Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er en 16 år, og meget filosofisk. I perioder bliver jeg ekstremt depressiv og mister helt lysten til at leve. Det begyndte i 7 klasse. Lige nu er jeg ikke decideret depressiv, og så vidt jeg har forstået er det sæson for psykedeliskesvampe. Jeg har læst trip-reports der beretter om hvordan stof som LSD har ændret livet. Jeg motionerer regelmæssigt for at bekæmpe depressionen, jeg sørger for at få 9-10 timers søvn. Jeg gør i det hele taget hvad jeg kan for at undgå det. Det er noget til det punkt hvor jeg har afklaret med mig selv at jeg ikke vil kunne holde ud at blive depressiv igen. Jeg har besluttet at forsøge mig med nøgen spids hat for at undgå langvarige skader på min hjerne. Jeg er sikker på det kommer nogle skeleter ud af skabet hvis jeg tager svampen, hvilket ikke er så godt eftersom man skal være i et "stabilt" humør. Jeg tænker det er oplagt at gøre det nu hvor jeg ikke er depressiv, men jeg er rådvil.

Medlem

Ved mange herinde siger man gerne skal være lidt ældre før man tager det, det kunne man også nemt påstå, jeg siger heller ikke du skal tage nogen, men det er nu dig eget valg

Det jeg dog ville sige er, at har læst flere gange om folk der har fået afhulpet deres depression med netop svampe, så ideen i sig selv er ikke dum....kender dog ikke til det med alderen og hvorfor det ene og hvorfor det andet....men ved man har lavet medicinske studier med depression, hvor man fandt ud af af især ældre mennesker som havde depressioner af forskellige årsager, kom ud af det med svampe.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan være forløsende at få taget hul på sine skeletter, men det er en kæmpe mental udfordring, når først svampene begynder at vise i billeder og følelser, hvad problemerne drejer sig om. Ord kan ligesom ikke beskrive, hvor langt ned du kan dykke under påvirkning af svampe, hvilket bestemt ikke er nemmere at kapere for en 16årig uanset hvor filosofisk og voksen, du føler dig.
Jeg synes ikke spids nøgenhat er noget for dig på dette tidspunkt. Mest din alder taget i betragtning

jeg bruger selv svampe og mener også at de har et potentiale imod depression og andre ting. Jeg mener dog ikke at de konsekvent har en positiv effekt, man skal have en vis forståelse for svampene for at kunne udnytte dem da de bare hjælper en på vej:)
jeg prøvede svampe for første gang som 22 årig og det syntes jeg var en god alder men jeg ved at der er andre der gør det tidligere, men som 16 årig og depressiv til tider kan det nemt blive en dårlig oplevelse.
hvis du kendte nogle som brugte svampe til at udvide bevidstheden, skal jeg ikke kunne sige, om det muligvis var en god ide at du allierede dig med dem.

Junior medlem

Mr. Gone skrev:
prøv at få en 7-8 timers søvn nogle nætter og 9-10 andre nætter. jeg oplever at hvis jeg sover 10 timer hver nat så bliver jeg ekstremt irritabel og gnaven.
der er andre måder at bekæmpe en depression som du burde forsøge dig med før du springer ud i illegale stoffer, for hvis det viser sig at påvirke dig negativt så bliver det nærmest umuligt at finde nogen du kan snakke med om det. Læger, forældre og jævnaldrendes fordomme spiller stort set altid ind når man fortæller man tager ulovlige stoffer, det er i hvert fald min erfaring.
har du nogen at snakke med? ved du hvorfor du bliver depressiv? hvordan oplever du din depression? hvornår kommer den typisk? har du et stofmis/forbrug, eller nogensinde taget nogen stoffer? går du i skole? hvordan er livet derhjemme? har du kæreste?
der er ufatteligt mange ting der kan spille ind i en depression.
vil du tage spids nøgenhat for at undgå langvarige skader på hjernen? det kan være du har en latent psykose som bliver udløst af psilocybinsvampe - eller du kan få et bad trip og ende med at slå dig selv ihjel. Du bliver nødt til at tage nogle ting i betragtning før du slår dig løs med sådanne stoffer. De kan være skide farlige.

Kan du gå lidt i detaljer om psykosen?

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Mr. Gone refererer til at svampe og psykedeliske stoffer kan 'trigge' eller igangsætte psykose eller psykisk sygdom som skizofreni, hvis du er genetisk disponeret (altså, hvis det ligger i din arvemasse, at du er sårbar psykisk).

