Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 21:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem

Nord lead 1 har kun 4 toners polyfoni. Det er for lidt til næsten alt. Og 2 uden X kan ikke gemme multimode lyde. Køb en Nord Lead 2x. Du bliver ikke skuffet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Nord 1'eren kan moddes til 12 toners (mener jeg) polyfoni.

Junior medlem

Geografisk sted: Syd på!
Det er umiddelbart ikke musik jeg hører og lyden overall fejler ikke noget! Derimod tror jeg ikke helt du har fundet dit ståsted i en bestemt genre endnu, men det er heller ikke så vigtigt - bare du bliver glad af at lave det du laver, så f*** hvad andre siger om det. :rocking: :rocking:

Det er slet ikke så tosset det du har gang i Phazer1980, men det er lidt for "drømmende" til min smag. Jeg tror det ville være nemmere for dig at eksperimentere med forskellige genrer, hvis du holder dig til en bestemt genre - alm trance fx. Så har du et fundament for tracket også er det hele lidt nemmere at få til at hænge sammen, det er ihvertfald min overbevisning.

Facking awesome setup du har dig btw! :!: :mrgreen:

Prøv evt og se nogen af de her videoer, hvis du har tid og tålmodighed til det:

https://www.youtube.com/user/hellodemis/videos

Peace :peace:

Medlem

Hej igen

Doctor: Jeg er ret sikker (næsten 100%) på, at Nord Lead 1 IKKE kan moddes til mere polyfoni. Og 4 toner er alt for lidt til trance. Den store lead-lyd jeg bruger (især i version 2) kræver 6 toners polyfoni per tangent (3 patches, alle med unision), og da lyden har en lang release, er der ofte mindst 3 stemmer, der klinger sammen, så den lyder kræver mindst 18 stemmers polyfoni (sikkert også mere). Derfor er en Nord Lead 1 helt uegnet til trance og faktisk det meste moderne elektronisk musik. De kun 4 stemmer var selv et problem, da synthe kom frem i 1997.
Jeg tror ikke på, at nogen kan høre væsentlig forskel på lyden af an Nord Lead 1 og 2X; hvis der er nogen forskel, skulle det være, at 2X har meget bedre DACs, så for de fleste vil lyden være bedre, selvom der helt sikkert er nogen, som foretrækker lo-fi lyden af de dårligere DACs. Og man bør købe en Nord Lead 2X og ikke en 2'er uden X. X'eren har mere polyonfi (24 stemmer) og så kan man gemme multimode programmer uden ekstraudstyr (igen, min store lead-lyd er et eksempel på sådan en multi-mode lyd, den består af 3 patches). På 2'eren uden X kan du kun gemme multi-mode programmer, hvis du har et specielt PCMCIA hukommelses-kort, som helt sikkert ikke laves mere.

E-view: Du har ret i, at jeg lider lidt af genre forvirring. Min smag ligger et sted mellem drømmende pop/club trance og lounge house.

Her er to mine ældre numre (kun ca. 3-6 månder ældre). Jeg synes personalt, at mit nye er bedre, men lad mig høre, hvad I synes:

.

Og der er mange andre ting, som nord

Medlem

Hej igen

Her kommer end ORDENLIG smøre; jeg har samlet op på alt, jeg ikke har fået svaret på.

Doctor: Jeg er ret sikker (næsten 100%) på, at Nord Lead 1 IKKE kan moddes til mere polyfoni. Og 4 toner er alt for lidt til trance. Den store lead-lyd jeg bruger (især i version 2) kræver 6 toners polyfoni per tangent (3 patches, alle med unision), og da lyden har en lang release, er der ofte mindst 3 stemmer, der klinger sammen, så den lyder kræver mindst 18 stemmers polyfoni (sikkert også mere). Derfor er en Nord Lead 1 helt uegnet til trance og faktisk det meste moderne elektronisk musik. De kun 4 stemmer var selv et problem, da synthe kom frem i 1997.
Jeg tror ikke på, at nogen kan høre væsentlig forskel på lyden af an Nord Lead 1 og 2X; hvis der er nogen forskel, skulle det være, at 2X har meget bedre DACs, så for de fleste vil lyden være bedre, selvom der helt sikkert er nogen, som foretrækker lo-fi lyden af de dårligere DACs. Og man bør købe en Nord Lead 2X og ikke en 2'er uden X. X'eren har mere polyonfi (24 stemmer) og så kan man gemme multimode programmer uden ekstraudstyr (igen, min store lead-lyd er et eksempel på sådan en multi-mode lyd, den består af 3 patches). På 2'eren uden X kan du kun gemme multi-mode programmer, hvis du har et specielt PCMCIA hukommelses-kort, som helt sikkert ikke laves mere.

