Hej igen folkens!
Fedt at se der er interesse for sagen! Jeg er lige flyttet og har endnu ikke fået internet. Derfor går der lidt tid imellem jeg svare. Det bliver bedre efter d. 18.
Tropica: Ift. prisen og evt. selvbyg.
Jeg har tidligere undersøgt mulighederne. Som jeg husker det, forkastede jeg idéen om det af flere årsager. Lige meget hvordan man griber det an, er der ret så mange forhold at tage i betragtning. Vælger man at forsimple tanken går det udover oplevelsen. Man skal lave en konstruktion der kan 'holde på vandet' så at sige. Altså for det første bærer de mange mange kilo saltvand den skal indeholde, samt være fuldstændig tæt. Det er ikke nogen helt let opgave. I hvert fald ikke noget jeg er kyndig ud i. Derudover skal der være et rensningssystem og varmelegeme forbundet dertil, hvilke begge to skal installeres forsvarligt, så det ikke er i direkte kontakt med vandet og heller ikke risikere at komme det. Det billigste overslag jeg er stødt ind i er omkring 5000,- i materialer. Deroveni kommer så arbejdet, som nok ville tage nooogle timer. Udfra de overvejelser tror jeg man slipper ret nemt og billigt om det ved det nævnte alternativ.
De første medlemmer tænker jeg må være relativt dedikerede til det. Dette især tænkt ift. at man som forening SKAL være mindst 5 betalende medlemmer for at blive godkendt. Derudover i kraft af de udgifter der er forbundet hermed, hvilke jeg ikke selv vil hænge på.
Fanny: Gode spørgsmål!
Jeg har ikke nogle endegyldige svar, da jeg tænker det er noget, der bedre kan besluttes i fællesskab. Jeg har dog gjort mig overvejelser.
En mulighed kunne være at oprette foreningen som en andelsforening. Altså at man sætter et loft på antal af medlemmer, der køber sig ind i floattanken og deles om leje+drift. Det ærgerlige her, ville være hvis interessen er stor og andre der kunne ønske det, ikke for muligheden for at floate. Fordelen ville være en lige og nem fordeling af omkostningerne. Man kunne evt. efterkomme dette ved at, når medlemsloftet var nået, at folk skrev sig i kø til medlemskab, og når der så var nok til det, udvidede forening ved køb af ny tank og leje af større lokaler. Jeg ved ikke om dette kunne blive aktuelt. Måske på lang sigt. Jeg ved desværre ikke nok om oprettelse af denne type forening til at kunne sige om det overhovedet ville være muligt at oprette den type forening til dette formål, men det kunne man undersøge.
Vælger vi en anden vej, altså at oprette en forening i klassisk forstand, da tænker jeg at foreningen opretter en konto i banken. Evt. Merkur bank, som jeg hører er mere end åbne overfor denne type initiativer. På denne måde vil man kunne købe tanken, samt lægge forudbetalt leje, for lånte penge. Et lån hvis afbetaling fordeles på medlemmerne, ligesom husleje og driftsomkostninger (køb af salt, vand, el og varme). Da det er et ret lille lån vi ville ende på, ca. 20.000 eller sådan noget, ville vi kunne afbetale det over en relativ lang periode og på denne måde sætte kontingentet relativt lavt. Vi kunne da vælge at fortsætte med samme kontingent og bruge det genererede overskud til køb af ny tank hvis der bliver behov for det. Hmm.. Ved nærmere eftertanke ændre dette jo ikke på at lejen bliver betydeligt mindre jo flere medlemmer der kommer. Hvad gør vi lige ved det? Enten kunne man sige at de første bidder det i sig og ser det som bonus at skulle betale mindre ved flere medlemmer, i stedet for at se det som snyd at de har skullet betale mere. Eller kunne man lave en omstillingsfase, hvor de første medlemmer i en periode betaler mindre indtil forskellen har udlignet sig.
Anyway. Så er det ting jeg tænker man kunne snakke om ved oprettelsen af foreningen. Man skal i følge landets regler have en stiftende generalforsamling hvor man laver en række vedtægter. Der er ikke nogle krav til vedtægterne, men de skal være der. Der er dog en masse vedtægter, der har vist sig at fungere godt i praksis, som man kunne lade sig inspirere af. Borgerservice skulle være flinke til at indvie én i hvordan og hvorledes man kan gøre.
Jeg har ledt lidt på netten og holbæk kommune har lavet denne lille guide, man kan kigge på:
http://www.holbaek.dk/oplev-holbaek/for ... -forening/ Nu bliver det nok ikke holbæk kommune vi skal snakke med, men jeg kunne forestille mig der er nogenlunde det samme andre steder.
Mht. offentlig støtte, så er det klart en mulighed. De vil dog evt. sætte krav til vedtægterne og så må vi jo diskutere om det er nogle vi ville indgå i for at modtage støtten. Mener de som oftest kan hjælpe en med lokaler. På den ene eller anden måde. En af mine kammerater snakkede om at man som forening havde krav på et lokale. Om det er rigtigt ved jeg ikke.
Mht. til kontingent, så synes jeg det er svært at sige på denne tid i processen. Som jeg ser det afhænger det af hvilket lån vi kan tage, hvor dyr lejen er, hvor højt forbruget er og hvor mange medlemmer vi bliver. Hvis det altså bliver til noget, tænker jeg, at vi efter noget tid har erfaret hvad det ca. koster at drive foreningen og på denne måde kan lægge et fast kontigent der ikke afhænger er de svingende månedlige udgifter og medlemstal. I alt skal det bare kunne dække omkostningerne så banken ikke tjener for meget på vores eksistens. Som sagt er det nok også fornuftigt at drive foreningen med en smule overskud, så den evt. kan købe en ekstra tank, eller skaffe sig større lokale, hvis behovet skulle opstå. Muligvis er 'kontingentfastsætning' eller hvad det nu må hedde, noget bank og/eller kommunen har erfaring med og kan hjælpe os med, så det fra start kommer til at lægge fast. Det er ikke noget jeg ved noget om endnu.
"En forening oprettes ved at holde en stiftende generalforsamling. Her skal en bestyrelse på mindst 5 personer dannes, og foreningens vedtægter skal godkendes."
Inden dette skridt i processen, kunne dem der kunne være interesserede i lidt benarbejde her i starten og andre der er interesseret måske mødes og snakke om det over en øl eller lignende? Det er måske stadig lidt tidligt til det skridt, vi kunne også skrive lidt videre om det herinde og undersøge lidt hver for sig først.
Er der nogle af jer der har erfaring med foreningsarbejde? Eller ved mere om hvordan man gør? Har i nogle forslag/idéer?
Det kribler i mig for at komme i gang med at floate regelmæssigt!
Håber ikke i bliver skræmte over alle de tekniske bureaukratiske termer. Når først det er i stand er det et helt andet aspekt af livet der skal dyrkes

Glæder mig til at høre fra jer!