Så hvordan er det i siger at jeg gemmer sporene fra mine svampe som er kommet i mit grow?
Når svampen har smidt sløret klipper du hatten af og efterlader 2-4mm stængel som hatten kan stå på.
Denne hat med stump ligger du med lamellerne nedad på et stykke sølvpapir i ca. 24 timer hvorefter du fjerner stumpen. Nu skal sporeprintet have et døgns tid til at tørre. Dette folder du fint sammen, skriver navn og dato på sølvpapiret og kommer det i en zip pose. Færdig.

Citat:
Og med gemmer, mener jeg hvordan opsamler jeg dem bedst agtig, og hvis det skal i sprøjte, er det så bare demi kogt vand ? eller er det noget andet der er i sprøjten.. og skal det ligge på køl?..
Demineraliseret vand er rigtig godt at bruge til at lave sporesprøjte med. Du skal koge vandet i 10 minutter, herefter suger du noget kogende vand op i sprøjten. Lad det kogende vand blive i sprøjten 1 min, sprøjt ud og gentage 4 gange. Den sidste gang undlader du at sprøjte vandet ud igen. Sæt hætte på sprøjten og kom den på køl.
Nu tager du et rent shotglas, kog det i 5-10 min, skrab sporerene fra printet ned i det afkølede glas og tilføj vandet fra sprøjten. Sug det hele op igen og du har dig nu en sporesprøjte.
Citat:
jeg tænkte om jeg bare kunne stille en tallerken, "mad" ned til dem i mit frugt kammer, og tage noget af det myscelle noget der vokser også ligger over og så ville det måske tage fat ? eller hvad?.. så jeg ikke behøves at bruge glas og gøre helt forfra?..
Nej, det kan du ikke. Det vil kontaminere hurtigere end en steppebrand. Grunden til vi bruger glas er for at holde udefrakommende bakterier og sporer væk. Vores steriliserede medie er guf for
alt der er i luften. En ren slikbutik som alle vil ind i.
Citat:
og kan jeg gemme spore fra mine danske syller og prøve at få til at gro i noget ko-kasse jord ?.. =)
Nej, det kan du ikke. P. semilanceata lever i symbiose med græs, jord, luft, bakterier, temperatur, mødding osv. etc.