Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 16:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej kære psykonauter.

Jeg har gået i et stykke tid fiflet med ideen om at gå sammen med nogle stykker og danne en float-forening, så man kunne nyde godt af floatingens gavnlige effekter og samtidig have råd til at gøre det regelmæssigt.

Tænker det er noget med at købe denne her: http://www.zenfloatco.com/ et billigt alternativ til de dyre glasfiber tanke.
Finde et lille, ikke for dyrt, lokale den kan stå i, og så deles om alle omkostningerne ved det.

Jeg har fundet et lille kontorlokale med flisegulv, toilet, køkken og skriveplads (27kvm) til 2800,- pr. måned + varme. Det ligger på frederiksberg, lige nær frederiksberg centreret, i en rolig gade, hvilket nok er en stor fordel mht. støj under float. Andre muligheder velkomne! Det skal være et nemt tilgængeligt sted, billigt, være isoleret, have adgang til strøm og aller helst mulighed for bruser.

Vi skulle nok forhøre os med borgerservice om hvordan og hvorledes man starter forening op, samt lave nogle vedtægter og betalingshalløj, så ingen ender med at stå alene med udgifterne. Jeg kan forstå på folk jeg har snakket med om det, at det ikke er verdens sværeste ting at få en forening op at stå, og jeg ved borgerservice er ganske behjælpelige dermed.

Nogle der kunne være friske på det? Hvis der nu var nogle stykker, kunne vi måske mødes og snakke om mulighederne inden for den nærmeste fremtid. I skal selvfølgelig være klar på det fælles ansvar det ville være, men det siger nok sig selv. Når det først er oppe at køre tror jeg ikke der er det vilde arbejde i det, men det kræver da lidt :)

Håber I er friske!

Medlem
Brugeravatar

God ide. Bor selv i århus så er ikke helt relevant for mig, men ville egentligt også bare kommentete på prisen.
Troede at priserne var mindst 10 gange højere! Men ved nærmere eftertanke er det jo et meget simpelt princip som vel egenltligt burde kunne strikkes sammen til en ennda betydeligt lavere pris end 1.700 dollars

"This topic brings me to that worst outcrop of herd life, the military system, which I abhor... This plague-spot of civilization ought to be abolished with all possible speed. Heroism on command, senseless violence, and all the loathsome nonsense that goes by the name of patriotism -- how passionately I hate them! -

Albert Einstein

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Lyder spændende, men bor desværre langt væk. Vil dog holde øje mede tråden til senere.
Held og lykke med projektet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fedt initiativ!!!! Har længe gerne ville prøve sådan en, men de er jo svære at opstøve.. Jeg er på, kan sikkert også finde flere der har lyst.
Får man ikke økonomisk støtte af staten til foreninger?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Lyder spændende! Men hvordan har du tænkt dig det skulle foregå?
-Hvor meget koster det at blive medlem
- Skal de første medlemmer der melder sig bare dele udgifterne til isolationstanken + husleje, eller vil du selv købe den, og så leje den ud?
Der er jo alle mulige måder man kan gøre det på. Problemet ved at dele alle udgifterne mellem medlemmer fra starten er at der måske kommer flere til senere, og hvad skal de så betale?

Hilsen Fanny

Junior medlem
Brugeravatar

Hej igen folkens!

Fedt at se der er interesse for sagen! Jeg er lige flyttet og har endnu ikke fået internet. Derfor går der lidt tid imellem jeg svare. Det bliver bedre efter d. 18.

Tropica: Ift. prisen og evt. selvbyg.
Jeg har tidligere undersøgt mulighederne. Som jeg husker det, forkastede jeg idéen om det af flere årsager. Lige meget hvordan man griber det an, er der ret så mange forhold at tage i betragtning. Vælger man at forsimple tanken går det udover oplevelsen. Man skal lave en konstruktion der kan 'holde på vandet' så at sige. Altså for det første bærer de mange mange kilo saltvand den skal indeholde, samt være fuldstændig tæt. Det er ikke nogen helt let opgave. I hvert fald ikke noget jeg er kyndig ud i. Derudover skal der være et rensningssystem og varmelegeme forbundet dertil, hvilke begge to skal installeres forsvarligt, så det ikke er i direkte kontakt med vandet og heller ikke risikere at komme det. Det billigste overslag jeg er stødt ind i er omkring 5000,- i materialer. Deroveni kommer så arbejdet, som nok ville tage nooogle timer. Udfra de overvejelser tror jeg man slipper ret nemt og billigt om det ved det nævnte alternativ.

