Hej Psy!
Jeg er igennem de sidste par måneder, blevet meget interesseret i kaktusser. Dette har resulteret i mange timers læsning om disse, og jeg har nu også selv fået mig 3 små peyote kaktusser (Lophophora williamsii) og sået en del san pedro kaktusser (Echinopsis pachanoi).
Peyote (Lophophora williamsii):

(størrels: 2 cm. i diameter)
San pedro (Echinopsis pachanoi) (endnu ikke kommet op) :

Jeg har ved plantningen af san pedro kaktusserne, fulgt en guide på youtube. Jeg har brugt kaktus jord fra plantorama og kommet små legakugler i, for at gøre jorden lettere. Jorden har fået en tur i mikrobølgeovnen og derefter kølet af før såningen fandt sted. Frøene er blevet lagt oven på jorden, vandet, og bakken med jord og frø er blevet lagt i en zip-bag, for at skabe et miljø med høj luftfugtighed.
Der er dog en del spørgsmål, som jeg på trods af min research, ikke har kunne finde et konkret svar på (Et svar fra en person, som har med netop disse typer kaktusser at gøre).
1. Jeg er i tvivl om hvorvidt at de små peyote kaktusser, skal stilles i ¨vinterhi¨ som voksne kaktusser. (Hvis ja, i hvilken periode sættes de så i ¨vinterhi¨)?
2. Da kaktusser i vinterhi skal stå mørkt og koldt, vil det så være for ekstremt at smide dem i køleskabet i perioden?
3. Hvor tit skal kaktusser, der er så små vandes (peyote)?
4. Hvad er jeres mening om den ovenstående metode til at så San pedro frø på?
På forhånd tak!
- CVML