opfarende, nærtagende og gal i skralden :evil: . Hvad siger I til den?

Sex: jo tak ;-). Læs dog lige den med temaerne i privaten. Udstyret og teknikken ser imidlertid ud til at være i orden endnu, og jeg har da også taget en enkelt snurretur. Men det har ikke været på mit initiativ... :hm:

Jeg har læst, hvad jeg har kunnet finde på nettet om abstinens-symptomer og afgiftning, og det ser ud til, at det for en fyr som mig godt kan tage en seks ugers tid at komme ovenpå? THC opløses og bindes i fedt i stedet for vand og er derfor ikke sådan at komme af med, når først det er kommet ind i kroppen. Halveringstiden er omkring seks døgn, så vidt jeg har kunne læse, så med et stort ugentligt forbrug i i hvert fald femten år, er der jo blevet akkumuleret en del derinde... Lige nu må jeg alstå være omtrent lige så fuld af THC, som en firstimer, der lige har brugt et par uger på Månefiskeren... Ret vild tanke, egentlig. Men på plussiden: Der er i dag kun halvdelen af den THC i mig, der var for en uge siden og om seks uger, vil det knap kunne måles...

Jeg har købt noget baldrian-urtete til lige at tage toppen af søvnløsheden, men jeg ved ikke rigtig, om der ikke skal skrappere sager til?

Jeg har altid været glad for rødvin. Nok lige glad nok :cheers: . Jeg har et alkoholforbrug på en tre-seks genstande om dagen. Jeg er fuldstændig på det rene med Sundhedsstyrelsens anbefalinger på det område, men jeg tænker, at man skal angribe lasterne en ad gangen - ellers går det helt galt. Og jeg drikker hverken mere eller mindre alkohol nu end før. Nogen gode tips/brugbare erfaringer i den anledning?

Det var en lang smøre. Tak for, at du gad læse den til ende. Vil du være med? Har du bidrag? Kom kæk...

/Zaphod (Beeblebrox II - galaktisk præsident)

Hvem? Mig? Nej!

Medlem

Hej Zaphod

Dit søvnmønster burde være normaliseret omkring 2-4 uger inde i afgiftningen. I starten virker det meget fjernt, at man nogensinde kan sove igen ved egen hjælp, men bare rolig, det skal nok komme. Du kan evt. hjælpe lidt på vej, ved at holde faste sengetider. Efter noget tid vil søvnen finde dig uden besvær.
Baldrian har aldrig virket for mig, men et melatonin-tilskud ville måske kunne hjælpe.

Du vil formentlig, kunne mærke ændringer, i krop og psyke, i et par måneder, mens dit system normalisere sig post-cannabis. Det er normalt at føle lykke, angst, depression og andre følelsesmæssige udsving, til du er helt afgiftet. Det bør ikke lede til bekymring - det går over igen.

Held og lykke med din rygepause. Den skal du nok blive glad for :)

Medlem

hey! godt initiativ for det første. jeg ved, der er en million tråde herinde om emnet. Der er rigeligt med råd og motivation at finde.

En ting jeg dog synes er vigtigt at være opmærksom på, hvis sådan et rygestop skal lykkes: Du vil helt sikkert opleve et humørdyk når du lægger hashen på hylden. Generaliseret angst og mild depression er ikke unormalt. Du vil mærke dine følelser meget intenst, både på godt og ondt. Det er vigtigt at du ikke rør hash igen, ikke engang et enkelt sug, før dit humør har stabiliseret sig og du igen kan føle dig glad, afbalanceret og rolig uden at være skæv eller uden at se frem til at være skæv. Der går som regel relativt lang tid - for nogen op til et halvt år. På den ene side kan det virke enormt hårdt at se i øjnene. Men hvis du fokuserer på det positive, nemlig at du udvikler dig i en god retning hver dag, så bliver det meget nemmere, endda sjovt og spændende. Hvis du derimod vælger at belønne dig selv med en joint om 14 dage for god indsats, så har det hele været spild. Også selvom du føler, du er nået langt...

Mht til din appetit og søvn, det skal nok komme igen om kort tid, don't worry. Det bliver super dejligt for dig at opleve en ægte træthed og sult igen. Den hash-inducerede søvn er forresten ikke særlig god eller sund, og du vil snart opleve hvad det vil sige at være rigtigt udhvilet, hvis du skulle have glemt det :)

bottomline: hvis du skal gøre det, så gør det for alvor, eller lad være med at spilde tiden. Og jeg anbefaler selvfølgelig at du gør det - livet er meget federe, nemmere og sjovere når man ikke er afhængig af et stof.