De første medlemmer tænker jeg må være relativt dedikerede til det. Dette især tænkt ift. at man som forening SKAL være mindst 5 betalende medlemmer for at blive godkendt. Derudover i kraft af de udgifter der er forbundet hermed, hvilke jeg ikke selv vil hænge på.

Fanny: Gode spørgsmål!
Jeg har ikke nogle endegyldige svar, da jeg tænker det er noget, der bedre kan besluttes i fællesskab. Jeg har dog gjort mig overvejelser.
En mulighed kunne være at oprette foreningen som en andelsforening. Altså at man sætter et loft på antal af medlemmer, der køber sig ind i floattanken og deles om leje+drift. Det ærgerlige her, ville være hvis interessen er stor og andre der kunne ønske det, ikke for muligheden for at floate. Fordelen ville være en lige og nem fordeling af omkostningerne. Man kunne evt. efterkomme dette ved at, når medlemsloftet var nået, at folk skrev sig i kø til medlemskab, og når der så var nok til det, udvidede forening ved køb af ny tank og leje af større lokaler. Jeg ved ikke om dette kunne blive aktuelt. Måske på lang sigt. Jeg ved desværre ikke nok om oprettelse af denne type forening til at kunne sige om det overhovedet ville være muligt at oprette den type forening til dette formål, men det kunne man undersøge.

Vælger vi en anden vej, altså at oprette en forening i klassisk forstand, da tænker jeg at foreningen opretter en konto i banken. Evt. Merkur bank, som jeg hører er mere end åbne overfor denne type initiativer. På denne måde vil man kunne købe tanken, samt lægge forudbetalt leje, for lånte penge. Et lån hvis afbetaling fordeles på medlemmerne, ligesom husleje og driftsomkostninger (køb af salt, vand, el og varme). Da det er et ret lille lån vi ville ende på, ca. 20.000 eller sådan noget, ville vi kunne afbetale det over en relativ lang periode og på denne måde sætte kontingentet relativt lavt. Vi kunne da vælge at fortsætte med samme kontingent og bruge det genererede overskud til køb af ny tank hvis der bliver behov for det. Hmm.. Ved nærmere eftertanke ændre dette jo ikke på at lejen bliver betydeligt mindre jo flere medlemmer der kommer. Hvad gør vi lige ved det? Enten kunne man sige at de første bidder det i sig og ser det som bonus at skulle betale mindre ved flere medlemmer, i stedet for at se det som snyd at de har skullet betale mere. Eller kunne man lave en omstillingsfase, hvor de første medlemmer i en periode betaler mindre indtil forskellen har udlignet sig.
Anyway. Så er det ting jeg tænker man kunne snakke om ved oprettelsen af foreningen. Man skal i følge landets regler have en stiftende generalforsamling hvor man laver en række vedtægter. Der er ikke nogle krav til vedtægterne, men de skal være der. Der er dog en masse vedtægter, der har vist sig at fungere godt i praksis, som man kunne lade sig inspirere af. Borgerservice skulle være flinke til at indvie én i hvordan og hvorledes man kan gøre.

Jeg har ledt lidt på netten og holbæk kommune har lavet denne lille guide, man kan kigge på: http://www.holbaek.dk/oplev-holbaek/for ... -forening/
Nu bliver det nok ikke holbæk kommune vi skal snakke med, men jeg kunne forestille mig der er nogenlunde det samme andre steder.

Mht. offentlig støtte, så er det klart en mulighed. De vil dog evt. sætte krav til vedtægterne og så må vi jo diskutere om det er nogle vi ville indgå i for at modtage støtten. Mener de som oftest kan hjælpe en med lokaler. På den ene eller anden måde. En af mine kammerater snakkede om at man som forening havde krav på et lokale. Om det er rigtigt ved jeg ikke.

