Hej igen
Her kommer end ORDENLIG smøre; jeg har samlet op på alt, jeg ikke har fået svaret på.
Doctor: Jeg er ret sikker (næsten 100%) på, at Nord Lead 1 IKKE kan moddes til mere polyfoni. Og 4 toner er alt for lidt til trance. Den store lead-lyd jeg bruger (især i version 2) kræver 6 toners polyfoni per tangent (3 patches, alle med unision), og da lyden har en lang release, er der ofte mindst 3 stemmer, der klinger sammen, så den lyder kræver mindst 18 stemmers polyfoni (sikkert også mere). Derfor er en Nord Lead 1 helt uegnet til trance og faktisk det meste moderne elektronisk musik. De kun 4 stemmer var selv et problem, da synthe kom frem i 1997.
Jeg tror ikke på, at nogen kan høre væsentlig forskel på lyden af an Nord Lead 1 og 2X; hvis der er nogen forskel, skulle det være, at 2X har meget bedre DACs, så for de fleste vil lyden være bedre, selvom der helt sikkert er nogen, som foretrækker lo-fi lyden af de dårligere DACs. Og man bør købe en Nord Lead 2X og ikke en 2'er uden X. X'eren har mere polyonfi (24 stemmer) og så kan man gemme multimode programmer uden ekstraudstyr (igen, min store lead-lyd er et eksempel på sådan en multi-mode lyd, den består af 3 patches). På 2'eren uden X kan du kun gemme multi-mode programmer, hvis du har et specielt PCMCIA hukommelses-kort, som helt sikkert ikke laves mere.
E-view: Du har ret i, at jeg lider lidt af genre-forvirring. Min smag ligger et sted mellem drømmende pop/club trance og lounge house; men jeg synes, at jeg med de 3 forskellige numre, jeg har postet nu i alt rammer nogenlunde indenfor de genre-felt. Men jeg vil give dig ret, at det sikkert ville være mere produktivt at fokusere på trance; men nogen gange sidder jeg og jammer i studiet, og så kommer der bare et house track ud af det. Når jeg laver melodisk trance, som min allerførst indeholder et eksempel på, har jeg skrevet melodien væk fra studiet, oftest på akkustisk/elektrisk guitar, og så først når jeg har en fed melodi, begynder jeg at arbejde med det i studiet og komponerer synth-parts ud fra guitar-stykket (og resultatet bliver naturligvis ret meget anderledes end det originale guitar stykke). Når jeg laver house, går jeg direkte til studiet og finder på synth-parts on the fly. Disse 2 numre er begge et eksempel på dette work flow.
Her er to mine ældre numre (kun ca. 3-6 månder ældre). Jeg synes personalt, at mit nye er bedre, men lad mig høre, hvad I synes:
https://soundcloud.com/gorbachevlovesyou/house-02-01https://soundcloud.com/gorbachevlovesyou/club-trance-1Please like, share, follow accordingly

Jeg tror, at jeg synes at masteringen på disse 2 numre er bedre end på mit nye, men jeg synes, at musikalsk set er det nye klart det bedste; jeg har også programmeret bedre synth-lyder til det nye, men også I det gamle har jeg programmeret alle lyde fra en raw sawtooth; jeg har ikke brugt nogen presets. (Please lær at programmere jeres synthesizere !

)
Næsten alle lydene er fra min Nord Lead 2X, undtagen den store trance lead lyd i det første nummer (link nr. 1), den er fra en Access Virus B (den gamle, ikke den nye dyre "TI). Efter min smag er Virussen for mørk i lyden, selvom man skruer filteret helt op, så mangler der diskant og skarphed; det føles faktisk som om, at der ikke sker noget det sidste stykke af vejen, når man skruer op for filteret på Virus B. Hvorimod på Nord Lead 2X bliver der VED og VED at komme nye overtoner indtil lyden er virkelig skarp og aggressiv; heldigvis kan man sagten gøre lyden blød, man skruer bare lidt ned for filteret.
Virus B har dog nogle fordele;
1: den har en bedre unison mode,
1b: den har 3 oscillatorer; nord kun 2.
2: og den har semi-modular modulations-matrix.
Forklaring 1: du kan selv vælge hvor mange stemmer unison mod skal bruge fra 2 (som nord'en er fastlåst til) op til alle synthens 20-24 stemmer, og de giver nogle virkelig ekstremme lead-lyde (lead lyden midt i nummer 1 er et eksempel). Og jeg er ret sikker på, at Virus B også gemer detune for unison mode med hvert single mode program; Nord'en gemmer kun dette med multimode programmer.
2: Modular betyder, at du kan tage et hvilket som helst output, fx LFO 2, og lade det modulere et hvilket som helst input, fx Pitch for LFO1. På Virus B kan man NÆSTEN frit vægle output og input, der er bare et begrænset antal gange, du kan gøre det. Men det betyder, at man I teorien kan lave meget mere indviklede patches end på Nord Lead 2X, men I praksis lyder næsten alt bedre på Nord Lead'en.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, der kender både Nord Lead 2X og Virus TI (den nye, dyre). Jeg ved, at TI'eren kan lave mere indviklede patches, men hvis begge synths indstilles til at lave samme lyde, hvilket synth lyden så objektivt bedst?
Jeg har prøvet dette med Virus B og Nord Lead 2X; jeg har på begge synths lavet en en typisk 1980er Analogue Brass Section lyd ved at indstille de to synths helt ens; Nord Lead 2X'eren lyder helt klart bedst, men måske lyder Virus B'eren mere analogt og autentisk i forhold til, at de begge prøver at lyde som analoge synths. Jeg har eget flere analoge DCO synths fra 1980erne (analogt filter+analog men digitalt kontrollerede oscillatorer), og hverken Nord Lead 2X eller Virus B kommer bare nogenlunde tæt på den specielle varme lyde, de har; især ikke til synth strings lyde, men til gengæld er analoge (læs: gamle) synths meget besværlige at have med at gøre; det vejer ekstremt meget; deres lyd er ofte ret lo-fi i forhold til en morderne synth, og så kan ofte ikke styre dem via MIDI.
Her er billeder af de 2 analoge synths, jeg har ejet:
http://www.chrabineproject.com/wp-conte ... uno-21.jpg(Jeg havde også controlleren)
http://3.bp.blogspot.com/-AsMQtYf9qWQ/U ... E60_57.JPG(Jeg havde også controlleren)
Hvis nogen af jer overvejer at købe en analog synth, så købe en, der har dreje/skyde-knapper til alle parametre ELLER en, hvor der medfølger en controller som i det to billeder; hvis du ikke følger dette råd, så skal du programmere synthen ved at først diale parameteren du vil ændre ind med et hjul/slider, trykker [enter] og så indstille parameteren og trykke [enter] igen. Dette skal du gentage hver gang, du skal justere på noget som helst. Det er meget frustrerende, og der kommer sjældent gode lyde ud af det.
.
Og der er mange andre ting, som nord