Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 09:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tryptamine lane
http://the-nexian.me/home/knowledge/112 ... nts-of-dmt

De burde bruge det fornuftigt og ikke bare lade det gå til spilde.

Som end bruger her inde har som kommentar, kan vi ikke lige legalisere frihed...

Peace

"Dream, experience, acknowledge, in undefinable love and light"

Senest rettet af Ether 18 nov 2014 16:16, rettet i alt 1 gang.

Medlem

jeg har absolut ingen viden indenfor biologi og håber ikke, det her spørgsmål er alt for dumt, men er der nogen teorier omkring, hvorfor så mange helt 'almindelige' planter indeholder små mængder DMT?

Medlem
Brugeravatar

Heller ikke meget biologi her, men vil tro det er ´naturen´s måde og vågne os op på?

Lidt en generel holdning, der kunne være sand, who knows!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ether skrev:
Heller ikke meget biologi her, men vil tro det er ´naturen´s måde og vågne os op på?

Lidt en generel holdning, der kunne være sand, who knows!

Nu snakker jeg kun ud fra min egen opfattelse, som ikke baserer sig på (over)tro. Naturen har ikke nogen bevidsthed, og ikke nogen idé om hvad den foretager sig, og derfor heller ingen intentioner om at 'vågne os op' =)

Medlem
Brugeravatar

Shambhala skrev:

Nu snakker jeg kun ud fra min egen opfattelse, som ikke baserer sig på (over)tro. Naturen har ikke nogen bevidsthed, og ikke nogen idé om hvad den foretager sig, og derfor heller ingen intentioner om at 'vågne os op' =)

Det var osse en overfladisk kommentar uden at dykke for dybt ved første sætning :D.
Uanset hvordan det hænger sammen, findes Dimethyltryptamine(og andre Tryptaminer), i alt fra mennesker til græss, træer, buske og fungi.

Min personlige holdning til det her, er, at vi sidder i en situation som menneske. at skal genfinde vores hukommelse(det min måde at kringle koncepted på).
Jeg tror den sande gave, som sagt mange steder før af mange. Glemslen i materien giver dig mulighed for at genopfinde dig selv.

Tanker er gratis, og jeg elsker at lufte dem!

Peace

Dedikeret medlem

lykkeli skrev:
jeg har absolut ingen viden indenfor biologi og håber ikke, det her spørgsmål er alt for dumt, men er der nogen teorier omkring, hvorfor så mange helt 'almindelige' planter indeholder små mængder DMT?

Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, men ret interessant. Typtaminers gengang i mange organismer skyldes formodentligt, at det er et ret simpelt derivat af aminosyren tryptofan. For DMTs vedkommende, er forskellen blot en decarboxylering og en methylering af aminogruppen (en googling af billeder af molekyle strukturen af disse stoffer vil hurtigt vise ligheden). For bufotenine og psilosin er der yderligere tale om tilføjelsen af en hydroxy gruppe på hhv. 5. eller 4. kulstof. På samme måde er fx coffein, theobromin og theophyllin også gengangere i specielt planter, da de er baserede på xanthiner. Effekten i mennesket kommer fra coffeins lighed med adenosin, der lader stoffet påvirke samme receptorere (bla.)

Jeg tror ikke at DMT, eller andre psykedeliske stoffer kan "vågne" nogen, men det er en sjov tur og en god måde at opnå indsigt i sig selv på..

I øvrigt er der virkeligt lidt DMT i de planter. De skriver ikke hvor meget, men de estimere 5 kg DMT fra 550.000 acres, med 150 træer per acre og 1kg blade per træ, altså 82,5 millioner kg. Det vil sige at der er 5000 g DMT per 82,5 million kg blade. 5000 / 82.500.000 kg = 0,0000606 g = 0,0606 mg DMT per kg blade. Et let trip er 10 mg+ og kræver altså flere 100 kg blade. (de estimere i artiklen 150.000 doser i alt, hvilket er 550 kg blade per dosis)

Med andre ord, du skal have 2 acres med appelsin træer, og ekstrahere 100 % DMT fra alle bladene, for ét trip..