Mht. til kontingent, så synes jeg det er svært at sige på denne tid i processen. Som jeg ser det afhænger det af hvilket lån vi kan tage, hvor dyr lejen er, hvor højt forbruget er og hvor mange medlemmer vi bliver. Hvis det altså bliver til noget, tænker jeg, at vi efter noget tid har erfaret hvad det ca. koster at drive foreningen og på denne måde kan lægge et fast kontigent der ikke afhænger er de svingende månedlige udgifter og medlemstal. I alt skal det bare kunne dække omkostningerne så banken ikke tjener for meget på vores eksistens. Som sagt er det nok også fornuftigt at drive foreningen med en smule overskud, så den evt. kan købe en ekstra tank, eller skaffe sig større lokale, hvis behovet skulle opstå. Muligvis er 'kontingentfastsætning' eller hvad det nu må hedde, noget bank og/eller kommunen har erfaring med og kan hjælpe os med, så det fra start kommer til at lægge fast. Det er ikke noget jeg ved noget om endnu.

"En forening oprettes ved at holde en stiftende generalforsamling. Her skal en bestyrelse på mindst 5 personer dannes, og foreningens vedtægter skal godkendes."
Inden dette skridt i processen, kunne dem der kunne være interesserede i lidt benarbejde her i starten og andre der er interesseret måske mødes og snakke om det over en øl eller lignende? Det er måske stadig lidt tidligt til det skridt, vi kunne også skrive lidt videre om det herinde og undersøge lidt hver for sig først.

Er der nogle af jer der har erfaring med foreningsarbejde? Eller ved mere om hvordan man gør? Har i nogle forslag/idéer?
Det kribler i mig for at komme i gang med at floate regelmæssigt!
Håber ikke i bliver skræmte over alle de tekniske bureaukratiske termer. Når først det er i stand er det et helt andet aspekt af livet der skal dyrkes :)

Glæder mig til at høre fra jer!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

De krav du opremser for for en forening, er kun hvis man vil være en folkeoplysende forening og have tilskud eller få anvist lokaler. Hvis man kan undvære status som folkeoplysende forening, tilskud og kommunale lokaler, så er der nærmest ingen grænser inden for lovens rammer. F.eks er psychedelia en forening, men den er ikke oprettet ved en generalforsamling, den er ikke demokratisk, der er ingen betalende medlemmer, og den er heller ikke åben for alle der støtter op om formålsparagraffen.

Junior medlem
Brugeravatar

Okay cool nok. Studsede godt over det med det folkeoplysende, men tænkte ikke nærmere over det da overskriften bare var noget med hjælp til opstart af forening. Men tak. Så er der styr på det. Så er det jo bare endnu nemmere.

Site Admin
Brugeravatar

I kunne jo også starte med at være en lille inderkerne af entusiaster der opretter foreningen. Herefter kunne i leje tanken ud til betroede mennesker der ville bruge den til psykedeliske oplevelser, og bruge de ekstra indtægter til at dække jeres udgifter. Det synes jeg ville være helt rimeligt, og jeg ville gerne komme og lægge lidt guld for f.eks. at leje den over en nat, hvor det er i orden at ryge en joint og tage nogle svampe ;)
I øvrigt kunne det være supercool hvis tanken befandt sig lidt ude på landet, hvor der er ro og fred omkring. Gerne i en gammel ombygget lade eller sådan noget. Og så skulle der være marker og skove omkring som man kunne kigge ud over, når man tog sig nogle pauser fra tanken!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Fed idé, man kunne vel sagtens oprette et lille firma, og leje det ud til 'psychedeliske formål'. Der er nok ingen konkurrence på området, og sikkert mange interesserede. På den måde slipper man også udenom alle de der krav, der stilles til en forening. Nu er det self. åndsastronautens projekt, men jeg ville personligt være lige så glad for denne løsning, som via forening.
Det lyder idyllisk med nogle omgivelser på landet, og sikkert også billigere, men synes nu stadig det burde være kbh og omegn, hvor det er lettest tilgængeligt for de fleste brugere.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Hvad går konceptet ud på?

