Det var bestemt ikke tiltænkt nogen dyst. Men for meningsfuldt at kunne udveksle nogen form for almengældende viden, er et fælles forståelsesgrundlag nødvendigt - eller i hvert fald at kende til hinandens forskellige forståelsesgrundlag. I den henseende er "teorier" ganske brugbare, fordi de siger noget om hvad vi ved og hvordan ting hænger sammen, som det er muligt at forstå dem ud fra eksisterende viden. At få ret i et postulat udover dette, er i bedste tilfælde kvalificeret gætværk og i værste tilfælde, et tilfælde.
Den pointe jeg lidt søger at nærme mig i denne samtale er, at når man fornægter at systematisere oplevelser og objektivisere sine observationer, får man ikke et billede af verden, men et billede af sig selv. At man kan føle noget, betyder ikke at det er "rigtigt". Følelser er konstruerede i hjernen ud fra sensorisk input; de er ikke en ægte interaktion med verden, men en fortolkning af den ægte interaktion (den molekylære sensor i øjet, fingeren, øret osv. er den ægte interaktion).
Jeg kender godt til den slags oplevelser som du beskriver, men kun med folk der kender mig og derved har et godt grundlag for at vide, hvad der realistisk set optager mig. Jeg forestiller mig, at det er en oplevelse man får ofte, hvis man omgiver sig med ligesindede personer, eller personer der kender en godt. Således at sandsynligheden for at ramme rigtigt er markant større, i kraft af at ens interesser overlapper, så det personen mest sandsynligt ville tale om, matcher hvad man selv mest sandsynligt ville tænker over.
Det forestiller jeg mig i hvert fald.
Fanny skrev:
jeg tror at der er rigtig mange her på boardet som kan mærke mere end gennemsnittet af folk, fordi de har taget psykedeliske stoffer der har åbnet deres sanser.
Klart bliver man mere emotionelt opmærksom, som regelmæssig tripper. Man får gjort sig mange tanker, som 'almindelige' mennesker sjældent ville gøre sig. Men jeg har aldrig haft nogen opfattelse af meningsfuld kommunikation med andet end mig selv, trods at have været steder, det tog en rum tid at få mening ud af og også ture, som var på den gode side af rigeligt kraftige.
Jeg har også selv prøvet dragelsen til naturen og følelsen af en kraftig forståelse af - og følelse af at være - mange forskellige ting under påvirkning af psykedeliske substanser. Men det har aldrig givet mig anledning til at opleve nogen form for kommunikation, der ikke var baseret på min egen referenceramme. Måske jeg bare er hæmmet af min kyniske og kolde videnskabelige tilgang til oplevelse, og mere spirituelle personer absorberer mulighederne i fulde drag.
Måske oplevelsen bare er en projektion af en selv, og forskellige mennesker oplever forskellige ting, fordi oplevelsen er baseret på, hvad de rummer - og ikke hvad verden fortæller.
Det er ikke fordi jeg stræber efter at omvende eller overbevise nogen. Jeg er grundlæggende ligeglad med, hvad folk tror og ikke tror, når ikke det påvirker mig. Dog stræber jeg ihærdigt efter at blive klogere på ræsonnementet bag dine - og andres - anskuelser og overbevisninger omkring ting der interessere mig.
Edit:
Skyggen skrev:
Der bør oprettes en tråd, som hedder: "Videnskabs - og filosofidysten, en hård kamp om om begavelse og bedst brug af fremmedord"...
Er der nogen der tvinger dig til at læse, hvis du føler at du slider din fremmedordbog op i processen? Det handler ikke om at bruge "svære ord", men ord der er præcise i deres beskrivelse. Hvis nogen skulle være interesserede, vil jeg hellere end gerne uddybe hvad jeg skriver, til et sådant niveau at hvem som helst kan forstå det, på helt plant dansk. Men jeg tror ikke at Fanny har noget problem med at læse hvad jeg skriver.
Da jeg går ud fra at din kommentar indbefatter mig, vil jeg sige at jeg kender så tilpas mange mennesker, der er så meget klogere end mig, at hvorvidt et par personer på nettet finder mig intelligent eller ej, ikke får mig til at føle mig klog og sej - eller hvad end antagelsen nu er..