Medlem
Brugeravatar

Randomname for president ahah

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:

Det er jo et emne, som dukker op igen og igen herinde. Hvad er bevidsthed? Hvis naturen var ubevist, hvorfor er der så et mønster i det, naturen foretager sig? Hvad er det ved naturen som gør, at den reproducerer sig selv, oplever modstand, forstærker sig selv, udvikler sig til nye arter osv? Hvorfor søger bladene på en plante mod lyset for at optage lys? Hvad gør, at dit hjerte slår og at du tænker? Det virker ihvertfald ikke som en ubevidst handling.
Som Alan Watts nogenlunde spørger: Hvordan kan bevidsthed udspringe af et ubevidst univers?

Hvis naturen ingen bevidsthed har, hvor kommer din egen bevidsthed så fra?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

knarkdrengen skrev:
Citat:

Det er jo et emne, som dukker op igen og igen herinde. Hvad er bevidsthed? Hvis naturen var ubevist, hvorfor er der så et mønster i det, naturen foretager sig? Hvad er det ved naturen som gør, at den reproducerer sig selv, oplever modstand, forstærker sig selv, udvikler sig til nye arter osv? Hvorfor søger bladene på en plante mod lyset for at optage lys? Hvad gør, at dit hjerte slår og at du tænker? Det virker ihvertfald ikke som en ubevidst handling.
Som Alan Watts nogenlunde spørger: Hvordan kan bevidsthed udspringe af et ubevidst univers?

Hvis naturen ingen bevidsthed har, hvor kommer din egen bevidsthed så fra?

Først og fremmest er naturen ikke en stor, samlet størrelse. Alle dine spørgsmål kan besvares med lidt indsigt i evolutions'teori'. Hver gang en ny organisme ændrer sig med en fordel, gør den det i forhold til de omkringliggende omgivelser. I langt de fleste tilfælde er naturens/evolutionens eksperimenter misdannelser, som er dårlige for den enkelte organisme (netop fordi den ikke planlægger hvad den laver, det er tilfældigheder). Disse vil selvfølgelig uddø, pga. forringede levevilkår i forhold til sine artsfæller/konkurrenter. Men engang imellem sker der et mirakel, og organismen har bedre levevilkår end sine forgængere, og vil derfor overtage næste trin i evolutionstrappen. På samme måde opstår 'mønstre' og symbioser, fordi det er fordelagtigt for organismerne, måske fordi de står overfor en større trussel.
At hjertet slår og planter søger mod lyset, er jo ganske enkelt fordi, at hvis de ikke gjorde, ville organismen ikke kunne eksistere. Jeg forstår ikke hvorfor bevidsthed skal rodes ind i dette. Det er ting der har perfektioneret sig over lang tid, millioner af år. Alting har jo startet primitivt, men avanceret sig over tid.

Hvordan bevidsthed kan udspringe fra et ubevidst univers? Hvorfor skulle den ikke kunne det? Det lyder som om at du i spørgsmålet antyder at vores bevidsthed er designet af en anden bevidsthed (en gud). Bevidsthed kan jo også have startet primitivt, med den første originale selvstændige tanke, og sidenhen avanceret sig over tid - fordi vi mennesker har været tvunget til det for at overleve. På lang sigt er vi så blevet dem vi er i dag.

Det lyder som om du er lidt inspireret af new age i din tankegang, amirite?

Senest rettet af Shambhala 20 nov 2014 16:12, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvordan kan noget eksistere uden bevidsthed? Det forstår jeg ikke. Bevidsthed er en forudsætning for eksistens.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

йети skrev:
Hvordan kan noget eksistere uden bevidsthed? Det forstår jeg ikke. Bevidsthed er en forudsætning for eksistens.

Hvorfor dog det? Vil du også mene at de første molekyler der avancerede sig til at dele sig selv, var bevidste om deres handlinger?

