Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 16:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Hej venner!
Skriver herinde af den grund, at jeg vil spørge jer til råds om en ting, der er kommet til at bekymre mig lidt.
Jeg oplever, når jeg er alene om aftenen, liggende i min seng og træt, og jeg ikke har noget bestemt at fokusere på, at tilfældige og usammenhængende sætninger eller ord springer op i mine tanker. Nogle gange kan det lyde som en anden persons stemme. Det er forbigående, og har egentlig ignoreret det som ingenting (selvom det er ubehageligt og en smule angstprovokerende ikke at have kontrol over sine egne tanker), faldet i søvn, og har ingen problemer i min hverdag, tænker ganske normalt og sammenhængende.

Men som jeg lige lå nu, kom jeg til at tænke på, om det er noget, jeg bør tage mere alvorligt? Jeg har ikke haft sådanne oplevelser før jeg begyndte at bruge psykedeliske stoffer, og det har heller ikke været noget jeg har oplevet i sober tilstand i et bredt omfang. Har selvfølgelig haft meget lignende oplevelser på LSD flere gange. Det er noget, der er trådt frem i løbet af det sidste stykke tid, faktisk efter min ene tur på ketamin. Synes også min tankegang har været ændret en smule, men ikke usammenhængende.
Det er lige før sengetid, når jeg ikke har noget at fokusere mine tanker omkring.

Et eksempel på det kunne være:
"..sikke et godt vejr! ..ja de gjorde det jo alle sammen.. Æblet falder ikke langt fra stammen... wtf..'her er jeg'(kvindestemme)..pæne nye sko!"

Måske er det ingenting, men jeg ville lige skrive og spørge jer. Min bekymring var, om det måske kunne være et begyndende tegn på noget psykotisk. Eller hvad siger i? Er jeg bare træt og har tankemylder?

Alle svar er velkomne og værdsatte. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, men jeg oplever selv et virvar af tanker, melodier, samtaler osv. hvis jeg ryger weed lige inden, jeg går i seng. Det er lige præcis, når der er helt stille omkring mig og værelset er mørkelagt, at disse ting opstår. Det kan være ret fedt at ligge og spinde melodier, men samtidig surt når tankerne ikke helt kan kontrolleres og bare looper.
Der er ikke noget at sige til, at man får disse oplevelser, når man ligger i sengen om natten. Lokalet er mørkt, der er stille og man bevæger sig ikke. Det er nærmest kun ens tanker, der eksisterer i dette tidsrum og så får de frit spil.
Jeg har kun oplevet dette påvirket af cannabis eller hvis jeg har en "krise" af en eller anden art - eksamen f.eks. Og selvfølgelig på svampe, hvor man er alene i et stille, mørkt rum kun overladt til sine tanker - det har en helt anden effekt end at ligge i stuen med venner, lys og musik.

Moderator

Ja, det kam godt være, at jeg kører mig selv op - jeg tror måske, at det har noget at gøre med, at jeg har haft så mange ting, jeg har skulle forholde mig til den sidste stykke tid. Jeg har sovet af helvede til og haft masser af 'nonsens' der har loopet i mit hoved om natten. Jeg føler bare, at jeg er begyndt at overanalysere alting i mit liv, og jeg er i tvivl om det er helt sundt.. :P
Tusind tak for dit svar!

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Plejadestjerne, jeg tror også jeg har oplevet noget lignende når jeg har været stresset og skulle sove. Så oplever jeg at der pludselig kan være en stemme helt tæt på som siger noget. Nogen gange kan det være familie stemmer eller nogen jeg kender, specielt hvis jeg har haft konflikt med dem.
Men oftest er der ikke noget, andet end de drømme som kommer op og griber min opmærksomhed og fører mig ned i søvnens land :)
Tror også at du overfortolker dit sind. Bare slap af og aksepter dine små særheder. Der er ingen mennesker som er normale alligevel ;)