Site Admin
Brugeravatar

Har du kigget på linket HampekogereN? http://www.zenfloatco.com/
Well, mange store psykedelikere har brugt sådan en isolationstank, hvor man flyder i vand, til at tage f.eks. LSD i, og få et stærkt trip. Det var John C. Lilly som første gang opfandt isolationstanken, og han brugte den til at tage trip i og udforske bevidsthedens oprindelse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_tank

For dem som ikke har læst hans bog oversat til dansk: "Cyklonens centrum" kan jeg virkelig anbefale at købe den: http://www.antikvariat.net/ROS81887.cgi

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan også anbefale filmen Altered States fra 1980, det var gennem den film jeg første gang fik øjnene op for isolationstank :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Havde aldrig hørt om det før, men nu har nok også flere års interesse inden for området, hvor jeg er forholdsvis ny 8)

Junior medlem

First post! ;)

Supergodt initiativ. Jeg kunne sagtens tænke mig være på et eller andet plan, også økonomisk.

Dog er den model du kigget på lavet for hjemmebrug. Jeg tror, at hvis man skal dele eller i sær leje ud til andre, så bliver man nødt til at skaffe en mere robust model. I min (begrænsede) erfaring er det også meget vigtigt for oplevelsen at det faktisk er godt isoleret og stille, fuldstændigt mørkt, jævn temperatur etc.

Fra deres hjemmeside:
Citat:
We designed the Zen Float Tent with personal home use in mind and would not recommend our current float tent model for this type of setting. If you decide to use in a more commercial type setting you will need to spread out the float times so the water solution can have plenty time to run through the filters. You will also want to monitor the water very close to keep clean and prevent people getting sick. You could also be subject to local health codes and any other state and/or federal law.

Junior medlem

Jeg har selv gået med samme tanke siden jeg første gang hørte Joe Rogan tale om dem. Jeg er mega klar - lad os stikke hovederne sammen og se på tingene. Jeg prøver lige at sende dig en pm.

Junior medlem
Brugeravatar

Hej.

Fedt at høre der er nogle der er interesseret.

Som jeg ser det er det største problem, at finde et sted den kan stå. Der skal helst være gulv af en type der er modstandsdygtig overfor vand. Helst mulighed for at vaske sig inden man hopper i. Helst relativt godt opvarmet - hvis det bliver for koldt krystalisere salten og lægger sig i bunden af tanken og det er bare noget rod. Helst et relativt roligt sted. Helst ikke for dyrt.

Så ja - mange kriterier der er svære at matche.

Når det gælder teltet der, så er det ikke det mest ideelle, men det mest realistiske. Jeg tænker vi måske bliver nødt til at begrænse antallet af medlemmer så den ikke bliver overrendt og ulækker. (Tak for henvisningen til websiden, det havde jeg ikke bidt mærke i). Alternativt kunne man bygge én selv - jeg har bare ikke selv evner i den retning.
En glasfiber tank med låg koster omkring 100.000-200.000,- alt efter model.

Junior medlem

Hej igen.

Jeg er selv ret tændt på ideen om at bygge en selv. Jeg har ikke stor erfaring indenfor arbejde med andre materialer end træ, men har tilgang til metalmaskiner også ifb med mit arbejde. Der skal helt sikkert regnes lidt på fysikken i det hele hvis det var den vej vi skulle vælge at tage det, men jeg tvivler på at vi ville være de første med samme ide og man må da kunne finde information derom via nettet. Jeg har meget tid ved siden af mit arbjde i perioder og ville være meget villig til at arbjde på tanken i fritiden.
Jeg vil lige kigge på det når jeg får sat mig ned indenfor de næste ugers tid, og muligvis komme med en CAD tegning som udkast hvis tid er.

Junior medlem
Brugeravatar

Det lyder for fedt!

Der ligger nogle planer over andres projekter på nettet.

https://docs.google.com/file/d/1F_05ZfS ... w?hl=en_US
http://www.floattankshop.com/gallery.html
Har før fundet en ret udførlig plan med tegninger på pdf, men kunne ikke lige finde den denne gang.
Jeg ved ikke med pumpe, rensesystem og opvarmning.. Det bliver måske lidt en udfordring.

Jeg leder stadig en gang i mellem efter lokale, men der er ikke noget helt ideelt endnu.
Dvs. Har set et enkelt lokale på frederiksberg (folkvarsvej) der møder en del af betingelserne. Har ringet og forhørt mig og det står til 2800 pr. Måned., så vi skal være nogle stykker til at dele hvisnikke det skal blive for dyrt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]