E-view: Du har ret i, at jeg lider lidt af genre-forvirring. Min smag ligger et sted mellem drømmende pop/club trance og lounge house; men jeg synes, at jeg med de 3 forskellige numre, jeg har postet nu i alt rammer nogenlunde indenfor de genre-felt. Men jeg vil give dig ret, at det sikkert ville være mere produktivt at fokusere på trance; men nogen gange sidder jeg og jammer i studiet, og så kommer der bare et house track ud af det. Når jeg laver melodisk trance, som min allerførst indeholder et eksempel på, har jeg skrevet melodien væk fra studiet, oftest på akkustisk/elektrisk guitar, og så først når jeg har en fed melodi, begynder jeg at arbejde med det i studiet og komponerer synth-parts ud fra guitar-stykket (og resultatet bliver naturligvis ret meget anderledes end det originale guitar stykke). Når jeg laver house, går jeg direkte til studiet og finder på synth-parts on the fly. Disse 2 numre er begge et eksempel på dette work flow.

Her er to mine ældre numre (kun ca. 3-6 månder ældre). Jeg synes personalt, at mit nye er bedre, men lad mig høre, hvad I synes:
https://soundcloud.com/gorbachevlovesyou/house-02-01

https://soundcloud.com/gorbachevlovesyou/club-trance-1

Please like, share, follow accordingly :)

Jeg tror, at jeg synes at masteringen på disse 2 numre er bedre end på mit nye, men jeg synes, at musikalsk set er det nye klart det bedste; jeg har også programmeret bedre synth-lyder til det nye, men også I det gamle har jeg programmeret alle lyde fra en raw sawtooth; jeg har ikke brugt nogen presets. (Please lær at programmere jeres synthesizere ! :D)

Næsten alle lydene er fra min Nord Lead 2X, undtagen den store trance lead lyd i det første nummer (link nr. 1), den er fra en Access Virus B (den gamle, ikke den nye dyre "TI). Efter min smag er Virussen for mørk i lyden, selvom man skruer filteret helt op, så mangler der diskant og skarphed; det føles faktisk som om, at der ikke sker noget det sidste stykke af vejen, når man skruer op for filteret på Virus B. Hvorimod på Nord Lead 2X bliver der VED og VED at komme nye overtoner indtil lyden er virkelig skarp og aggressiv; heldigvis kan man sagten gøre lyden blød, man skruer bare lidt ned for filteret.
Virus B har dog nogle fordele;
1: den har en bedre unison mode,
1b: den har 3 oscillatorer; nord kun 2.
2: og den har semi-modular modulations-matrix.
Forklaring 1: du kan selv vælge hvor mange stemmer unison mod skal bruge fra 2 (som nord'en er fastlåst til) op til alle synthens 20-24 stemmer, og de giver nogle virkelig ekstremme lead-lyde (lead lyden midt i nummer 1 er et eksempel). Og jeg er ret sikker på, at Virus B også gemer detune for unison mode med hvert single mode program; Nord'en gemmer kun dette med multimode programmer.
2: Modular betyder, at du kan tage et hvilket som helst output, fx LFO 2, og lade det modulere et hvilket som helst input, fx Pitch for LFO1. På Virus B kan man NÆSTEN frit vægle output og input, der er bare et begrænset antal gange, du kan gøre det. Men det betyder, at man I teorien kan lave meget mere indviklede patches end på Nord Lead 2X, men I praksis lyder næsten alt bedre på Nord Lead'en.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, der kender både Nord Lead 2X og Virus TI (den nye, dyre). Jeg ved, at TI'eren kan lave mere indviklede patches, men hvis begge synths indstilles til at lave samme lyde, hvilket synth lyden så objektivt bedst?

