Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 22:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg vil gerne gøre en meget lang historie kort:
Jeg er 19 år, jeg ryger engang imellem sammen med mine venner, jeg fik en behandlingsdom for 1 år siden der ikke havde nogen relationer til stoffer - Jeg har så talt over mig til mine samtaler med en distrikssygeplejeske og sagt jeg har røget, men jeg er i gang med at tage kørekort (og er meget snart færdig, jeg ryger på ingen måder før eller under kørsel) og nu vil de så have jeg skal ligge en ren urinprøve ellers vil de indberette til embedslægen at jeg har røget hash, og de vil derfor få mit kørekort annulleret.

Der er lidt detaljer der mangler, og søger ikke nogen vedjledning i forhold til mit forbrug eller noget andet, kun at høre om hvorvidt jeg har ret til at nægte at ligge en prøve overfor en Distrikssygeplejeske på Psykiatrisk Afdeling..

Insane psychedelia user!

Tror jeg ikke du kan undgå i og med du har en behandlingsdom, men hvis du vil være sikker, så find ud af hvor du kan få gratis retshjælp eller ring til en advokat og spørg (brug eventuelt ham/hun som forsvarede dig da du fik dommen).

Mvh

Medlem

Nederen situation, jeg synes du skal nægte af afgive en prøve.. og få sagt du ikke har røget mere end en enkelt gang for 18 måneder siden..evt holde dig fra røgen og andre ting i en måned. og vis de spørger igen kan du sige en enkelt og aldrig igen..

Junior medlem
Brugeravatar

Uden at kunne dokumentere min påstand og uden at sige at det er et generelt billede af alle steder over hele landet, så mener jeg godt at de kan forlange at du skal levere en negativ urinprøve til dem - og i tilfælde af at du nægter dette vil det komme til at betyde at din urinprøve automatisk betragtes som værende positiv og at de derudfra vurderer om det er noget de går videre med.

Det var sådan, i det tilfælde jeg selv havde valget at nægte eller frivilligt afgive en prøve. Det var for mig et "tabt spil" på forhånd.

Som en anden før mig skrev, så kontakt istedet en advokat og stil ham det samme spørgsmål - i håb om et mere fyldestgørende og korrekt svar :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg kunne ikke forstille mig at de kan anullere dit kørekort på bagrund af en beretning, som i bund og grund kommer fra dig af.
Du kan jo bare benægte at du har sagt det, men så ender vi stadig samme sted, nemlig med at du ligger en urinprøve for at vise at du er clean.

Hvis jeg var dig, ville jeg begynde at finde ud af hvem der er clean og kan ligge en urinprøve, som du kan smule med ind, når du skal ligge din urinprøve.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Selvfølgelig har du ret til at nægte, men spørgsmålet er så hvilke konsekvenser det får for dig/din fremtidige behandling

Medlem
Brugeravatar

Hvor lang tid siden er det du har røget? Kan du evt. se om du kan trække tiden lidt, og så ligge en clean prøve?

Medlem

Jeg er før blevet frivilligt testet og jeg er rigtig langsom til at skille mig af med det, kan nogengange gå en måned efter og stadigvæk være positiv på de skide prøver.. Men ja det er en rigtig øv situation, for jeg står til at tabe alt det arbejde, og penge jeg har investeret i mit kørekort, plus jeg på samme tid jo føler mig røvrendt af systemet når det at jeg har været ærlig overfor dem og sagt jeg har røget et par gange med nogle kammerater bliver brugt i mod mig.. Grunden til jeg spørger herinde først er jo fordi jeg så vidt muligt gerne ville uden om en advokat regning :P

Insane psychedelia user!

En advokat tager ikke penge for telefon råd - altså ring og spørg.

Edit det er i hvert fald min og min omgangskreds oplevelse

Junior medlem

Jeg kunne ikke forstille mig at de kan anullere dit kørekort på bagrund af en beretning, som i bund og grund kommer fra dig af.