Jeg kan relatere til meget af det du skriver, jeg var selv meget som dig, da jeg var 15-16. Jeg var godt deprimeret i en periode og havde det rigtig svært i en periode, og endte med at isolere mig fra mine jævnaldrende. Jeg var også samtidig meget interesseret i svampe og LSD, og var da også på svampejagt (heldigvis) uden held.

Forstå når jeg siger at psykedeliske stoffer IKKE er en mirakelkur mod depression, det kunne lige så godt sende dig dybere ned i hullet. Svampe og LSD kan være meget givende, men det er samtidig MEGET intenst og 'anderledes'. Det er en fuldstændig anden måde at tænke og se verden på, og det kræver noget af dig som person at få noget ud af. Det kan være en meget svær ting at håndtere både under og efter rusen, og efter min mening, så kræver det en vis modenhed. Jeg ved, at du sikkert føler dig meget moden og klar til at give svampe et skud; sådan tænkte jeg også. Om nogle år vil du dog vide, at du langt fra var så klog på dig selv og verden, som du måske gik og troede. Jeg tog mit første trip som 18 årig og er evigt taknemlig for, at jeg valgte at vente nogle år. Jeg ville slet ikke kunne have håndteret det som 16 årig. Giv dig selv tid til at modne og bliv klogere på dig selv, dyrk noget du synes er fedt og spændende (filosofi kunne være en mulighed?).

Læs op på stofferne og indsaml så megen viden som muligt, hvis du vælger at give dig i kast med dem, men mit råd er at vente nogle år. Så har du også tid til at blive klogere på dig selv og på stofferne, før du hopper ud i en oplevelse, der muligvis vil ændre måden du ser verden, dig selv og andre mennesker på resten af dit liv.

Jeg ved, at du måske føler dig ensom og isoleret, jeg har selv battlet med de dystre tanker i længere perioder. Du skal vide, at der er lys for enden, selv om du ikke ser det. Prøv at se de mørke øjeblikke som en chance for at blive klogere på dig selv og udvikle dig som person. Og hvis der er ting, der giver dig lys i hverdagen (hvilket der sikkert er), DYRK DEM. En aktivitet, om det er træning, musik, at skrive eller læse, skate osv. så giv den gas med det. Udover, at det bringer glæde i dit liv her og nu, fordi det holder de mørkere tanker på afstand, så giver det også en super fed fornemmelse af mening og opfyldelse at blive dygtig til noget.

Kort sagt, mit råd til dig er at vente med stofferne og finde nogle måder at tackle din nedtrykthed på. Hvis du har nogle lyttende forældre, er det okay at snakke med dem om det; de har også været unge engang, og er måske slet ikke så dumme, som de virker nogle gange. Ellers find en god ven, du kan stole på, eller en anden voksen at snakke med. Det er super godt at tale om, hvordan man har det.

Held og lykke, og skriv endelig, hvis du har brug for nogen at tale med.
PS Undskyld hvis det er lidt rodet, det blev skrevet hurtigt over mobil. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et godt svar ellers, Plejadestjerne. ++

Junior medlem

Plejadestjerne skrev:
Mr. Gone refererer til at svampe og psykedeliske stoffer kan 'trigge' eller igangsætte psykose eller psykisk sygdom som skizofreni, hvis du er genetisk disponeret (altså, hvis det ligger i din arvemasse, at du er sårbar psykisk).

Jeg kan relatere til meget af det du skriver, jeg var selv meget som dig, da jeg var 15-16. Jeg var godt deprimeret i en periode og havde det rigtig svært i en periode, og endte med at isolere mig fra mine jævnaldrende. Jeg var også samtidig meget interesseret i svampe og LSD, og var da også på svampejagt (heldigvis) uden held.

Forstå når jeg siger at psykedeliske stoffer IKKE er en mirakelkur mod depression, det kunne lige så godt sende dig dybere ned i hullet. Svampe og LSD kan være meget givende, men det er samtidig MEGET intenst og 'anderledes'. Det er en fuldstændig anden måde at tænke og se verden på, og det kræver noget af dig som person at få noget ud af. Det kan være en meget svær ting at håndtere både under og efter rusen, og efter min mening, så kræver det en vis modenhed. Jeg ved, at du sikkert føler dig meget moden og klar til at give svampe et skud; sådan tænkte jeg også. Om nogle år vil du dog vide, at du langt fra var så klog på dig selv og verden, som du måske gik og troede. Jeg tog mit første trip som 18 årig og er evigt taknemlig for, at jeg valgte at vente nogle år. Jeg ville slet ikke kunne have håndteret det som 16 årig. Giv dig selv tid til at modne og bliv klogere på dig selv, dyrk noget du synes er fedt og spændende (filosofi kunne være en mulighed?).