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
sjovt nok har jeg faktisk også oplevet det et par gange her den sidste måneds tid... alle gangene tog jeg speed.. de stemmer jeg hørte var ligesom amerikanske nyheds oplæsere der energisk læser ting op.. meget kogt. men det var også efter en del timer uden søvn. har aldrig oplevet det i ædru tilsdand. er det egentligt ikke ret psykotisk at have tanker/stemmer man ikke kan styre?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg kan godt forestille mig at stemmerne også kan forekomme efter speed. Men jeg ser det ikke som et tegn på psykose. Kan du styre stemmerne i dine drømme Mose ræv? De stemmer man hører lige før man sover er jo ikke hverdags tanker, men findes netop der hvor drømmene begynder.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
nej det kan jeg på ingen måde.. kan godt følge dig.. det rigtigt nok. men det er fandme underligt og en smule sjovt når det sker.. specielt fordi stemmerne siger totalt random ting.. kan godt få go griner over tanker/stemmer når jeg er blæst

på lsd har jeg før oplevet at der er en nyhedsoplæser der fortæller alt der sker. men det er lidt anderledes..

Moderator

Efter at have læst lidt rundt på nettet, tror jeg mit tankemylder mere skyldes stress og bekymringer end latent psykose, der er i hvert fald flere stressramte, der skriver om deres problemer med det. Men det føles meget psykotisk, som du skriver mose-ræven (din beskrivelse fra speed er spot on).

Fanny skrev:
Tror også at du overfortolker dit sind. Bare slap af og aksepter dine små særheder. Der er ingen mennesker som er normale alligevel ;)

Helt sikkert. Jeg døjede i en periode for 8-9 måneder tilbage med en del angst, der hang sammen med netop det. Det er noget jeg må arbejde med igen. :) Og jeg har aldrig pralet med at være normal, hehe.

Tak igen! Jeg sætter pris på, at I tager jer tid til at svare.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
2-5 minutter før jeg falder i søvn, at jeg har både visuelle og audiotoriske hallucinationer. stemmer der popper frem og fx billeder af et spil jeg har spillet

Jeg spillede engang et spil til playstation, der hedder Puzzle Fighter (et Tetris lignende spil). Hvis jeg spillede det mange timer på en dag, så kunne jeg se brikker falde ned, når jeg lukkede mine øjenlåg.

Insane psychedelia user!

Så længe du selv er klar over at det er dine egen tanker du kan høre og ikke tror at det er udslag af du kan læse andres tanker, så er det ikke psykose, men jeg vil nok tage mit hash indtag op til en overvejelse, hvis jeg var dig.
Går det ud over din søvn? Da jeg bøvlede med noget lignende, som endte ud at jeg troede jeg kunne læse tanker og kommunikere med rumvæsener da havde jeg meget svært ved at sove, fordi jeg var helt væk i den tankeverden som foregik når jeg skulle sove.

Edit det skal sige at det helt er forsvundet efter en lang pause.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fso skrev:
Så længe du selv er klar over at det er dine egen tanker du kan høre og ikke tror at det er udslag af du kan læse andres tanker, så er det ikke psykose, men jeg vil nok tage mit hash indtag op til en overvejelse, hvis jeg var dig.
Går det ud over din søvn? Da jeg bøvlede med noget lignende, som endte ud at jeg troede jeg kunne læse tanker og kommunikere med rumvæsener da havde jeg meget svært ved at sove, fordi jeg var helt væk i den tankeverden som foregik når jeg skulle sove.

Edit det skal sige at det helt er forsvundet efter en lang pause.

Plejadestjerne snakker ikke om hash, så jeg går ud fra det er mig, du skriver til?
Jeg har ikke et vanvittigt cannabisforbrug, ryger en halv til en hel joint 4-5 gange om ugen, når jeg har fri fra arbejde. Det er kun, når jeg ryger lige inden, jeg går i seng og ligger i det rolige, mørkelagte soveværelse, at jeg oplever tankevirvaret. Hvis jeg ryger og falder i søvn til musik eller en film, så oplever jeg det aldrig.
Nogen siger, at cannabis ikke er psykedelisk, men det er jeg bestemt ikke enig i :) Det er i hvert fald forskelligt, hvordan folk oplever rusen.
Mren jeg er enig med dig i, at hvis søvnproblemer/tankemylder sker i sammenhæng med indtagelse af stoffer, så ville jeg også overveje at tage en pause og se, om det hjælper.

Insane psychedelia user!

My bad der fik jeg blandet tingene sammen :)

Moderator

Jeg har i hvert fald været hashfri i 3 måneders tid, og det er 10 måneder siden, at jeg stoppede med at ryge til hverdag. :) men godt input alligevel, understreger jo bare, at man skal passe på sig selv, når man vælger at eksperimentere med de her ting.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]