Jeg har prøvet dette med Virus B og Nord Lead 2X; jeg har på begge synths lavet en en typisk 1980er Analogue Brass Section lyd ved at indstille de to synths helt ens; Nord Lead 2X'eren lyder helt klart bedst, men måske lyder Virus B'eren mere analogt og autentisk i forhold til, at de begge prøver at lyde som analoge synths. Jeg har eget flere analoge DCO synths fra 1980erne (analogt filter+analog men digitalt kontrollerede oscillatorer), og hverken Nord Lead 2X eller Virus B kommer bare nogenlunde tæt på den specielle varme lyde, de har; især ikke til synth strings lyde, men til gengæld er analoge (læs: gamle) synths meget besværlige at have med at gøre; det vejer ekstremt meget; deres lyd er ofte ret lo-fi i forhold til en morderne synth, og så kan ofte ikke styre dem via MIDI.

Her er billeder af de 2 analoge synths, jeg har ejet:
http://www.chrabineproject.com/wp-conte ... uno-21.jpg
(Jeg havde også controlleren)

http://3.bp.blogspot.com/-AsMQtYf9qWQ/U ... E60_57.JPG
(Jeg havde også controlleren)

Hvis nogen af jer overvejer at købe en analog synth, så købe en, der har dreje/skyde-knapper til alle parametre ELLER en, hvor der medfølger en controller som i det to billeder; hvis du ikke følger dette råd, så skal du programmere synthen ved at først diale parameteren du vil ændre ind med et hjul/slider, trykker [enter] og så indstille parameteren og trykke [enter] igen. Dette skal du gentage hver gang, du skal justere på noget som helst. Det er meget frustrerende, og der kommer sjældent gode lyde ud af det.

.

Og der er mange andre ting, som nord

Medlem

Hej igen

Kan man ikke redigere i sine indlæg?

Nå, men jeg vil bare tilføje, at jeg vil sætte stor pris på, at HVIS (kun hvis) I kan lide noget af mit musik, at I så "like'r", "followe'r" og/eller "share'r" mig; jeg prøver at få opmærksomhed fra record labels. Jeg er blevet "Liked" af 4 pladeselskaber sammenlagt på youtube og soundcloud, og ét har endda tilbudt mig at udgive min musik, HVIS jeg selv ville betale for udgivelsen :) Ikke særligt smigrende, vel? :D
Men jeg håber, at jeg endda, en gang, kommer til at udgive NOGET; det bliver nok ikke nogen at de nuværende numre, men man bliver jo konstant bedre. Men jeg ville i hvert fald sætte pris på jeres hjæp....men kun HVIS I rent faktisk finder noget, I kan lide....

Og så kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre fra nogen, de har erfaring med BÅDE Nord Lead 2X og Virus TI. Jeg overvejer at spare op til sådan en, og jeg vil gerne vide, om den virkelig er alle de mange penge værd. (Koster 6000 brugt).

Bye....

Medlem

Hej igen igen.

Sorry at jeg "spammer" tråden. Men det er fedt at endelig have nogen at snakke med om elektronisk.

Jeg har lavet en "Final Mix" af den nye sang.

https://soundcloud.com/gorbachevlovesyo ... mix-so-far

Jeg har ændret følgende:

- Forlænget nummeret igen til lige under 6 minutter
- Tilføjet trancy sound effects
- Gjort percussion mere tydelig og lagt mere rumklang på den også
- Skiftet lyden for snare roll ud (igen)
- Mixet hele tracket om
- Lavet seperat kompression på trommebussen
- Lavet ny mastering

Jeg har faktisk ikke tilføjet nye parts (udover percussion) siden originalen; jeg har bare undladt at lade det samme køre for længe. Er jeg sluppet godt fra det? Eller bør jeg tilføje HELT nye parts?

Jeg vil gerne høre, hvad I synes, både som enestående creation, men også i forhold til originalen og mix 2?

Junior medlem

Geografisk sted: Syd på!
Hvad betyder det helt præcist at du "selv" skulle betale for udgivelsen?

At du skulle betale for masteringen?

Det tror jeg altså ikke du skal blive fornærmet over, for det er vist sådan det foregår :) :) (Du må dog ikke hænge mig op på det, for det er ikke sikkert det er sådan alle steder)

I øvrigt så er det jo heller ikke ligefrem billigt at få lavet proff mastering arbejde, men det betaler sig altså i sidste ende! :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedlandet
Phazer1980 skrev:
Hej igen

Kan man ikke redigere i sine indlæg?