Held og lykke med din rejse - det bliver fedt! Forsøg at oplev så mange nye ting som mulig, forkæl dig selv med en rejser eller andet - det er det værd, helt sikkert. Lige pludselig har du glemt hashen og vænnet dig til at mærke dig selv og verden på en helt anden, mere ægte måde

edit: den her har du sikkert hørt tusindvis af gange, men motion er SÅ godt og kan hjælpe til at stabilisere dig psykisk og fysisk meget hurtigere

Junior medlem
Brugeravatar

Hey, Jeg må ærlig indrømme at jeg ikke læste hele oplægget, men jeg kan sige så meget at der lyder som lidt af en venstrehåndsaftale med dit eget sind.. Du kalder det selvmedicinering og at hash er god søvnmedicin.. Self. lader thc dig træde ind i en afslappet trance, men brug for guds skyld altid på lidt inden du bare kaster dig i lagnerne.. Hør lidt musik, spil lidt tetris (Det gør jeg selv ;) ) spis lidt slik.. Bare husk at smide på med gode følelser fra højre hånd og så må du hellere hugge den venstre af med en rusten slagterdolk, end at komme til at ryge en joint med venstre.. Det er hele meningen og forskellen på demokrati eller et liv i ekstase :D peace

Junior medlem
Brugeravatar

Man klør sig kun i røven med venstre hånd !

Junior medlem

Hey, Jeg må ærlig indrømme at jeg ikke læste hele oplægget, men jeg kan sige så meget at der lyder som lidt af en venstrehåndsaftale med dit eget sind.. Du kalder det selvmedicinering og at hash er god søvnmedicin.. Self. lader thc dig træde ind i en afslappet trance, men brug for guds skyld altid på lidt inden du bare kaster dig i lagnerne.. Hør lidt musik, spil lidt tetris (Det gør jeg selv ;) ) spis lidt slik.. Bare husk at smide på med gode følelser fra højre hånd og så må du hellere hugge den venstre af med en rusten slagterdolk, end at komme til at ryge en joint med venstre.. Det er hele meningen og forskellen på demokrati eller et liv i ekstase :D peace

Måske skulle du have læst hele indlægget ;-). Men hvis jeg har udtrykt mig uklart, så lad mig præcisere: selvmedicinering er IKKE godt - ikke en gang, hvis man er læge. Det er jo en af grundene til, at jeg skal have en pause :peace:

Hvem? Mig? Nej!

Junior medlem
Brugeravatar

Hør her skødehund.. Hvis du kalder DET selvmedicinering, så kan du også beskylde dig selv for at komme mad i maven og så møde skammen bagefter.. Du bør aldrig gøre noget som helst af nødtørst men fordi du har brug for og synes at det er rart at være tilfreds

Junior medlem
Brugeravatar

Undskyld udtrykket skødehund, men seriøst.. Man har sgu ansvar for sit eget ve og vel

Dedikeret medlem

Hammedhatten du behøver ikke at tage det personligt at Ts kalder det selvmedicinering - ryg du bare videre og lad vær med at pive!

Junior medlem

Undskyld udtrykket skødehund, men seriøst.. Man har sgu ansvar for sit eget ve og vel

Forgiven. I'm like that :-)

Hvem? Mig? Nej!

Junior medlem

Hør her skødehund.. Hvis du kalder DET selvmedicinering, så kan du også beskylde dig selv for at komme mad i maven og så møde skammen bagefter.. Du bør aldrig gøre noget som helst af nødtørst men fordi du har brug for og synes at det er rart at være tilfreds

Hør her muskelsvindsbastardkøter: jeg kalder det selvmedicinering, fordi det egentlig ikke er sjovt mere, men bare grimmere, hvis jeg lader være. Det forekommer som ufarbar vej, hvis det bliver sådan, at livet, hverdagen og universet er lidt lettere at håndtere, set gennem røgen fra en joint. Det er en personlig erkendelse. Jeg vil gerne ryge for sjov igen, men det forekommer mig, at jeg ført skal holde op med at ryge for alvor. Det er fedt, at det stadig virker for dig, og jeg er lidt misundelig. Men jeg HAR prøvet et par baner coke og tænkt - "Hey HER er et drug i stedet for det dér tøsenoget". Og så er det farligt. I hvert fald for mig...

Hvem? Mig? Nej!

