Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 16:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Citat:
Ifølge den nyeste opgørelse fra Statens Serum Institut, er antallet af unge mellem 18 og 35, der bliver indlagt med hashpsykoser på de danske sygehuse, siden 2007 steget fra 58 til 167.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår denne sætning, eftersom de skriver "siden 2007".
Menes der at der er blevet indlagt 167 personer med diagnosticeret hashpsykose fra 2007-2014, kontra de 58 der blev diagnosticeret med hashpsykose og blev indlagt i 2000-2007 (Foregående 7 årige periode)?
Eller menes der at der årligt indlægges 167 personer nu, kontra 58 årligt i 2007?

Moderator
Brugeravatar

Jeg studsede også over det, det må være årligt, ellers giver det ikke mening.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Sådan som jeg forstår det, så havde man registreret 58 personer med diagnosen "hashpsykose" i alderen 18 til 35 op til 2007. Fra 2007 og til nu er diagnosen "hashpsykose" blev brugt 167 gange til personer i alderen 18 til 35 og derfor tredobbelt. Derfor mistænkes det at antallet af personer der er diagnosticeret med det symptom kun er steget fordi lægen/psykiateren har spurgt ind til personens brug af hash (det har været meget i politikernes og journalisternes søgelys de sidste 5-7 år) og derfor konkluderet at det må være årsagen. Meget uprofessionelt, synes jeg, da personen jo kan have haft psykiske problemer til at starte med og hashpsykosen så bare var den der udløste det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Rootmood, det er lige præcis det samme jeg læser ud af den artikel, hvilket bare gør den endnu mere bæ.

Hvor herre bevares, 167 mennesker hen over 7 år?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Man skulle tro at cannabis skal være 100% uden bivirkninger før sådan som Tom siger god for det.

Jeg synes man skal se det her som en positiv ting. Her har man et stof som har bivirkninger, men det kræver en periode på 7 år og en øget opmærksomhed på forbindelse mellem psykose og hash, før man overhoved kan komme med en statistik der kan fortælle os noget. Statistikken fortæller os at der kan gå uger og måneder i mellem tilfældende. Så problemet er der, men langt fra alarmerende.

Alkohol derimod, der kan man komme med flere statistikker om året der danner et skræmmende billede; de unge bliver dumme og voldlige, det koster samfundet millioner og den sociale arv med alkoholisme er svær at bryde.

Moderator
Brugeravatar

Ifølge denne artikel er der tale om årlige tal:
https://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagen ... f_hash.htm

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror at der er langt større chance for at udvikle psykose, hvis man som person går rundt og er bange, evt. for at blive bustet af politiet, eller hvis man er i problemer i miljøet. I den artikel der beskriver bla. også psykose som at man tror at man bliver forfulgt, det kan jo være en direkte årsag af forbuddet... Jeg vil væde med at antallet af psykoser vil blive ved med at stige, i sær efter at politiet er begyndt at fokusere indsatsen mod køberene og mod "hashblister", det vil øge presset/stress niveauet for rigtig mange mennesker, der ellers klarer sig fint.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Har ladet mig fortælle at man næsten ikke ser hashpsykoser i lande hvor det ikke er i medierne, nogen der ved om det er rigtigt?
Kunne godt forestille mig at der er noget om det, har hørt i dokumentarer at der skulle være færre der får badtrips i lande hvor det er lovligt og man ikke skal være noia overfor at politiet sparker døren ind for lidt tobak.

Dette har jeg også tit spekuleret over. Jeg tror i høj grad at tanken om at blive psykotisk, få evighedstrip eller lignende kan gå ind og sætte gang i processen, netop fordi man selv tænker det igang.. Det interessante er jo, hvorvidt man overhovedet ville få slynget sig selv ind i en ond tankemæssig spiral, hvis man ikke var klar over "risikoen" til at starte med?

Snakkede en gang tripsitting med en gammel hippie, og han fortalte at hvis man skal tripsitte folk som aldrig har prøvet det før og intet aner om det, skal man lære dem et mantra på et par linier. Og så forklare dem at hvis de messer det mantra hvis de får badtrip vil det gå væk igen. Jeg har aldrig turde prøve det, men han virkede meget overbevidst.
Kunne da godt forestille mig at der kunne være noget om det for nogen. Hvis man tror man kan, så kan man. Som min gamle skt. bernhard som var vokset op sammen med katte og ikke vidste at den ikke kunne gå på bordet, og derfor gik på bordet

Det har virket rigtig fint for mig, men teknikken virker kun hvis jeg lukker øjnene. Jeg tror grunden til det skyldes, at man kan blive forvirret af omgivelsernes konstante forandringer, og på den måde kan blive negativt overvældet. Jeg tror faktisk Terence Mckenna havde fat i den lange ende, da han snakkede om vi altid skal huske at fokusere på hvad der sker med os under trippet, så vi ikke bliver tabt i processen. Hvilket respondere meget godt med mine egne oplevelser, hver gang stoffer har "taget røven" på mig, har det været fordi jeg ikke har været opmærksom nok på oplevelsen, men fokuseret på alt muligt andet.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!

"En anden årsag kan være, at hashen er blevet stærkere i de seneste år, mener andre eksperter."
https://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagen ... f_hash.htm

Fnis hvor køber de deres hash de der eksperter.. Der vil jeg også købe.

Det er min opfattelse at hashen er blevet både dyre og dårligere af at kontrollen er blevet overtaget mere og mere af lad os kalde dem griske kriminelle.

At der tilgengæld er kommet mere skunk (blandt andet fordi mange er trætte af at støtte de griske kriminelle og dyrker selv) og forældede produkter er en anden sag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]