Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej venner.

Jeg gik d. 26/10 igang med mit første grow.

26/10 3x Kali dog (Sour Diesel & OG Kush)

29/10 3x Critical Haze ( Afghani & Skunk )

Fra frøet blev plantet.

Jeg har et par spørgsmål, fordi jeg er nervøs for deres "kolde" start, uden mit udstyr ( De stod i vindueskarmen de første 2 uger, i en lille drivhus box)

Planterne står nu i:

Et Hvidt Skab - 240cm H 200 cm L 70 cm dybt.
Med en Gammel stå blæser, der nu blæser udemærket, og laver god cirkulation, og får planterne til at leve :)
De står under 400W HPS GROW Light med tilhørende balast

26-30 Grader i de 18 timer og 21-23 grader i de 6 timer.
35% Luft fugtighed om dagen /18
45% luftfugtighed om natten /6

De første 2 uger blev jorden holdt fugtig hele tiden, uden at det på nogen måde svømmede, og røderne lå i vand.

Efterfølgende har jeg vandet dem når de har haft brug for det, ca. hver 2-4 dag - alt efter størrelsen. Jeg har jo bare mærket efter :)
De har også fået gødning - Micro - grow og bloom, og rette PH Værdi i vandet.

Anyway!

Jeg blev lidt nervøs for lidt over en uges tid siden, da der var flere af planterne der ikke rigtigt var vokset i et stykke tid. "stammen" blev ved at være tynd, og flere af dem begyndte at bugge, og ligge næsten helt hen af jorden.
en af dem har fået nogle små vide pletter på bladende, som tyder på for meget gødning. Jeg ventede til næste vanding, og undlod gødning, og skyllede jorden godt igennem. Der er nu gået endnu 4-5 dage, og den har ikke udviklet sig.

De drejer sig forresten mest om 2 af Kali planterne, og 1 Critical.

Der er en af Kali'erne der er vokset sig flot, og har fået 4 side skud indtil videre ! (Over veje at cutte ^^)

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg eventuelt gør forkert, kan gøre bedre, optimere, eller noget jeg skulle gøre helt anderledes, så ville jeg blive glad, da jeg jo er forholdsvist ny inde for mit eget grow - og gerne vil have det bedst mulige resultat første gang!

Billede

Inde i skabet - lyset stjal dog lidt billedet ;)

Billede

Den største Kali Dog ( jeg undre mig jo over de har så meget størrelses forskel blandt alle 3 kalidogs )

Billede

Her er den af planterne jeg er mest nervøs for. Den har stået lidt knap en måned, og er stadig utrolig lille.

Billede

Og sidst men ikke mindst - en flot Critical :)

What do you think? :)

Håber ikke det var en alt for stor mundfuld! På forhånd tak!

/Smoke out!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Hvor lang er lyset væk fra planterne?
Lyder til at de strækker sig efter lyset.
Det er for tidligt at cutte/toppe.
Pas på at du ikke vander for meget, hellere vande for lidt end for meget.

-John Rooney.

Junior medlem

Ah, det kan sku godt være jeg har været lidt for gavmild med vandet :)
Bekymre mig for mine baby'er ;) Men jeg prøver også at huske på det er "ukrudtsplanter" ;)

Ah, tak - Mht. Cutting.. Havde ellers læst mig til, det var efter der var kommet 3 sæt sideskud, og toppen havde hævet sig en lille cm.

Jeg har "jojo'er" i lampen, så jeg hæver og sænker den lidt alt efter hvor mange grader der er derinde, så de holder sig på den rigtige temp..

Jeg troede at en HPS 400W vil være rigeligt til sådan et skab, selvom den sad helt oppe i toppen (150cm fra planterne)

Men PT er en sænket til lige knap 70-80 cm fra toppen af planterne :)

Er jeg galt på den her ? :)

Moderator
Brugeravatar

Du burde kunne komme i nærheden af omkring en 40 cm, men det kræver selvfølgelig nok at du har noget udsugning i skabet til at holde temperaturen nede - hvilket jeg i øvrigt vil anbefale dig uanset.

Junior medlem

Hmm. Nu har jeg sænket lampen ned til de 40-50 cm, og temp. stiger hurtigt til 36 grader.

Uanset hvor meget blæs og udsugning jeg fyre i det skab, vil strålevarmen stadig hive planternes temp. på over 35 grader.

Så jeg forstår slet ikke hvordan det kan lade sig gøre :)

Hvis der er en der kan komme med en forklaring på problmet, vil jeg være super taknemlig :)

Så kan jeg få det fixet i en fart :)

Moderator
Brugeravatar

Du har brug for udsugning, en kanalventilator, der suger den varme luft i toppen af skabet ud, og suger køligere luft ind i bunden af skabet, således sænkes temperaturen i skabet betragteligt. Det har så den øgede bonus at det sænker fugtigheden, hvilket du for brug for i blomstringen for at undgå mug, og det giver mulighed for at sætte kanalventilatoren til et aktivt kulfilter, og dermed rense luften så der ikke lugter af hamp i hele hytten.

Junior medlem

Amen for delen!

Sådan en Kanalventilator lyder sku da som noget uundværligt!!!
Sådan en krabat vil jeg få anskaffet mig :)

Er der ellers nogen der ved noget om de meget "uens" Planter - Altså at de vokser i hvidt forskelligt tempo, og at en kalidog kun er 15 cm høj efter en måned?!

Et eller andet andet må der da være ;( ?

Moderator
Brugeravatar

Det vil jeg også mene den er, i hvert fald med lamper på over 250W. Du kan i øvrigt også tilslutte en 'cooltube' til den som er et glasrør med reflektor og fatning i, så varmen flyttes væk omkring lampen, og dermed giver mindre varme, både lokalt og i skabet.

Altså planter er ikke ens, og de ser nu ganske sunde ud. Jeg vil tro det bare er en runt, altså svagere phenotype rent vækstmæssigt, men jeg synes nu ikke der ser ud til at være kæmpe forskel på dem, på dit overbliksbillede.

Junior medlem

Amen altså, hvor er det fedt med de hjælpsomme svar!

Det lyder jo alt i alt som om det bare er mig der måske bare skal have lidt tålmodighed,
holde lidt igen med vand og gødning, og få skaffet mig en kanalventilator!

Tak for det alle sammen!

Har lige købt mig en flok Northern Light, jeg vil få gang i, og så får de de fulde kriterier fra starten!

/Smokeout

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]