Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 13:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Dette er mit første grow kit.

Synes de ser mærkelige ud.

De er små, 5 cm er den højeste, men som I kan se har den allerede åbnet sig.
De kom op i lørdags, 6 dage gamle.

Hvad siger I?

http://tinypic.com/r/2m5z635/5
http://tinypic.com/r/fwlxm1/5
http://tinypic.com/r/33cbwgm/5

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Hvor varmt har de det, mine blev først større da jeg fik temperaturen op(omkring de 24 grader), de var endnu mindre da jeg groede dem omkring de 19 grader.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem
Brugeravatar

De står i 19-24 grader ca.
Hvor længe gik der, før du høstede dine?

Medlem
Brugeravatar

Og er det normalt at det mycelium vokser op ad siden på den måde?

Medlem

myceliet der vokser op på siden af svampen er også kendt som "fuzzy feet", og forekommer ved for høj luftfugtighed, og for lidt udluftning.

Medlem

enten er din: dwarfing et resultat på overdrevet vanding eller for lidt vanding.

du har nogen ret så tynde stilke, måske at du burde give dine svampe lidt mere lys?

Medlem
Brugeravatar

Skal der sprøjtes vand direkte på svampene?
Jeg læste et sted, at man kun skulle sprøjte vand på indersiden af posen.

Medlem

Skal der sprøjtes vand direkte på svampene?
Jeg læste et sted, at man kun skulle sprøjte vand på indersiden af posen.

du skal ikke sprøjte mere vand.
dine svampe er overhydrerede.

hvilket er grunden til dine fuzzy feet.
og der er for høj luftfugtighed, og for lidt udluftning i dit system.

OG for lidt lys.

Medlem
Brugeravatar

Ja okay, har ellers åbnet posen 2 gange dagligt.
Skal jeg bare lufte lidt mere ud og ellers lade dem være?

Medlem

Ja okay, har ellers åbnet posen 2 gange dagligt.
Skal jeg bare lufte lidt mere ud og ellers lade dem være?

gør posen større. det gør posen lidt mere luftig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
enten er din: dwarfing et resultat på overdrevet vanding eller for lidt vanding.

du har nogen ret så tynde stilke, måske at du burde give dine svampe lidt mere lys?

Hvad skulle lys hjælpe på det? Der foregår ikke fotosynteste i svampe ;)

Medlem

Hvad skulle lys hjælpe på det? Der foregår ikke fotosynteste i svampe ;)

svampene bruger lys til at finde direktion
lys er virkeligt godt for svampe, tro det eller ej, men der er forskel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg ved godt de svampe bruger lys til at finde vej, men hvad har det med tynde stilke at gøre? Hvis de ikke får lys, så gror de bare i alle mulige tilfældige retninger, men deres stilke bliver altså ikke tyndere.

Medlem

Jeg ved godt de svampe bruger lys til at finde vej, men hvad har det med tynde stilke at gøre? Hvis de ikke får lys, så gror de bare i alle mulige tilfældige retninger, men deres stilke bliver altså ikke tyndere.

præcis som med cannabis der strækker sig efter lyset, det gør svampe også.
hvilket forklare de tynde stilke.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svar.
De får mere luft nu, og posen får ikke flere vandsprøjt. De står dog stadig i "vandbadet" inde i posen.
Den hvide pels har trukket sig lidt tilbage. :)

Hver dag har jeg åbnet for posen om morgenen, for at give dem luft, samt åbnet om aftenen for at give luft og sprøjte ekstra vand på indersiden af posen.

De er stadig kun 6-7 cm høje, efter de første kom op for 7 dage siden.
Er det helt galt ?

Denne fremgangsmåde har jeg brugt:

Medlem

Tak for svar.
De får mere luft nu, og posen får ikke flere vandsprøjt. De står dog stadig i "vandbadet" inde i posen.
Den hvide pels har trukket sig lidt tilbage. :)

Hver dag har jeg åbnet for posen om morgenen, for at give dem luft, samt åbnet om aftenen for at give luft og sprøjte ekstra vand på indersiden af posen.

De er stadig kun 6-7 cm høje, efter de første kom op for 7 dage siden.
Er det helt galt ?

Denne fremgangsmåde har jeg brugt:

jeg tror din ide med at fortsætte med at sprøjte vand er en skidt ide, svampene har kun brug for høj luftfugtighed i starten af deres liv, også luftfugtigheden sættes ned til 75% efter de er blevet 2 cm høje. det hjælper faktisk.

dine svampe er svært stresset pga luftfugtigheden har været for høj.
hvilket forårsager at svampende går i tilstand af chok, og de bliver dværge, du kan sagtens gro dem ud, men det vil tage lidt tid.

jeg foreslår at du høster svampene, jeg ved det er hårdt.
men så putter du kagen i stue temperatur i et mørkt sted, i 2-3 dage.

på tredje dagen tager du, og river lidt i det øverste lag med en gaffel, bare så du har revet hele overfladen op,
(dette gør at du fjerner det overvoksede mycelie, så får kagen lidt mere vitalitet)

Rehydrer kagen (de tre dage uden vand gør virkelig at myceliet går i selvforsvar og sender så mange svampe op som den kan nu efter du har rehydreret den.)

husk hvad jeg har fortalt dig, svampene elsker høj luftfugtighed, men de får brug for mere luft idet de bliver større.
happy growing.

