Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 19:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Medlem

Som også sagt tidligere, så var det et uheldigt valg af ord at sige man er en taber, hvis man ryger udkrads. Jeg synes dog dæleme stadig det er en taberAGTIG ting at gøre, og jeg synes basssher udtrykker det helt fantastisk godt når han siger:

Citat:
men vi kan vel også alle blive enige om at udkrads metoden må være en af de sidste udveje ? hvad bliver det næste ? at man laver indbrud, fordi at ens abstinenser er for store ? for det lader det vitterligt til, hvis man kan få sig selv til noget så ulækkert som at ryge udkrads.

Folk må jo bruge sit liv som de lyster, men jeg synes dæleme man bør overveje om man ikke er ude på et skråplan, hvis man sidder og slammer udkrads. Jeg vil også stadig holde fast i at jeg ikke kan forstå at folk kan have livsprioriteter som gør at de synes det er værd at ryge udkrads i stedet for at lade være. Vel kan man have en eller anden afhængighedsforhold til tjald, men helt ærligt? Pas nu lidt bedre på jer selv. I skal holde et helt langt liv.

Hvis jeg i stedet havde skrevet at "det er taberagtigt" i stedet for at skrive at "man er en taber", så står jeg stadig ved hvert et ord i den oprindelige post, som fyrede op for hele den her diskussion.

Medlem
Brugeravatar

Hvad tror du det hjælper på når du skriver at den opførsel er taberagtig? Hvis du ønsker at personen skal ændre adfærd, er det ikke den rette retorik, som Bismann rigtig godt forklarer. Man får ej heller tykke mennesker til at tage sig sammen og tabe sig ved at sige "fuck du fed og grim, tab dig dog!". Kun meget få mennesker er så rationelle, at det er det, som skal til.

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg tror godt vi kan konkludere, i enighed at udkrads er noget skidt at begive sig ud i - uanset hvad ens grundlag er for det.
Der er mange gode argumenter, hovedsageligt imod rygning af udkrads, hvilket gør at vi nok alle er enige i de langsigtede konsekvenser det har.

Personligt vil jeg godt undskylde, for min egen negative tone - især rettet mod Tjalde Smølf. Fra dit første skrevne ord, vidste jeg godt hvad du mente, men det ramte mig personligt, så jeg svarede lidt mere personligt. Det har dog ikke været meningen at skulle "kaste med mudder" eller andet, da jeg også ved at dette ikke gavner nogen former for diskussion/debat. Det har nok nærmere været frustration over, ikke at have følelsen af ikke at kunne kommunikere míne tanker samt blive forstået. Men nu hvor jeg får alt læst igennem, har vi nok bare kommunineret og udtrykt vores tanker forkert.

Jo, det er sku klamt at ryge udkrads og min henvisning til min egen tråd, der omhandler forskellige metoder at udnytte udkrads på, har mere været for at sige "det nytter ikke noget om du gør en masse ud af det - udkrads er stadig klamt", samt for at vise at der ikke er behov for selv at eksperimentere med det.
Det sker dog en sjælden gang, at jeg ryger nogle joint skoder, for at blive lidt high. Problemstillingerne bag er for mange, til at jeg gider udredde det her. Men kort sagt, så ved jeg at jeg personligt har et lorte misbrug som får mig til at gøre ting mange aldrig kunne drømme om.
Går dog i behandling på det lokale CSU, har mentorordning på fra jobcenterets side og går i et aktiv dagtilbud for at holde misbruget på så meget afstand som muligt.

Havde lige brug for at få det sat på plads, om ikke andet for at slutte fred og begrave stridsøksen jeg har skabt mellem Tjalde Smølf og mig.

Til trådstarter(hvis du er med endnu):
Uanset hvad du gør for at optimere udkrads, så er der ingen måde at gøre det til en rar oplevelse. Hverken ved at du har det bedre med at gøre det, om smagen bliver mindre klam eller om effekten bliver bedre. Jeg har forståelse for hvorfor man vælger at gøre det, ligeså vel som jeg forstår folk der er harme over for det.

Hvis man alligevel vælger at gøre det:
1. Sørg for at dit udkrads fra bong, pibe eller join rester er tørret godt. Brug evt. radiator, hvor udkrads ligger på noget plastik.
2. Rist noget tobak, ligeså godt og grundigt som var det et perfekt pibe-mix du skulle til at lave.
3. Bland udkrads + ristet tobak 50/50 ca og varm + ælt det sammen, som lavede du pibe-mix.
4. Ryg det i mindre hoveder - lav helst en spand eller andet rygegrej du kan skille dig af med. Ingen grund til at tilføje skidt, snavs og dårlig småg til en god bong, bang eller pibe.
5. Tag den klamme smag som den er - det smager altså ikke godt!!! Desto renere hovede samt spand/pibe setup, desto mildere er den grimme smag. Men den er der stadig og skal ofte efterskylles med sodavand, kaffe eller andet af preference.

Jeg er sjældent blevet decideret skæv, af selv "godt" udkrads, så forvent som maksimum, at dine abstinenser til røgen forsvinder for en stund. Men sjældent så godt og længe, som en rigtig pibe eller pind. Det er ofte lidt som at pisse sig selv i bukserne.

Håber det var et brugbart indlæg - på mange fronter :)
mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Jeg skulle da lige have et gensyn med hr. udkrads, efter jeg så denne tråd for nogle dage siden - for science, naturligvis.