Moderator
Brugeravatar

@Yeti
Er det ikke nærmere eksistens, der er en forudsætning for bevidsthed? På samme måde som Decartes populært citeres for 'jeg tænker, derfor er jeg', og ikke 'jeg er, derfor tænker jeg'. Medmindre du tænker at eksistens fordrer at det eksisterende også erkender at det eksisterer, så kan jeg ikke umiddelbart følge dig.

Jeg har det også svært med ideen om at naturen skulle have en bevidsthed. Enten finder jeg det problematisk, hvor man skilder naturens bevidsthed fra vores egen bevidsthed, fra dyrs bevidsthed og hvorfor dyr i højere grad end os skulle være en del af naturens fælles bevidsthed. Eller hvis vi alle er en del af en fælles bevidsthed, så dekonstrueres bevidsthedsbegrebet til det nærmest er tomt, og der opstår en række problemer, som hvorfor man ikke har del i andres bevidsthed, hvordan nogen kan være bevidste om information andre ikke er, om man altid er bevidst og lign. Hvis man med fælles bevidsthed mener, at der er noget særegnet ved det at være bevidst, der gør at vi alle har delelementer af den fælles bevidsthed, uden at have del i andres andele af bevidstheden, så gør ideen om fælles bevidsthed hverken fra eller til.

Medlem
Brugeravatar

Man ved heller ikke endu, hvad bevidsthed er.

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skyggen skrev:

Jo man ved, det er jo os selv der har defineret hvad det er. Man ved bare ikke hvordan det fungerer / hvor den er lokaliseret osv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bismann: tanker er ikke det samme som bevidsthed, men noget der forekommer i bevidstheden, ligesom smerte, velvære, sanseindtryk og den slags.

Jeg har aldrig oplevet noget eksistere uden at der var bevidsthed til stede. Jeg kan heller ikke forestille mig at det kan lade sig gøre, da selve forestillingen også inkluderer bevidsthed. INGEN har nogensinde oplevet noget der eksisterede uden at der var bevidsthed til stede. Derfor siger jeg som jeg gør.

Insane psychedelia user!

Shambhala skrev:
Skyggen skrev:

Jo man ved, det er jo os selv der har defineret hvad det er. Man ved bare ikke hvordan det fungerer / hvor den er lokaliseret osv.

Så kom da med en definition.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man kan ikke "have" bevidsthed, og man kan slet ikke tale om "en" eller "flere" bevidstheder. Bevidsthed har alt, alt har ikke bevidsthed.

Anyway, det jeg skriver her er nok ikke særligt overbevisende, hvis ikke man selv har opdaget det. Jeg skriver sådan fordi jeg selv har indset det, og det er man nødt til for at forstå hvad jeg mener. Og indtil da er I velkomne til at betragte mig som en nutcase :lol: og det er I faktisk også velkomne til alligevel.

Dedikeret medlem

йети skrev:
Man kan ikke "have" bevidsthed, og man kan slet ikke tale om "en" eller "flere" bevidstheder. Bevidsthed har alt, alt har ikke bevidsthed.

Anyway, det jeg skriver her er nok ikke særligt overbevisende, hvis ikke man selv har opdaget det. Jeg skriver sådan fordi jeg selv har indset det, og det er man nødt til for at forstå hvad jeg mener.

Jeg tror jeg forstår, hvad du mener. Altså fx ved anskuelsen af en sten er der bevisthed tilstede, i kraft af den bevidsthed der observere?
Men det betyder jo ikke at stenen besidder bevisthed. Som bevisthed forstås, kræves en lagring og processering af information, som kun kan finde sted i et dynamisk system med mulighed for 'kompartmentalisation'. En sten er et fastlåst gitter af forskellige atomer og har ikke den mulighed.