Junior medlem

Jeg har flyttet mine to grow kits over i en plastik kasse fra Silvan og boret udluftningshuller. Men du bør stadig gøre lidt mere end bare åbne posen. CO2 lægger sig i bunden og hvis du bare åbner posen er det ikke sikkert du får fjernet det hele
Brug en lille blæser til at cirkulere luft ned i eller vift med en vift så der sker lidt.

Læste på shroomery at lavere temps giver mindre men tykkere svampe. Mine står pt i 18 grader og vokser lidt langsomt, men vokser dog.

Medlem
Brugeravatar

jeg tror din ide med at fortsætte med at sprøjte vand er en skidt ide, svampene har kun brug for høj luftfugtighed i starten af deres liv, også luftfugtigheden sættes ned til 75% efter de er blevet 2 cm høje. det hjælper faktisk.

dine svampe er svært stresset pga luftfugtigheden har været for høj.
hvilket forårsager at svampende går i tilstand af chok, og de bliver dværge, du kan sagtens gro dem ud, men det vil tage lidt tid.

jeg foreslår at du høster svampene, jeg ved det er hårdt.
men så putter du kagen i stue temperatur i et mørkt sted, i 2-3 dage.

på tredje dagen tager du, og river lidt i det øverste lag med en gaffel, bare så du har revet hele overfladen op,
(dette gør at du fjerner det overvoksede mycelie, så får kagen lidt mere vitalitet)

Rehydrer kagen (de tre dage uden vand gør virkelig at myceliet går i selvforsvar og sender så mange svampe op som den kan nu efter du har rehydreret den.)

husk hvad jeg har fortalt dig, svampene elsker høj luftfugtighed, men de får brug for mere luft idet de bliver større.
happy growing.

Tak :)
Jeg stoppede også med at sprøjte vand, da jeg så dit indlæg. Så de har bare fået mere luft og lys.
Pelsen er som sagt kravlet lidt ned igen, men væksten er nærmest gået i stå.
Det er lidt surt at høste så små svampe, men du har jo nok ret, så jeg høster dem i aften.
Skal jeg skrabe pelsen væk fra svampene, før jeg lægger dem til tørre?
Og når jeg skraber kagen på tredjedagen, er der så ikke risiko for at sporerne bliver begravet? Eller er der sporer overalt inde i kagen også?

Jeg har flyttet mine to grow kits over i en plastik kasse fra Silvan og boret udluftningshuller. Men du bør stadig gøre lidt mere end bare åbne posen. CO2 lægger sig i bunden og hvis du bare åbner posen er det ikke sikkert du får fjernet det hele
Brug en lille blæser til at cirkulere luft ned i eller vift med en vift så der sker lidt.

Læste på shroomery at lavere temps giver mindre men tykkere svampe. Mine står pt i 18 grader og vokser lidt langsomt, men vokser dog.

Tak for svar. Ja ok, udluftningen er også bare foregået ved, at posen har stået åben i et minuts tid 2 gange dagligt.
Så fremover vil jeg sørge for at få luftet bedre ud i bunden af posen.
Står dine grow kits også i et vandbad som videoen viser?

Medlem

Citat:
Tak :)
Jeg stoppede også med at sprøjte vand, da jeg så dit indlæg. Så de har bare fået mere luft og lys.
Pelsen er som sagt kravlet lidt ned igen, men væksten er nærmest gået i stå.
Det er lidt surt at høste så små svampe, men du har jo nok ret, så jeg høster dem i aften
.
det er virkeligt surt hvis det er din eneste, men ja du kan vel altid overveje at satse på større operationer.

Citat:
Skal jeg skrabe pelsen væk fra svampene, før jeg lægger dem til tørre?
Og når jeg skraber kagen på tredjedagen, er der så ikke risiko for at sporerne bliver begravet? Eller er der sporer overalt inde i kagen også?

det hedder mycelium, og myceliummet er overalt i kagen kan jeg garantere dig for.

"pelsen" kan du godt tillade dig at skrabe væk, men der er intet farligt ved at lade det være.
men jeg anbefaler dog at fjerne det alligevel, der kan godt være mycotoksiner i den pels.
trods at det for de fleste ikke har nogen betydning, så er der nogen mennesker som er lidt mere sensitive overfor det.

men det er op til dig :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]