Nå, men jeg vil bare tilføje, at jeg vil sætte stor pris på, at HVIS (kun hvis) I kan lide noget af mit musik, at I så "like'r", "followe'r" og/eller "share'r" mig; jeg prøver at få opmærksomhed fra record labels. Jeg er blevet "Liked" af 4 pladeselskaber sammenlagt på youtube og soundcloud, og ét har endda tilbudt mig at udgive min musik, HVIS jeg selv ville betale for udgivelsen :) Ikke særligt smigrende, vel? :D
Men jeg håber, at jeg endda, en gang, kommer til at udgive NOGET; det bliver nok ikke nogen at de nuværende numre, men man bliver jo konstant bedre. Men jeg ville i hvert fald sætte pris på jeres hjæp....men kun HVIS I rent faktisk finder noget, I kan lide....

Ja du, vi sku alle lidt i samme båd. Det eneste jeg kan opfordre til er, at blive ved, hvis du altså mener det. Du skal ikke regne med, at tjene en krone på noget som helst af det du laver. At betale for sin egen udgivelse er den eneste måde du får det udgivet på, men det betyder ikke, at folk vil lytte af den grund. Ellers skal du først have fat i folk. Det kan være en podcast eller en blog eller noget andet du laver. Men det der med, at skulle betale for sine egne udgivelser er 100% industri standarden. De fleste bands kommer til, at "skylde penge" til deres pladeselskab, fordi produktionsomkostninger på pladen/turneen/video'erne er tårnhøje (sat af pladeselskabet så klart). Det er der talrige eksempler på, selv blandt de mest kendte kunstnere på planeten. Det skal selvfølgelig lige siges, at dette mest er sket i forbindelse med udgivelser på Major pladeselskaber og ikke indies (der findes dog nogle eksempler på, at indier røvrender deres kunstnere også). I dag fungerer det ikke helt på den måde mere. Men i hvert fald vil jeg personligt 100% hellere satse på, at betale alt selv, og så gå og hygge med min musik. Hvem gider også være kendt?
Bliv ved til du er blevet bedre end de andre, og når du har et produkt der er 100% uncut pure sound pleasure, så send nogle demoer ud.

P.s. lad være med, at bruge penge på mastering. det er penge lige ud af vinduet, så længe du ikke har en samlet udgivelse endnu. Vent med, at købe mastering, til du har noget som skal udgives. Hvis du skal have det trykt på vinyl, skal du alligevel have en ny mastering lavet af en dubcutter (fx kommunal dubplate på nørrebro), hvis det skal på CD skal du alligevel have lavet en ny glass master. Lav dem selv, bli' bedre til det, og når den der udgivelsesdag kommer nærmere, så overvej om du egentlig gider smide alle de slanter efter det overhovedet. Ellers bliver det sku en dyr hobby

Medlem

Hej igen og tak for dit lange svar.

Først havde pladeselskabet liked et af mine tracks på SoundCloud. Jeg skrev så til dem og spurgte hvad jeg skulle gøre for at komme med på fx en mix cd. Efter nogle dage kom der så en kort besked med en email adresse og en opfordring til at sende en demo. Jeg sendte så dette her:

http://soundcloud.com/gorbachevlovesyou ... mix-so-far

Og meget hurtigt kom der følgende mail:

>>
Hi Christian

We can sign your song(s) on our Label.
This service costs 40Euro for each song.

- We release your song "worldwide" on over 300 Online Stores (Beatport, iTunes, Amazon etc...)
- We make a professional Artwork
- We make a professional Mastering for your Song.
- We promote your song on our sites
- We send your song to international charts, DJ Pools, TV & Film Industry

let me know if you are interested, then we send you the contract.
<<

Mailen kom så hurtigt at jeg ikke er sikker på at nogen overhovedet har hørt min demo. Men hvorfor så overhovedet bede mig om at sende en demo? Jeg har ikke noget imod at betale for udgivelsen det er mere fordi at det lyder som om at de vil udgive min musik ikke fordi de kan lide det men bare for at få mine 40 Euro. Jeg skrev tilbage og spurgte om de overhovedet havde hørt demoen men har ikke fået svar endnu. Indenfor for literatur er det noget som hedder et Vanity Press hvor folk for udgivet bøger som rigtige forlag aldrig ville røre med en ildtang fordi det er lort. Jeg er lidt bange for at dette pladeselskab er sådan et og at de kun vil udgive min musik fordi jeg betaler for det.