Læs op på stofferne og indsaml så megen viden som muligt, hvis du vælger at give dig i kast med dem, men mit råd er at vente nogle år. Så har du også tid til at blive klogere på dig selv og på stofferne, før du hopper ud i en oplevelse, der muligvis vil ændre måden du ser verden, dig selv og andre mennesker på resten af dit liv.

Jeg ved, at du måske føler dig ensom og isoleret, jeg har selv battlet med de dystre tanker i længere perioder. Du skal vide, at der er lys for enden, selv om du ikke ser det. Prøv at se de mørke øjeblikke som en chance for at blive klogere på dig selv og udvikle dig som person. Og hvis der er ting, der giver dig lys i hverdagen (hvilket der sikkert er), DYRK DEM. En aktivitet, om det er træning, musik, at skrive eller læse, skate osv. så giv den gas med det. Udover, at det bringer glæde i dit liv her og nu, fordi det holder de mørkere tanker på afstand, så giver det også en super fed fornemmelse af mening og opfyldelse at blive dygtig til noget.

Kort sagt, mit råd til dig er at vente med stofferne og finde nogle måder at tackle din nedtrykthed på. Hvis du har nogle lyttende forældre, er det okay at snakke med dem om det; de har også været unge engang, og er måske slet ikke så dumme, som de virker nogle gange. Ellers find en god ven, du kan stole på, eller en anden voksen at snakke med. Det er super godt at tale om, hvordan man har det.

Held og lykke, og skriv endelig, hvis du har brug for nogen at tale med.
PS Undskyld hvis det er lidt rodet, det blev skrevet hurtigt over mobil. :P

Jeg har gået med det her siden 7 og nu går jeg i 10. Som sagt bliver det værre hver gang og jeg føler faktisk selv en livslang psykose ville være risikoen værd. Mit liv har ingen når det først bryder ud, det eneste der har holdt mig tilbage er tanken om min familie. Jeg er fast besluttet på at det her er min eneste udvej, og selv hvis jeg ikke skulle få en åbenbaring skader det vel ikke at opleve en anden virkelighed?
Så vidt min research har vist kan man ikke blive skizofren af de svampe der er i Danmark, der er heller ikke noget i min familie der lider af skizofreni, i hvert fald hvad jeg ved af.
Når det så er sagt er det rigtig rart at se du har brugt så lang tid på din kommentar

Moderator

Tak knark! :)

Jeg kan sagtens se det fra dit perspektiv, og ved hvordan det føles, har overvejet at tage livet af mig selv flere gange, da jeg havde det allerværst. Jeg levede i år med usikkerhed, og senere angstanfald og depression. Du kunne overveje terapi; det har jeg næsten fået lige så meget ud af, som mine syre- og svampetrips.

Hvis du er fastbesluttet og jeg ikke kan ændre din mening er mit eneste råd: LÆS LÆS LÆS. Og lad være med at gøre det alene. :)

Junior medlem

Plejadestjerne skrev:
Tak knark! :)

Jeg kan sagtens se det fra dit perspektiv, og ved hvordan det føles, har overvejet at tage livet af mig selv flere gange, da jeg havde det allerværst. Jeg levede i år med usikkerhed, og senere angstanfald og depression. Du kunne overveje terapi; det har jeg næsten fået lige så meget ud af, som mine syre- og svampetrips.

Hvis du er fastbesluttet og jeg ikke kan ændre din mening er mit eneste råd: LÆS LÆS LÆS. Og lad være med at gøre det alene. :)

Jeg ville aldrig kaste mig ud i noget uden at læse om det først. Jeg brugte over 1 på at læse ting før jeg første gang røg hash.
Min plan var at spørge min bedsteven siden 5 om han ikke kunne være ædru ved siden af mig. Jeg vil heller ikke forsøge mig med en stor dosis, beklageligvis har je stadig ikke fundet nogen guide til førstegangsbrugere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Så vidt min research har vist kan man ikke blive skizofren af de svampe der er i Danmark

Det er nogen af de mest potente svampe i verden. De indeholder de samme aktive stoffer, som alle andre psilocybinsvampe.

Det er heller ikke svampene, der giver dig skizofreni. Hvis det ligger latent i dig, kan svampene rive hul på bylden og det er ikke ønskværdigt.
DR3 kørte en overgang en stribe af serier, hvor narkotika var hovedemnet. Her fortalte folk med skizofreni, hvordan deres oplevelser med LSD havde været, dengang man testede det på folk på psykiatriske hospitaler i Danmark. En mand, der nu er godt oppe i alderen, fortalte hvordan oplevelsen var et levende helvede, som han stadig var meget påvirket af i dag.

