Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 20:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej Psy!

Jeg er igennem de sidste par måneder, blevet meget interesseret i kaktusser. Dette har resulteret i mange timers læsning om disse, og jeg har nu også selv fået mig 3 små peyote kaktusser (Lophophora williamsii) og sået en del san pedro kaktusser (Echinopsis pachanoi).

Peyote (Lophophora williamsii):
Billede
(størrels: 2 cm. i diameter)

San pedro (Echinopsis pachanoi) (endnu ikke kommet op) :
Billede

Jeg har ved plantningen af san pedro kaktusserne, fulgt en guide på youtube. Jeg har brugt kaktus jord fra plantorama og kommet små legakugler i, for at gøre jorden lettere. Jorden har fået en tur i mikrobølgeovnen og derefter kølet af før såningen fandt sted. Frøene er blevet lagt oven på jorden, vandet, og bakken med jord og frø er blevet lagt i en zip-bag, for at skabe et miljø med høj luftfugtighed.

Der er dog en del spørgsmål, som jeg på trods af min research, ikke har kunne finde et konkret svar på (Et svar fra en person, som har med netop disse typer kaktusser at gøre).

1. Jeg er i tvivl om hvorvidt at de små peyote kaktusser, skal stilles i ¨vinterhi¨ som voksne kaktusser. (Hvis ja, i hvilken periode sættes de så i ¨vinterhi¨)?

2. Da kaktusser i vinterhi skal stå mørkt og koldt, vil det så være for ekstremt at smide dem i køleskabet i perioden?

3. Hvor tit skal kaktusser, der er så små vandes (peyote)?

4. Hvad er jeres mening om den ovenstående metode til at så San pedro frø på?

På forhånd tak!
- CVML

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
1) Det kan du gøre. Personligt lader jeg dem stå i mit vindue vinteren over uden at vande dem.

2) Har læst flere steder at temperature omkring 5°C er ideelt under "vinterhi". Igen mine står i vinduet.

3) Hvad definere du ved "små"?
Vinter: Nærmest aldrig, max 2 gange og meget lidt vand
Sommmer: Ofte, alt efter medie og potte størrelse

4) Udemærket

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg vil bare rose dig for at forberede sådan en velovejet indlæg. Det er efterhånden sjældent folk gør sig den ulejlighed.

Medlem
Brugeravatar

Tusinde tak for svarene og for rosen :-) Kom gerne med nogle ekstra tips og tricks, hvis i ligger inde med nogen :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Som nybegynder indenfor Lophophora Williamsii, er det en god idé at bruge uglaserede lerpotter og vande i en underskål. Man fjerner overskydende vand efter 10-15 min. Du skal selvfølgelig kun vande i vækstperioden.
Tillykke emd den dejlige hobby.

Medlem
Brugeravatar

Havde tilfældigvis 3 små uglaserede lerpotter stående, som de nu kommer til at stå i (vildt tilfælde). Tusinde tak for tippet! Jeg hygger mig allerede meget med min ny fundene hobby :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Kom til at tænke på en ting med vanding.
Dine LW, vil jeg som sagt ikke vande særlig meget over vinteren, men når det nu en gang bliver sommer, så har jeg da lidt at biddrage med :)
Hen over vinteren, vil de højest sandsynlig blive flade, lidt som en flad ballon med lidt luft. Når sommeren så kommer vil de puste sig op med væske, prøv at mærk på dem der hvor spændstig de er og vent så med at vande til de bliver lidt bløde igen.

Dine tri. når de en gang bliver større, så stik en finger i jorden og mærk om den er tør, hvis ikke, vent med vanding. De er rigtig tørstig, men pas på med at give dem vand hele tiden - det kan give små råd pletter. Undervander du dem, vil de pludselig skyde rødder ud af alle sider, som en overlevelse mekanisme.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem
Brugeravatar

Tusinde tak for rådet :-) Godt at vide, så man ikke flipper helt ud, når de begynder at blive fladere :p

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]