Hvad mener I om det?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedlandet
Ja så må du gøre op med dig selv, om de virker seriøse og som om de har "reach" (læs kan de få folk til, at klikke på og/eller downloade dit shit). Der er SÅ meget bullshit i den her branche. Bullshit er faktisk det den har kørt på i mange år. Tænk på hvor nemt det er, at lave en soundcloud profil, kæde den sammen med en facebook og en instagram, og så bum, så fremstår du som om du er et pladeselskab.

Jeg ville klart råde dig til, at pænt takke nej.
- we make professional art work: fis i en hornlygte - man kan altid få lavet art work, og det betyder ikke en skid - for en pris af 40 € for du sku ikk møj art work, hvis den da skal være profs.
- we make a professional mastering for you song: se tidligere indlæg
- we release your song "worldwide" on over 300 Online Stores (Beatport, iTunes, Amazon etc...): Igen fis i en hornlygte. Man kan sagtens gøre det her selv. ingen problem overhovedet, der findes masser af billige alternativer. Tænk også på hvor lille en fisk du bliver i en lille en gigantisk sø, hvis du skal udgives på både itunes, spotify, rapsody, beatport alle de her bullshit steder (især beatport - folk køber kun det der er på top 40 listen alligevel - folk er idioter). Jeg ville LANGT hellere arbejde mig hen mod en distributør som kunne være eksklusiv, som fx bleep.com, som giver dig mulighed for, at sælge digitalt og rigtige medier også. boomkat.com og hhv.de er også gode steder at ende op.
- We promote your song on our sites: dette gør absolut ingen forskel, med mindre de har 100.000 brugere på deres site, hvilket jeg tvivler rigtigt kraftigt på (og jeg tvivler også på at deres netværk er meget større end dit eget homie).
- We send your song to international charts, DJ Pools, TV & Film Industry: Her knækker filmen totalt. Det vil sige, at de sender dit materiale, som du har intellektuel ophavsrettighed på, til "DJ Pools, TV & Film Industri". Ingen ingen problemer, at gøre det her selv. INGEN overhovedet. Der findes hjemmesider, facebookgrupper etc. hvor du kan gøre dette. Samtidigt vidner det også om, at dette er en type som ikke bor i DK og ikke kender til hverken KODA eller noget. Du kommer ikke til at se en rød øre igen min ven. Ellers tilbyder de dig et lille slatten symbolsk beløb, og så ejer du ikke længere din egen musik.

Ærlig talt homie. Lad være. du må ikke gå i panik. Vent til, at der er rigtige mennesker, du kan trykke i hånden, eller i hvert fald have en tlf-samtale med, som tilbyder dig noget. Den her hustler har ikke tilbudt dig noget som helst, udover at tage 40€ fra dig per nummer.

MEN

det er op til dig. stoler du på, skal du ikke lytte til en hater som mig. Jeg er selv blevet brændt (en lille smule) et par gange. Jeg er blevet løjet overfor en del gange, ISÆR efter nettet blev en realitet, og den nye kulturelle virkelighed blev noget der foregik online. Generelt er der ikke mange penge i musik længere, og du bør IMO leder efter din egen vej til succes.

Hvis du virkelig vil have hjælp og vejledning, så kontakt ROSA/KODA/DMF - Der er rigtigt mange som er glade for disse organisationer (min far har for eksempel været medlem af disse i maaaange år). Selv mener jeg de skader den frie musik mere, end de hjælper, men jeg er også en luset anarkist mother fucker som stjæler samples med arme og ben. Hvis du begynder, at bruge din google-fu og læser op på selvdistribution, så vil du lynhurtigt se, at du har fået dig et dårligt tilbud.

held og lykke

Medlem

Hej igen

Ja, jeg er ret sikker på, at du har ret i alt hvad du siger, dog var min egen far glad for at være i koda, han skrev revy-tekster og sange. Men jeg er helt enig med dig i, at det lyder som et meget dårligt tilbud. Jeg vil tage det som et tegn på at jeg laver musik, som folk gerne vil høre, glæde mig over det og så vente til der kommer noget bedre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]