Det er jo slet ikke sikkert, du har noget latent liggende i dig, men tænk hvis du havde og resten af dit liv blev smadret på grund af, at du har læst, at det kan kurere en depression? Der er mange andre alternative måder at finde ud af, hvad dine tanker bunder i. F.eks. terapi, som det nævnes.

Hvordan er du blevet overbevist om, at denne metode er den eneste rigtige for dig?

Junior medlem

Mr. Gone skrev:
du researcher ikke ordentligt ! vent nu noget tid, vi ved alle sammen hvordan det er at være ung og ked af det, det føles som om det aldrig bliver bedre, som om alt er lort i perioder. og selvom svampe MÅSKE kan hjælpe dig, som ketamin hjalp mig igennem en depression, så er det langt fra det sikreste og bedste valg !
Prøv nu at gå til lægen eller til samtaleterapi, det kan jo for helvede være at det hjælper dig. Måske har du nogle følelser gemt væk, som en dygtig psykolog kan få frem.
Psilocybinsvampe er farlige, tænk over hvordan din familie ville have det hvis du tog svampe og de udløste en latent psykose som varede i 30 år. I den situation kan jeg love dig for du vil hade dig selv efter kort tid, for at forvolde dine elskede så meget smerte!
Lad være med at være egoistisk, sæt andres behov foran dine egne! det hjælper ofte at tænke på andres behov og andres glæde, så fjerner man automatisk fokus fra sig selv og tænker ikke over at være ked af det !

Hvordan kan man vide om man er latent for skizofreni?

Moderator

Det kan man ikke med sikkerhed. Hvis der historisk har været tilfælde af skizofreni eller psykisk sygdom i din familie, så er der højere chance for at du er disponeret.

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Grå-bynke

Jeg er generelt meget enig med Plejadestjerne og Knarkdrengen - det er gode råd du finder der!

Jeg kan godt forstå at svampene lyder som en indbydende mulighed, men jeg bliver nødt til også at fraråde dig det på nuværende tidspunkt. Du kan ikke springe over de kampe, der er helt normale og hører sig livet til, ved at spise en svamp. Du bliver nødt til at tage din livsopgave på dig, og jeg tænker det også er det du forsøger, men i første omgang vil jeg anbefale dig at gøre det uden svampene. Hav tålmodighed! Du skal nok nå at udforske dem senere i livet. De kan give meget og man kan virkelig få ryttet ud i nogle ting, men det er, som Knarkdrengen siger det, en kæmpe mental opgave. Det kræver et helt andet fundament end det man besidder som 16 årig. Du vil nok tænke dig selv som en undtagelse for dette for at give dig selv lov til den oplevelse, som du har sat dig for - men tag dig selv i agt. Vi ved (nogenlunde) hvad det indebærer. Det fundament jeg taler om, er et du kan bygge i kraft af de bevægelser du går igennem nu. Hvor heldig er du ikke? Du er kun 16 og er allerede nu ved at distancere dig fra den fantasiløse mainstream. Tænk det som en fordel! Ja - det er hårdt! Men er det ikke også spændende? Hvad er det her dog for et mærkeligt sted vi ved fødsel er kastet ind i? Hvad er det her såkaldte 'menneske' dog for en mærkelig hårløs abe? Stil dig nysgerrigt op for det. LÆS! Prøv f.eks. at læse Herman Hesse's 'Steppeulven'. Kunne godt forestille mig det kunne være noget for en filosofisk, fremme i skoene 16 årig der tendere til tungsind. Jeg har lige læst den igen - den er fremragende! Man kan blive ved med at trække erkendelse, vejledning og perspektiv fra den. Den er ret svær at få hovedet omkring, men giv det en chance. Dyrk livet, dyrk dine lidenskaber. Se tankevækkende film, billeder, hør inspirerende musik med tankevækkende tekster og indlevende temaer. Nysgerrighed hjælper til at acceptere både godt og ondt og ved dette får du skarpere, mere nuancerede erfaringer du kan bruge hele livet igennem. Test dine venner af stille og roligt. Måske kan de mere end du har opdaget? Måske kan de mere, jo mere du giver? Prøv dig frem og se hvad de kan snakke med på. Det samme med dine forældre. Hvis du har brug for et totalt uafhængigt øre er en psykolog ikke nogen dårlig idé. Det behøver ikke være et krisetegn at gå til psykolog. Det kan også bare være et uafhængigt øre, en vejledende stemme. Det kan være rigtig rart! Der er stor forskel på dem, så find én du kan snakke med og hvis holdninger du respekterer. En dårlige psykolog kan være noget af det værste man kan gøre for sig selv - så vær opmærksom.