Junior medlem

Det er vigtigt at du ikke rør hash igen, ikke engang et enkelt sug, før dit humør har stabiliseret sig og du igen kan føle dig glad, afbalanceret og rolig uden at være skæv eller uden at se frem til at være skæv. Der går som regel relativt lang tid - for nogen op til et halvt år.

Et halvt år forekommer unægtelig som ret lang tid. Satser på, jeg er en af de heldige, der klarer den på en seks ugers tid. Nu har jeg ingen ambitioner om et stabiliseret humør. Det er okay-fint med oppere og nedere - sådan er livet jo også. Det vil jeg ikke undvære - så kunne jeg jo lige så godt tage antidepper... Men jeg tror, jeg fanger pointen...

Hvem? Mig? Nej!

Medlem

Hehe. Jeg ved ikke, hvordan du fik det ud af mit indlæg. Måske har jeg været dårlig til at udtrykke mig?

Anyway, spørg dig selv hvorfor du gerne vil stoppe. Hvis du ikke er klar til at tage i hvert fald et halvt års detox og virkelig arbejde for en ny livsstil, er der IMO ikke nogen pointe i overhovedet at gøre det.

Men held og lykke, lige meget hvad

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Enig med lykkeli... Du er i hverdags ryge vanen nu... Den er pissenem at starte op forfra når du begynder igen, fordi det netop er en vane... Ved selvfølgelig ikke om du er typen der kan håndtere det - personligt har jeg taget konsekvensen og holder nu et års pause, startede i sommers, fordi jeg konstant blev ved med at falde tilbage i vanen efter de korte pause jeg tog...

Junior medlem

Enig med lykkeli... Du er i hverdags ryge vanen nu... Den er pissenem at starte op forfra når du begynder igen, fordi det netop er en vane... Ved selvfølgelig ikke om du er typen der kan håndtere det - personligt har jeg taget konsekvensen og holder nu et års pause, startede i sommers, fordi jeg konstant blev ved med at falde tilbage i vanen efter de korte pause jeg tog...

Øv. Men point taken. Jeg har generelt rygrad som en vingummibamse, såeh... Men håbet/ambitionen var at vende tilbage til fordums (fem-seks år siden) forbrug begrænset til weekends - og så nøjes med hver anden weekend...

Hvem? Mig? Nej!

Junior medlem
Brugeravatar

Hammedhatten du behøver ikke at tage det personligt at Ts kalder det selvmedicinering - ryg du bare videre og lad vær med at pive!

Den er jeg fandme med på ! :rocking:

Dedikeret medlem

Jeg har endnu til gode at opleve at jeg har kunne holde det til hver anden weekend de gange jeg har prøvet er det endt med at blive oftere igen igen.
Så den er svær at bryde den vane med at være hverdagsryger :)
Sport og gerne en aktivitet som fanger er godt for at få hjerne til at se positivt på den udvikling som du er i stand til at skabe kva energi overskuddet, som du kan vælge og bruge fornuftigt.
Få noget fra hånden og glæd dig over det - tillad dig selv og glæd dig over de små ting og del begejstringen med konen og børnene - det smitter og genstarter jeres forhold.
Tænk dig glad- husk at sætte ord på og del med familien.

Det virker :P

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Jeg er selv på 10. uge ren nu, jeg er stolt og skal holde ud helt til juli. Det er så pga. skole.
Held og lykke!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kunne måske øge motivationen ved at læse div. bøger om fordelene ved rygepauser/stop.
Denne bog har tidligere været vent på forummet.
Uddrag:
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fssp.esbjergkommune.dk%2FAdmin%2FPublic%2FDownload.aspx%3Ffile%3D%2FFiles%2FFiler%2FStofinformation%2FHashhefteWEB.pdf&ei=entlUs-cPKnQ4QSXqYGoCA&usg=AFQjCNGCg_Df2GE_TB5R_OCHX3kSOtThQw

Link: http://bog.nu/titler/ud-af-hashmisbrug-thomas-lundqvist-og-dan-ericsson

(Baudelaire 1860).

Junior medlem

Jeg er sådan set ikke i tvivl om det fordelagtige ved at tage en pause. Men tak :-). Elsker i øvrigt Baudelaire-citatet... Hvor er det fra?

Den her kommer til at lyde lidt dum og ynkelig, men: er der et godt og hyggeligt alternativ til hash, der ikke hænger så længe i kroppen?

Hvem? Mig? Nej!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]