Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 00:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen,
jeg ryger som regel på min altan, både tobak og cannabis. for lidt tid siden bankede min overbo på min dør, hvor han fortalte at røgen generede ham, og spurgte om jeg evt. ikke kunne gå en tur udenfor når jeg skulle ryge fed. Jeg var skæv men stadigvæk rimelig frisk, jeg kunne dog se at han var ubekvem og usikker over situationen. han er vel omkring 30 år og virkede som om han hellere "ville løse" problemet internt end tage kontakt til politiet. jeg er 21. jeg undrer mig over om han kan melde mig til politiet eller tage kontakt til bestyrelsen (jeg bor til leje), hvis jeg fortsætter med at ryge på altanen. fordi ærligt talt, så kan jeg ikke se hvordan det skulle generer ham? på den anden side tænker jeg hele tiden på om der vil dukke et par betjente op til et visit eller at min udlejer som er min mor bliver kontaktet af en vred bestyrelse fordi hele min opgang har sat sig imod mig. jeg kommer fra en meget borgerlig familie, så i kan overveje hvordan min familie reagerer på noget sådan. men jeg er mest bange for det med politiet, hvad er mine rettigheder? eller hvad er min overbo/naboers rettigheder?

Medlem

Synes du skal køre god stil overfor din overbo, og så gå en tur når du skal ryge en joint. Han kommer stille ned og spørger dig, om du ikke kan gøre det et andet sted, og det synes jeg du skal respektere. I øvrigt har din overbo loven på sin side, da han snildt kan kontakte politiet, hvorefter de kan få en ransagningskendelse og kommer i tide og utide.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Hold op med at ryge på terassen.
Din overbo har været flink og gået til dig for at løse problemet, så der fik du en gratis chance.
Selvfølge har han ret til at tilkalde politiet - cannabis er ulovligt.
Hvis han siger han er generet af røgen, så er det sådan det er, uanset hvad du syntes.
Du må finde en løsning, så det ikke generer nogen :D

-John Rooney.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Jeg vil nok have fortsat med at ryge smøger på altanen og ellers hoppet en tur ud i det blå når der skulles fyres op for de stærkere sager :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
ja øh.. jeg ville personligt snakke med ham igen.
spørge hvordan det genere ham, du er vel "i det fri" ? og kan ryge så mange smøger du vil ? og kan du ikke bare stå inde i stuen og ryge din joint med vinduet åbent så han ikke behøver at se på det ? kan egentlig godt forstå det hvis han har gæster eller andet at han ikke gider at se på at der står en mand og ryger joint, ved ikke hvor meget kan kan se. men ellers ja ! gå en tur når du skal ryge din fed. men smøgerne syntes jeg sgu ikke han skal blande sig i om du ryger. hvis du har valgt at have et røgfrit hjem (??) så skal du sgu da ikke jages yderligere bort fordi du ryger en smøg. det jo sygt.

Dedikeret medlem

Jeg tænker lidt hvad med emhætten?