Nemlig rigtigt. det kan de ikke. Og som det er blevet sagt så bare benægt. Du kan kun få en dom for kørsel i påvirket tilstand hvis du bliver taget på fersk gerning og det er det der skal til for at du får annulleret kørekortet. Hvis du afleverer en urinprøve og den er positiv for hash så kan du jo bare sige at du først har røget efter du var ude at køre sidste gang. Så har du jo ikke forbrudt dig mod færdselsloven. Det kan så være du har brudt reglerne i forbindelse med din dom hvis der stadig er noget tilbage af den men det er så en anden sag.

Du kan checke det 100% ved at henvende dig til den gratis retshjælp http://www.retshjaelpen.dk/ enten tag derind hvis du bor i nærheden af København ellers prøv at ringe. Det er studerende de fleste der sidder derinde men de har som regel rimelig godt check på tingene efter hvad jeg har hørt og er venlige og desuden arbejder der også ""rigtige"" jurister derinde som ser sagerne efter. Og der er tavshedspligt.

Mit gæt er at sygeplejersken sikkert ud fra bedste intentioner vil prøve at skræmme dig fra at ryge hash fordi mener det kan være meget farligt for dit psykiske helbred. Personalet på psykiatriske afdelinger har jo naturligt et rigtigt dårligt indtryk af alle former for stoffer fordi de oplever det i forbindelse med folk som bliver indlagt. Det kan også være hun har nogle helt forkerte ideer om hvor længe hash er aktivt i systemet så hun måske reelt tror du er til fare for andre i trafikken selvom det er dage siden du har røget.
Men hvis hun vil indstille til embedslægen at du ikke kan køre bil forsvarligt fordi du har røget hash et par gange men aldrig har kørt mens du har røget så tror jeg altså vi taler Danmarkshistorie hvis den går i gennem. Der skal altså noget mere vægtige grunde til. Men altså spørg retshjælpen og forklar dem alle detaljerne som du ikke kan skrive her for at være helt sikker.

Junior medlem

Og retshjælpen kan hjælpe med at føre sag helt gratis hvis det skulle komme så langt så længe du er ""fattig"" hvilket vist er en årsindkomst under 300.000 men den kan du nok godt klare i din unge alder.

Medlem

Den kan jeg sagtens klare, og tak for svar!
Og ja hende sygeplejesken er helt fra den (hun har sagt hun er tidligere misbrugs konsulent), og hun mener man er skæv 14 dage efter man har røget, og det påvirker din kørsel en månede efter.. Det er så useriøst, men det er jo en dom.. Men jeg nægter bare alt derude, og så må vi tage den derfra, for hvis der ingen beviser er på jeg har røget hash, har de vel på INGEN måder ret til at blande sig i mit kørekort?

Medlem

Men jeg er bare så nervøs for at "de højre magter" bare går ind og tager over..

Medlem
Brugeravatar

Jeg mener at man risikere at skulle kunne aflægge en clean pisprøve i op til et halvt år, hvis man indrømmer at man ryger hash når man er til tjek ved lægen... Kan ikke huske om det er lige præcis et halvt år, men man kan i hvert fald risikere det...

Medlem

Det er jo lige præcis ikke en læge, jeg har allerede en lægeattest (hvor jeg blev spurgt om jeg røg, eller havde anden kontakt til stoffer, hvor jeg afviste det) så i princippet har jeg en lægeattest på jeg er sund og rask og alt det der.. Men er godt nok lidt splittet i forhold til hvad jeg skal gøre..

Junior medlem

Synes helt klar du skulle prøve at kontakte retshjælpen i morgen aften. Som du kan fortælle alle detaljer uden at bekymre dig om at blive udstillet på internettet osv. Så kan de forhåbentlig rådgive dig. Ellers er der også sådan noget som KRIM som er en forening for indsattes vilkår og det kan også være de kan hjælpe eller i hvert fald fortælle dig hvem der kan. http://krim.dk/

Junior medlem

4 liter citronvand hver dag. Det hjælper også at blande prøven op med vand

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]