Efter min erfaring, er det hverken helbredet eller tiden værd. Røgen, virkningen og selve fremgangsmåden er simpelthen for klam, og hvis man seriøst har gang i et decideret forbrug af spritudkrads, skal man søge hjælp..

Medlem

Jamen dog en kærlighed der spreder sig...
Tak til "Den Rolige". Ja, lad os begrave stridsøksen.. Beklager at jeg blev så hård.. Og beklager, hvis jeg har lydt dømmende og brugt et uheldigt ordvalg.

Nej, vi kender ikke hinanden, og det er ikke for at begynde at kloge i tingene. Men du siger at din guide egentlig var lidt for at sige at "det ikke kan betale sig at ryge udkrads - og at man skal lade være".. Men det ER jo alligevel en guide. Det er det jo. Det er jo svært at løbe fra. Det er en vejledning, tilsyneladende skrevet af en som ligefrem synes at have ekspertise udi udkradsens verden.

... og så er det jeg synes man bør begynde at overveje sine prioriteter. Ja.. Jeg har også gjort ting jeg fortryder... Jeg fortryder dem, for nu er jeg blevet ældre... Og klogere... Og hvis man har levet som mig, så kan man sgu godt mærke forskel på at være 20 og 40. For jeg har selv været ung og dum, og både mishandlet lunger, lever og fordøjelsessystem.

Indtil jeg fandt sammen med min kone kunne jeg sgu da godt snuppe en pap-pizza eller en pose chips til aften. Ikke en gang imellem, men 5 gange om ugen. Sammen med rigelige bonger, banger og det der er værre, så kan det sgu godt mærkes allerede her i slut-trediverne.

Når man så samtidig har fået et barn (eller flere) og har fået en familie man gerne vil opleve og være der for, SÅ ENDER DE FLESTE ALTSÅ MED AT FORTRYDE de værste ungdomsudskejelser. Nok ikke, hvis man bare er en "normal" teenager, men når man har tendens til overforbrug af hvad end det er hash, mad, alkohol eller det hele, så ærgrer man sig sgu, når man ser sin lille to-årige smile beundrende op til en... For så ønsker man sgu at holde evigt.

Derfor står den nu på sund kost (jeg har ikke andet valg, for ellers brokker mit system. Simpelthen pga. mange års mishandling) og alle de ulækre og ødelæggende rygevaner er skiftet ud med min egen organiske grow udelukkende røget på Vaporizer. Det er en erkendelse af, at der er noget jeg er disponeret for og ikke kan eller vil undvære helt, mens jeg samtidig forsøger at gøre det så skånsomt som muligt.

Derfor taler jeg måske i lidt store ord. For jeg VED godt at man ikke tænker på den slags som 18-20 årig, og jeg ved godt, at man ønsker sig helt andre værdier end unger, familie og sundhed i den alder. Men de fleste ender altså der.. Og så er det sgu, at du vil ærge dig over at sidde med rygerlunger, eller det der er værre, måske dødelig sygdom, hvor du måske ikke kommer til at se dine egne børn vokse op.

Jeg håber så sandelig ikke det går så galt for nogen af os, men risikoen bliver nok ikke mindre med det du har gang i. Jeg kan selv genkend det der med, at du måske ikke har så mange i dit liv lige nu, som du ønsker at gøre det rigtige for. Du har jo tilsyneladende ikke kærlighed nok til dig selv, til at forskånes for noget så ulækkert som at ryge udkrads, men TRO MIG, når jeg siger, at der nok skal komme nogen ind i dit liv, som kommer til at få dig til at fortryde fortidens synder.

Puh, det blev langt, så derfor kommer der lige en "TLDR" (Too long didn't read):

TL;DR:

Når man ryger udkrads så demonstrerer man en total mangel på selvrespekt og kærlighed til sig selv.

Jeg har selv været der.. Teenager uden kernefamilien bag sig. Flakkende med skiftende uddannelser venner etc. Ligeglad med egen krop og sumpende væk i hashtåger. Følelsen af ungdommelig uovervindelighed skiftes ud med manglen på initiativ og evnen til at ændre adfærd... For når man ikke elsker sig selv nok til at gøre det bedste, hvorfor skulle man så egentlig gøre det?

Men du kan sgu lige så godt komme i gang, for der skal nok komme et tidspunkt, hvor du har så meget kærlighed i livet, at du fortryder, hvis du har mishandlet dig selv som ung. Så kom ud og kæmp, min ven.. For du kommer ingen steder ved bare at ryge det næste bonghovede i selvmedlidenhed i stedet.

Nu har jeg dæleme skåret det HELT ud i pap.. Nu kan jeg ikke gøre mere..
Og nej.. Jeg kan faktisk slet ikke se, hvad vi skal med en "udkradsrygnings-guide" på et HR forum. Udkrads ER der sgu kun ET og kun et passende svar til: "Fy for helvede da, hvor ulækkert. Lad dog vær" ;)

Men godt at vi blev gode venner igen, for ja, jeg blev lidt personlig i min senere post. Men budskabet var jo det samme som her, og egentlig lige så velment. Og svaret er at du bliver sgu nødt til at begynde at opbygge noget kærlighed til dig selv, og behandle dig selv derefter. Du kan ikke være andet bekendt, hverken over dine kommende kære, dig selv eller den gave som livet er.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]