Alt det bedste herfra!

PS: Glemte et råd.. Hvis du har mulighed for det - så tag på efterskole!!

Junior medlem
Brugeravatar

Har ikke meget at tilføje, der er mange gode svar allerede (:

Vil dog sige, at de problemer jeg kan tænke tilbage på i den alder, var mange af dem baseret på den tidsperiode i mit liv. Og min pointe er, at hvis du er stresset over at afslutte 10. klasse og hvad du skal nu osv. osv. osv.. Om du skal på gymnasiet eller handelsskolen herefter eller hvad fremtidsudsigterne er.
Det er ret almindeligt at man bliver "udtørret" af mentalt overskud i den situation, det følger med at leve i fremtiden (planlægge skole og job osv.). Derfor, vil jeg klart foreslå at gå igennem den tidsperiode og se dét som en del af problemet, det er klart at svampe ikke kan fjerne ens skoletræthed eksempelvis, og derfor er dét en forkert indgang til psy verdenen i mine øjne.

Jeg vil tilføje, at jeg mener ens hjerne skal være færdigudviklet inden man overhoved begynder at dykke på dybt vand.
Hjernen er færdigudviklet når man når alderen 24 ca. Og jeg kan tilføje, der er STOR forskel selv fra 21 til 23. Og derudfra kan man så sige, at selve det trip at udvikle sin hjerne så godt man kan, LANGT FRA er overstået i din situation. Vil anbefale meditation, plus det er skide spændende at lære om :)

Måske salvia divinorum ku' prøves, hmm? EKSTREMT stærkt men varer kort 10 minutter hvis røget. Det kan HELT klart give et spark i motivationen, og vil nok hellere selv prøve det i din alder. Man kan finde nogen gode ekstrakter og prøve stille ud.

Uanset, planterne forventer som regel at folk der nærmer sig, kommer med dyb respekt og indsigt ind i hvad planten står for. Alene at lærer om dem kan ændre ens hverdags trivialiteter, da indsigt, forståelse og fordybelse har en stor effekt på ens mind (sind).

Jeg tror det er ret sikkert at sige, at planterne kan være TOTAL ligeglad med dig og har ikke nødvendigvis forståelse for din situation. Om du er den ene eller den anden. Men på den anden side, kan planten også være TOTAL ligeglad med om du er deprimeret, skoletræt eller ked af det. Det er to helt forskellige ting.
Men hertil er det også rigtigt, at planterne kan udvise kærlighed og hjælpsomhed med at overveje din situation på mange forskellige måder og fra mange forskellige synsvinkler, som kan være med til at lukke op for en ellers grå livs udsigt. Her mener jeg, hvis man fokuserer på de forkerte ting i ens liv, kan en ændring i ens fokus alene ændre hele ens verdensbillede fuldstændigt. Synes stadig at dette hører til personlig udvikling og interesse, at sørge for man for lært om de ting der er vigtige for en.

Håber der var nogen ting der gav genlyd og kunne bruges.

Peace

Peace

http://www.nerdtests.com/mq/badge/4f68625b9047f7cc.jpg

Medlem
Brugeravatar

Hej
Jeg er ked af at høre du har det så skidt.
Jeg har selv haft det rigtig dårligt i en årrække, pga mobning i skolen, samt mine forældre blev skilt da jeg var lille.
Men som de andre siger er der lys for enden. Personligt begyndte det for alvor at vende da jeg flyttede hjemmefra, fik fast arbejde, og byndte at ryge cannabis sammen med min barndoms ven, som i øvrigt også er min bedste ven. Idag består min vennekreds af nogle fantastiske mennesker, og jeg har aldrig haft det bedre. Det lyder måske lidt dumt at "opfodre" til at ryge jævnligt, men jeg har virkelig fået meget ud af det. Og i min mening har det forberedt mig lidt mentalt, til at prøve svampe. Og hvor er jeg glad for at jeg ventede til jeg var 21, for sikke en omgang. Svampe kan være fantastiske, men som nævnt, kan et trip også være forfærdeligt. Men fedt at du allerede nu, danner dine egne meninger, og ikke bare følger strømmen. Du lyder som en kvik ung fyr :) Thumbs up!
Som tidligere nævnt er du også hos mig velkommen, skulle det være nødvendigt at snakke lidt.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og lad os endelig høre hvad du beslutter :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]