Junior medlem

God respons. Tobak skal han afgjort ikke blande sig i, og jeg vil generelt gerne have mit hjem røgfrit. Jeg har været cool omkring det han sagde, og jeg vil selvfølgelig godt være en god nabo, specielt fordi han kom ned og fortalte mig om hvordan han synes at det var et problem, så jeg sørger for at ryge udenfor i perioder hvor folks vinduer er åbne. men på samme måde som jeg viser ham godt naboskab ved at gå udenfor en gang imellem, burde han så ikke også være lidt mere cool omkring det og bare lukke hans vindue i en kvaters tid når det er til gene. jeg mærker samtidig at der er bred konsensus om at det er ulovligt, men er det strafbart? dommerkendelse, ransagninger lyder mig sindssygt, som USA-NARCS lignende tilstande? i så fald håber jeg bare på at han hiver fat i mig inden han gør noget mere drastisk, vel vidende at jeg nok vil gå lidt mere i dybden med hvorfor og hvordan det generer ham. jeg er måske lidt blind, men som en sagde, ser jeg det som værende "i det fri". samtidig kan jeg godt se problematikken hvis man har gæster på besøg osv. Jeg har ikke noget problem i at gå udenfor, men hvis jeg så gik om i gården, så ville røgen jo stadigvæk sive op i nogle lejligheder, skal jeg så gå hen i en park, og hvad hvis jeg har lyst til at tænde en joint kl 2 om natten og ikke orker gå udenfor, og det nok ikke er til gene for nogen? nogle gange vælger jeg at ryge indenfor, men prøver at holde det nede så der ikke skal stinke når venner og familie er på besøg. yderlige ville rygning indenfor helt sikkert skabe irritation hos hele opgangen. kan folk bare ikke slappe lidt af omkring det her. men cannabis skaber jo al mulig form for hetz.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror ikke politiet ville gide at gøre noget ved en anmeldelse af "min underbo ryger hasss" - det er nok mere udlejer og boligforening, what not, du skal bekymre dig om. Synes du skal snakke med ham, spørge om ikke det er okay at han lukker vinduet i det korte tidsrum, måske prøve at tale til hans medmenneskelighed - åbn op for at du nyder en pind som andre nyder et glas rødvin, hvad du nu kan finde på :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
God respons. Tobak skal han afgjort ikke blande sig i, og jeg vil generelt gerne have mit hjem røgfrit. Jeg har været cool omkring det han sagde, og jeg vil selvfølgelig godt være en god nabo, specielt fordi han kom ned og fortalte mig om hvordan han synes at det var et problem, så jeg sørger for at ryge udenfor i perioder hvor folks vinduer er åbne. men på samme måde som jeg viser ham godt naboskab ved at gå udenfor en gang imellem, burde han så ikke også være lidt mere cool omkring det og bare lukke hans vindue i en kvaters tid når det er til gene. jeg mærker samtidig at der er bred konsensus om at det er ulovligt, men er det strafbart? dommerkendelse, ransagninger lyder mig sindssygt, som USA-NARCS lignende tilstande? i så fald håber jeg bare på at han hiver fat i mig inden han gør noget mere drastisk, vel vidende at jeg nok vil gå lidt mere i dybden med hvorfor og hvordan det generer ham. jeg er måske lidt blind, men som en sagde, ser jeg det som værende "i det fri". samtidig kan jeg godt se problematikken hvis man har gæster på besøg osv. Jeg har ikke noget problem i at gå udenfor, men hvis jeg så gik om i gården, så ville røgen jo stadigvæk sive op i nogle lejligheder, skal jeg så gå hen i en park, og hvad hvis jeg har lyst til at tænde en joint kl 2 om natten og ikke orker gå udenfor, og det nok ikke er til gene for nogen? nogle gange vælger jeg at ryge indenfor, men prøver at holde det nede så der ikke skal stinke når venner og familie er på besøg. yderlige ville rygning indenfor helt sikkert skabe irritation hos hele opgangen. kan folk bare ikke slappe lidt af omkring det her. men cannabis skaber jo al mulig form for hetz.

Lyder som om du har løst problemet allerede før du postede indlægget - ellers lyder det til at være rimelig meget på skinnerne :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg tror ikke politiet ville gide at gøre noget ved en anmeldelse af "min underbo ryger hasss"

Det skal du ikke være så sikker på det der.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Respekter din overbo, specielt når du gør noget ulovligt. Ja, du er i det fri, men han er også helt i sin ret til både at kontakte politi og bestyrelse, hvilket formentligt vil give dig en masse problemer på sigt. Er det virkelig det værd? Som der også bliver foreslået lidt tidligere, har du så mulighed for at ryge under en emhætte?

Dedikeret medlem

fx nyere byggeri har automatisk ventilation, som hiver luft ind af alle små sprækker og pis huller i hytten, hvis du ryger op mod bygningen bliver røgen hevet ind af udsugnins anlægget, det samme kan opstå med træk gennem bygningen, ikke alle boliger overholder byggereglementet fra 2010 som kræver det er luft tæt, inkl test herfor. derfor genere det din nabo, plus at han ikke kan gave vinduet på klem, når du kommer ud og ryger, han har tydeligvis kun nævnt hasssen fordi han er utryg ved at konfrontere dig om røgen generelt, men han er helt sikkert træt af begge dele.

hvis du ikke gider have røg ind hos dig selv, hvordan kan du så tro andre vil have din røg indenfor, af samme grund må man heller ikke ryge i opgange og på trappe generelt. meget dobbelt moralsk.

og den med det fri holder ikke, det fri er ikke ud af vinduet eller foran døren, det er væk fra bygninger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
altså politiet kommer ikke bare ud fordi at der bliver røget en joint et sted... den er jo nok slukket når de når frem alligevel. Men du kan nemt smides ud af din lejlighed hvis det kan bevises at du ryger joints...

jeg ville nok bare gå mig en tur, eller hvis jeg var alt for doven så tage en pibe / et hovede under emhætten. Dét er der ingen der kan klage over.

Dedikeret medlem

man kan ikke smide folk ud fordi de ryger joints eller bong eller heroin. færdig!

sikke noget vås joe_biden hvem har lært dig det?

man kan blive smidt ud gennem bolignævnet hvis man gentagende gange har generet de andre naboer, og ikke har indrettet sig, men joints og cigaretter er i denne sammenhæng lige, der er ikke hvad du ryger det er om du genere naboen, get it!

og en stor gøende hund eller larmende børn, venner og bekendte der opfører sig som spassere på trapperne ol. der er mange bedre grunde, til at blive smidt ud, end røg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]