Hvordan bevidsthed kan komme af ikke-bevidsthed, adskiller sig vel filosofisk ikke meget fra, hvordan liv kan komme fra ikke liv. Ikke destomindre lever vi, trods vi vel let kan blive enige om, at en enkelt fedtsyre, et vandmolekyle eller et C-vitamin ikke er levende - men sat sammen med millioner af andre stoffer, har man pludseligt liv.

knarkdrengen skrev:
Hvis naturen var ubevist, hvorfor er der så et mønster i det, naturen foretager sig? Hvad er det ved naturen som gør, at den reproducerer sig selv, oplever modstand, forstærker sig selv, udvikler sig til nye arter osv? Hvorfor søger bladene på en plante mod lyset for at optage lys? Hvad gør, at dit hjerte slår og at du tænker? Det virker ihvertfald ikke som en ubevidst handling.

Man ser et mønster i naturen, fordi den er tilfældig og fordi alle organismer stammer fra meget få oprindelige. Altså da først en kombination af molekyler der fungerede blev ramt, kunne det udvikle sig der fra. Man ser gengangere fordi næste trin i evolutionen ikke starter fra nul, men fra det foregående trin - altså med hver art bliver der ikke opfundet nye legoklodser, de bliver hovedsageligt samlet anderledes.
Derfor går så utroligt mange enzymer, proteiner, kulhydrater, fedtstoffer og signal stoffer igen - i hvert fald i grove træk. Fx. holdes magnesium fast i klorofyl i pyrrol ringe, på samme måde som hæmoglobin i blodet. Der er dog også rigelig med afvigelser fra "standarden" i naturen.

Blade søger mod lys, fordi det optimere deres lys optag og derved chancen for at overleve og formere sig. Hjertet slår, fordi det holder cellerne i live - prøv at forestille kæden af udviklinger fra en klump bakterier der klumper sammen og deler fermentations produkter til celler der begynder at udføre processer der gør dem gensidigt afhængige af hinanden og samtidig mere effektive en hvis de var alene. Den udvikling fortsætter til celle-kolonier bliver organer og væv. Som ratioen mellem overflade og celle-masse falder, bliver det nødvendigt at pumpe væske rundt, for at holde liv i de indre celler - og grundlaget for et primitivt hjerte er dannet. (samt lunger, lever, "blod"celler osv. osv.)

Grundlæggende, og ret simpelt, udvikler liv sig, fordi der ellers ikke var liv. Intet kan opretholde sig i mod termodynamikkens love, der langsomt men sikkert destruere alt. Den eneste måde at modvirke dette på, er gennem selv-replikation og her viser det sig, at evolution er et naturligt og logisk følge af dette; den replikation der besidder en lille tilfældig ændring, der giver en fordel over alle de andre replikationer, replikere mere end de resterende. Om det så er enkelte RNA-agtige molekyler, encellede- eller flercellede organismer eller noget helt 4. er fundmentalt irrelevant, så længe replikationen ikke kan udføres 100 % fejlfrit.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Jeg tror jeg forstår, hvad du mener. Altså fx ved anskuelsen af en sten er der bevisthed tilstede, i kraft af den bevidsthed der observere?
Men det betyder jo ikke at stenen besidder bevisthed. Som bevisthed forstås, kræves en lagring og processering af information, som kun kan finde sted i et dynamisk system med mulighed for 'kompartmentalisation'. En sten er et fastlåst gitter af forskellige atomer og har ikke den mulighed.

Hvis det er hvad du forstår ved bevidsthed, så forstår jeg godt du opponerer. Men bevidsthed er også til stede selvom diverse processeringer og hukommelse osv ikke er. Den kommer bare ikke til udtryk som det de fleste vil kalde bevidsthed, som vel i virkeligheden er en form for kompleks intelligens/vekselvirkning med omgivelserne. Og dog... intelligent opførsel for en sten er vel ret, hmm, sten-agtig. (er med vilje jeg ikke skriver stenet :lol: )

Insane psychedelia user!

Jeg vil i morgen tilstræbe mig på at opføre mg som en intelligent sten :D altså være ret stenet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]